Hallo!
Ik heb een vraag over het olie verbruik van mij Yamaha afgelope zondag.
Ik heb vorige week olie ververst zonder filter, heb netjes de voorgeschreven hoeveelheid olie op het blok gezet en gepeild, dat was goed!
Na 100 km vol gas gerede te hebben in hengelo heb ik vandaag de olie weer gepeild en tot mijn verbazing was de peilstok droog? Moest er 200ml bij gooien.
Nu moet ik er wel bij zegge dan ik 2 soorte olie door elkaar heb gegooid: denicol 10w40 half sentetisch en kroon olie 10w40 half sentetisch daar had ik nog beetje van staan. Normaal gooi ik er denicol in, kan dit het probleem zijn?
Bedankt Jamie
olie verbruik yamaha wrf
Moderator: ghulst
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
200 ml op ruim een liter is wel veel.
een beetje olie verbruik is wel te accepteren maar bij zoveel zou ik toch even verder zoeken.
hoeveel uur zit je zuiger er al in?
een beetje olie verbruik is wel te accepteren maar bij zoveel zou ik toch even verder zoeken.
hoeveel uur zit je zuiger er al in?
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Zuiger zit er 1000km in.
Heb de Yamaha boer gebeld en hij zei als hij niet rookt of niet lekt kan het niks ergs zijn, en heb ik er waarschijnlijk te weinig olie op gezet of is iets fout gegaan met pijlen.
Even aankijken denk ik dan maar.
Heb de Yamaha boer gebeld en hij zei als hij niet rookt of niet lekt kan het niks ergs zijn, en heb ik er waarschijnlijk te weinig olie op gezet of is iets fout gegaan met pijlen.
Even aankijken denk ik dan maar.
heb ook yamaha gereden. Bij normaal rijden verbruikte hij geen drup. Bij echt lange stukken vol in toeren verbruikte hij olie. Heb de test ooit gedaan met klein colaflesje op de carterventilatie aan te sluiten en niet in de inlaat. Dan 5km op de weg gereden met hoog toerental. Was verbaasd hoeveel olie erin zat. Heb er daarna nog gewoon 300u bij op gezet met dezelfde zuiger.
Heb naar mijn mening inderdaad wat hoger dan normaal in de toere gereden in Hengelo.
Maar normaal geef ik ook wel gas en dan verbruikt hij niks, kan tog niet ineens 200ml meer uit zijn als normaal?
Met carter ventilatie bedoel je die ontluchtingsslang?
Daar zag het er niet naar uit alsof hij er olie uit heeft gegooid.
Maar normaal geef ik ook wel gas en dan verbruikt hij niks, kan tog niet ineens 200ml meer uit zijn als normaal?
Met carter ventilatie bedoel je die ontluchtingsslang?
Daar zag het er niet naar uit alsof hij er olie uit heeft gegooid.
Viscositeit moet je in principe wel aanhouden wat de ontwerper heeft bedacht, kan zijn dat je wat dikker gaat in de zomer tijdens zware ritten bv een 10W60 ipv 10W50.
Zoon van mij heeft ook een nieuwe zuiger in zijn WR400, na 1200km is het olie verbruik niet meetbaar. Hij gebruikt Motul 5100 10W50, maar hij rijdt alleen in de lente t/m vroege herfst. Hij is geen snelle rijder en valt regelmatig om.
Ik ken wel de verhalen dat je bij het inrijden van een nieuwe zuiger niet direct op een volsyntheet moet gaan zitten ivm het minder snel/niet inlopen van de zuigerveren/wand.
Misschien dat het daarin zit?
Zoon van mij heeft ook een nieuwe zuiger in zijn WR400, na 1200km is het olie verbruik niet meetbaar. Hij gebruikt Motul 5100 10W50, maar hij rijdt alleen in de lente t/m vroege herfst. Hij is geen snelle rijder en valt regelmatig om.
Ik ken wel de verhalen dat je bij het inrijden van een nieuwe zuiger niet direct op een volsyntheet moet gaan zitten ivm het minder snel/niet inlopen van de zuigerveren/wand.
Misschien dat het daarin zit?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Zoals ik al schreef, ik heb goede ervaring met Motul 5100.
Broer van mij met een WR400 gebruikt Putoline 4T ester nano oid, op een ingereden motor.
Hij heeft het gepresteerd dezelfde verversingsinterval aan te houden als bij zijn auto (10.000 km). Ik heb de motor 2 jaar geleden nagekeken, compressie, koppeling kleppen ed maar alles zag er nog als nieuw uit. Zelfs de kleppen stonden nog binnen spec.
Rest van de motor was er wel wat slechter aan toe. Remschijf voor nog 1.5mm dik, kettinggeleider achter door het aluminium heen . Hij rijdt dan weinig "hardcore Offroad" , 1x per jaar Handel was over de velden en jaren geleden was het dagelijks met de motor naar het werk (10km vv), maar toch.
Ik vraag me nog steeds af , is het de kwaliteit van de Yamaha of de kwaliteit van de olie.
Maar probeer eerst een 1/2 syntheet, wordt het verbruik dan minder (inlopen van de veren, als dat nog lukt) stap dan over op een volsyntheet.
Broer van mij met een WR400 gebruikt Putoline 4T ester nano oid, op een ingereden motor.
Hij heeft het gepresteerd dezelfde verversingsinterval aan te houden als bij zijn auto (10.000 km). Ik heb de motor 2 jaar geleden nagekeken, compressie, koppeling kleppen ed maar alles zag er nog als nieuw uit. Zelfs de kleppen stonden nog binnen spec.
Rest van de motor was er wel wat slechter aan toe. Remschijf voor nog 1.5mm dik, kettinggeleider achter door het aluminium heen . Hij rijdt dan weinig "hardcore Offroad" , 1x per jaar Handel was over de velden en jaren geleden was het dagelijks met de motor naar het werk (10km vv), maar toch.
Ik vraag me nog steeds af , is het de kwaliteit van de Yamaha of de kwaliteit van de olie.
Maar probeer eerst een 1/2 syntheet, wordt het verbruik dan minder (inlopen van de veren, als dat nog lukt) stap dan over op een volsyntheet.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250