Ben nog niet zo lang overgestapt naar 2 takt dus miscchien is het wel normaal. Mijn 300exc maakt een hamerend metaalgeluid bij rijden in zwaar zand op constante snelheid en ongeveer halfweg toeren. Geef je wat gas bij of schakel je eentje hoger dan is het weg. Herkent iemand dit geluid? Dacht ooit ergens gelezen te hebben dat dit normaal kan zijn maar vind er niks meer van terug. Heb er pas een jd jetting kit in geplaast en heb de indruk dat het erger is geworden. Verder rijd hij super. Vond het wel raar dat ik van een 165 hoofdsproeier naar een 175 moest gaan met de jd kit. Ook de stationair is groter geworden. De naald zal wel armer zijn vermoed ik.
Hij is trouwens van 2007 .
metaalgeluid ktm exc300
Moderator: ghulst
Wacht even, ga jij met JD van 165 naar 175 hoofdsproeier? Nu is de mijne wel van 2010 maar ik ging dus van 175 naar 165, stationair is en was 38 bij mij.
Welke naald heb je er in zitten, de rode of de blauwe? Rode is armer en zou dus zeker in het losse zand te krap kunnen zijn (ongeacht je hoofdsproeier). Dit kan pingelen veroorzaken.
Let wel op of het wel pingelen is, laatst had ik hetzelfde idee (terwijl mijn JD set er al zo'n 2 jaar in zit) dat ie te krap stond in het losse zand, bleek het gewoon versleten werk te zijn van de ketting/tandwielen.
Zeker met zo'n gehard achtertandwiel waar je 2 kettingen op moet kunnen verslijten krijg je toch een vreemd slijtagepatroon. Heb de 1e ketting naar zo'n 40% slijtage gereden en toen vervangen door een nieuwe, deze weer naar zo'n 40% gereden en vervolgens de eerste weer terug gelegd maar naar niet al te lange tijd ging dit dus herrie maken terwijl het eigenlijk niet echt versleten was. Past dan gewoon niet lekker meer. Voor mij geen gehard achter kettingwiel meer, gewoon staal of alu en alles geheel vervangen als het versleten is.
Metaalgeluid lijkt mij geen zuivere koffie.
Welke naald heb je er in zitten, de rode of de blauwe? Rode is armer en zou dus zeker in het losse zand te krap kunnen zijn (ongeacht je hoofdsproeier). Dit kan pingelen veroorzaken.
Let wel op of het wel pingelen is, laatst had ik hetzelfde idee (terwijl mijn JD set er al zo'n 2 jaar in zit) dat ie te krap stond in het losse zand, bleek het gewoon versleten werk te zijn van de ketting/tandwielen.
Zeker met zo'n gehard achtertandwiel waar je 2 kettingen op moet kunnen verslijten krijg je toch een vreemd slijtagepatroon. Heb de 1e ketting naar zo'n 40% slijtage gereden en toen vervangen door een nieuwe, deze weer naar zo'n 40% gereden en vervolgens de eerste weer terug gelegd maar naar niet al te lange tijd ging dit dus herrie maken terwijl het eigenlijk niet echt versleten was. Past dan gewoon niet lekker meer. Voor mij geen gehard achter kettingwiel meer, gewoon staal of alu en alles geheel vervangen als het versleten is.
Metaalgeluid lijkt mij geen zuivere koffie.
KTM 250 EXC, 250 SX
Het jd kitje is speciaal besteld voor een 07l. Vond het ook gek dat ik van 165 naar 175 moest gaan. Een kennis heeft een 2009 en die moest ook een 165 steken.
Ik rij trouwens met de blauwe naald. Het is zeker geen geluid afkomstig van ketting of aandrijflijn. Het is enkel op een lichte belasting wanneer de motor niet fel moet trekken bv op een recht stuk trek je volgas op daarna ga je terug in dezelfde versnelling op halfgas verder rijden en dan heeft hij het. Versleten werk is het niet, er staan net 1000km op en hij heeft het vanaf km 1. Het zou mij dus verbazen dat ik de enige ben die dit heeft.
Ik rij trouwens met de blauwe naald. Het is zeker geen geluid afkomstig van ketting of aandrijflijn. Het is enkel op een lichte belasting wanneer de motor niet fel moet trekken bv op een recht stuk trek je volgas op daarna ga je terug in dezelfde versnelling op halfgas verder rijden en dan heeft hij het. Versleten werk is het niet, er staan net 1000km op en hij heeft het vanaf km 1. Het zou mij dus verbazen dat ik de enige ben die dit heeft.
Het is een klakkend geluid , moeilijk te omschrijven. Het lijkt wel een soort terugslag in de uitlaat. Zou het kunnen doordat hij te rijk staat?
Als ik wat rondkijk op forums rijden de meeste 38 stationair en 165 hoofdsproeier. Heb er nu volgens mijn jd kit een 40 en 175 in zitten.
Hoe klinkt pingelen en is dat niet vooral met een te arme afstelling?
Als ik wat rondkijk op forums rijden de meeste 38 stationair en 165 hoofdsproeier. Heb er nu volgens mijn jd kit een 40 en 175 in zitten.
Hoe klinkt pingelen en is dat niet vooral met een te arme afstelling?
Ga is proberen de naald hoger te hangen zodat hij in het middengebied wat rijker wordt. De hoofdsproeier wordt een 170 ipv 175.
Hij rijd super met het jd kitje, zou jammer zijn dat dit niet opgelost kan worden. De sproeiers zijn in theorie zeker groot genoeg dus zou het aan de naald moeten liggen.
Hij rijd super met het jd kitje, zou jammer zijn dat dit niet opgelost kan worden. De sproeiers zijn in theorie zeker groot genoeg dus zou het aan de naald moeten liggen.
rene herkent dat geluid omdat ie zo altijd de zuiger monteerd....thumper schreef: Pingelen is en klinkt ongeveer hetzelfde als met een hamer op de zuiger slaan.
had het met mijn 380 ook altijd. vooral bij gas dicht gooien.
kon het niet echt verhelpen, ook niet meer druk om gemaakt.
heb er 3 jaar mee rondgereden. geen centje pijn.
Wat jij hoort is de powervalve die open en dicht gaat denk ik.
Je hoort dan eventjes tktktktkkttk tijdens het optrekken..... en dan is het weg.
Ik heb ook wel eens pingelen gehad, maar dat hoorde ik ook vooral volgas en bij zware belasting... was na een iets te enthousiaste cilinderkop modificatie...
Je hoort dan eventjes tktktktkkttk tijdens het optrekken..... en dan is het weg.
Ik heb ook wel eens pingelen gehad, maar dat hoorde ik ook vooral volgas en bij zware belasting... was na een iets te enthousiaste cilinderkop modificatie...