welke motorolie in de sr43
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
geen volsyntheet en geen olie voor de auto natuurlijk.
10w40 is ook duidelijk
maar welk merk ? goede en minder goede ervaringen ?
ik kwam 4 ltr motul ergens tegen voor 45 euro. leek me aardige aanbieding.
van de prijzen schrik je je soms helemaal rot soms anders , zowat 17,50 euro de liter is heel normaal vind men in de motorzaak.
wat jullie ?
10w40 is ook duidelijk
maar welk merk ? goede en minder goede ervaringen ?
ik kwam 4 ltr motul ergens tegen voor 45 euro. leek me aardige aanbieding.
van de prijzen schrik je je soms helemaal rot soms anders , zowat 17,50 euro de liter is heel normaal vind men in de motorzaak.
wat jullie ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
de goedkoopste die je vinden kan is goed genoeg en beter dan er was in 1996
Rij je zwaar offroad vol gas kan je wat beters nemen maar doe je dat niet dan kan je beter goedkoop pakken, van de goede shit gaat ie olie zuipen omdat alles te schoon word gespoeld
Rij je zwaar offroad vol gas kan je wat beters nemen maar doe je dat niet dan kan je beter goedkoop pakken, van de goede shit gaat ie olie zuipen omdat alles te schoon word gespoeld
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
ik gebruik die Motul 5100 10W40 (half synthetisch) nu al jaren in alle motoren die ik onderhoud. ik gebruik 6 tot 8 dozen per seizoen (4 kannetjes van 4 ltr per doos) echt nog nooit klachten van gehad, van licht oliegebruik in mijn eigen Big met echt bijna altijd de gas tegen de stuit tot iemand die met zijn R6 vaak op het circuit zit en geen enkel verbruik meet. ik vind het een prima olie en gebruik natuurlijk in iets oudere Triumph motoren en allebij mijn Aprilia's dezelfde Motul 5100 maar dan 15W50. toen ik mijn eerste futura had is er door de dealer(jaja dealer die eigenlijk ook Honda specialist was) gewoon een 10W40 in gedaan en dat gaf olie verbruik. toendertijd ('99) gebruikte ik altijd Castrol maar begon dat echt te duur te vinden. ik had toen 15W50 nodig omdat ik toen merkte dat ze de verkeerde olie hadden gebruikt en kon alleen snel aan Motul komen en vond die toen tegenover Castrol superbike een stuk betaalbaarder en het olie verbruik was binnen 500km helemaal naar nix gegaan. vandaar mijn vertrouwen in Motul. en ik ben nog steeds aanhanger van de (Castrol) term/slogan ""niks olie is olie""
heb dat de laatste tijd ook wel in de auto sector ondervonden.
helaas is goede olie duur, maar al die nokkenassen en slepers en blokken die olie zuipen die alleen al hier voorbij komen sterken mij in mijn keuze.
via mijn werk werkte ik via van Heck (grootste aftermarket auto onderdelen leverancier) met Valvoline voor auto's en een technisch buitedienst medewerker garandeerde mij dat de Gamma Valvoline echt van hun kwam maar dat er flinke kwaliteit verschillen in zitten hoofdzakelijk in de additieven en dergelijke.
ik hou het dus bij een goede olie en kan dus met een gerust hart rijden en raggen.
futurist
PS ik heb natuurlijk wel geluk dat ik korting krijg via mijn werk, maar de Motul vind je op het i net ook wel eens echt scherp geprijsd
heb dat de laatste tijd ook wel in de auto sector ondervonden.
helaas is goede olie duur, maar al die nokkenassen en slepers en blokken die olie zuipen die alleen al hier voorbij komen sterken mij in mijn keuze.
via mijn werk werkte ik via van Heck (grootste aftermarket auto onderdelen leverancier) met Valvoline voor auto's en een technisch buitedienst medewerker garandeerde mij dat de Gamma Valvoline echt van hun kwam maar dat er flinke kwaliteit verschillen in zitten hoofdzakelijk in de additieven en dergelijke.
ik hou het dus bij een goede olie en kan dus met een gerust hart rijden en raggen.
futurist
PS ik heb natuurlijk wel geluk dat ik korting krijg via mijn werk, maar de Motul vind je op het i net ook wel eens echt scherp geprijsd
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gewoon bij onze hof leveransier action !!!
5 liter iets van € 12 ( Aldi , of zo ook prima )
Rij er al jaren mee , als het zwart is geworden verversen.
Ik doe dan om de keer ook het filter .
Je kan dan denken de betere merken gaan langer mee .
Maar na mijn mening is dat niet zo en ze kosten zeker het dubbele .
Gr. Brutus
5 liter iets van € 12 ( Aldi , of zo ook prima )
Rij er al jaren mee , als het zwart is geworden verversen.
Ik doe dan om de keer ook het filter .
Je kan dan denken de betere merken gaan langer mee .
Maar na mijn mening is dat niet zo en ze kosten zeker het dubbele .
Gr. Brutus
Pas geleden postte iemand een link naar een Duitse site met daar een uitgebreide olie-test. Mijn Duits is niet goed genoeg het helemaal te begrijpen, maar het zag er naar uit dat ze het werkelijk wetenschappelijk aanpakken. Heeft iemand dat stuk wel kunnen lezen en begrijpen?
Verder gebruik ik olie die me EUR 3,30 per liter kost...
Verder gebruik ik olie die me EUR 3,30 per liter kost...
onderstaande meen ik echt, zonder grollen,
ben je wel lekker man, dat is echt overdreven, zelfs competitie CRF, WRF en KLX en mogen nog 2500km met de moderne olieen doen.
eurol maakt zelf geen olie maar koopt het bij de grote merken olie fabrikanten. daar kan je Big gewoon 6000km mee doen (zeker met die schrikbarende snelheden die jij haalt af en toe, vooral berg af (nou ja een klein beetje grollen dan))
dan ben je nog echt duur uit, 3 x 30euro voor 6000km is 90euries man. voor de normale prijs kan je daar bijna 2,5 keer de motor verversen met Motul 5100 10W40
vertrouw op je eigen kwaliteit werk en kies een goed merk en ververs gewoon volgens fabrieks voorschrift met een moderne olie (die zoals Zappa al aangaf nu nog beter is als in de 90er jaren) en rij met een gerust gevoel je ritjes. tussendoor één of twee keer peilen en een gezond blok voelt zich kip lekker.
toen mijn vrouw haar bandit nog had reed ik circuitdagen met de Bandit, om mee te komen bij de experts dus heel de dag met de gas tegen de stuit, met verse olie, heel de dag boven de 10000rpm en dan was de olie 's avond nog mooi goudkleur. mede omdat die olie er altijd in zat en de motor prima smeerde en schoon houd.
futurist
ben je wel lekker man, dat is echt overdreven, zelfs competitie CRF, WRF en KLX en mogen nog 2500km met de moderne olieen doen.
eurol maakt zelf geen olie maar koopt het bij de grote merken olie fabrikanten. daar kan je Big gewoon 6000km mee doen (zeker met die schrikbarende snelheden die jij haalt af en toe, vooral berg af (nou ja een klein beetje grollen dan))
dan ben je nog echt duur uit, 3 x 30euro voor 6000km is 90euries man. voor de normale prijs kan je daar bijna 2,5 keer de motor verversen met Motul 5100 10W40
vertrouw op je eigen kwaliteit werk en kies een goed merk en ververs gewoon volgens fabrieks voorschrift met een moderne olie (die zoals Zappa al aangaf nu nog beter is als in de 90er jaren) en rij met een gerust gevoel je ritjes. tussendoor één of twee keer peilen en een gezond blok voelt zich kip lekker.
toen mijn vrouw haar bandit nog had reed ik circuitdagen met de Bandit, om mee te komen bij de experts dus heel de dag met de gas tegen de stuit, met verse olie, heel de dag boven de 10000rpm en dan was de olie 's avond nog mooi goudkleur. mede omdat die olie er altijd in zat en de motor prima smeerde en schoon houd.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Daar lopen de meningen sterk over uiteen.futurist schreef:ben je wel lekker man
Ik ben hiermee begonnen toen ik in 2003 een nieuwe XR650R kocht waar in het onderhoudsboekje stond dat ..............en dat hebbik daarna aangehouden voor alle enduro`s.futurist schreef:dat is echt overdreven, zelfs competitie CRF, WRF en KLX en mogen nog 2500km met de moderne olieen doen.
Bij mij is het meer de tijd die de olie in het blok zit dan de km`s die er mee afgelegd worden. Ik zal ook met mijn BIG maar zo`n 1000 per jaar doen vrees ik ( zonder Briancon uitstapjes ) en dan vind ik na 6 jaar vervangen beetje laat. Als ik 2000-3000 aan hou ben ik al snel 3 jaar verder en dat vind ik een mooie tijd om te wisselen.futurist schreef: eurol maakt zelf geen olie maar koopt het bij de grote merken olie fabrikanten. daar kan je Big gewoon 6000km mee doen (zeker met die schrikbarende snelheden die jij haalt af en toe, vooral berg af (nou ja een klein beetje grollen dan))
En ik zal gaan werken aan mijn snelheid bij de offroad bergafdaling
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Olie...forums zijn er mee volgeschreven pfff. Ik gooi er al jaren Action olie in, en mijn kapotte blok is niet hierdoor kapot gegaan, maar door zo'n lullig pokke NAKS-veertje. Heb toen het blok opengemaakt en alles zag er toen goed uit. Mijn huidige blok begint nu wel olie te gebruiken, maar dat is ook niet zo gek na zo'n 100.000 km. Ook echt nog nooit last gehad van slippende koppeling of kapotte platen. Ik geloof het wel met dit oude beestje en de olie. Binnenkort is dit blok toe aan een zuigerupgrade, en dan eens kijken hoe de boel eruit ziet van binnen. Volgens mij had Leo nog ergens een mooi adresje hiervoor.
Assumption is the mother of all fuck ups
Ik ben hiermee begonnen toen ik in 2003 een nieuwe XR650R kocht waar in het onderhoudsboekje stond dat ..............en dat hebbik daarna aangehouden voor alle enduro`s.
Waarom heb je die in shemelsnaam weggedaan?
Waarom heb je die in shemelsnaam weggedaan?
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Ja dat heb ik.Edwin schreef: Volgens mij had Leo nog ergens een mooi adresje hiervoor.
En als je het meteen goed doet ben je ook voor eeuwig verlost van dat nokkenaskettingspannerveertje.
@FrankN / Futurist: Ik heb een aantal jaren een verbouwingsfetish gehad.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Begin langzaam de zenuwen te krijgen van dat nokkenaskettinspannerveertje, moet de cylinder er echt af om te vvorkomen dat de spanner te los komt te staan of kun je via de buitenkant ook een (nood)maatregel nemen om te voorkomen dat een defect veertje gelijk het blok sloopt? Zit te denken aan een "draadeind"of iets dergelijks.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
@ Leo; Ja zoiets maar kan dat zonder de cilinder te demonteren?
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
motul kwam ik voor het eerst in frankrijk tegen in 1993 of zo . kocht een bus kettingspray ,
fijn spul, sinds die tijd geen fijner product gevonden. bus is helaas al weer even leeg
heb wel iets met dat merk dus, slaat vml als k*t op dirk.
fijn spul, sinds die tijd geen fijner product gevonden. bus is helaas al weer even leeg
heb wel iets met dat merk dus, slaat vml als k*t op dirk.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Oei, ik heb het zelf niet gemaakt dus moet gokken dat de cilinder er af moet.loek de kort schreef:@ Leo; Ja zoiets maar kan dat zonder de cilinder te demonteren?
Er is een blokje alu op gelast wat onder ene bepaalde hoek moet komen staan maar je hebt al een PB met meer info
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Ben er van overtuigd dat de olie van AC tion niet slecht is, zal misschien wat minder reinigende dopes hebben maar zoals eerder geschreven hoeft dat geen nadeel te zijn Mijn motorboot met een Austin diesel uit 1965 loopt er ook prima op zonder noemenswaardig olie verbruik. Zoals een goede Engelse motor lekt hij uiteraard wel (een beetje)
Heb vroeger geleerd (en ervaren) dat een auto olie niet goed gaat in combinatie met een natte platenkoppeling. Hoe zit dat met de olie van Action?
@Leo: dank voor de info, ga ermee aan de slag. Dilemma zit hem in het risico op een gebroken veertje aan de ene kant en aan de andere kant ben ik voorzichtig met het verwijderen van de cilinder. Zelfs met licht hohnen en nieuwe zuigerveren is de kans op olieverbruik hoog en dat zou jammer zijn.
Heb vroeger geleerd (en ervaren) dat een auto olie niet goed gaat in combinatie met een natte platenkoppeling. Hoe zit dat met de olie van Action?
@Leo: dank voor de info, ga ermee aan de slag. Dilemma zit hem in het risico op een gebroken veertje aan de ene kant en aan de andere kant ben ik voorzichtig met het verwijderen van de cilinder. Zelfs met licht hohnen en nieuwe zuigerveren is de kans op olieverbruik hoog en dat zou jammer zijn.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Action heeft motorfietsolie
En om als je de zuiger in de cilinder laat zitten bij demontage blijf alles zo als t was
En om als je de zuiger in de cilinder laat zitten bij demontage blijf alles zo als t was
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik snap het even niet. Waarom zou je olieverbruik krijgen door het demonteren en weer monteren van de zuiger en cilinder?
Kort geleden heb ik een tweedehands cilinder en zuiger gemonteerd, met nieuwe zuigerveren en even ligt gehoond. Het resultaat is een olieverbruik van 1:5000 (met de oude set was dat nog 1:600 )
Edit: als hij olie zou gaan verbruiken, dan is dat altijd nog beter dan een in elkaar gelopen blok door een gebroken NAKS-veertje
Kort geleden heb ik een tweedehands cilinder en zuiger gemonteerd, met nieuwe zuigerveren en even ligt gehoond. Het resultaat is een olieverbruik van 1:5000 (met de oude set was dat nog 1:600 )
Edit: als hij olie zou gaan verbruiken, dan is dat altijd nog beter dan een in elkaar gelopen blok door een gebroken NAKS-veertje
sinds wanneer ? vast niet sinds lang, nooit geweten.zappa.suzuki schreef:Action heeft motorfietsolie
ik heb wel de olie voor de V480 daarvandaan maar dat ze nu ook m-olie hebben ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.