KTM GS300 die niet wil starten

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Surfroy01

Mijn 2-taktje uit '92 wil niet starten. :cry: Heb de fiets van de week gehaald en toen starte ie perfect.

Bougie vonkt wel uit de cilinder met de hand kickent. Het is een NGK R BR8EG hij is wel vettig als ie uit de cilinder komt.

Ben 20 minuten aan het schoppen geweest met zonder choke/gas, benzine kraan dicht/open, er is duidelijke brandstofgeur in de uitlaat waarneembaarmaar aanslaan, nee :twisted: .

Kan het zijn dat je met de voet/compressie geen vonk krijgt waardoor ie niet wil starten :?:

Andere bougie, welke? of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Roy GS300.
AMBUSH
Contacteer:

probeer eens een andere boegie heb het namelijk ook al zoe iets gehad toen ik iemands brommer repareerde ding vonkte perfect maar als je hem probeerde te starten liet ie het af weten een nieuwe er in en hij starte met 1 kick
Rudy
Contacteer:

denk dat hij verzopen is (crossers kunnen slecht tegen lang stationair lopen) ander bougietje en hij zal het wel doen :lol:
Surfroy01

Helaas andere bougie maakt geen verschil.

Heb carb eraf gehaald leeg laten lopen maar ook dat had geen effect. Nu blijft er overigens uit de overloop van de vlotterbak benzine stromen......

Kan het niet zijn dat ie gewoon continu verzuipt?

Roy GS300.
AMBUSH
Contacteer:

ik zie dat je warmte graad 8 er in hebt zitten volgens mij kan er wel nr 9 in maar dat zou niet echt uit moeten maken met starten wil hij met halve choke wel starten ( geen choke ) ga eens een tijdje met benzine kraan dicht en volgas kicken en dan weer benzine kraan open en choke aan en geen gas geven en dan kicken ??
Rudy
Contacteer:

Surfroy01 schreef:Helaas andere bougie maakt geen verschil.

Heb carb eraf gehaald leeg laten lopen maar ook dat had geen effect. Nu blijft er overigens uit de overloop van de vlotterbak benzine stromen......

Roy GS300.
Ja kan op zich, komt vaak als hij eenmaal verzopen is er een hoeveelheid benzine in het karter blijft. Als je dan weer gaat starten met een nieuwe bougie, dan slaat deze direct weer vet.

Grotere 2 takten hebben ook wel wat problemen dat ze niet schoondraaien als je er lang rustig mee rijdt, dat zou misschien iets kunnen verklaren. En nog een tip, voor het starten de tank/motor een paar keer heen en weer bewegen/schudden zodat de olie goed mengt met de benzine.
JoeBaR

Roy GS300.
euh dan is het toch duidelijk?... dan blijft je vlottertje hangen waardoor er constant teveel benzine je carb instroomd ....idd hij staat constant te verzuipen ... oorzaak kan zijn dat er vuil in de carburateur zit ... kan in de benzine hebben gezeten (stof /zand).. carburateurtje er ff afhalen .. vlotterbakkie lossen en de boel schoonmaken en doorblazen met perslucht ... :idea:
4 strokes only !!
AMBUSH
Contacteer:

Rudy schreef:

Roy GS300.
Ja kan op zich, komt vaak als hij eenmaal verzopen is er een hoeveelheid benzine in het karter blijft. Als je dan weer gaat starten met een nieuwe bougie, dan slaat deze direct weer vet.

Grotere 2 takten hebben ook wel wat problemen dat ze niet schoondraaien als je er lang rustig mee rijdt, dat zou misschien iets kunnen verklaren. En nog een tip, voor het starten de tank/motor een paar keer heen en weer bewegen/schudden zodat de olie goed mengt met de benzine.
hmz ja dat laatste is zeker een goede tip was een keer op een puch naar school moest onder weg snel tanken had een klein fles 100ml 2t olie in me jas had ik getanked gooi die bende er in gaat alles op de bodem van de tank zitten ik rijden 10km verder stond ik stil zuiger zat zo vast als een huis ( ik met me domme kop had niet geschut ) :idea:
JoeBaR

hehehe mijn cross maatje rijd nog steeds twee takt (k moet um nog ompraten) ... hij gooide eens bij het pomp station als eerste de olie in zn tank ....alleen stont zn benzine kraan nog open ...toen later de benzine dr bij gedaan ..maar de carb zat toen al vol olie... enige optie was om m dr af te halen ... vlotter bakkie dr af , en door spoelen met benzine ( hehe we hebben bij het tankstation de slang van de banden pomp door gesneden om daarmee de sproeiers door te blazen :oops: )..niet netjes ... wel slim .. :D ..
4 strokes only !!
AMBUSH
Contacteer:

hmz ja dat is inderdaat k*t maar het is wel de beste manier om je olie te mengen ( zo lang je je kraantje dicht hebt :wink: ) lijkt me wel lachen om iemand dan zo te zien klungelen bij de pomp en aan krijgen kun je dan wel vergeten zal ook wel vlink aan het roken zijn geweest
Surfroy01

Rudy schreef: Ja kan op zich, komt vaak als hij eenmaal verzopen is er een hoeveelheid benzine in het karter blijft. Als je dan weer gaat starten met een nieuwe bougie, dan slaat deze direct weer vet.

Ik vermoed dus dat ie verzopen is. Ga zo nog maar eens de carb eraf halen en schoonmaken, maar als het carter vol zit, hoe krijg ik dat eraf? Met bougie eraf een stuk in versnelling lopen? of uitlaat eraf?

Roy G(oed) S(appig) 300.
AMBUSH
Contacteer:

inder daat ff boegie er uit benzine kraan dicht en ff een stukie in versnelling lopen ( je bent wel ff bezig als ie helemaal vol zit )
Snelle Jelle

Wie kan er iets vertellen over bougie's en warmtegraden enzo?

Ik heb ook startproblemen met mijn KTM (500cc/ 2-takt/ '87) en wil graag eens een nieuwe bougie uitproberen.

Waar moet ik bij de aanschaf op letten?
Wie weet de voorgeschreven bougie voor mijn moto?
Mijn moeder noemt het een KUTM ...
Surfroy01

JoeBaR schreef: euh dan is het toch duidelijk?... dan blijft je vlottertje hangen waardoor er constant teveel benzine je carb instroomd ....idd hij staat constant te verzuipen ... oorzaak kan zijn dat er vuil in de carburateur zit ... kan in de benzine hebben gezeten (stof /zand).. carburateurtje er ff afhalen .. vlotterbakkie lossen en de boel schoonmaken en doorblazen met perslucht ... :idea:
Overlopende vlotterkamer verholpen, denk dat de gasschuif niet goed zat. Heb hele carb schoongemaakt. Maar deze zag eigenlijk niet echt vuil. Membraam is ook in orde.

Vervolgens met bougie eruit stuk in versnelling gelopen, geen succes.

Uitlaat gedemonteerd en hier kwam een aanzienlijke hoeveelheid brandstof en rook?? uit. Stuk zonder uitlaat in versnelling gelopen en daarbij kwam er ook nog brandstof uit.

Alles weer gemonteerd bij de 2e trap een licht 2-takt geknetter en that's it, je kan trappen wat je wil.

Rest mij alleen nog de onsteking te controleren.....

Roy GS300
AMBUSH
Contacteer:

hmz probeer hem eens te starten zonder uitlaat kan zijn dat die vol met roet en water en brandstof zit
Surfroy01

Fietsie staat bij de leverancier (niks anders dan lof over de service) ws staat de carb op cross gebruik afgesteld, dan loopt ie vol bij rustig(er)/openbare weg gebruik. Gaat aangepast worden.

Ook kan het zijn dat er veel vuil in de tank zit (fiets heeft lange tijd stil gestaan). Dus tank en carb worden volledig gereinigd.

Dit verklaard misschien ook het 1:5 verbruik.

Roy.
Surfroy01

Berichtje van de nazorg afdeling:

Fiets zojuist opgehaald. Start goed, rookt niet meer, blijft zelfs netjes stationair lopen, verbruik ligt rond 1:10.

Wat is er gebeurd? carb is schoongemaakt, vlotter(s) en naald vervangen, 'cross' afstelling verandert naar een meer 'op de weg' afstelling, choke was afgebroken, station sproeier 1 maat kleiner gezet.

Roy :lol: .
Plaats reactie