DR750 op 35KW

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Bioflap

Heren,

Ik zal me eerst voorstellen.
Ben Maik, 21 jaar en woon in Ootmarsum, een klein stadje in het prachtige Twente.
Ik heb in januari dit jaar mijn motorrijbewijs gehaald, dus ik moet nu beperkt op 35KW rijden.

Een paar dagen later heb ik een Suzuki GS500 gekocht. Na veel problemen het blok vervangen. Nu rijdt hij weer perfect, maar ik wil graag een allroad. Dit komt mede omdat ik 1,96 ben en een allroad stiekem veel mooier vind.
Nu kan ik mijn GS500 inruilen voor een DR750 met 80.000km op de teller.

Mijn vragen zijn;
- Kan ik een DR750 op 35kw krijgen? Hoeft niet op kenteken.
- Is het slim om een DR750 met 80.000KM op de klok te kopen?

Bedankt voor de moeite!
Bioflap

Nu ben ik net dit tegen gekomen op Ebay.
Mag ik hiermee rond rijden in Nederland? Ik weet dat een agent je "kan" bekeuren als je rijdt met uitdraai, maar het gedoogd wordt.

http://www.ebay.de/itm/25-kw-Drosselsat ... 0950654860
Rammelbak

Misschien kan je dat onderdeel plaatsen en hem bij het RDW laten keuren naar 35kW. Of je daarna dat onderdeeltje snel weer verwijderd, of niet, is geheel aan jezelf :mrgreen:

80.000km op de klok zegt niet veel. Wie weet is het blok al lang een keer in de soep gelopen en zit er een verse(re) in ;) Het zal helemaal afhangen van het gebruik van het blok. Is er iets bekend over de onderhoudshistorie?
:zwaaien:
Bioflap

Rammelbak schreef:Misschien kan je dat onderdeel plaatsen en hem bij het RDW laten keuren naar 35kW. Of je daarna dat onderdeeltje snel weer verwijderd, of niet, is geheel aan jezelf :mrgreen:

80.000km op de klok zegt niet veel. Wie weet is het blok al lang een keer in de soep gelopen en zit er een verse(re) in ;) Het zal helemaal afhangen van het gebruik van het blok. Is er iets bekend over de onderhoudshistorie?
Je mag rond rijden met een verklaring geloof ik, zonder dat hij 35KW op het kenteken staat. Het op kenteken zetten moet namelijk bij een geautoriseerde garage door middel van een bank, die geven vervolgens door dat hij 35kw is. Dit geintje kost je 450 euro dacht ik.

Van de onderhoud weet de verkoper vrijwel niets. Alleen dat de banden/ketting goed zijn en de motor er netjes uitziet.
Mijn GS begon kuren te krijgen bij 95.000km.. Maar het lijkt me toch dat zo`n blokje geen 80k kan lopen zonder goed onderhoud?

http://www.speurders.nl/overzicht/motor ... 63851.html
futurist

veel geloof ik en die zegt zus en zo,......................(slaat eigenlijk op niks, juiste feiten lijkt me belangrijker, ook voor als het mis gaat)
het mag niet en als je iemand dood rijd heb je gewoon echt zonder geldig rijbewijs gereden en betaal je je hele leven aan de nabestaanden. nog afgezien van de gevangenis straf die je dan boven het hoofd hangt.
dealers kunnen via hun importeur motoren terug keuren maar alleen voor motoren waar een Europese goedkeur voor bestaat. oudere motoren wordt dat moeilijker, of ze willen dat gewoon niet meer doen.
dan wordt het keuren bij de RDW in Lelystad, moeilijk verhaal maar ik heb eens het eerste model cbr600f terug gekeurd gekregen via de RDW terwijl er voor die motor geen Europese goedkeur bestond voor 25Kw, met dezelfde ringen als van jouw afbeelding. vind je er nou een officiële Duitse TUV goedkeuring bij dan is die keuring denk ik goedkoper en gemakkelijker via de rdw, je kan natuurlijk ook een Duitser invoeren die op 27Kw staat, maar ja vind je dan zo een mooie als die jij nu gevonden hebt voor een mooie prijs.

BEZINT EER GE BEGINT

zei opa Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Bioflap

Jammer dat ze dan net weer geen 35kw hebben. Ik las net dat het 388 kost om de motor te laten keuren bij RDW. Aardige prijzen dus..
Ouwe Reus

35Kw FAQ

Op diezelde site staat:
"Ik kan een 35kW-kitje met TÜV-certificaat kopen bij een motorshop, mag dit? Bij onder andere MotorCorner.nl zijn 35kW kitjes te koop voor veel motoren. Een TÜV-certificaat zegt in Nederland niet zoveel. Je kunt deze onderdelen echter wel gebruiken om de motor op 35kW te zetten. Hierna moet je de keuze maken om de motor 35kW op kenteken te maken of de motor vol vermogen op papier te laten staan en alleen de verzekering in te lichten. Hiervoor kan je dan een testbank-uitdraai laten maken en overleggen aan de verzekering. Vraag aan je verzekering of ze dit accepteren, voor je de motor gaat knijpen. Wil je de motor 35kW op kenteken met zo'n TÜV-gecertificeerd kitje? Dan moet deze bij de RDW op voor een IKS-keuring (Individueel Keuring Speciaal). De kosten daarvan bedragen per 2013 € 447,05. Kosten kunnen hoger uitvallen als er een aanvullende beoordeling nodig is. Rijden met de motor zonder juist kentekenbewijs kan een boete van € 330,- opleveren. Aan jou de keus wat je wilt doen, of 2 jaar lang bang zijn voor de politie die je bij staande houding een boete kan geven of één keer € 447,- ophoesten en vrolijk rondrijden met 35kW op het kentekenbewijs. Qua verkoop is een motor met 35kW op kenteken natuurlijk meer waard. Mijn persoonlijke mening; Koop een motor die al 35kW is en begin niet eens zo te knijpen. Met de onderdelen, het inbouwen en de keuring of boete ben je in sommige gevallen 700-800 euro kwijt. Een 35kW motor rijd ook erg leuk, bespaar je dat geld en geef dat uit aan je volgende motor (als je zwaar mag rijden)"

Zou zeker niet "onofficieel" de motor afvoeren qua vermogen, da's vragen om problemen. Het aangepaste vermogen moet ook op het kenteken worden vermeld, dus je kan niet om de RDW heen. Motorkeuze is verder he-le-maal goed :verliefd: . Als de genoemde keuringskosten kloppen, betekent dat 50% bovenop het aankoopbedrag. En t.z.t. de boel "opvoeren" en weer laten herkeuren! Ben je voor het model gevallen, zou ik het er zelf voor over hebben :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

Een KTM staat vaak op 25Kw op kenteken maar hebben er meer als de restricties die van af de fabriek er op zitten er weer af zijn.. gebeurd gelijk bij nieuw verkoop door de dealer met de kit die KTM mee leverd :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bioflap

Ik ben nu toch wel heel erg aan het twijfelen..
Een DR750 is net wat je als motorrijder wil, maar als student kan ik niet de kosten maken om hem te laten keuren bij het RDW.

Weten jullie toevallig of die restricties op de gashendel of carburateur wordt toegepast?
MROE

Waarom wil die de motor verkopen? Staat net op zijn naam. Volgens mij. 05-07-2013 en 8 keer van Nederlandse eigenaar gewisseld.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
MROE

Heeft er meer op staan, twee keer deze. Daarom dus!
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Rammelbak

Al die kosten bij elkaar op tellend, zou ik gewoon 2 jaar wachten en daarna een leuke DR800 kopen van een forumlid. Dan weet je beter waar je aan begint dan met dit ding. Hij ziet er zeker netjes uit, maar je hebt zelf ook al de ervaring met je GS500 dat bij elke tweedehands motor problemen voorkomen. Bij een DR met 80.000 kan dat nogal wat zijn.

Zelf heb ik 89.000 er op staan en ik ben bijna klaar met het alweer dicht maken van mijn blok. Mijn zuiger en cilinder waren stevig versleten, carbs waren niet bepaald nieuw meer en moesten voorzien worden van nieuwe delen, het zwakke veertje van de spanner van de nokkenasketting was vorig jaar al gesneuveld. Zoek even op dit forum, dit is een erg belangrijk punt en 1 van de 2 zwakke punten in een Big-blok!! De tweede is de kering in het carterdeksel aan de koppelingszijde. Als 1 van deze 2 kapot gaat, loopt een Big-blok groot kans kapot te gaan.

Goed, dat was even vooruit lopend op de zaken voor wanneer je een Big hebt :toost: Je enthousiasme is zoals je merkt wel begrijpelijk en herkenbaar :mrgreen: Toch lijkt geduld me in dit geval beter. Die 700 tot 800 euro aan keurings- en rompslompkosten lijken me beter besteed in onderdelen voor een Big die je voluit mag rijden! Is misschien een DR350 of DR600/650 tot die tijd een goed alternatief? Zelf heb ik de grootste lol gehad op een SP370 8)
Bioflap

Rammelbak schreef:Al die kosten bij elkaar op tellend, zou ik gewoon 2 jaar wachten en daarna een leuke DR800 kopen van een forumlid. Dan weet je beter waar je aan begint dan met dit ding. Hij ziet er zeker netjes uit, maar je hebt zelf ook al de ervaring met je GS500 dat bij elke tweedehands motor problemen voorkomen. Bij een DR met 80.000 kan dat nogal wat zijn.

Zelf heb ik 89.000 er op staan en ik ben bijna klaar met het alweer dicht maken van mijn blok. Mijn zuiger en cilinder waren stevig versleten, carbs waren niet bepaald nieuw meer en moesten voorzien worden van nieuwe delen, het zwakke veertje van de spanner van de nokkenasketting was vorig jaar al gesneuveld. Zoek even op dit forum, dit is een erg belangrijk punt en 1 van de 2 zwakke punten in een Big-blok!! De tweede is de kering in het carterdeksel aan de koppelingszijde. Als 1 van deze 2 kapot gaat, loopt een Big-blok groot kans kapot te gaan.

Goed, dat was even vooruit lopend op de zaken voor wanneer je een Big hebt :toost: Je enthousiasme is zoals je merkt wel begrijpelijk en herkenbaar :mrgreen: Toch lijkt geduld me in dit geval beter. Die 700 tot 800 euro aan keurings- en rompslompkosten lijken me beter besteed in onderdelen voor een Big die je voluit mag rijden! Is misschien een DR350 of DR600/650 tot die tijd een goed alternatief? Zelf heb ik de grootste lol gehad op een SP370 8)
Volgens mij verkoopt hij allerlei motoren door.. Dus nu vraag ik me ook af, waarom zou je zo`n motor weg doen? Hij ziet er zo netjes uit, dan moet er haast wel iets aan mankeren.
Hoe zit het eigenlijk met een DR800 en lange afstanden? Ben van plan om er een flink stuk mee in het rond te gaan(je moet wat met die tank), maar is dat verstandig met een 1-cilinder?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Als ik een andere motor ga kopen, neem ik liever een allroad ipv een enduro. Heb namelijk een XT500 van me vader in de schuur staan die ik nog moet oplappen. Dan gebruik ik die liever voor af en toe een zandpad :P
futurist

kijk eens op mobile.de voor een dr big 35Kw. ze zijn er wel, ik heb zelf een fahrzeugbrief liggen van één die 35Kw geweest is. invoeren van zo'n oudje kost niks en als ie op papier 35Kw is dan moet de RDW een kenteken afgeven op 35 Kw zonder extra kosten.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

Je vraagt hoe goed de Big het doet op lange afstanden, terwijl je een motor op het oog hebt waar 80.000km op staat. Ik denk dat dat dus wel goed zit :lol: Het is natuurlijk geen Goldwing, maar het is maar net hoe je je instelt en wat je verwachtingen zijn. Grootste pluspunt van de Big is toch wel dat er altijd een relaxe berijder op zit. Bij Goldwings heb ik dat toch wel anders ervaren (die "MOETEN" kilometer maken :roll: )

He wat een lekker slap generaliserend gelul om ff afleiding van het werk te hebben :P Om even concreet te zijn: zorg voor goed zitvlees en dan is het best te doen. Vorig jaar naar Letland heb ik de grootste lol gehad met mn Big :toost:

Er hoeft trouwens niets mis te zijn met de Big die je op het oogt hebt. Gezien het aanbod van de man lijkt het een vrijetijds handelaartje te zijn. Gewoon inkopen en snel weer verkopen. Het enige wat me opvalt, is de tweede advertentie (waar dezelfde Big voor 75 euro meer op staat!). Daar vermeld hij dat de kleppen gesteld moeten worden. Ik ben benieuwd waar hij dat uit opmaakt.
Thoran

Bioflap schreef:Ik ben nu toch wel heel erg aan het twijfelen..
Een DR750 is net wat je als motorrijder wil, maar als student kan ik niet de kosten maken om hem te laten keuren bij het RDW.

Weten jullie toevallig of die restricties op de gashendel of carburateur wordt toegepast?
Student? Toevallig aan de UT of Saxion? Zo ja dan kan de MotorSportGroep je goed helpen ;)

Even de stalker uitgehangen (MF) en zie idd dat je aan het saxion studeert. Kom een keertje langs op een dinsdagavond (of stuur me hier of op MF even een pmmetje)

(Even schaamteloos reclame maken hoor ;) )
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Plaats reactie