Biggers,
Heb nu 400 km met de Hessler nok gereden, gaat als een speer maar............takkuh herrie, alsof de kleppen meters speling hebben, heb ze inmiddels 3 keer nagesteld maar blijft hetzelfde. Heb gereviseerde tuimelaars erop gezet maar dat maakt geen verschil.
Zappa, had jij dit ook?
Groet
Hessler nokkenas
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
Yip, was niet om aan te horen in combi met een open pijp, werd een echte rally
Maar dat was herrie in de pijp om dat de kleppen later dicht gingen, en zo veel herrie dat ik de kleppen zelf niet kon horen, na iets van 50 km de EGU nokkenas er uit gehaald ivm de herrie en minder koppel onderin.
Als jij bedoelt dat je je kleppen hoort ratelen dan zou ik ff contact opnemen met de herr Hessler..

Maar dat was herrie in de pijp om dat de kleppen later dicht gingen, en zo veel herrie dat ik de kleppen zelf niet kon horen, na iets van 50 km de EGU nokkenas er uit gehaald ivm de herrie en minder koppel onderin.
Als jij bedoelt dat je je kleppen hoort ratelen dan zou ik ff contact opnemen met de herr Hessler..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
De in en uitlaat maakten sowieso al herrie wat me zal jeuken, maar die kleppen ratel is erg irritant en vertrouw het niet. Morgen blok eruit en alles maar weer demonteren. Heb bij EGU tuimelaars laten reviseren en hoop dat die niet alles hebben gesloopt. Toch maar aan rolletjes gaan denken voor de komende 825 blokken.
Zal "der Stefan" ook informeren als ik een oorzaak heb gevonden.
Hou jullie op de hoogte.
R
Zal "der Stefan" ook informeren als ik een oorzaak heb gevonden.
Hou jullie op de hoogte.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
Die heb je toch later gemonteerd nadat de boel ratelde? dus lijkt me stug dat die voor schade hebben gezorgd.Heb bij EGU tuimelaars laten reviseren en hoop dat die niet alles hebben gesloopt. Toch maar aan rolletjes gaan denken voor de komende 825 blokken.
Heb meer dan 100.000km met de 800cc gereden en nooit problemen gehad met nokkenas en tuimelaars dus rollen in de tuimelaars lijken me in dat opzicht niet nodig

Mmmmmh, interessant hier .
Bij mij was het andersom, de (originele) nokkenas had mijn tuimelaars opgegeten, nu nieuwe maar ik mot toch een nieuwe nokkenas want ben ook bang dat het ene de andere sloopt.
Bij mij was het andersom, de (originele) nokkenas had mijn tuimelaars opgegeten, nu nieuwe maar ik mot toch een nieuwe nokkenas want ben ook bang dat het ene de andere sloopt.
Zandprutser 1e klas.
Bij mij had mijn nokkenas ook mijn tuimelaars opgevreten, maar dat kwam ook doordat ik een paar honderd km met te weinig olie had gereden...
Ik heb een ruilnokkenas en -tuimelaars erin gezet en door EGU nieuwe kleppen en seals erin laten zetten.
OJ
Ik heb een ruilnokkenas en -tuimelaars erin gezet en door EGU nieuwe kleppen en seals erin laten zetten.
OJ
De inlaat tuimelaar is opgevroten. Waarschijnlijke oorzaak lage oliedruk. Om nu niet het hele blok uit elkaar te halen toch maar eerst dat keerringetje weer vernieuwd, ik had dat deksel een keer losgehaald (na revisie) omdat de neutral schakelaar het niet deed en omdat die keerring net nieuw was hem niet vervangen. Zo een nieuwere tuimelaar erin met een hoop olie in de kop en dan maar hopen dat de herrie weg is en blijft. Zoniet dan is de oliepomp wijlen, ga toch maar eens investeren in een oliedruk schakelaar.
Jammer van het geld, gelukkig is de nok as nog goed.
Jammer van het geld, gelukkig is de nok as nog goed.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
vervolg.
Na een ritje (met tikken) weer het deksel eraf gehaald, waar normaal gesproken olie zou moeten staan (het bakje waar de nokken door draaien) is droog. Bij het loshalen van de leiding van de olie koeler kwam er geen drup olie uit. Het verdeelpijpje doorgeblazen en bij de lagers kwam minimaal olie uit.
Voorzover ik het nu begrijp:
hetzij de oliepomp die te weinig druk levert (slijtage?)
of het overdruk ventiel blijft open staan.(vuil of ???)
Zit dus nix anders op dan het blok weer open te maken. De nokkenas en tuimelaars moeten herslepen worden, mag wat kostten !! Wel een oliedruk schakelaartje gaan bestellen, kost heel wat minder.
Na een ritje (met tikken) weer het deksel eraf gehaald, waar normaal gesproken olie zou moeten staan (het bakje waar de nokken door draaien) is droog. Bij het loshalen van de leiding van de olie koeler kwam er geen drup olie uit. Het verdeelpijpje doorgeblazen en bij de lagers kwam minimaal olie uit.
Zit dus nix anders op dan het blok weer open te maken. De nokkenas en tuimelaars moeten herslepen worden, mag wat kostten !! Wel een oliedruk schakelaartje gaan bestellen, kost heel wat minder.
Da's flink kl0te Rene!
Zoals je weet zat bij mij de oliefilter "omgekeerd" gemonteerd (reserveblok) en dus was de hele olietoevoer naar de cilinderkop geblokkeerd. Zelfde resultaat. Tijdens het monteren van de nieuwe nokkenas, de krukas een paar omwentelingen gegeven via het inspectiegat. Later bleek mijn blok drijfnat van de olie. Wat bleek nou het geval, met de hand roteren van de krukas gaf al voldoende druk om de olie te pompen richting de nog niet gemonteerde oliekoeler. Je kan dus globaal de werking van de oliepomp "handmatig" testen ! Wil je het zeker weten, zal je de oliedruk moeten meten zoals in het wphb beschreven. Met een drukschakelaar alleen weet je eigenlijk nog niet of de olie werkelijk wordt opgevoerd naar de cilinderkop. Je zou wel (met motor uit) mbv een endoscoop kunnen kijken in het "oliebakje" wordt gevuld zonder de boel te demonteren.
Tip: Hessler geeft het advies om de nokkenas/tuimelaars te monteren met MOS2 vet, dat heeft hele goede kleef- en smeer-eigenschappen. Dit vet zou zelfs lang smeren zonder additionele oliesmering.
Zoals je weet zat bij mij de oliefilter "omgekeerd" gemonteerd (reserveblok) en dus was de hele olietoevoer naar de cilinderkop geblokkeerd. Zelfde resultaat. Tijdens het monteren van de nieuwe nokkenas, de krukas een paar omwentelingen gegeven via het inspectiegat. Later bleek mijn blok drijfnat van de olie. Wat bleek nou het geval, met de hand roteren van de krukas gaf al voldoende druk om de olie te pompen richting de nog niet gemonteerde oliekoeler. Je kan dus globaal de werking van de oliepomp "handmatig" testen ! Wil je het zeker weten, zal je de oliedruk moeten meten zoals in het wphb beschreven. Met een drukschakelaar alleen weet je eigenlijk nog niet of de olie werkelijk wordt opgevoerd naar de cilinderkop. Je zou wel (met motor uit) mbv een endoscoop kunnen kijken in het "oliebakje" wordt gevuld zonder de boel te demonteren.
Tip: Hessler geeft het advies om de nokkenas/tuimelaars te monteren met MOS2 vet, dat heeft hele goede kleef- en smeer-eigenschappen. Dit vet zou zelfs lang smeren zonder additionele oliesmering.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
-
Balen man! hoop dat je oorzaak vinddhc6 schreef:vervolg.
Dank voor jullie steun.
Ik had dat smeermiddeltje erop gedaan wat misschien de eerste kms heeft geholpen. Dit blok had in het verleden een uitgelopen krukas lager want dan wel niet aan de pomp zou kunnen liggen maar de geur van verbrand en de yuk kleur na 200 km (weliswaar stevig rijden) geeft toch te denken. Ook schakelen ging hoe langer hoe zwaarder.
Bouw nu even een tijdelijk blok zodat ik van de najaarszon en herfstkleuren kan gaan genieten en zal dan later dit "lawaai" blok open trekken.
Hou jullie op de hoogte, Reus dank voor je tip, meteen geprobeerd......................geen druppel uit de koeler aansluiting op het R deksel dus de pomp is het waarschijnlijk.
Santé
Ik had dat smeermiddeltje erop gedaan wat misschien de eerste kms heeft geholpen. Dit blok had in het verleden een uitgelopen krukas lager want dan wel niet aan de pomp zou kunnen liggen maar de geur van verbrand en de yuk kleur na 200 km (weliswaar stevig rijden) geeft toch te denken. Ook schakelen ging hoe langer hoe zwaarder.
Bouw nu even een tijdelijk blok zodat ik van de najaarszon en herfstkleuren kan gaan genieten en zal dan later dit "lawaai" blok open trekken.
Hou jullie op de hoogte, Reus dank voor je tip, meteen geprobeerd......................geen druppel uit de koeler aansluiting op het R deksel dus de pomp is het waarschijnlijk.
Santé
Vervolg.
Vanavond het blok eruit en gedemonteerd. De oliepomp ziet er niet slecht uit en ook het overdruk ventiel werkt zoals het moet.
Voordat ik met dit blok verder ga zal er toch eerst een "aantoonbare" oorzaak op tafel moeten komen.
De Hessler nok beviel prima, meer pit en toch rustig mee kunnen rijden, al begonnen de kleppen met originele tuimelaars ook een beetje te tikken, hoeft natuurlijk niet aan die nok te liggen. Nadat ik de EGU gereviseerde tuimelaars erin heb gezet is de slijtage erger geworden ipv gelijk gebleven. De inlaat nok is vierkant dus ik hoop dat er nog wat mee te doen is, heeft iemand een adres hiervoor?
Wat ik wel heb besloten (als ik weer wat ruimer in de munten zit) is originele tuimelaars te gaan gebruiken icm die Hessler nok, mag wat kostten !! maar dit gekloot kost bijna hetzelfde.
WBT Suzuki dealer prijzen, hier kost alles meer dan bij CMSNL, heeft er iemand een dealer die wat aan Club korting doet?
Groet
R
Vanavond het blok eruit en gedemonteerd. De oliepomp ziet er niet slecht uit en ook het overdruk ventiel werkt zoals het moet.
Voordat ik met dit blok verder ga zal er toch eerst een "aantoonbare" oorzaak op tafel moeten komen.
De Hessler nok beviel prima, meer pit en toch rustig mee kunnen rijden, al begonnen de kleppen met originele tuimelaars ook een beetje te tikken, hoeft natuurlijk niet aan die nok te liggen. Nadat ik de EGU gereviseerde tuimelaars erin heb gezet is de slijtage erger geworden ipv gelijk gebleven. De inlaat nok is vierkant dus ik hoop dat er nog wat mee te doen is, heeft iemand een adres hiervoor?
Wat ik wel heb besloten (als ik weer wat ruimer in de munten zit) is originele tuimelaars te gaan gebruiken icm die Hessler nok, mag wat kostten !! maar dit gekloot kost bijna hetzelfde.
WBT Suzuki dealer prijzen, hier kost alles meer dan bij CMSNL, heeft er iemand een dealer die wat aan Club korting doet?
Groet
R
Hey Martin,kantelaar schreef:Ik zat er aan te denken om ook een Hessler nok te kopen , eigenlijk alleen omdat die goeikoper is dan een originele.
Maakt zo'n hessler as nu iets stuk als je verder niks aanpast dan?
Ik zeg gewoon doen, kosten (relatief) laag en méér fun. Heb zelf ook een HRT, maar heb er (helaas!!!!) nog geen meter mee gereden omdat mijn BIGgetje niet meer voor de deur staat maar een heel eind verderop voor een paar maanden is ingeblikt.
Je hoeft verder niets te veranderen en de levensduur zou hetzelfde blijven. Mister Hessler heeft -zeg maar- de verborgen marges opgezocht zonder op levensduur in te boeten of andere ingrepen aan motor te moeten uitvoeren (stage 1 tuning zeg maar). Let wel: je moet wel gelijk nieuwe/ gereviseerde tuimelaars monteren. Rene was erg enthousiast over deze HRT nokkenas, al had (heeft) hij nu te maken met een blokkade van de olietoevoer naar de cilinderkop met helaas schade tot gevolg.
Een originele nokkenas bij CMS is relatief goedkoop met 195 eurootjes, maar tel er nog wel de kosten van de tuimelaars bij op (nieuw 130 per set, bij EGU opgefriste exemplaren rond de 75 plus verzendkosten). De nokkenas van Hessler wordt alleen verkocht op basis van inruil, dus ik heb het sterkte vermoeden dat de HRT ook een "opgefrist" exemplaar is.
Jij hebt al jouw twijfels over je nokkies, dus je moet wel "iets" doen. Keuze hangt af van de portemonnee én het feitelijke gebruik. Maar in geval van (enige) twijfel, zeker bij een daily driver: kies voor origineel.
GreetZ,
Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
Nou dat is uitgebreide info,
Aangezien ik elke dag ongeveer 80 km rij zal ik dan toch voor de originele gaan, nieuwe tuimelaars zitten nu een paar duizend km in het deksel misschien kan ik die houden als ze niet beschadigd zijn al
@dhc6
Ik heb wel eens rondgereden met de gedachte dat er genoeg olie in zat , ik peilde elke week de olie en er zat altijd genoeg aan de stok, ware het niet dat er 1 liter olie te weinig in zat
, misschien rij jij ook met te weinig olie nu ?

Aangezien ik elke dag ongeveer 80 km rij zal ik dan toch voor de originele gaan, nieuwe tuimelaars zitten nu een paar duizend km in het deksel misschien kan ik die houden als ze niet beschadigd zijn al

@dhc6
Ik heb wel eens rondgereden met de gedachte dat er genoeg olie in zat , ik peilde elke week de olie en er zat altijd genoeg aan de stok, ware het niet dat er 1 liter olie te weinig in zat

Zandprutser 1e klas.
kantelaar schreef:Nou dat is uitgebreide info,![]()
Aangezien ik elke dag ongeveer 80 km rij zal ik dan toch voor de originele gaan, nieuwe tuimelaars zitten nu een paar duizend km in het deksel misschien kan ik die houden als ze niet beschadigd zijn al![]()
@dhc6
Ik heb wel eens rondgereden met de gedachte dat er genoeg olie in zat , ik peilde elke week de olie en er zat altijd genoeg aan de stok, ware het niet dat er 1 liter olie te weinig in zat, misschien rij jij ook met te weinig olie nu ?
Zal vanaf nu met een maatbeker de olie erin kiepen, 3 liter na volledige demontage. Zou het zo simpel zijn? Hoop het. De verrotte kop wordt een ornament aan de muur in de plé.
Na lang zoeken en meten alles op een rijtje:
1. Tikken met "oude" tuimelaars, dacht dat het aan de tuimelaars lag dus gereviseerde van EGU erin. Niet gedacht aan lage oliedruk.
2. Ook met de EGU tuimelaars tikken, dacht dat het moest inslijten maar werd alleen erger
3. Oorzaak van "drooglopen" van de nokken: lage oliedruk door een combinatie van slechte oliepomp/veel nokkenas lager speling, PLUS het lekbakje onder de nokken lekte via het boutgat.
4. De EGU tuimelaars zijn niet parallel geslepen dus vreten de nokkenas op.
Oplossing: pakking een dag laten harden na montage, een koperen ringetje op het boutje van het lekbakje, originele tuimelaars ipv gereviseerde, oliepomp inspecteren en evt vernieuwen bij twijfels, oliepijl dippen zonder de pijlstok in het deksel te draaien.
groet
1. Tikken met "oude" tuimelaars, dacht dat het aan de tuimelaars lag dus gereviseerde van EGU erin. Niet gedacht aan lage oliedruk.
2. Ook met de EGU tuimelaars tikken, dacht dat het moest inslijten maar werd alleen erger
3. Oorzaak van "drooglopen" van de nokken: lage oliedruk door een combinatie van slechte oliepomp/veel nokkenas lager speling, PLUS het lekbakje onder de nokken lekte via het boutgat.
Oplossing: pakking een dag laten harden na montage, een koperen ringetje op het boutje van het lekbakje, originele tuimelaars ipv gereviseerde, oliepomp inspecteren en evt vernieuwen bij twijfels, oliepijl dippen zonder de pijlstok in het deksel te draaien.
groet
-
Jij bent grondig te werk gegaan!
Maar wat bedoel je met nokkenaslagers?
En welke [vloeibare] pakking bedoel je? van de cilinderkopdeksel neem ik aan? daar word eigenlijk het best een vloeibare siliconenpakking voor gebruikt die niet echt uithard.
En oliepijl meten met de pijlstokdop OP het gat staat in de handleiding
En welke [vloeibare] pakking bedoel je? van de cilinderkopdeksel neem ik aan? daar word eigenlijk het best een vloeibare siliconenpakking voor gebruikt die niet echt uithard.

Weet ik al wat aan de kerstvrouw moet vragendhc6 schreef:Na lang zoeken en meten alles op een rijtje:
groet

Bij gelegenheid trek ik die kop weer van mijn blok en ga ik eens héél goed naar die nog nagelnieuwe Egu tuimelaars kijken. Aangezien jij 2 sets hebt gekocht die allebei ellende opleveren zal het bij mij niet anders zijn. Vrees ik ook een "innig" email-contact op te gaan bouwen met Egu

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki schreef:Jij bent grondig te werk gegaan!
WPHboek 3-29 journals

Inderdaad van het cil.kopdeksel, bij demontage zag ik olie op de pasvlakken ipv pakking. Had dit keer wel de gebruikers handleiding van deze vloeibare pakking gelezen,

Groet, het sneeuwt hier, dus uit met de pret

Van EGU taal noch teken, ga ze vandaag bellen.

-
Duidelijk
En wat zeiden ze bij EGU?
en de sneeuw is zo weer weg

En wat zeiden ze bij EGU?
en de sneeuw is zo weer weg

Vandaag gebeld: ze moeten het nog met de "chef" opnemen, hoop vandaag bericht te krijgen. Heb wel voorgesteld dat ze mij een set nieuwe originele leveren, dan stuur ik ze de "gereviseerde" setjes terug.
Koud / regen / sneeuw.
Groet
Koud / regen / sneeuw.
Groet
Mag de tuimelaars terug sturen zodat men kan bekijken wat er fout is gegaan. Ik heb duidelijk vermeld dat ik 1 set NIEUWE originele tuimelaars terug wil hebben, zelfde prijs maar wel goed.
R
R