Accu heet

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik heb ook een motobat in de BIG liggen. Super ding! Heb em zelf besteld bij Jaramoto voor +- 60 euro (inc verzenden)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Zo even de motor nog eens gestart en de voltmeter erop gelegd. Bij gas geven gaat de meter boven de 17 volt. Is dat oke?

Ik ben een noob op electronica gebied :cry: Graag jullie deskundige mening en eventueel meer metingen in jip en janneke taal :) voordat ik dadelijk een nieuwe accu er in zet en dat die dan ook binnen no time verrot is.

Grz Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

@win, denk dat je spanningsregelaar de geest heeft gegeven.
Volgens mij mag je laadspanning niet boven de 13,2 of 13,4 uitkomen.
Voor de Noob: met draaiende motor dus. 8)
Je accu kan daardoor verrot zijn, maar hoeft dus nog niet.

suc6
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

normale laadstroom is 13.8 tot 14.5 V zonder gebruikers, met gebruikers oa groot licht moet daar 13.2 V van over blijven. 17 volt lijkt me ook wat veel en kan het heet worden van de accu verklaren.
denk wel dat de accu is overleden, bij een gewone zuur accu had je het misschien eerder gemerkt omdat die zou zijn gaan overkoken met alle gevolgen van dien.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Oke, duidelijk. De spanningsregelaar is dat ding met koelribben vlakbij de CDI toch. Heb nog een reserve Big staan, ga ik die vervangen.
Assumption is the mother of all fuck ups
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Edwin schreef:Oke, duidelijk. De spanningsregelaar is dat ding met koelribben vlakbij de CDI toch. Heb nog een reserve Big staan, ga ik die vervangen.
Jep, dat is em.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

@dwin,
is dat nou niet een beetje overdreven HEEL die reserve big te vervangen

(sorry guys ben een beetje melig vanmorgen)

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

@Futurist,

Hehe, je snap natuurlijk wel wat ik bedoel.

Maar nu ik toch jouw aandacht even hebt, even een vraagje inzake gereedschap. Ik heb zelf zo'n electrische slagmoersleutel (heb ook zo'n ding op lucht, maar deze is krachtiger). Hier zitten 4 krachtdoppen bij. Maar bestaan er ook doppen waarin/op schroevendraaiers geplaatst kunnen worden?
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

ehhhh wat ben je van plan dan?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hahaha...gewoon ff een moeilijke vastzittende schroef een klappert geven. Kan natuurlijk ook gewoon zo'n slagschroevendraaier setje kopen waarbij je met een hamer een dreun geeft. Vroeg ook zo'n ding gehad, en werkte perfect. Vroeg mij alleen af of zulke doppen te krijgen zijn
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

wat ik doe is een goed passende schroevendraaier in de lastige schroef zetten die al lekker heeft staan weken in de kruipolie, zet vast kracht zo dat ie onder spanning staat, geef met mn andere hand een flinke klap op de kop met een hamer terwijl ik al mn kracht op de draaier zet, werkt bijna altijd :wink:

en andere regelaar er op de de spanning weer gemeten?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Had ik ook al zo geprobeert maar ging nu nog even niet werken. En met zo'n apparaatje gaat het makkelijker en draai je de boel niet verrot. Morgen maar eens verder ermee. Gaat trouwens om de 2 schroeven van de spanningsregelaar. Heb ze voorlopig ingespoten met goede kruipolie, morgen weer verder kijken ermee :toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Help me herinneren dat ik jou een kiesentrekkertang kado moet doen de volgende x dat we elkaar zien, heb er 2 :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ja hoor je hebt allerlei setjes waar verloopjes naar allerlei verschillende opname's voor bitjes
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Edwin schreef:@Futurist,

Hehe, je snap natuurlijk wel wat ik bedoel.

Maar nu ik toch jouw aandacht even hebt, even een vraagje inzake gereedschap. Ik heb zelf zo'n electrische slagmoersleutel (heb ook zo'n ding op lucht, maar deze is krachtiger). Hier zitten 4 krachtdoppen bij. Maar bestaan er ook doppen waarin/op schroevendraaiers geplaatst kunnen worden?
Slagschroevendraaierbitjes passen ook op een slagmoersleutel... Vooral als het allemaal gehard is zal het niet al te veel kapotte schroeven opleveren...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Die schroeven die Edwin nu los wil hebben zijn van die erg zachte Suzuki kruiskopboutjes
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ik persoonlijk ga die altijd gelijk te lijf met de bekende slagschroevendraaier, heb daar betere bitjes bij gekocht en ook bitjes die beter passen, dat is echt belangrijk bij kruikop schroeven, echter de plaats waar @dwin ze los moet draaien wil niet met een slag schroevendraaier, dat buigt mee en trilt alleen maar. voor dat soort klusjes gebruik ik net zo iets als Zappa zijn tandentrekker tang. een kleine vise grip grip tang die alleen daarvoor wordt gebruikt en dus nog echt scherpe tandjes heeft. peace off cake
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Cor, je hebt gelijk dat ik daar met een handmatige slagschroevendraaier niet kan gaan slaan, buigt idd door omdat de bevestiging op de accubak zit. Maarrrrr...ik heb 2 verloopjes gehaald, van 1/2 naar 3/8 en dan naar 1/4. Er zijn verloopjes die gelijk hiernaar toe kunnen, maar had het nu nodig en bij de plaatselijke automaterialenzaak hadden ze hem niet, bij de Praxis wel de 2 verloopjes.
Afijn, de electrische slagmoersleutel voorzien van een goed passend bitje, en rammelen maar :D En vast zaten ze zeg, pffff, bij één boutje moest ik zelfs heel even doorrammelen. Maar los gaan ze, en de kop van de boutjes nog in prima staat om weer te gebruiken. Prima apparaat zeg ik u.
Nu zo even naar de donor motor (na de regenbui die in aantocht is), en hetzelfde kunststukje nogmaals. Kan ik vanmiddag nog even naar Hans van Wijk.

Update:

Spanningsregelaar vervangen, echter zonder het gewenste resultaat. Multimeter op de accu geeft nog steeds bij stationair lopen een waarde van rond de 17,5V. Gas erbij en d waarde gaat verder omhoog. Iemand nog andere ideeën?
Assumption is the mother of all fuck ups
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

fatsoenlijke multimeter????
anders zou ik het ook niet weten, alleen de spanningsregelaar is verantwoordelijk voor het af regelen van de laadstroom. misschen ergens nog iets mis met de massa.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Multimeter op wisselspanning gezet??
Krijg je ook hele leuke meetwaardes.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ja idd Loek ook een hele goeie
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Nee nee, ik heb er weinig verstand van, maar de multimeter niet op wisselspanning gezet haha. Maar ik heb het eindelijk gevonden wat het nou is. Vanonder de zekeringkast loopt een bundel kabels, netjes gewrapt in zwart plastic. Maar omdat ik daar laatst ook een probleem had met kortsluiting, kreeg ik het idee dat de beste kans om het probleem te vinden het weleens daar zou kunnen zijn.
Dus de hele boel uitgebouwd om zodoende de kabelboom eens goed te inspecteren...en ja hoor! Kleine beschadiging te zien, en bij het weghalen van de tape zag ik een oranje draad die gebroken/doorgeschuurd was. Een gele kabel was ook al lekker bezig en lag weer tegen de blote oranje kabel aan. Heb de boel weer netjes gesoldeerd en afgewerkt met een krimpkous, de boel weer ingebouwd en toen weer gestart en multimeter erop. En verdomd, een mooie waarde zo rond de 14V en bij gas geven geen hogere waarde.
Wat die oranje kabel precies doet, dat weet ik dan weer ff niet, maar ben blij dat het opgelost is.
Mannen, bedankt voor het meedenken.

Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
Plaats reactie