Honda XR650R

Moderators: ghulst, Zot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KC
Berichten: 49
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 16:13
Locatie: Leerdam

Zijn er mensen die ervaring hebben met het de XR650R,
Waarschijnlijk niet het meeste vermogen, niet de lichtste,
maar schijnt wel duurzaam, en vet lol in de bagger.
Voorop rijden op een wedstrijd zit er toch niet in dus
ben benieuwd hoe die bevalt

Wie rijdt ermee enduro, offroad of allroad?

grtz KC
vastlopen is voor computers
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik heb er eentje gehad.

Sterke en krachtige motor (tenminste als hij "open" is)
Qua onderhoud veel minder veeleisend dan bv een KTM EXC, en ook simpeler van opzet.

Wel heeft een XR650R VEEL last van warmlopen bij lage snelheden en sluip-door-kruip-door-toestanden. Kan je gedeeltelijk oplossen door er een dop van 1,8 Bar op te zetten (standaard heeft hij naar ik meen 1.3 Bar)
De mijne heeft regelmatig gekookt, en dan is het expansievaatje niet voldoende om zijn koelvloeistof bij te houden !!!!

Enne, reservestukken zijn soms wel PEPERDUUR bij Honda !!

Daarentegen is het werkplaatshandboek zijn geld ruim waard. Hier staat werkelijk alles tot in het kleinste detail beschreven met honderden foto's.

Toch is mijn EXC veel plezieriger om mee te rijden .
Rij je veel ON road, kies dan inderdaad een XR650R

Jo VdB
Gast

Ik heb een xr650r `03 die ik gebruik voor het rijden (en uitzetten) van allroadritten.

Komende van een Dr Big heb ik mijn handen meer dan vol aan de fiets en ik geniet dan ook met volle teugen van de standaard 60 Nm. Een HRC kitje heb ik dus al helemaal niet nodig.

Ik heb gelukkig ook geen last van een overkokende motor gehad daar waar ik bij het uitzetten van allroadritten vrij lang stil sta met draaiende motor om dingen te noteren en dan weer ff rustig een paadje inrij om te kijken of het iets is dus ik denk dat er bij de nieuwere versies iets veranderd is aan het koelsysteem.

Verder vreet ie banden ( en ketting/tandwielen ) bij allroadgebruik en ik vind hem behoorlijk "kopzwaar" in vergelijking met een KTM lc4 620 SC waar ik vorige week even op mocht rijden.

Het lijkt net of er op de xr650r een zak aardappelen op het voorspatbord meegezeuld wordt en dat is voor de crossgebruik natuurlijk wel een nadeel.

Maar bij de KTM leek het wel of ze een balansas vergeten waren dus dat spreekt weer ten voordelen van de xr650r want hij is behoorlijk trillingsarm.

Verder is het peilstokje een ellende om na een aflezing weer goed terug te draaien. Veel oefenen is het devies.

Voor dagelijks onroad en allroad gebruik is het zeker een fiets om op je "te testen" lijstje te zetten.

Groeten,
LEO
xrmanu

Een XR650 gaat een stuk scherper sturen als je je voorvork een paar mm (4->8mm) laat door de kroonplaat komen. Ook voor andere XR's toepasbaar,alle motoren eigenlijk.

Voor SM is het omgekeerd,vorkkap gelijk met de kroonplaat voor stabiliteit op hogere snelheden,wordt dikwijls anders gedaan maar zorgt voor een heel zenuwachtig stuurgedrag op straat.

Bij off-roadwerk met een XR650 wordt aangeraden een 51 tandwiel achter te monteren ,hiermee maak je hem veeeel vinniger en snelheid maakt hij toch genoeg. :lol:
wilm
Berichten: 38
Lid geworden op: vr jun 27, 2003 23:38
Locatie: grollo

je kan er wel veel kilo vanaf sleutelen dacht ik
theresnootarlikesupemotar
Wielke van Schaefer

Moet je aan mijn neefje vragen...Tiesepier.
Die heeft er ook een, en die gaat als de brandweer.
Hij heeft onlangs een knalpijp drop gezet uit scheggië.
Die maakt nu echt een schiek geluid en trekt harder dan miene rechterarm.

Groeten van Wielke
Gast

Wielke van Schaefer schreef:Moet je aan mijn neefje vragen...Tiesepier.

Misschien kan jij hem eens vragen om zijn verhaal hier op dit forum te doen :?:

LEO
Bertus A

Rij er nu 2 jaar mee. Ca 50-50 on/off-road. Tot nu toe het beste compromis dat ik gereden heb. Bevalt me super. Waarschijnlijk geen winners bike (of ligt dat aan mij) maar wel heel veelzijdig
Gast

Bertus A schreef:.... Ca 50-50 on/off-road.......
ALL ROOD dus :wink:

Hoi Bertus A,

Als je interesse hebt om eens zo`n allroadrit te rijden met een paar andere xr650r rijders kan je mee een mailtje sturen: leo.vanleeuwen@stbno.nl

Groeten,
Leo
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Hai Leo!

Zoals je in de 'Werkplaats' hebt kunnen lezen, heb ik vanmiddag een WR400F werkplaatshandboek te kopiëren gekregen van... Jorge "Rachez"!
Ik herkende hem niet direct, maar al gauw bleek 'ie mij wel te herkennen van de April-rit van vorig jaar.
Hij heeft ook wel zin om in oktober een dagje mee te raggen, dus misschien kun je hem nog even de details mailen :wink: ??

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
Gebruikersavatar
Sharky_Capas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 23:16
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Ik heb nu een XR650.
Omdat ik niet veel vergelijking heb gehad kan ik niet een reeel beeld scheppen. Ik gebruik mijn XR650 nu als SM. deze vind ik zeer lekker en stabiel rijden.
Hij is iets zwaarder dan de meeste Sm maar dat mag de pret niet drukken.
Ik verkoos deze motor boven een KTM 620 LC4 bj. '97. Dit omdat mijn Xr veel stabieler reed. Er rammelde veel minder, en hij was in een betere staat. (ik heb dus niet een ktm getest in dezelfde staat.)

Je moet kijken wat je doel is met je motor en als je een open uitlaatset met grotere bocht en een ander luchtfilter monteerd is het echt een beest. :twisted:

Algemeen hoor ik dat een XR vreselijk duurbaar en minder onderhoud nodig blijkt te hebben als sommige andere merken.
Het is jammer dat ze stoppen met het importeren naar NL.
:cry:
grootsmit
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 09, 2002 22:34
Locatie: Amsterdam

Lees ik het goed. Stoppen met de import van XR650R. Honda gaat hoop ik toch geen fouten maken en deze wereld machine niet meer importeren.

Is het zeker dat ze gaan stoppen of is het een gerucht?

Groet Patrick
Husa Boy
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 22:46
Locatie: Oost-Vl
Contacteer:

geraken niet meer door de homologatie

dus BYE BYE xr en nog vele andere enduro's

spijtige zaak
grootsmit
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 09, 2002 22:34
Locatie: Amsterdam

nog een paar vraagjes:
1. Per wanneer is de XR niet meer verkrijgbaar?
2. Hoe kan het dat ze deze machine wel in Amerika leveren met zijn zeer strenge emissie eisen?
3. Welke merken types verwijnen er nog meer?
3. Kunnen fabrikanten/importeurs de machines niet "tijdelijk" laten voldoen aan de eisen. (net als nu een zak met losse onderdelen bijvoegen.

Wat blijft er anders over van onze hobby!!

Patrick
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

In de USA is alleen California (dacht ik)zeer streng kwa normen.Daar staan die motoren dan ook zeer arm (te :!: ) en staat er een soort van naverbranding op :shock: .

In Europa (leve Europa :evil: ) is er een nieuwe ,strengere norm van kracht vanaf eind 2003/begin 2004.Dus o.a. geen luchtgekoelde motoren meer (XR400) en ander speelgoed(KLX,DRZ etc..).Dus ook geen XR650 meer in 2004.Mss via grijsimport.

En HM Italië slaagt er in om alle Honda CR's en CRF's een homologatie te bezorgen voor 2004 :!: :shock: :roll: Leg me dat eens uit...
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

xr-manu schreef:
En HM Italië slaagt er in om alle Honda CR's en CRF's een homologatie te bezorgen voor 2004 :!: :shock: :roll: Leg me dat eens uit...
Goed he' van HM motors :D

www.hmmoto.it
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
superroenie
Berichten: 1
Lid geworden op: di jan 06, 2004 08:24
Locatie: bovenkarspel

Ben hier nieuw, niet op motorgebied maar wel op dit forum.
In de afgelopen jaren de volgende motoren gehad:
Kawasaki vulcan 750
Honda VFR750F
Honda VTR1000SP1
BMW R1150R
Buell XB9R firebolt

Nu is het echter tijd voor wat anders en heb ik mijn oog laten vallen op een tot SM omgebouwde XR650R.
Aangezien ik echter de motor ook voor woon-werk (70km enkel) wil kunnen gebruiken is mijn vraag hoe jullie ervaring is met langere ritten op de xr. Kan de motor gedurende langere tijd 100-120km/u rijden en is dat ook uit te houden of kan ik beter via een 80-100 route gaan rijden (met mogelijkheid om uit te wijken naar een dijkroute :twisted: )

Betrouwbaarheid van het blok zal wel okay zijn denk ik, 't is tenslotte een honda.

Groeten
Jeroen
Gast

superroenie schreef:... Kan de motor gedurende langere tijd 100-120km/u rijden en is dat ook uit te houden of kan ik beter via een 80-100 route gaan rijden ....
Standaard ligt er een 14 voor (48 achter) op.

Voor (langdurig) snelweggebruik heb ik wel eens gehoord dat het verstandiger zou zijn om er een 15 voor op te leggen (en 44 achter).

Verder is het zadel een beetje hard vind ik persoonlijk om langere tijd op te zitten.

LEO
Jelo
Berichten: 12
Lid geworden op: za dec 27, 2003 23:00
Locatie: Valkenburg aan de Geul

Ik heb al wat XR's gehad en was altijd zeer tevreden. Als je hem goed onderhoud krijg je geen problemen. Momenteel heb ik een XR650R 2003 en ben weer tevreden.

groetjes Jelo
Gast

grootsmit schreef:Lees ik het goed. Stoppen met de import van XR650R. Honda gaat hoop ik toch geen fouten maken en deze wereld machine niet meer importeren.

Is het zeker dat ze gaan stoppen of is het een gerucht?

Groet Patrick
Patrick,

Het is helemaal afgelopen met de Honda XR in NL. Honda Nederland wil geen geld meer uitgeven voor het vernieuwen van de type goedkeuring.
Dus ook de XR400R wordt ook niet meer in NL ingevoerd. Vraag maar aan De heer van der Sande van Honda NL.
Wordt dus zelf importeren of ander merk kopen. Zelf ben ik dik tevreden met mijn XR400R. Ga misschien een XR400RE importeren.

Jan...
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

heeft er iemand van jullie een goed advies in vervangingsuitlaten voor een XR650R? Die originele bochtjes voor lijken me echte knijpers. moet de demper dan ook mee?
Kachel nu al sinds 2000 rond met de originele pijp, vind het wel lang genoeg geweest, wil wat meer pit (je raakt er aan gewend).
XR is goed voor de weg en ruime zand, minder voor het krappe werk, en klippen zie je te veel van de onderzijde (met je kop erin).
Gast

driekske schreef:heeft er iemand van jullie een goed advies in vervangingsuitlaten voor een XR650R?
http://www.motor-forum.nl/forum/topiclist.php/8

Op dit forum zitten (heel) veel SM rijders op een xr650.

Als je de zoekfunctie gebruikt op "xr650" kom je verschillende postings tegen waarin men het over de (vervangings) uitlaat(bochten) heeft voor de xr650.

Schenk een bak koffie in en ga er eens goed voor zitten zou ik zeggen en
"zoek ze" en geniet van de foto`s.

LEO
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

driekske schreef:heeft er iemand van jullie een goed advies in vervangingsuitlaten voor een XR650R? Die originele bochtjes voor lijken me echte knijpers. moet de demper dan ook mee?
Kachel nu al sinds 2000 rond met de originele pijp, vind het wel lang genoeg geweest, wil wat meer pit (je raakt er aan gewend).
XR is goed voor de weg en ruime zand, minder voor het krappe werk, en klippen zie je te veel van de onderzijde (met je kop erin).
Het franse merk CRD maakt heel goede voorbochten voor de XR650,ze lopen trouwens links en recht van de cilinder en komen onder de carbu weer samen.Ik heb die voorbochten zitten samen met een Leo Vince X3 open demper (veel te luid voor off-road werk ,ik rij SM,die Leo's zijn ook gedempt te krijgen :wink: )Samen met de Mikuni TM40 carbu (met pomp) en aangepast luchtfilterbox maakt m'n fiets 58din pk op het wiel,standaard uit de kist +-45 pk.

Als je vermogen wil op een XR650 moet je ook de inlaat(box /filter/screen) aanpassen anders levert dit weinig of niks op.Enkel de demper zonder inlaat aanpassingen levert minder vermogen dixit verantwoordelijke van het Usa fabrieksteam (Baja racing).

Met een open airbox en andere luchtfilter/sproeiers haalde ik al 51 awpk met standaard uitlaat/carbu.

De Mikuni TM40 is echt een aanrader op een XR, geeft je motor echt een pracht karakter.Ongeloofelijke gasrespons :P Dan heb je een pak plezier bij zonder extra kabaal hoeven te maken.Off-road rijden is zo al moeilijk genoeg.
De carbu vind je hier (aan de beste prijs): http://www.hells.de/framepage1015.html Dit is het beste wat je aan je XR kan doen :shock: 8)

Nog voorbochten (links/rechts cilinder) aan spotprijs:
http://www.abp-racing.de/kruemmer.html De Crd is 350 ofzo :?

Hier 15 tips: ook om oa het sturen te verbeteren:

http://www.adbmag.com/html/pages/tool/arch/xr650.html

Een 51 t achter is ook aan te raden in het zand

Ander XR/Honda spul: http://www.supermotard.be/modules.php?n ... sc&start=0

Beste 4t forum: http://www.thumpertalk.com/forum/postli ... Board/UBB9

Airboxmod: http://www.4strokes.com/tech/honda/airbox/

Xr650 algemeen: www.xr650r.us

Voila :lol: :wink:
Plaats reactie