nokkenas glijlager xr250

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

ik heb een xr250r uit 89 waarvan de nokkenas wat droog heeft gelopen, ik heb nog een set tuimelaars,kleppendeksel, en een goede nokkenas liggen dus dat is geen probleem, alleen nu is het glijlager in de cilinderkop(cilinderkop zelf dient als glijlager dus geen los glijlager)wat ingevreten, nog niet heel ernstig veel, er zou wel mee te rijden zijn maar wil het helemaal in orde hebben dus is er een manier om dit te repareren bijvoorbeeld door de nokkenas iets af te draaien en een los glijlager in de kop te monteren of door het lager op te laten spuiten en te laten slijpen?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ik had zo n zelfde probleen met een XR 75 (is een ander motorblok , maar het principe is gelijk) deze had ook te weinig smeering bij de nokkenas gehad , mijn idee was om het gedeelte uit te frezen waarin de nokkenas draait(op boren) en de nokkenas te voorzien van echte kogellagers. . . het probleem was echter dat het distributie tandwiel een geheel vormt met de nokkenas zodat ik er geen kogellager overheen kan schuiven , de oplossing wordt dus toch de gaten groter frezen en voor de lagering gebruik ik dan een bronsen bus die in tweeen gedeeld is , ik denk ook dat dat voor jou XR 250 de oplossing is .. een verbetering zelfs want mocht zoiets nog eens voorkomen , dan is het alleen een kwestie van de bronsen lagerbussen vervangen en .. een nokkenasje draait beter in een brons lager dan in het aluminium van de cylinderkop :D
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

daar zat ik zelf ook al aan te denken ja, of de lagerschalen van de kop en deksel uit te laten frezen en hierin een deelbaar bronden glijlager plaatsen, of eventueel het lager-loopvlak van de as zelf wat af te draaien, alleen een xr250 heeft sowieso al aan beide uiteinden van de nokkenas een kogellager, enkel in het midden dan nog ter ondersteuning een glijlagers dus ik weet niet of het heel veel kwaad zou kunnen.. er is mij namelijk al verteld bij een revisiebedrijf dat er wel mee te rijden is(maar daar verrichten ze sowieso niet van deze werkzaamheden enkel klepzittingen en vlakken),anders mischien op de uiteinden van de nokkenas waar de kogellagers komen te zitten een druppel locktite gebruiken om speling te voorkomen..
Plaats reactie