ik heb wat info gevonden dat de Big het stukken beter doet zonder veel op de levensduur in te leveren als de in en uitlaat wordt aangepakt (duidelijk) maar dat de flat slides van Hessler een wereld van verschil betekenen. Weet iemand of deze carbs ook nog ergens anders op zitten (zoals onze originele carbs) volgens mij zijn er ooit GSXR's geweest (750 0f 1100) die ook van die flat slites hebben maar kan er niks van vinden.
futurist
flat slide
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Weet dat een flat voor op de dr 500 het beste 1 van een 250 cc tweetakt is.
Daarop door redenerend zul je voor een Big op zoek moeten naar een 1600 cc viercilinder 4takt, ga er even vanuit dat er liefst geen sproeier aanpassingen nodig zijn. Gecorrigeerd voor toerental dat bij een BIG duidelijk lager is zou ik voor 2 carbs van een 1100 gaan.
Ben overigens wel benieuwd waarom een flat meer power geeft, is bij een dr500 ook zo maar daar kan de bak 2e versnelling het niet aan.
Daarop door redenerend zul je voor een Big op zoek moeten naar een 1600 cc viercilinder 4takt, ga er even vanuit dat er liefst geen sproeier aanpassingen nodig zijn. Gecorrigeerd voor toerental dat bij een BIG duidelijk lager is zou ik voor 2 carbs van een 1100 gaan.
Ben overigens wel benieuwd waarom een flat meer power geeft, is bij een dr500 ook zo maar daar kan de bak 2e versnelling het niet aan.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Sommige GSX'en hadden een kwartet BST-36 carbs, en het zou mogelijk zijn om de buitenste carb's zonder veel moeite te gebruiken voor een BIG. Enige verschil zou zijn de 3 mm grotere "boring". Ik heb ooit eens gemaild met een Duitser die deze carburateurs te koop aanbood voor een BIG op Ebay. Helaas heb ik op die veiling net naast de pot gepist. Zijn BIG bleek altijd al een stuk vlotter op het gas dan de "rest". Gaat wel om CV-carburateurs.
Wat betreft de flatsides, wij hebben specifiek een TM36-B76 nodig. Een setjes TM36'dus, aan elkaar gemonteerd met een hartafstand van 76mm. Een enkele TM36 heb je op Ebay al voor een kleine 160 euro (en da's incl verzendkosten). Twee maal 160 euro is al een heel stuk goedkoper dan de prijs die Hessler rekent. Wat kort door de bocht natuurlijk, want sproeierbezetting is anders en de gaskabelhevel en brandstoftoevoer zijn gecombineerd. Afstellen zou ook lastig zijn. Maar een tweedehands set is wel een keer een experiment waard! Alleen de gaskabelhevel fabriceren is een ware uitdaging.
Misschien kan Andre wat zinnigs zeggen over de afstelling van de carburateurs, want hij rijd er mee .
Wat betreft de flatsides, wij hebben specifiek een TM36-B76 nodig. Een setjes TM36'dus, aan elkaar gemonteerd met een hartafstand van 76mm. Een enkele TM36 heb je op Ebay al voor een kleine 160 euro (en da's incl verzendkosten). Twee maal 160 euro is al een heel stuk goedkoper dan de prijs die Hessler rekent. Wat kort door de bocht natuurlijk, want sproeierbezetting is anders en de gaskabelhevel en brandstoftoevoer zijn gecombineerd. Afstellen zou ook lastig zijn. Maar een tweedehands set is wel een keer een experiment waard! Alleen de gaskabelhevel fabriceren is een ware uitdaging.
Misschien kan Andre wat zinnigs zeggen over de afstelling van de carburateurs, want hij rijd er mee .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Die flatsides hebben een eigen "acceleratorpomp" en bij een flatside heb je geen vlinderklep zoals bij de onze.loek de kort schreef:Weet dat een flat voor op de dr 500 het beste 1 van een 250 cc tweetakt is.
Daarop door redenerend zul je voor een Big op zoek moeten naar een 1600 cc viercilinder 4takt, ga er even vanuit dat er liefst geen sproeier aanpassingen nodig zijn. Gecorrigeerd voor toerental dat bij een BIG duidelijk lager is zou ik voor 2 carbs van een 1100 gaan.
Ben overigens wel benieuwd waarom een flat meer power geeft, is bij een dr500 ook zo maar daar kan de bak 2e versnelling het niet aan.
Zeg nou zelf, onderstaande eXploded view werkt nú al prestatieverhogend
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
er zouden Harley's met 36 of 38 flat slide pumpers rond rijden, maar dat zijn losse zodat het allemaal aan elkaar geknutseld moet. er staat op adv rider ook een Israelier die er mee rijd en die schrijft letterlijk "de Big komt ermee tot leven" nou ja vrij vertaald dan.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Volgens mij was er in de alpen ook iemand bij met een flatslide op z'n oranje big.
Dat ging niet zo heel goed met de hoogte.
Misschien iets kritischer dus?
Dat ging niet zo heel goed met de hoogte.
Misschien iets kritischer dus?
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Injectie...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
niet helemaal on topic
of beter gezegd helemaal niet
beetje zijdelings dan maar.
de standaard carbs de dst33's zitten met zijn tweeën ook op een aprilia pegaso. Kan handig zijn te weten bij een zoektocht naar originele vervangers.
en vml ook op oudere F650's
pré injectie modellen dus , dat spreekt lijkt me.
of beter gezegd helemaal niet
beetje zijdelings dan maar.
de standaard carbs de dst33's zitten met zijn tweeën ook op een aprilia pegaso. Kan handig zijn te weten bij een zoektocht naar originele vervangers.
en vml ook op oudere F650's
pré injectie modellen dus , dat spreekt lijkt me.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
nog originele vervangers genoeg beschikbaar, of delen van
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist schreef:ik heb wat info gevonden dat de Big het stukken beter doet zonder veel op de levensduur in te leveren als de in en uitlaat wordt aangepakt (duidelijk) maar dat de flat slides van Hessler een wereld van verschil betekenen. Weet iemand of deze carbs ook nog ergens anders op zitten (zoals onze originele carbs) volgens mij zijn er ooit GSXR's geweest (750 0f 1100) die ook van die flat slites hebben maar kan er niks van vinden.
futurist
Op die van ons (SR41) zitten flat slides van Hessler, is wel een investering maar het rijdt enorm. De sproeier bezetting is optimaal als je bij bestelling opgeeft wat voor filter en uitlaat je hebt gemonteerd. Je hebt ook een dubbele gaskabel nodig dus misschien ook een gashandel. Op pakken van stationair en over de hele range direct respons.
Het is natuurlijk een afweging om weken te lopen zoeken en te fabriceren of te investeren.
Groet
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
nou idd zoeken of opletten en tegenaan lopen, welke typen zijn het om precies te zijn. ik heb geen haast en het lijkt me leuk om het zelf te bouwen. De prijs van Hessler ga ik er nooit aan uit geven in ieder geval. Als ik al zo een bedragen aan mijn Big ga uit geven dan zal het eerst aan vering zijn van de off road big. De carb's zouden voor de "superbiker" die ik van mijn "oude" SR43 wil gaan bouwen
futurist
PS TIPS ZIJN WELKOM
futurist
PS TIPS ZIJN WELKOM
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... 0%20sm.jpg
of
https://www.dropbox.com/home#!/home/Dr% ... Superbiker
zijn mooie voorbeelden van superbiker's, supermoto of iets dergelijks
futurist
of
https://www.dropbox.com/home#!/home/Dr% ... Superbiker
zijn mooie voorbeelden van superbiker's, supermoto of iets dergelijks
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Rij zelf met Flatslides 2x38mm met een aangepaste nokkenas en grotere inlaatkleppen.
Het heeft geen zin om grotere carbs erop te zetten als je het inlaat kanaal niet drastisch aanpast.
Je kan wel grotere carbs erop zetten maar wat er niet in kan kan er ook niet door!
Hou er ook rekening mee dat Flatslides zeer gevoelig zijn voor omgevingstemperatuur (koud=te arm=pingelen, warm=te vet=geen vermogen).
Het heeft geen zin om grotere carbs erop te zetten als je het inlaat kanaal niet drastisch aanpast.
Je kan wel grotere carbs erop zetten maar wat er niet in kan kan er ook niet door!
Hou er ook rekening mee dat Flatslides zeer gevoelig zijn voor omgevingstemperatuur (koud=te arm=pingelen, warm=te vet=geen vermogen).
Mijn gasklephuizen zijn ook 38mm, is er iets simpels dat ik kan aanpassen zodat hij nog beter gaat lopen? Of zit ik al snel aan andere kleppen etc. ?RGV-DR 750 schreef:Rij zelf met Flatslides 2x38mm met een aangepaste nokkenas en grotere inlaatkleppen.
Het heeft geen zin om grotere carbs erop te zetten als je het inlaat kanaal niet drastisch aanpast.
Je kan wel grotere carbs erop zetten maar wat er niet in kan kan er ook niet door!
Hou er ook rekening mee dat Flatslides zeer gevoelig zijn voor omgevingstemperatuur (koud=te arm=pingelen, warm=te vet=geen vermogen).
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Gasklephuizen?
Ik neem aan dat het over een Duc gaat of heb je 38mm flatslides op je DR?
Ik neem aan dat het over een Duc gaat of heb je 38mm flatslides op je DR?
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Hallo Leo,
Afgelopen weekend nog met de mannen van HTS en TU gesproken en het moet volgens deze mannen vrij eenvoudig zijn.
Hierop heb ik me al 2 throttelbody's aangeschaft....
Info volgt.
Frank
Afgelopen weekend nog met de mannen van HTS en TU gesproken en het moet volgens deze mannen vrij eenvoudig zijn.
Hierop heb ik me al 2 throttelbody's aangeschaft....
Info volgt.
Frank
WOW ! Ik zie ineens een enorme sprong vooruit in het klassement voor jou opdoemen als je slaagt in dit project ( ik las ook nog een gekoelde BIGkop ? )RGV-DR 750 schreef:Hallo Leo,
Afgelopen weekend nog met de mannen van HTS en TU gesproken en het moet volgens deze mannen vrij eenvoudig zijn.
Hierop heb ik me al 2 throttelbody's aangeschaft....
Info volgt.
Frank
Misschien kan Thoran de basis gegevens voor de start van het project en de (mede) test gegevens uit het veld leveren door ook zijn dagelijkse testritten te koppelen ?
Hou ons op de hoogte zou ik zeggen !
hey Frank, kijk ook even in mijn topic, ik heb de mijne omgebouwd van carbs naar injectie. Wat voor gasklephuizen heb je gekocht?RGV-DR 750 schreef:Hallo Leo,
Afgelopen weekend nog met de mannen van HTS en TU gesproken en het moet volgens deze mannen vrij eenvoudig zijn.
Hierop heb ik me al 2 throttelbody's aangeschaft....
Info volgt.
Frank
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic