Start beveiliging

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6

Op onze Bigs zitten nogal wat beveiligingen:

Koppeling
Kick stand
Decompresseur (heb het over de handbediening)

Deze kunnen allemaal worden omzeild, wat handig kan zijn.

In Dld (thx to Lars) wordt de vrijstand beschouwd als zijnde veilig om te starten (keuringseis ?), is eenvoudig te maken door de massa van de neutraal schakeling aan het start relais te bevestigen en de startknop aan de positieve kant.

Voordeel: kan alleen starten in: "vrij" stand met het groene lampje aan
Nadeel: als je in de modder vast staat/bent gevallen moet je hem eerst "vrij" zetten wil je uit de blub komen.

Veel forum leden rijden off-road dus wil ik graag de mening van (vooral) deze mensen om tot een oplossing te komen die door "velen" wordt gesteund.

Kortom:

Start relais direct aan massa of via neutraal stand aan massa.

Jullie mening graag.

Gr

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
loek de kort

Standaardbeveliging is wel nuttig, wegrijden met zijstandaard uitgeklapt is niet handig...
Koppelings schakelaar is onbetrouwbaar onding, eenvoudig door te lussen (staat als tip op t forum)

Zit zelf veel in t veld, starten enkel in zijn vrij is voor mij geen optie als je in de zware blub staat en t ding slaat af :twisted:
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Edwin
Contacteer:

Zoals Loek het heeft, zo denk ik er ook over
Assumption is the mother of all fuck ups
loek de kort

is eenvoudig te maken door de massa van de neutraal schakeling aan het start relais te bevestigen en de startknop aan de positieve kant.
Ken de details van de mechanica van de neutraal schakeling van de BIG niet in detail, weet wel dat de schakelaar van de versnellingsindicator op andere Suzuki modellen bestat uit een iel veertje en koperen stiftje. Of deze ook de wat hogere stromen om het startrelais te schakelen gedurende langere tijd aankan betwijfel ik, is enkel ontworpen om een lampje van 2 watt te schakelen.

Kortom je gaat in mijn ogen een bestaand onbetrouwbaar systeem (koppelingsschakelaar) vervangen door een ander onbetrouwbaar systeem.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
dhc6

Het startrelais bedienings deel heeft een erg lage belasting. Dank voor het meedenken.

De jiffy schakelaar is, (net als de koppelings-schakelaar), een onding, heeft me al vaak gestopt (ook op mn Tenere) op knip achtig terrein = OUT! Had ik vroeger op mn schakelbrommer ook niet, uit gewoonte eerst jiffy in en dan starten.

Score tot nu:

3 x voorstander (incl mezelf) voor direct aan massa. Starten is mogelijk terwijl het blok in een versnelling staat.

Ben benieuwd naar de mening van de anderen.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
loek de kort

Snap je probleem met jiffy schakelaar, echter op de big nog geen problemen mee gehad, wel op mijn toen 1 maand oude Kawasaki KLR 600, weken lopen zoeken naar een stotterende motor in t veld.....
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Thoran

loek de kort schreef:Standaardbeveliging is wel nuttig, wegrijden met zijstandaard uitgeklapt is niet handig...
Koppelings schakelaar is onbetrouwbaar onding, eenvoudig door te lussen (staat als tip op t forum)

Zit zelf veel in t veld, starten enkel in zijn vrij is voor mij geen optie als je in de zware blub staat en t ding slaat af :twisted:
Hoe overbrug je die koppelingsschakelaar?
Vind het zelf ook maar onhandig dat ik altijd twee handen nodig heb om te starten. De rest van de beveiligingen vind ik nog wel handig...

Heb op een gegeven moment toen ik veel moest starten om dingen uit te testen maar een tie-wrap(/ty-rap/Thai Wrap/taai wrep) om de koppeling gedaan... :lol:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6

Thoran: Koppeling beveiliging

Staat al ergens in de tips:

Volg de kabel vanaf het kopp hendel (geel/groen), op het punt waar ie aan de kabelboom wordt aangesloten zitten corresponderende man/vrouwtjes. De kabel die van het hendel komt lostrekken en weg laten/opbinden, de kabelboom draden kun je dan aan elkaar drukken, (dus doorverbinden), wel even goed nadrukken met kleine schroevedraaier want als ze losgaan/ trillen dan sta je echt voor l..

Kleuren volgens schema alle (of vele) modellen geel/groen. (van Lars)

Suc6
kopp.jpg
kopp.jpg (75.88 KiB) 1528 keer bekeken
Ouwe Reus

Vind de jiffy schakelaar eigenlijk wel handig. Aan komen rijden, jiffy uit en motor gaat automatisch uit :lol:.

Zonder gekheid.. Ook een keer heel lang gezocht naar een storing, bleek het de koppelingsschakelaar te zijn. Sindsdien heb ik deze elke X onklaar gemaakt ('t is maar dat je het weet Bert). Die van de jiffy volgt, want gaf ook twee X problemen toen de 'ie kennelijk niet helemaal ingeklapt bleek. Gewoon blijven nadenken, heb je al die fragiele schakelaartjes niet nodig en komt de betrouwbaarheid van onze brommer ten goede.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Edwin
Contacteer:

Koppelinsbeveiliging kan volgens mij nog simpeler. Bij het mannetje vrouwtje de stekkers gewoon omdraaien. Zo heb ik het gedaan, en werkt als een tierelier.
Assumption is the mother of all fuck ups
frankn

Ik heb meteen toen ik m'n big kreeg de startonderbrekingen van de koppeling en zijstandaard doorgelust.
Heb geen zin om op storingen te wachten... :wink:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
dhc6

On topic:

Jullie mening graag.

R
dhc6

Edwin schreef:Koppelinsbeveiliging kan volgens mij nog simpeler. Bij het mannetje vrouwtje de stekkers gewoon omdraaien. Zo heb ik het gedaan, en werkt als een tierelier.
Is het niet exact hetzelfde maar anders verwoord?
Ouwe Reus

dhc6 schreef:On topic:

Jullie mening graag.

R
IMO: direct via massa
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak

Door een licht anarchistische aanleg houd ik persoonlijk niet van systemen die voor me nadenken. Daarom houd ik het startrelais liever direct aan massa zonder verdere beveiligen. Als het fout gaat, dan is het tenminste mijn eigen schuld :wink:

Nou is dat gemakkelijk om te zeggen, want door een verplaatste startknop (de originele is verdwenen) zijn er altijd 3 handen nodig om op mijn motor te starten (of twee hele snelle). De koppeling daarbij nog bedienen is echt onmogelijk dus de motor moet altijd in zijn vrij worden gezet :mrgreen:

Daar over nadenkend... mag ik meteen een oproep doen voor het rechter stuurschakelaarset voor een SR42? Ik wordt namelijk gek van dat kunst en vliegwerk om te starten :schieten:
:zwaaien:
Thoran

dhc6 schreef:Thoran: Koppeling beveiliging

Staat al ergens in de tips:

Volg de kabel vanaf het kopp hendel (geel/groen), op het punt waar ie aan de kabelboom wordt aangesloten zitten corresponderende man/vrouwtjes. De kabel die van het hendel komt lostrekken en weg laten/opbinden, de kabelboom draden kun je dan aan elkaar drukken, (dus doorverbinden), wel even goed nadrukken met kleine schroevedraaier want als ze losgaan/ trillen dan sta je echt voor l..

Kleuren volgens schema alle (of vele) modellen geel/groen. (van Lars)

Suc6
kopp.jpg
Thanks. Zal er binnenkort eens naar kijken...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6

Rammelbak schreef: mag ik meteen een oproep doen voor het rechter stuurschakelaarset voor een SR42? Ik wordt namelijk gek van dat kunst en vliegwerk om te starten :schieten:
37200-44B34 Schakelaar RH, kost nogal wat. Heb er wel 1 voor je ter overname, indien belangstelling PB me maar.

R
futurist

ben ik weer, ik ben voor origineel, het zit er niet voor niks op. Maar ja de koppelingschakelaar zat al als remschakelaar op mijn eerste Suzuki's (70iger jaren) en dat waren toen al klere dingen. Die heb ik dus re naast het balhoofd idd doorgelust. De vrijstand geeft nooit problemen en als je regelmatig onderhoud doet (ketting smeren en dan gelijk een beetje bij het scharnierpunt van de zijstandaard (ook wel jiffy genoemd)) geeft die ook nooit problemen, het is zelfs een heel robuste schakelaar, zat ie rechts ook maar want ik gebruik de schakelaar (links) zelfs als haksteun voor mijn linker laars zodat het staan veel beter gaat.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6

Goede punten Cor, jij houdt van origineel, ik ben een "afvallige" met een laag gewicht complex dus laat van alles weg. Komt me wel van pas waar ik rondrij maar dat merk je in September wel.

Ken je deze mod al:

lage step.jpg
lage step.jpg (118.87 KiB) 1472 keer bekeken
3cm lager en 4 naar achter. "Staan" gaat beter en zwaartepunt ligt lager en verder naar achteren.

Tekening staat op de MF site.

R
zappa.suzuki

Standaard beveiliging zit er nog op, koppeling niet, die heb ik los getrokken en de stekkers er af geknipt en aan elkaar gebonden met tape er omheen en hangt ergens onder de kuip.

Gebruik hem als startonderbreker als ik het niet vertrouw ergens, draden trek ik dan los en starten doet ie dan niet meer [ nu ja ze moeten er wat extra werk voor doen :wink: ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6

Dank voor de reakties, goed plan van Zappa die "diefstal vertraging".

Start relais gaat aan directe massa zodat ie kan starten in een versnelling.

Fijne dag, op weg naar Toronto voor 4 nachten simulator. :cry:

:zwaaien:

R
zappa.suzuki

Sterkte en succes!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
loek de kort

het is zelfs een heel robuste schakelaar, zat ie rechts ook maar want ik gebruik de schakelaar (links) zelfs als haksteun voor mijn linker laars zodat het staan veel beter gaat.
futurist
Heb net geprobeerd met mijn hak op de schakelaar te staan, geen succes, zeker niet met wat kuilen...
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Plaats reactie