Hallo iedereen.
Ik heb sinds een aantal weken een KTM 620 lc4 gekocht uit '95.
Ik heb jaren geleden samen met een vriend een lc4 '90 blok gereviseerd. Maar de werkplaatshandboeken hadden we in bruikleen en nu heb ik ze niet meer.
Zo vroeg ik me een aantal dingen af.
a)Hoe peil je de olie? Met koude motor en pijlstok in- of uitgeschroefd?
b)Verder heb ik nieuwe lampjes voor en achter gemonteerd maar deze brandde na zo'n 30 seconden door. Zeker iets met een weerstand. Maar waar zit deze of hoort deze te zitten (electra is niet m'n sterkste punt).
c)Moet er 98 octaan in? En wat voor olie is nou het beste: semi-synthetisch of vol?
d)Kan ik ergens op internet meer vinden over deze motor?
e)Tenslotte: Ik wil de noppen banden monteren. Zit nu nog straat op. Is zelf je banden verwisselen een beetje te doen? En weet iemand hoe ik aan een goedkope bandenlichter kan komen?
Sorry voor de grote lijst maar ik heb gewoon veel vragen....
Bij voorbaat dank, jongens.
Vragen over KTM LC4
Moderator: ghulst
a) Ik heb de olie altijd gepeild met de peilstok ingeschroefd.
b) Ik ben bang dat de spanningsregelaar kapot is.
c) Ik zou er 98 octaan indoen en semi synthetische olie.
d) geen idee.
e) Ik vervang mijn crossbanden altijd met een paar bandenlichters die je bij een motor of een automaterialen zaak kunt kopen en dat is goed te doen.
b) Ik ben bang dat de spanningsregelaar kapot is.
c) Ik zou er 98 octaan indoen en semi synthetische olie.
d) geen idee.
e) Ik vervang mijn crossbanden altijd met een paar bandenlichters die je bij een motor of een automaterialen zaak kunt kopen en dat is goed te doen.
Olie altijd kontroleren met koude motor, motor rechtop en de peilstok NIET ingeschroefd. Draai hem dus eerst uit, reinig hem en dan gewoon tegen de zitting schuiven en kontroleren. Dit is een ongeschreven wet dat het zo dient te gebeuren.
Je lichten, dat zal dus waarschijnlijk idd de spanningsregelaar zijn, alhoewel je best toch eerst even rondziet of er geen draadje afgeknakt of losgetrild is. De spanningsregelaar bevindt zich onder de benzinetank.
Benzine idd 98 octaan en die olie hangt eigenlijk af van hoe je de motor gaat gebruiken. Bij intensief gebruik (crossen en flink doorgeven) neem je toch best een volsynthetische olie.
Let op dat je wanneer je crossbanden monteert, je de bandentrekkers niet vergeet of je gaat de ene lekke band na de andere rijden.
Je lichten, dat zal dus waarschijnlijk idd de spanningsregelaar zijn, alhoewel je best toch eerst even rondziet of er geen draadje afgeknakt of losgetrild is. De spanningsregelaar bevindt zich onder de benzinetank.
Benzine idd 98 octaan en die olie hangt eigenlijk af van hoe je de motor gaat gebruiken. Bij intensief gebruik (crossen en flink doorgeven) neem je toch best een volsynthetische olie.
Let op dat je wanneer je crossbanden monteert, je de bandentrekkers niet vergeet of je gaat de ene lekke band na de andere rijden.
Aha. Bedankt voor de reacties, mannen.
Weten jullie nog hoe ik aan een werkplaatshandboek kan komen. Ik heb er een voor m'n wegmotor maar volgens mij maken ze er geen voor KTM's. Want hoe kan ik de spanningsregelaar doormeten? 'kheb een multimeter. En kan ik niet gewoon een weerstand plaatsen? Zou toch ook moeten werken. Een nieuwe regelaar zal wel duur zijn...
Ik ben al op zoek geweest naar een bandenlichter maar ik was in de veronderstelling dat ik er een nodig heb die ongeveer zo lang is als de diameter van het wiel. Dit om voldoende moment te hebben. Misschien wat overdreven... Ik had er ergens een gezien maar die was €50,- en dat vond ik wat duur. Maar is een kleinere ook afdoende? Die waren namelijk veel goedkoper....
Weten jullie nog hoe ik aan een werkplaatshandboek kan komen. Ik heb er een voor m'n wegmotor maar volgens mij maken ze er geen voor KTM's. Want hoe kan ik de spanningsregelaar doormeten? 'kheb een multimeter. En kan ik niet gewoon een weerstand plaatsen? Zou toch ook moeten werken. Een nieuwe regelaar zal wel duur zijn...
Ik ben al op zoek geweest naar een bandenlichter maar ik was in de veronderstelling dat ik er een nodig heb die ongeveer zo lang is als de diameter van het wiel. Dit om voldoende moment te hebben. Misschien wat overdreven... Ik had er ergens een gezien maar die was €50,- en dat vond ik wat duur. Maar is een kleinere ook afdoende? Die waren namelijk veel goedkoper....
Jean,
doe eens de moeite om bv. Google te gebruiken, dan vind je bv. pagina's als de deze http://www.ktm-lc4.net/ of deze http://www.motofiches.com/sites/TYRBUW/ ... TM&cc=&ml= of deze http://www.ktm-club.de/
En kijk zeker HIER http://www.ktminfo.com/partscat/catalog.asp
En zo zijn er honderden over de LC4.
Af en toe is er ook wel eens een werkplaatshandleiding gepubliceerd op het Net. Doe gewoon eens regelmatig een zoektocht naar WHB of werkstatthandbuch, en je geduld zal beloond worden.
Elke KTM-dealer kan je trouwens aan een officieel exemplaar helpen.
Voor bandenlichters vind je in dit forum reeds andere treads. Ikzelf schreef daar dat de korte van Metzeler mij persoonlijk goed bevallen.
Voila Jean, nu maar Googlen !
Jo VdB
P.S. Het forum heeft een optie "zoeken" . Hiermee kan je elk gewenst item opzoeken dat ooit gepost is geweest.
doe eens de moeite om bv. Google te gebruiken, dan vind je bv. pagina's als de deze http://www.ktm-lc4.net/ of deze http://www.motofiches.com/sites/TYRBUW/ ... TM&cc=&ml= of deze http://www.ktm-club.de/
En kijk zeker HIER http://www.ktminfo.com/partscat/catalog.asp
En zo zijn er honderden over de LC4.
Af en toe is er ook wel eens een werkplaatshandleiding gepubliceerd op het Net. Doe gewoon eens regelmatig een zoektocht naar WHB of werkstatthandbuch, en je geduld zal beloond worden.
Elke KTM-dealer kan je trouwens aan een officieel exemplaar helpen.
Voor bandenlichters vind je in dit forum reeds andere treads. Ikzelf schreef daar dat de korte van Metzeler mij persoonlijk goed bevallen.
Voila Jean, nu maar Googlen !
Jo VdB
P.S. Het forum heeft een optie "zoeken" . Hiermee kan je elk gewenst item opzoeken dat ooit gepost is geweest.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
hey, ik heb de werkplaatshandleiding van me eigen apparaat(honda XR) van www.bol.com voor XR's stonden er genoeg op dus wie weet dat er ook wel een te vinden is voor je ktm.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
heb net even op bol.com gezocht maar helaas, voor ktm helemala nix te vinden, vreemd want voor honda's staan er zat op, anders maar eens proberen bij een KTM dealer als die in de buurt zit althans.ik heb mijn bandenlichters gewoon bij een motorzaak besteld.iets van 12 euro per stuk, 50cm lang.
Je gaat toch geen vrachtwagenbanden gaan monteren met die ijzers ???the rednas schreef:bandenlichters , 50cm lang.
VEEEEEEEEL te groot, en VEEEEEEEEL te onhandig.
En hoe ga je die ooit meenemen onderweg.
Jo VdB
Bij Butzner vind je ze in zijn shop http://www.butzner-motorradreifen.de/
De link is echter te groot om hier te posten. Kijk in zijn shop bij procuktoverzicht, en ga dan naar zubehör , en dan naar Montagewerkzeug. Het zijn die van 15.50 €.
Neem de KORTE ijzers van Metzeler.
Een set van 2 is voldoende.
Ik schat ze zo een 25 cm.
Jo VdB
De link is echter te groot om hier te posten. Kijk in zijn shop bij procuktoverzicht, en ga dan naar zubehör , en dan naar Montagewerkzeug. Het zijn die van 15.50 €.
Neem de KORTE ijzers van Metzeler.
Een set van 2 is voldoende.
Ik schat ze zo een 25 cm.
Jo VdB
De aanbiedingen van die club zijn wel interessant. Jo, of iemand anders, heb jij ervaringen met ze?Jo VdB schreef:Bij Butzner vind je ze in zijn shop http://www.butzner-motorradreifen.de/
Jo VdB
Maurice
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Niet via hun website besteld, maar vorig jaar stond Butzner wel op de enduro in Borculo! Ik heb toen daar nog 2 bandjes gekocht.
(Banden zijn echter wel goedkoper te krijgen op de Belgische enduro's)
Jo VdB
(Banden zijn echter wel goedkoper te krijgen op de Belgische enduro's)
Jo VdB
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Ik heb de (2001)KTM-lc4 'bedienungsanleitung' voor me liggen, en hierin staat het zo;a)Hoe peil je de olie? Met koude motor en pijlstok in- of uitgeschroefd?
4 minuten stationair laten lopen
op de middenbok zetten en 5 min. wachten
peilstok uitschroeven en afvegen
dan peilstok helemaal inschroeven, uitdraaien en aflezen
Overigens vinden ze bij Sommer-KTM dat het max. merkteken te hoog staat. Bij Sommer vinden ze dat je er niet meer olie in moet gooien dan halverwege de peilstok.
Bij de Yamaha die ik gehad heb moest ik 'm juist niet indraaien.
Per merk/type zit hier dus verschil in.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Maar dit doe je toch alleen bij Wet-sump motorblokken? Waarbij je een externe olietank (of framebuis) hebt? Of niet?
Of is dit gewoon de olie-peil-methode van KTM? En zou dat veel verschil zijn met het koud peilen? Maar eens uitproberen...
Blijkbaar is er dus veel verdeeldheid over. Daarom vroeg ik het ook.
Bij mijn honda wegmotor peil ik altijd koud en niet ingeschroefd.
Dit is ook veel handiger want dan kan je voor dat je vertrekt zeker weten dat je olie peil goed is.
Of is dit gewoon de olie-peil-methode van KTM? En zou dat veel verschil zijn met het koud peilen? Maar eens uitproberen...
Blijkbaar is er dus veel verdeeldheid over. Daarom vroeg ik het ook.
Bij mijn honda wegmotor peil ik altijd koud en niet ingeschroefd.
Dit is ook veel handiger want dan kan je voor dat je vertrekt zeker weten dat je olie peil goed is.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Blijft dat lang heel dan? Een Tomosje heeft maar iets van een 40Watt lichtspoel en dus kan ik me voorstellen dat hij bij een KTM toch wel erg warm wordt als je je licht uitzet.de ex zot schreef:Als spanningsregelaar kun je die van een TOMOS brommer gebruiken.
Over die spanningsregelaar ben ik ook benieuwd "ex-zot". Mijn 600 lc4 uit 88, brand ook de lampen door. Heb al zwaardere lampen geprobeerd, maar na 30 sec zijn ze uit. Zou graag horen dat de Tomos werkt, zal goedkoper zijn.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik ben zelf al weer een stukje verder. De meeste LC4's zonder accu hebben de regelaar alleen aangeschakeld als het licht aan staat. Dus als het licht uit staat, dan staat er op de regelaar ook geen spanning. Hierdoor krijgt hij het in ieder geval niet zwaar voor zijn kiezen als het licht uit staat. Of hij voor de rest heel blijft, valt nog maar te bezien.Anonymous schreef:Over die spanningsregelaar ben ik ook benieuwd "ex-zot". Mijn 600 lc4 uit 88, brand ook de lampen door. Heb al zwaardere lampen geprobeerd, maar na 30 sec zijn ze uit. Zou graag horen dat de Tomos werkt, zal goedkoper zijn.
Hé Ex-zot. Ken jij iemand die ervaring heeft met een Tomos-regelaar?
Iemand van het andere noppen forum zei dat ik misschien 24V lampen kon gebruiken. Maar of dat werkt?
Zo'n Tomos spanningsregelaar zou een goede oplossing zijn.
Laat graag eens weten hoe je aan dat idee komt.
Iemand van het andere noppen forum zei dat ik misschien 24V lampen kon gebruiken. Maar of dat werkt?
Zo'n Tomos spanningsregelaar zou een goede oplossing zijn.
Laat graag eens weten hoe je aan dat idee komt.
Een oplossing voor dit verhaal heb ik niet, maar wel wat informatie waar je misschien wat aan hebt.
Volgens Sommer (www.ktm-sommer.de) kun je op de oudere LC4's beter de 'Gleichrichter' van de nieuwere machines gebruiken omdat die goedkoper en beter is.
Bij Brouwer vertelden ze me dat dit voor de machines met elektrische waterpomp weer niet mogelijk is. Dat had iets met wisselstroom vs. gelijkstroom te maken. Wel vreemd, omdat mijn oude LC4 zowel een elektrische pomp heeft als een accu (had).
Maurice
Volgens Sommer (www.ktm-sommer.de) kun je op de oudere LC4's beter de 'Gleichrichter' van de nieuwere machines gebruiken omdat die goedkoper en beter is.
Bij Brouwer vertelden ze me dat dit voor de machines met elektrische waterpomp weer niet mogelijk is. Dat had iets met wisselstroom vs. gelijkstroom te maken. Wel vreemd, omdat mijn oude LC4 zowel een elektrische pomp heeft als een accu (had).
Maurice
Een tomos regelaar werkt super. Je moet het metaal goed tegen het frame bevestigen, zodat ie zijn warmte kwijt kan. Hoe die het doet met licht uit weet ik niet, want bij mij gaan alle licht schakelaars er altijd af en staat het licht altijd aan. Des te minder erop zit, des te minder er stuk gaat. Ik zal ff graven voor het onderdeel nr. van Creco.
Wat die bandenlichters betreft...Ik doe al jaren met een setje va 3, ongeveer 20 cm lang, en met een ringetje waarin je 1 bandenlichter op een spaak kan vastzetten. Setje kost ongeveer 13 euro, niet meer, en bevalt perfect, ook na jaren gebruik, en ook in rally's. Zelfs de allerstugste Desert of Karoo (ook in breedte 140)leg je erop of juist eraf... Nog een leuk voordeeltje is, dat deze set zo in je Acebis-gereedschapstas past! Kan even niet op het merk komen, maar ik zoek het wel even op.