Twee weken geleden de big van mroe overgenomen met het idee om hem wat te verbouwen,na de aanschaf onderweg naar huis werd het steeds leuker,blok liep erg mooi zonder bij geluiden,voor het jaar getij een prima temp. en op een gegeven moment begon zelf de zon te schijnen!
Eenmaal thuis eerst een tijdje op het internet gekeken wat er allemaal rond rijd van de diverse verbouwde big's ,en dat was niet zo erg veel ,na een tijdje besloten om de big zo te laten (vind die dubbele tank nou eenmaal erg mooi),alles uit elkaar te halen en waar nodig is te reviseren en weer netjes op te bouwen (poeder coaten, spuiten ,div lagers vervangen,roestvrij stalen spaken er in en wat bijzondere letters voor op het spuitwerk zoeken.
Middenbok er onderuit gehaald en weggelegd voor "oude reus" , van hem heb ik ooit ook een big aangeschaft dus al is nr twee uit elkaar ik zit niet zonder ,en als het weer iets warmer wordt kunnen we in ieder geval rijden.
Bij de aanschaf ook nog twee dozen met nieuwe en gebruikte spullen mee genomen,lagers ,pakkingen wp handboek,carburateur en een hoop kleinspul.
Ook op deze big wordt het luchtfilter aangepakt (ram airs) net zoals op mijn eerste zit,samen met een goede uitlaat worden ze daar best wel wat "happiger"van , dus als iemand nog een gebruikt en een nieuw filter nodig heeft..
zelf zoek ik een nog redelijk voor spatbord ……,de mijne is op diverse plekken gescheurd.
Zal af en toe hier op het forum de voor uitgang neer zetten,maar zelf hou ik het op een klein jaar (kosten een beetje spreiden).
restauratie projectje
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Rene alvast bedankt voor het aanbod,en ik zie het wel in juni verschijnen, als het zo ver is geef me even een mailtje hoe we het gaan doen.
Rammelbak het luchtfilter hou ik apart voor je en wanneer je tijd hebt kom je het maar halen.
Rammelbak het luchtfilter hou ik apart voor je en wanneer je tijd hebt kom je het maar halen.
Ik heb hier ook nog een voorspatbord liggen, maar die heeft wel wat TLC nodig...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ok Bert, spatbord gaat naar NL in Juni, als je wat plastics ed nodig hebt, heb nogal wat eendebekken, koplampen, achterlichten, knippers etc liggen.
alvast suc6
R
alvast suc6
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Vandaag uitlaat ,stepjes,electra ,tanken ,spatborden en al het overige plastic er af gehaald endaar bij bleek de eendensnavel aan een kant flink gebarsten net zo als het linker zij scherm,eens kijken wat we er mee gaan doen.
Optie 1 repareren met matjes (als dat op elkaar houd).
Optie twee, meerdere spullen via dhc6 bestellen.
uitlaat bocht zit met twee inbussen vast in de kop,deze zijn zo slecht dat zelfs de juiste maat inbus er door de roest niet meer opgaat,eerst alles maar eens een paar dagen in de imal zetten en eens kijken of we er met een griptang wat beweging in kunnen krijgen.
Morgen rustig verder.
Optie 1 repareren met matjes (als dat op elkaar houd).
Optie twee, meerdere spullen via dhc6 bestellen.
uitlaat bocht zit met twee inbussen vast in de kop,deze zijn zo slecht dat zelfs de juiste maat inbus er door de roest niet meer opgaat,eerst alles maar eens een paar dagen in de imal zetten en eens kijken of we er met een griptang wat beweging in kunnen krijgen.
Morgen rustig verder.
Epoxy/polyester houdt niet op plastic, je zou kunnen proberen het te "lassen" met soldeerboutbert55 schreef: Optie 1 repareren met matjes (als dat op elkaar houd).
Heb meest eendebek spul in Oranje/ zwart liggen
Uitlaat inbussen: Warm stoken?
Suc6
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Uitlaat inbus warm stoken ga ik ook proberen,in het uiterste geval las ik er een moer op,mochten ze afbreken dan wordt het uitboren en een helicoil plaatsen.
Denk dat ik de gebroken eendensnavel weg leg en bij jouw een gebruikte bestel,het is wel de snavel van een 750 er ,met aan beide zijde een dubbele opening met gaas ervoor, dhc6 ik zal je dezer dagen een pb sturen over het adres waar alles naar toe kan en wat het kost.
Alvast bedankt voor de moeite.
Tweede dilemma,gaat het blok uit elkaar om te kijken of we er iets aan kunnen verbeteren of laten we het in
elkaar en doen we alleen opties er wat aan?
Denk dat ik de gebroken eendensnavel weg leg en bij jouw een gebruikte bestel,het is wel de snavel van een 750 er ,met aan beide zijde een dubbele opening met gaas ervoor, dhc6 ik zal je dezer dagen een pb sturen over het adres waar alles naar toe kan en wat het kost.
Alvast bedankt voor de moeite.
Tweede dilemma,gaat het blok uit elkaar om te kijken of we er iets aan kunnen verbeteren of laten we het in
elkaar en doen we alleen opties er wat aan?
Bert, gebruik (ook) een boutenverwijderaar (soort van "omgekeerde" draadtap). Eerst een gat boren in de binnenzeskant, en dan die boutenvewijderaar erin.
- Bijlagen
-
- naamloos.png (60.73 KiB) 4146 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Twee uurtjes gesleuteld in de ochtend (met zon!!!) en de gehele big uit elkaar,met wat beleid het blokje er uit getild en dat staat nu op de werkbank.
Eerst alles maar eens schoonmaken,beetje sparen, en dan :spaken bestellen,op naar de poeder coating boer,kijken voor een iets betere achterveer,nieuwe bouten en moerenen zorgen dat in ieder geval het frame weer zo snel mogelijk op de wielen staat.
Al met al ziet het er best goed uit,niets verrot of kapot gegaan aan het frame tijdens de demontage terwijl het meeste nooit los is geweest.
Eerst alles maar eens schoonmaken,beetje sparen, en dan :spaken bestellen,op naar de poeder coating boer,kijken voor een iets betere achterveer,nieuwe bouten en moerenen zorgen dat in ieder geval het frame weer zo snel mogelijk op de wielen staat.
Al met al ziet het er best goed uit,niets verrot of kapot gegaan aan het frame tijdens de demontage terwijl het meeste nooit los is geweest.

De twee uitlaat inbussen zijn eruit,twee dagen in de imal en een beetje warm stoken en ze kwamen los ,helicoil doos kan in de kast blijven.
Kop er af gehaald en zowel de nokkenas als de tuimelaars zagen er mooi uit,dit blok wordt alleen een beetje aan de buitenkant schoongemaakt en met wat hitte bestendige verf er overheen , kan het zo weer in het frame geplaatst worden.
Nu eerst maar weer verder met schoonmaken
Kop er af gehaald en zowel de nokkenas als de tuimelaars zagen er mooi uit,dit blok wordt alleen een beetje aan de buitenkant schoongemaakt en met wat hitte bestendige verf er overheen , kan het zo weer in het frame geplaatst worden.

Nu eerst maar weer verder met schoonmaken
-
tja dat is wel een goed plan nu je de boel zo ver los hebt..
tip van flip; als je de cilinder met de zuiger er nog in op tilt en de zuiger zo ver laat zakken in de cilinder dat je een veertje van de zuigerpen los kan halen en zo de zuiger los maakt van de krakasstang terwijl de zuiger in de cilinder blijft zitten en dus ook de zuigerveren op de zelfde plek blijven dan heb je de grootste kans dat alles blijft zo als het is en dus geen extra olie verbruik/ compressie verlies.
tip van flip; als je de cilinder met de zuiger er nog in op tilt en de zuiger zo ver laat zakken in de cilinder dat je een veertje van de zuigerpen los kan halen en zo de zuiger los maakt van de krakasstang terwijl de zuiger in de cilinder blijft zitten en dus ook de zuigerveren op de zelfde plek blijven dan heb je de grootste kans dat alles blijft zo als het is en dus geen extra olie verbruik/ compressie verlies.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Via een kennis zowaar een compleet nieuw standaard nokkenasspanningsveer unit opgehaald ,deze van de week er maar inzetten als ik ook mijn voetpakking binnen heb.
Cilinder is gelicht en zowel deze als de zuiger zien er prima uit,geen stootrand van betekenis en geen krassen.
Krijg langzamerhand het gevoel dat er niet zo heel veel mee gescheurd is met dit blokje en aan de rekeningen tezien die ik bij de aankoop meekreeg zijn 8000 km geleden de twee inwendige kettingen vervangen
Cilinder is gelicht en zowel deze als de zuiger zien er prima uit,geen stootrand van betekenis en geen krassen.
Krijg langzamerhand het gevoel dat er niet zo heel veel mee gescheurd is met dit blokje en aan de rekeningen tezien die ik bij de aankoop meekreeg zijn 8000 km geleden de twee inwendige kettingen vervangen

Blok zit weer in elkaar ,schoongemaakt en voorlopig even in een hoek neergezet.
Achterveer zag er niet uit (gaat in de verkoop} en vandaag (aan alle kanten instelbaar en een leuke prijs) een mooie ohlin opgehaald bij een kennis die race't en die na een race weer terug viel op een andere veer.Deze ga ik passend maken voor de big door een nieuw (onderste) ophang oog te maken uit aluminium.
Achterveer zag er niet uit (gaat in de verkoop} en vandaag (aan alle kanten instelbaar en een leuke prijs) een mooie ohlin opgehaald bij een kennis die race't en die na een race weer terug viel op een andere veer.Deze ga ik passend maken voor de big door een nieuw (onderste) ophang oog te maken uit aluminium.
ik heb ook nog zo;n Óhlins liggen van een RM250, ook al eens gedacht die pas te maken, zwaardere veer er op en proberen maar, instelmogelijkheden genoeg.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Vandaag een tekening gemaakt van het nieuwe oog,Een kantelbaar lager opgescharreld wat ook in de standaard veerring beneden zit en dan gaat alles naar een kennis die er een leuk geheel van maakt.
Verder met wat reinigen en bekijken wat er vervangen moet worden,en dan samen met een bsa frame op naar de poeder coater.
Om er hier foto's op te krijgen,schijnt het dat je ze eerst op het net moet zetten………???
Ik heb wel wat plaatjes er ooit op gekregen (via mijn dochter
),en heb wat plaatjes via de mail naar marco gestuurd van de nokkenas en stoters.
Als de achterveer klaar is komen er in ieder geval wat foto's van!
Verder met wat reinigen en bekijken wat er vervangen moet worden,en dan samen met een bsa frame op naar de poeder coater.
Om er hier foto's op te krijgen,schijnt het dat je ze eerst op het net moet zetten………???
Ik heb wel wat plaatjes er ooit op gekregen (via mijn dochter

Als de achterveer klaar is komen er in ieder geval wat foto's van!
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op zo feb 23, 2014 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
Frame is helemaal kaal en de balhoofd lagers eruit gehaald , achterbrug lagers eruit gehaald (stijf van de roest),en volgende week alles maar eens weg brengen.
Wielen worden opnieuw gespaakt en de velgen en naven zwart gepowdercoat,in het achterwiel gaan nieuwe stootrubbers en voor en achter waren de schijven ver onder de maat dus ook daar gaan vervangers op, al met al wordt het een aardig lijstje maar volgens mij is de big het waard als het voor de rest binnen de perken blijft en het meeste doen we zelf.
Als alles weer netjes in elkaar zit komen de foto's er aan (al was het maar via marco)
Wielen worden opnieuw gespaakt en de velgen en naven zwart gepowdercoat,in het achterwiel gaan nieuwe stootrubbers en voor en achter waren de schijven ver onder de maat dus ook daar gaan vervangers op, al met al wordt het een aardig lijstje maar volgens mij is de big het waard als het voor de rest binnen de perken blijft en het meeste doen we zelf.
Als alles weer netjes in elkaar zit komen de foto's er aan (al was het maar via marco)

Beetje pech ,vanmiddag bij schoonmaken achterbrug na wat weghalen van roest , een gat van zo een 15mm diameter aan de onderkant van de arm (rem kant).
Eens kijken wat de beste optie is……..repareren of een tweede hands die beter is.
Even de zon in (ja ja ) en het op mijn gemak eens bekijken.
Eens kijken wat de beste optie is……..repareren of een tweede hands die beter is.
Even de zon in (ja ja ) en het op mijn gemak eens bekijken.