hallo
Nu het nieuwe off raod seizoen voor de deur staat wil ik eens een nieuwe tandwielverhouding proberen.
Ik rij op een ktm sx 250 2takt van 2007.
dit is origineel een crosser en is omgebouwd naar enduro.
maar er zit nog wel een 5 bak onder.
ik rij nu met een verhouding van 14/48.
nu wou ik weten wat jullie voorkeur heeft om eens te proberen.
ik heb nog een 13 tands tandwiel liggen. maar dan word de verhouding wel heel kort met een 5bak.
zelf dacht ik aan 14/45 eens te proberen om de versnellingen van langer te maken.
ik weet dat het ook heel persoonlijk is.
Maar misschien denken jullie er net anders over omdat het een 5 bak is.
mvg henkie
tandwiel verhouding
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ken jouw brommer niet maar gulden regel is 1 tand minder voor is het zelfde als 3 tanden meer achter
en dat scheelt bij een dikke 1 pitter 10km in topsnelheid
en dat scheelt bij een dikke 1 pitter 10km in topsnelheid
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hallo
Die regel ken ik al.
Maar ik ben benieuwd wat anderen denken omdat il een 5 bak heb. Ik bedoel is het dan beter om een lange of korte of lange verhouding te hebben.
Ongeacht persoonlijke voor keur.
Mvg henkie
Die regel ken ik al.
Maar ik ben benieuwd wat anderen denken omdat il een 5 bak heb. Ik bedoel is het dan beter om een lange of korte of lange verhouding te hebben.
Ongeacht persoonlijke voor keur.
Mvg henkie
Om de zaak heel te houden is een wat langere overbrenging wat beter, je kunt de motor wat minder toeren laten draaien op de lange stukken. Koppeling kan wat meer op zijn donder krijgen, maar daar rij je een rit wel mee uit.
Ik heb vroeger altijd een top van 125-130 km/u aan gehouden voor mijn 250 (2T) motoren en dat was voor zowel de echte endurofiets (ktm250) als voor de omgebouwde crossers (Honda CR250 en KTM250).
Ik heb vroeger altijd een top van 125-130 km/u aan gehouden voor mijn 250 (2T) motoren en dat was voor zowel de echte endurofiets (ktm250) als voor de omgebouwde crossers (Honda CR250 en KTM250).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Tja, heeft allemaal met persoonlijke voorkeur te maken. Rij je graag lange paden en weinig crossbaan dan kun je voor 14-48 gaan. Die lange 1e versnelling die je krijgt maakt dan niet zoveel uit (is bij een crosser zowiezo al lang).
'Speel' je graag met de motor (trailen zeg maar en crossbaan) dan vindt je topsnelheid waarschijnlijk minder belangrijk en kun je gewoon voor 13-48 gaan (of iets er tussenin). Liggen de versnellingen wat mooier op elkaar, zeker op de crossbaan is een lange gearing niet prettig.
Die lange 1 met grote gearing is met trailen ook echt een nadeel omdat je er dan veel de koppeling bij moet pakken. Dit is een van de redenen dat ik beiden heb, 300 exc heeft korte 1e en lange 5e, mijn crosser heeft een lange 1 en een korte 5 wat veel praktischer is op de crossbaan. Mijn 300 met 14-50 is op de crossbaan echt te lang ge-geared maar voor of road (ritten) prima, ding loopt echt heel hard. Nieuwere exc 6 bak (vanaf 2011 geloof ik) is wel weer mooier ge-geared, minder grote verschillen tussen de vernellingen zodat beide enigszins mogelijk is (crossen en off road).
Meerdere kameraden van mij doen met het nieuwere type 300 exc met 6 bak beiden, crossen en off road. Waarbij wij toch wel 90 a 95% van de tijd op de crossbaan zitten.
'Speel' je graag met de motor (trailen zeg maar en crossbaan) dan vindt je topsnelheid waarschijnlijk minder belangrijk en kun je gewoon voor 13-48 gaan (of iets er tussenin). Liggen de versnellingen wat mooier op elkaar, zeker op de crossbaan is een lange gearing niet prettig.
Die lange 1 met grote gearing is met trailen ook echt een nadeel omdat je er dan veel de koppeling bij moet pakken. Dit is een van de redenen dat ik beiden heb, 300 exc heeft korte 1e en lange 5e, mijn crosser heeft een lange 1 en een korte 5 wat veel praktischer is op de crossbaan. Mijn 300 met 14-50 is op de crossbaan echt te lang ge-geared maar voor of road (ritten) prima, ding loopt echt heel hard. Nieuwere exc 6 bak (vanaf 2011 geloof ik) is wel weer mooier ge-geared, minder grote verschillen tussen de vernellingen zodat beide enigszins mogelijk is (crossen en off road).
Meerdere kameraden van mij doen met het nieuwere type 300 exc met 6 bak beiden, crossen en off road. Waarbij wij toch wel 90 a 95% van de tijd op de crossbaan zitten.
KTM 250 EXC, 250 SX