mechanische geluiden

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

biggie

zoals jullie weten is de dr nog redelijk nieuw voor mij. ik heb nog een appie pegaso 650 staan (te koop by the way)
en die is mechanisch stiller (vloeistofkoeling), een 1 cilinder lucht/oliegekoelde stamper is geen 6 cilinder naaimachientje.
lastig natuurlijk zo in tekst natuurlijk te beschrijven. ik hoor geen tikken of zo of gerammel, wel wat geruis zeg maar.
normaal ? ik denk het wel maar hoe mag zo'n dr klinken wat dit betreft ?

heeft het roostertje van de oliekoeler de neiging te vibreren trouwens ? ook dat denk ik te horen
in de auto zet ik de radio harder als ik een rammeltje of kraakje hoor, haha.
gaat niet op de motor.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Edwin
Contacteer:

:lol: het enige wat aandacht heeft met bijgeluiden is eigenlijk de balansasketting. Deze moet om de 5.000 km gesteld worden. Uiteraard stelt dit ook weer niet veel voor :mrgreen:
Als die goed gesteld is, hoor je meer een zoemend geluid. Heb bij een blok van mij wel eens zo lang gewacht hiermee dat de ketting al aardig bezig was een weg naar het hart van de motor te vreten. Dus, indien je dit nog niet gecheckt hebt, dan heb je er weer een sleutelavontuur bij.
Rooster van de oliekoeler die vibreert, nog niet van gehoord.
Assumption is the mother of all fuck ups
biggie

hmm. werkt ook niet goed , geluid beschrijven.
pakking heb ik al liggen. ik rijd niet super veel,
klusje komt vd winter, toch maar besloten daar ik de historie niet ken van deze motor.
de indruk van de staat van onderhoud is wel goed, lijkt geen versleuteld of verragd exemplaar.
de remvloeistog nog helder, luchtfilter best schoon en bougies mooi van kleur en zo te zien ook redelijk vers.
olie op peil en redelijk helder en ruikt niet verdacht. ketting ook netjes,
ik denk dat de motor ca 2500 de 12k beurt heeft gehad , als ik de teller moet geloven.
Ik kan er dan van uitgaan dat de balansasketting wel snor zit maar 'aannemen is goed, zeker weten is beter' . dus ik ga dat toch maar doen als er een periode van
schijtweer aanbreekt.

hoeveel tijd is hiermee gemoeid trouwens voor de eerste keer ? 2 uur of zo ?

eigenlijk begin ik alleen aan onderhoud als ik de tijd voor me heb. niet even snelsnel tussendoor.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Edwin
Contacteer:

Nee joh, is zo gebeurt. Linker deksel eraf, borgboutje los, 2 imbusboutjes los...ketting strak zetten en klaar. Hooguit een half uurtje als je het op je gemak doet. Alleen de pakking eventueel hebben liggen voor als die niet lekker lost. Tip is dan ook, om 1 kant bij een nieuwe pakking in te smeren met wat olie. Zo kan je een paar keer deksel los maken zonder steeds een nieuwe pakking te gebruiken.
Deze handeling staat bij de sleuteltips, even doorlezen.
biggie

klinkt easy. En al helemaal dat het suf is het niet te doen al het zo weinig werk is.
maar olie loopt er wel uit, dus dat vereist ook even aandacht.
heb meteen bij het bestellen van de pakking ( vond hem niet goedkoop en dan ook nog 2 weken erop wachten...) maar een oliefilter besteld.
heb dit keer de lokale middenstand gesteund ipv via een webtoko.
3 bussen olie erbij scoren nog, of kiepen jullie de olie weer terug als je zo'n klusje niet in sync hebt met de oliewissel ?

peter
biggie

'Tip is dan ook, om 1 kant bij een nieuwe pakking in te smeren met wat olie"
welke kant dan ? dacht ik al heel bijdehand, maar het maakt niet uit welke kant, als ie maar niet aan beide delen blijft kleven want dan trekt ie stuk natuurlijk.
Edwin
Contacteer:

Als je de motor schuin ergens tegenaan laat leunen dan kan je de olie laten zitten, olie loopt dan uiteraard naar het laagste punt. Van de pakkingen had je het juist. Ook een puntje om op te letten is als je de deksel er weer op doet dat je even goed oplet dat je de stroomdraadjes niet afklemt. Dit is mij laatst overkomen :?
biggie

logisch want omgekeerd kan je ook de olie laten zitten als je aan de koppeling werkt en de motor juist weer de andere kant op laat leunen
helemaal helder. komt wel goed. heb van een ander forum lid de manuals en er zijn online "how-to's" te vinden.
Edwin
Contacteer:

kijk zeker eens de sleuteltips door, meeste is namelijk al
beschreven
biggie

"er zijn online "how-to's" te vinden."
die bedoel ik ook hiermee. thanks voor de tips !
zappa.suzuki

Vet werkt beter dan olie en welke kant maakt geen f*ck uit :wink:

Werkje kost je de 1e x wat meer tijd maar is daarna zeker te doen binnen een uur incl olie en filter wissel [ mot ook eens in de 6000km] kleppen kijk ik mischien eens in de 18k eens na, maar als de balansasketting idd te los staat hoor je hem rammelen met koude motor, als je dat niet hoort kan je nog ff.. en let idd op de bedrading die door t carterdeksel loopt.. klemde ik ook af de 1e x.. [ yip.. prutser :lol: ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist

ook even opletten als toevallig de tandwieltjes van de starter overbrenging er uit vallen of deels in het deksel blijven dat je alles goed terug zet. kijk even op een exploded vieuw plaatje als je twijfelt. als je wil controleren zonder olie te verversen zetje hem schuin zoals @dwin al aan gaf. hoeft niet plat te liggen hoor iets meer schuin als op de zijstandaard is zowat voldoende (wel de andere kant op).
wat ik wel eens gemerkt heb en wat door een dealer bevestigd werd is dat een zoemend (zacht gierend) geluid er op kan duiden dat de ketting juist iets te strak staat. dus niet extra bij duwen maar de veer van de span inrichting zijn werk laten doen en weer vast die inbus boutjes.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
loek de kort

Goede tips, mijn ervaring is om eerst blok beetje op te warmen, dan schuin leggen liefst met zijn 2-en want de motor is lomp zwaar weet ik uit ervaring :D
op die manier loopt de olie makkelijker naar de andere kant van het blok.Tandwieltjes startmotor overbrenging is inderdaad belangrijk, als je ringen (grote revetten) op het verkeerde tandwiel terug plaatst zal hij niet meer starten omdat de tandwielen dan vast zitten (ervaringsdeskundige).
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
biggie

balansasketting gespannen en de olie ververst. zeefje ook gereinigd, 2,7 ltr frisse olie erin. jammie
motor maar gewoon rechtop gehouden met mijn gamma bokkie, nu al een goede koop :D
nieuwe pakking vh dynamodeksel geplaatst.
motor is wel wat stiller nu.

volgende klus, een keer de klepspelling stellen en de draaipunten vh link systeem loshalen en vetten
dan de wielassen een keer dezelfde behandeling
en dan stopt het wel. De onderhoudshistorie was niet bekend, vanaf nu wel.
zappa.suzuki

Goed bezig!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist

je Gamma steun zal niet veel helpen bij het link systeem uit elkaar halen, hoewel je kan de motor op de bok zetten en dan middenonder de motor op een stapel stoep tegels, balkjes of kratjes bier (wel eerst leeg drinken want als er iets mis gaat dan is het drankmisbruik) of een combinatie van de drie en dan de bok eronderuit en dan is je wiel volgens mij op de juiste hoogte om die boel er onderuit te halen.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

Als je het linksysteem los hebt, kijk dan even het kogelgewrichtje na in het onderste oog van de schokbreker. Bij mij bleek deze na 90.000km bijna een halve milimeter speling te hebben. Bij het wiel resulteerde dit in een centimeter loze slag voordat de vering aangesproken werd.
De naaldlagers die kapot bleken, heb ik door een kennis laten vervangen door bronzen bussen. Dat scheelde weer wat tientjes :wink:
:zwaaien:
biggie

futurist schreef:je Gamma steun zal niet veel helpen bij het link systeem uit elkaar halen, hoewel je kan de motor op de bok zetten en dan middenonder de motor op een stapel stoep tegels, balkjes of kratjes bier (wel eerst leeg drinken want als er iets mis gaat dan is het drankmisbruik) of een combinatie van de drie en dan de bok eronderuit en dan is je wiel volgens mij op de juiste hoogte om die boel er onderuit te halen.
futurist
toch wel dus inderdaad, reuze handig.
opbokken, wat zaken onder het frame onder het blok. dan weer laten zakken en sleutelen maar dus.
ding is ook in je eentje te bedienen. ik zweer er nu al bij.
dhc6

Wat ook al heel vaak is beschreven is dat fijne keerringetje in het rechter carter deksel, heb er tot nu toe veel ellende van zien komen, dus............nieuwe erin, kost je de kop niet anders wel tuimelaars/nokkenas/misschien ook wel een krukas lager. Heb nu 4 blokken uit en in elkaar gezet en bij allen waren ze hard en misschien wel nooit vernieuwd.

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
biggie

dan wil ik wel weten welke dat is. Kun je dat aangeven ?
waar zit dat dingetje, onderdeel nummer ?
grt
Peter
loek de kort

Al vaak langs zien komen die keerring in t koppelingsdeksel.
Weten jullie zeker dat die lagers niet kapot gelopen zijn door te weinig olie?
Zitten nl redelijk zware kogellagers in, deze hoeven niet onder (hoge)druk gesmeerd te worden, een redelijk spetter olie op zijn tijd moet al voldoende zijn.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
dhc6

biggie schreef:dan wil ik wel weten welke dat is. Kun je dat aangeven ?
waar zit dat dingetje, onderdeel nummer ?
grt
Peter

Bladzijde 3-42 werkplaats handboek. OEM Number: 09282-16002 . (16 x 30)

Als je het koppelingsdeksel eraf haalt zie je hem direct zitten, de krukas draait erin en dit ding sluit de oliefilter ruimte af. Als ie lekt ben je deels oliedruk kwijt: niet twijfelen om te vernieuwen, plus het pakking verhaal als aan de andere kant.

Tip (dank Zwaailicht): maak een kartonnetje met de layout van het deksel, steek daar de boutjes in zodat je ze weer op dezelfde plaats terug zet, scheelt je gezoek.

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
dhc6

loek de kort schreef:Al vaak langs zien komen die keerring in t koppelingsdeksel.
Weten jullie zeker dat die lagers niet kapot gelopen zijn door te weinig olie?
Zitten nl redelijk zware kogellagers in, deze hoeven niet onder (hoge)druk gesmeerd te worden, een redelijk spetter olie op zijn tijd moet al voldoende zijn.

misschien ook wel een krukas lager.

Voorkomen is beter dan genezen.
biggie

dhc6 schreef: Bladzijde 3-42 werkplaats handboek. OEM Number: 09282-16002 . (16 x 30)
Als je het koppelingsdeksel eraf haalt zie je hem direct zitten, de krukas draait erin en dit ding sluit de oliefilter ruimte af. Als ie lekt ben je deels oliedruk kwijt: niet twijfelen om te vernieuwen, plus het pakking verhaal als aan de andere kant.
Tip (dank Zwaailicht): maak een kartonnetje met de layout van het deksel, steek daar de boutjes in zodat je ze weer op dezelfde plaats terug zet, scheelt je gezoek.
Suc6
ok. helder, die ga ik bestellen, klinkt als "eitje"

mijn tip voor de dekselboutjes, de bovenste (zo rond 12 uur klok-orientatie leg ik ergens veilig neer en alle andere boutjes die met de wijzers van de klok mee er uitkomen leg ik op een rijtje rechts ernaast. nooit vergissing mee gemaakt.
als je onthoud dat het meest linkse boutje bovenin moet en alles wat je daarna op een rijtje hebt gelegd met de klok mee er weer in moet ben je er ook.
futurist

bij twijfel even op cmsnl kijken, daar staat de mm bij zodat je een eerder verkeerd boutje dan ook ineens weer goed zet
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie