aangehouden in bos

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
sander1008

Hallo,

Ik ben afgelopen weekend lekker weesten rijden met een paar collega enduro rijders in de bossen van Oirschot en omstreken. Nu ben ik staande gehouden door mensen van Staatsbosbeheer (was niet geheel vrijwillig maar was geen ontkomen aan). Natuurlijk wat gezeur en dreigementen met wat boetes tot gevolg, voor niet leesbaar kentekenplaat en geen kenteken verlichting. Moet overigens wel zeggen, mensen waren zeer actief en controleerde overigens alles. Tot zelfs een keurmerklabbeltje in mijn helm. Maar nu eigenlijk de vraag, nu wordt ik voorgeleid aan de officier van justitie. Deze gaat nu verder bepalen wat er gebeurd omdat we reden in een gesloten bos.....??? Wat dat ook precies mogen betekenen. Heeft hier iemand al ervaring mee??? En weet iemand ook wat voor boete bedrag ik kan verwachten?? Ook hadden deze mensen het erover dat ik in aanmerking kwam voor een cursus.

Ik gun niemand deze ervaring maar ik hoop dat iemand er meer van weet!!??

Groeten Sander.
frans

Vraag eerst het opgemaakte Proces Verbaal maar op. Dan kun je lezen wat de tenlastelegging is en over de verdediging nadenken.
Met betrekking tot het rijden in een "Gesloten Bos" is het wellicht van belang om exact te weten waar je dat bos bent ingereden en/of het wel werkelijk verboden toegang is. Staat er (op de door jou gekozen route) een bord wat je genegeerd hebt?
Ook wel aardig om na te gaan is of deze BOA's belast waren met verkeerstoezicht. Ik vind het nogal ver gaan dat deze figuren zich zelfs bezig houden met een keuringslabel in een helm en kentekenplaat verlichting (ik neem aan dat de staande houding overdag gebeurde).
Ik ben -net als jij- benieuwd over hoe deze muis een staart krijgt.

Overigens wil ik ook graag opmerken dat ik -op basis van jouw verhaal- van mening ben dat je "Onze" groep geen dienst bewijst op deze manier. Deze laatste formulering mag je opmerken als eufemisme voor wat ik werkelijk zou willen zeggen!

gr v Frans
Noppy

Er bestaat geen 'gesloten bos'. Hooguit een bos dat rondom afgezet is met Art. 461. Daarom is het van belang dat je op Google Maps even opzoekt waar je precies staande bent gehouden en uit welke richting je toen kwam.

Ga eens in je geheugen terug naar wat het allereerste was dat ze tegen je zeiden?

Zoeken naar dingetjes: meestal geven ze je drie boeten, z.g. plaagbekeuringen, om je te ontmoedigen. Zeker als blijkt dat je niet bekeurd wordt voor het terplekke rijden, omdat het achteraf toch toegestaan bleek.

Vraag ook, zodra je het BOAnr weet van diegene die jou bekeurd heeft op bij zijn werkgever wat zijn bevoegdheden exact waren; reed je namelijk op een weg die openbaar bleek, dan kunnen ze je zomaar per ongeluk voor het verkeerde aangehouden hebben. Als de eerste zin bijv. bleek te zijn 'Meneer, volgens ons reed u veels te hard' of 'Uw kenteken is niet zichtbaar' en ze blijken geen verkeersbevoegdheid te hebben dan is de aanleiding fout, inclusief alles wat daarop volgde.

Dat dreigement met die cursus, dat komt door art. 5 van het verkeersreglement, daar waar ook wheelies en stoppies mee bekeurd worden. Als die officier het eens is met het feit dat je een heropvoedingscursus moet gaan doen dan ben je de Sjaak met hoofdletter S. Die maatregel houdt volgens mij in dat je niet alleen je rijbewijs kwijt bent, voor alle categorieën en dat je ook opnieuw moet afrijden, na een cursus van €1.200 van 1 of 2 dagen, en die cursus is ook nog eens verplicht, op één dag, geen onderhandeling mogelijk!

Maar het kan ook dat je een dwangsom vanuit die gemeente opgelegd krijgt, waardoor je de volgende keer in die gemeente een hoog bedrag (administratieve dwangsom) kwijtbent.

Al met al lijken het donkere wolken, maar ze willen ook nog wel eens potje bluf spelen en dat je gewoon een bekeuring op de mat krijgt voor een onleesbare kentekenplaat of zo :lol:

Sterkte!
:toost:
folie

Vertel eens wat meer. Aanghehouden door SBB, niet geheel vrijwillig maar er was geen ontkomen aan ? Daar kan ik vanalles bij fantaseren. Wij willen natuurlijk graag weten hoe en wat.
Op een of andere manier horen we hier eigenlijk ook nooit echt hoe het afloopt.
Huskie heeft ook nooit meer iets laten weten.
huskies

Kom ik even langs lurken, lees ik dit.
Voel me meteen aangesproken om een reactie te geven dus hierbij dan.
Mijn bekeuring heb ik dmv een beroepje aan de officier gestuurd en nu na meer dan 2 jaar niets meer van vernomen.
Kon ook niet anders, omdat ze me staande hielden op een openbareweg. En geen bewijs konden overleggen dat ik op een militair terrein had gecrost.
Is alleen jammer dat ze dat niet keurig even dmv een briefje terug melden.
Als je wordt staande gehouden in/of op dat terrein, dan wordt het een stuk ingewikkelder. :roll:
Btw mountainbike tegenwoordig wedstrijden en.... rijdt nu legaal door het bos :D
Folie, alles goed btw. :toost:
folie

huskies schreef: Btw mountainbike tegenwoordig wedstrijden en.... rijdt nu legaal door het bos :D
Zolang als dat nog duurt. Als er geen motoren meer zijn om achteraan te jagen dan komen vanzelf de fietsers aan de beurt. Het circus moet draaien.
SBB heeft trouwens een nieuwe taktiek lijkt het: ze zagen gewoon al het bos om, dan komen ze die crossers vanzelf een keer tegen..
Met mij gaat het trouwens goed. Die klepjes daar ben ik nog lang niet aan toegekomen. Als dat ooit nog gebeurt. Ach, ideeen genoeg voor een mensenleven zullen we maar zeggen. Je hebt je motor toch nog wel ?
Jarno

Ik ben al met de fiets aangehouden in het bos. Dat zien we dus ook al.
Oranje42
Contacteer:

Hoi...

Voor osterburen: Welke verkeersborden zijn daar, die me zou vertellen dat ik daar niet moet inrijden?

Groeten,
Lars
Plaats reactie