Verschil frame ktm

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

Beste, ik heb een vraag met betrekking over de frames van ktm.
Ik heb een sxf 350 van 2011 (4takt) maar het frame heeft het begeven bij het balhoofd, nu kan ik een frame van een ktm 300 sx kopen voor een nette cent, maar dit is 2 takt.
Zit er verschil tussen de 4 talt frames en 2 takt frames van een ktm met hetzelfde bouwjaar?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen:) zodat ik snel weer kan rijden.
Mvg
staatscrossbeheer gaat als een speer
Gebruikersavatar
de crossgoeroe
Berichten: 179
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
Locatie: thuis

als een frame uit 2011 het begeeft is dat geen fabrieksfout met garantie???????

of heb je zo n gruwelijk grote sprong gemaakt? :toost:
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

is gewoon normaal bij KTM dat balhoofden afbreken ,is de zoveelste al waar ik het van hoor.
4 strokes only !!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Vreemd of niet.
Zal KTM deze constructie fout dan gewoon accepteren? Of rijden de KTM rijders gewoon veel harder? :wink:
verstand op nul en nadenken
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

Nou zo vreemd is het niet dat een ktm frame scheurt.. Ik heb het frame laten lassen, want ktm was natuurlijk niet thuis met een garantie geval.
Bijij zijn nu al in de vriendengroep 3 man met op precies dezelfde plaats een scheur. (Dit helpt wel in de ervaring met het herstellen)

Het jammeren is natuurlijk wel dat er een hoop rompslomp mee teweeg komt. Het gehele frame tog maar kaal gemaakt, en vervolgena weer mooit ktm oranje laten coaten. Maar zoals iedereen wel weet, als je eenmaal begint kom je nog meer tegen.
Gelukkig is het nu geen weer voor te rijden, dus ook meteen het blokje maar open gemaakt.
Hierbij niks speciaals tegen gekomen, gewoon preventief een nieuwe zuiger gezet, zuigertje had bijna 80 uur gelopen en vertoonde geen grote slijtage, dua dit is weldegelijk!! Ik ben dan ook maar een hobbyrijder.

Ik zal binnenkort wat foto's erop gooien.
Een goede raad aan alle ktm rijders met model 2011/2012: controleer je frame tijdig;)
2013 frames hebben een andere constuctie en bij mij nog geen problemen bekent.
staatscrossbeheer gaat als een speer
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Hoe worden de kroonplaten in het balhoofd bevestigd/op zijn plaat gehouden?

Elk merk behalve KTM heeft de bovenste kroonplaat losneembaar.
Onder de bovenste kroonplaat zit een moer welke de lagers/balhoofdpen en onderste kroonplaat spelingsvrij laat monteren.
Daarboven op komt de bovenste kroonplaat met dop/moer.

Bij KTM is deze dop/moer de enige borging van de gehele stuur inrichting.
Als deze dop/moer niet op het juiste moment wordt aangedraaid ontstaat er speling. En van speling....
Wanneer deze dop/moer goed blijft zitten is er niks aan de hand.
Alleen vermoed ik dat bij al die frames die breken, dat op 1 of andere manier die dop/moer iets losgedraaid is, en de hele zooi komt los/krijg speling, kantelt en breekt.

De eerste keer stond ik ook wel even te kijken toen mijn onderste kroonplaat met balhoofdpen er uit flikkerde toen ik alleen nog maar de bovenste dop/moer losdraaide...
verstand op nul en nadenken
Plaats reactie