koppeling

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
thom

beste mensen,

De koppeling van mijn yz 125 (2002) komt niet helemaal los als ik mijn koppeling in knijp.
Dus als ik hem in zijn versnelling zet grijpt hij al een klein beetje aan.
Als de motor koud is heb er meer last van als dat hij warm is.
P.S. de koppelingsplaten zijn net vervangen.
Is dit een kwestie van afstellen of is er iets anders aan de hand?
En is het eventueel erg om er mee te rijden, ik heb er niet echt last van.
Is het probleem mischien verholpen als ik mijn koppelingskabel iets strakker zet?

Alsvas bedankt.

Thom
Guillaume

Zet je koppelingskabel gewoon iets strakker, dan ist verholpen :)
adje

Zit er niet te dikke olie in je blok ?
Als de motor koud is dan is de olie ook iets dikker en dan "plakt" de koppeling ook. Even warm laten draaien en dan pas in de versnelling zetten. Je kunt hem dan beter in de 1e versnelling zetten om weg te rijden want als je (als ie nog koud is) hem meteen in de 2e versnelling zet dan "klonkt" ie nogal hard.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
huskie

Je koppelingshuis kan wat ingeslagen zijn. Daardoor blijven je platen wat hangen met ontkoppelen. En ja met koude motor is dat erger omdat die olie zich vast zuigt tussen de platen. Ik zou me kabel in dat geval met rust laten omdat je koppeling anders gaat slippen met rijden in het zand ed.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pruus
Contacteer:

Vermoedelijk te dikke of iets teveel olie, meestal geen probleem.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Guillaume

huskie schreef:Je koppelingshuis kan wat ingeslagen zijn. Daardoor blijven je platen wat hangen met ontkoppelen. En ja met koude motor is dat erger omdat die olie zich vast zuigt tussen de platen. Ik zou me kabel in dat geval met rust laten omdat je koppeling anders gaat slippen met rijden in het zand ed.
Z'n platen zijn net vervangen, dan kan het toch zijn dat ze de kabel niet goed afgesteld hebben? Mocht ie gaan slippen dan merk je dat gauw genoeg denk ik...
huskie

Ja natuurlijk kan het de kabel zijn. Maar als extraatje geef ik het koppelingshuis :wink: Mag Thom zelf uitmaken wat het is :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JWJanssen

Als de platen net vervangen zijn kan ook:
- De volgorde van de platen niet goed zijn (tenminste als er een volgorde in zit, meestal wel).
- De vrijloopveer (als deze er in zit) niet goed gemonteerd is, of defect is.
- Het ontkoppelmechanisme op het koppelingshuis niet goed gemonteerd is, waardoor de slag van de koppelingshendel onvoldoende overgebracht wordt op de koppeling. Of, indien hydraulisch bedient, er lucht in de leiding gekomen is.

De vrijloopveer is een ronde stalen ring die binnenin de laatste plaat loopt, de laatste plaat heeft dan ook een grotere binnendiameter. Deze veer drukt de laatste twee platen uit elkaar waardoor de koppeling beter vrij loopt. Het kan natuurlijk zijn dat zo'n systeem niet aanwezig is in deze motor.
JWJanssen

Als het koppelingshuis ingeslagen is, moet je er ook last van gehad hebben met de oude platen.
Thom

supper jongens,

Ik ben wat wijzer geworden en ga even wat uit proberen,
Plaats reactie