Goede morgen,
Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik ben sinds vijf jaar de gelukkige eigenaar van een DR650RSE uit 1995 (sp43B)
Ik heb er al aardig wat kilometers mee gemaakt en ik vindt het gewoon een gaaf apparaat.
Helaas laat hij mij nu voor het eerst goed in de steek .
Ik heb gisteren het blok grotendeels uit elkaar gehaald en toen bleek dat het BIGEND lager versleten was en de cilinder en zuiger gereviseerd moeten worden.
Nu heb ik gehoord, dat als het bigend kapot gegaan is, de krukas mogelijk gebalanceerd moet worden. Weet iemand van jullie of dit klopt.
Ik heb ergens een blok gevonden, betreft beide schalen met lagers, krukas en oliepomp, deze zou ca 10000 km gereden hebben.
Deze is echter van een SP44B. Ik heb even gezocht en dit is een blok met kickstarter.
Nu heb ik het idee dat het blok van de SP44 en SP43 exact het zelfde is, maar dat mogelijk de krukas verschillend is.
Ik op de navolgende site bleek, dat "het artikel nummer van de krukas van de SP43 afwijkt van de sp44 en ca 200 euro duurder is.
Heeft een van jullie misschien een idee wat er verschillend is aan beide krukassen.
Ik had mogelijk het idee dat die van de SP43 langer is ivm de toevoeging van een starterkrans.
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1995- ... ml#results
Ik zie graag jullie reacties te gemoed en nog even een plaatje van mijn DR.
krukaslager in de soep DR650 RSE
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi!
Een defect lager staat in principe los van de (on)balans van de krukas. Andersom beredeneerd: een onbalans in de krukas kan misschien wel een defect lager tot gevolg hebben (maar het heen-en-weer bewegen van de zuiger is feitelijk ook een hele grote onbalans ). Zou zowieso wel controleren of eventuele lagerrestanten geen vervolgschade hebben veroorzaakt (slijpsel in de oliefilter ?). Maar ik heb geen ervaring met de DR650, alleen met de DR600 en de DR800. Zou als ik jou was ff checken bij de Oosterburen.
Suc6 met herstel...en als de kosten nu al de pan uit dreigen te vliegen, neem dan gelijk een 800
Een defect lager staat in principe los van de (on)balans van de krukas. Andersom beredeneerd: een onbalans in de krukas kan misschien wel een defect lager tot gevolg hebben (maar het heen-en-weer bewegen van de zuiger is feitelijk ook een hele grote onbalans ). Zou zowieso wel controleren of eventuele lagerrestanten geen vervolgschade hebben veroorzaakt (slijpsel in de oliefilter ?). Maar ik heb geen ervaring met de DR650, alleen met de DR600 en de DR800. Zou als ik jou was ff checken bij de Oosterburen.
Suc6 met herstel...en als de kosten nu al de pan uit dreigen te vliegen, neem dan gelijk een 800
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Is een opgebouwde krukas (met niet afneembare drijfstang)kan niet eens gebalanceerd worden.Nu heb ik gehoord, dat als het bigend kapot gegaan is, de krukas mogelijk gebalanceerd moet worden. Weet iemand van jullie of dit klopt.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
bedoel je misschien uitvullen? dus met shims (ringen) hem passend in het blok krijgen? dan gewoon de lagers vervangen en de shims weer op de goede plek en klaar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Zonder de km stand, oorzaak te weten en schade gezien te hebben een algemene reactie.
Ik zou op zoek gaan naar een ander blok. Revisie van een blok met big-end lager schade valt altijd tegen, om het goed te doen moet je bijna alles reviseren.
Specialistenwerk met een berg nieuwe onderdelen, gaat meer geld inzitten dan de waarde van je DR.
Goedkoper kan ook door enkel het big-end lager te laten vervangen, mogelijk ook nog de zuiger.
Op de langere duur ga je daar niet gelukkig van worden, gaat (op termijn) niet meer zo goed lopen als daarvoor.
succes
Ik zou op zoek gaan naar een ander blok. Revisie van een blok met big-end lager schade valt altijd tegen, om het goed te doen moet je bijna alles reviseren.
Specialistenwerk met een berg nieuwe onderdelen, gaat meer geld inzitten dan de waarde van je DR.
Goedkoper kan ook door enkel het big-end lager te laten vervangen, mogelijk ook nog de zuiger.
Op de langere duur ga je daar niet gelukkig van worden, gaat (op termijn) niet meer zo goed lopen als daarvoor.
succes
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Je hebt gelijk, omdat het een krukas is waar de big end pen (waarop jouw lager kapot is) geperst is, geeft het vaak problemen met de uitbalancering omdat het erg moeilijk is de krukas met het nieuwe glijlager in het big end weer excact hetzelfde terug in elkaar te persen. hij moet daarom niet uitgebalanceerd maar uitgelijnd worden zodat de beide wangen weer precies goed staan tov elkaar. als dit niet lukt krijg je trilling. Daardoor is het reviseren vaak een erg dure hobby. Zoeken naar een krukas met zuiger en cilinder is volgens mij je beste optie. Maarja hoe weet je dat je iets goeds koopt. Je kan Carlo eens vragen. Die zit hier ook met iets mindere regelmaat op het forum onder de naam carlo. Hij is erg goed thuis in de kleinere Dr.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Even een andere vraag: is de krukas ook gelast om verdraaiing tegen te gaan?
Als dat zo is zou ik niet voor revisie gaan.
Weet van mijn 1100, een 4 cilinder dat het richten dan een crime is, door t lassen trekt de krukas weer iets krom.
Mogelijk is dat bij een 1 cilinder eenvoudiger.
Als dat zo is zou ik niet voor revisie gaan.
Weet van mijn 1100, een 4 cilinder dat het richten dan een crime is, door t lassen trekt de krukas weer iets krom.
Mogelijk is dat bij een 1 cilinder eenvoudiger.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Heb hetzelfde voorgehad en ja je gaat het niet graag horen maar om terug een betrouwbare motor te hebben ben ik toen overgaan naar een volledige revisie . Wil zeggen eerst alles eruit wat stuk was,alles laten opmetenen daarna het blok volledig laten opbouwen.(kosten 2200 euro) En dan kom je bij de vraag is het dit waard ? Voor dat geld heb je een veel jongere modernere motor.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik na de revisie zon dikke 10000km gereden heb waarvan 70% off road en dat ik geen problemen heb gehad.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik na de revisie zon dikke 10000km gereden heb waarvan 70% off road en dat ik geen problemen heb gehad.
misschien heb je hier wat aan, gelijk mooie wielen erbij
http://www.kapaza.be/nl/motos/cafe-racer-81528007.htm
http://www.kapaza.be/nl/motos/cafe-racer-81528007.htm
alweer zo veel gereden Carlo, als je weer eens een mooie trip geplnad heb moet je me iets laten weten, ga ik met Erna naar Limburg en als jij het ook leuk lijkt kunnen we nog eens een rit samen rijden, ik zie er in ieder geval naar uit.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hallo allemaal,
Sorrie voor de late reactie en bedankt voor alle reacties.
Ik heb het blok uit elkaar, tot het punt dat ik het moet gaan splitsen.
Gebleken is, dat het krukaslager, zijde koppeling, de geest gegeven heeft en veel metaaldeeltjes het blokin geslingerd heeft.
Gelukkig heeft het filtersystee goed zn best gedaan en vond ik nagenoeg geen metaaldeeltjes in de olie. Deze lagen in de opvangbak onderin net blok.
ook waren er geen olie kanalen verstopt.
Ik heb een berekinging gemaakt en het moet mij gaan lukken om voor ca 800 euro alle lager te vervangen, de cilinder te laten honen en een nieuwe zuiger te verkrijgen.
Ik ga wel de krukas en het bigendlager laten beoordelen door een revisie bedrijf. Als deze niet goed meer is, dan weet ik het zo net nog niet. Dan gaat het duur worden.
Ik heb wel bij het ofroadcentrum geinformeerd en zij hebben een krukas met goede lagers kigge voor 175. Dit voeld echter als gokken.
Heeft iemand ervaringen met het offroadcentrum?
Sorrie voor de late reactie en bedankt voor alle reacties.
Ik heb het blok uit elkaar, tot het punt dat ik het moet gaan splitsen.
Gebleken is, dat het krukaslager, zijde koppeling, de geest gegeven heeft en veel metaaldeeltjes het blokin geslingerd heeft.
Gelukkig heeft het filtersystee goed zn best gedaan en vond ik nagenoeg geen metaaldeeltjes in de olie. Deze lagen in de opvangbak onderin net blok.
ook waren er geen olie kanalen verstopt.
Ik heb een berekinging gemaakt en het moet mij gaan lukken om voor ca 800 euro alle lager te vervangen, de cilinder te laten honen en een nieuwe zuiger te verkrijgen.
Ik ga wel de krukas en het bigendlager laten beoordelen door een revisie bedrijf. Als deze niet goed meer is, dan weet ik het zo net nog niet. Dan gaat het duur worden.
Ik heb wel bij het ofroadcentrum geinformeerd en zij hebben een krukas met goede lagers kigge voor 175. Dit voeld echter als gokken.
Heeft iemand ervaringen met het offroadcentrum?
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Waarom alle lagers vervangen? Weet je de oorzaak al van het kapot gelopen lager? Die gaan niet zomaar stuk.
Zou nog eens goed naar de dagwaarde kijken voor je een hoop geld uitgeeft, persoonlijk ging ik op zoek naar een gebruikt blok of complete motor voor een leuk prijsje.
Zoals andere al aangeven: revisie valt meestal tegen in geld en resultaat.
Succes
Zou nog eens goed naar de dagwaarde kijken voor je een hoop geld uitgeeft, persoonlijk ging ik op zoek naar een gebruikt blok of complete motor voor een leuk prijsje.
Zoals andere al aangeven: revisie valt meestal tegen in geld en resultaat.
Succes
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB