Reserveblok

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Wil het blokje van mijn SR43 inwendig voorzien van nieuwe kettingen en sterkere nokkenas-spanner-veer, iets wat ik zou willen doen in het najaar (als ik naar buiten kijk vraag ik mij af waarom ik het gevoel dat ik de zomer heb overgeslagen....). Aangezien het mijn "eerste keer" wordt, en alles op mijn gemakje ga doen wil ik tijdelijk een ander blokje terugplaatsen. Sowieso is het altijd handig om een reserveblokje voor het grijpen te hebben. Net als velen van jullie, ben ik daarom op zoek naar een reserveblok.

Nou denk ik een (los) blok gevonden te hebben. Kantelaar's verhaal over kosten van revisie van zijn (eigen) motorblok staan nog vers op het forum, dus ik vraag mij af hoe ik mijzelf kan behoeden een kat in de zak te kopen. Op z'n jan-boeren-fluitjes kan ik bepaalde dingen nakijken. De optische staat geeft een eerste indruk zoals lekkage (olie)/ ORT-gebruik (zand). De compressie "testen" door de inspectiedeksel aan de linkerzijde te verwijderen en wat aan de krukas te draaien (heb je hiervoor trouwens goedkope compressiemeters die je in een bougiegat kan plaatsen?). Even kijken onder het kleppendeksel naar iets wat op lekkage lijkt. Versnellingsbak kan je bij een los blok sowieso niet echt lekker testen. Past zo'n endoscoop eigenlijk via een bougiegat naar binnen om zo de cilinderwand te bekijken? Metaalschraapsel kan je terugvinden in het zeefje bij de aftapplug, maar kan je dat ook terugvinden in het oliefilter? Hoor graag jullie tips/ ervaringen!
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op wo jul 10, 2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Met een compressiemeter heb je vrij snel al een indruk hoe de staat van het blok is,alleen bij een losblok zal het niet mee vallen om de compressie te meten of je moet hem op de werkbank aan een accu hangen en wat slagen laten maken.
`pas een endoscoop bij lidll gehaald voor 69 eurie's ,kleurenscherm erbij en met behulp van 4 led's die in de kop zitten kan ik perfect mijn cilinder bekijken en met wat draaien kan je ook de cilinder wand zien.

Op de endoscoop zelf kan je met behulp van een knop kiezen uit vier verschillende kijk hoeken,kost weinig maar veel lol er al mee gehad.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Moest vandaag voor 't werk helemaal onderin Zeeland zijn. Ben voor de gelegenheid ook ff België ingedoken om een compleet SR43 BIG blok op te pikken. Mij is verteld dat deze 41000 km heeft gelopen en ca 2000 km geleden een nieuwe grotere zuiger is gemonteerd (geen standaard overmaat, maar écht een grotere zuiger). Ook zou de nokkenas een "snelle" zijn en zou dit blok echte woestijn gezien hebben. Wist ik van tevoren allemaal niet. Verkoper was volgens mij geen opschepper, maar achteraf ik vraag ik toch mij of dit nou een "sterk verhaal" is of een "gouden vondst" :silly: . Startmotor draaide de boel mooi rond, maar aangezien carburateurs niet gemonteerd waren, weet ik niet of.... Weer wat te te sleutelen/ na te meten deze winter, want daar heb ik nu nog geen zin in. Heb ook nog geen plaatjes geschoten voor jullie. Blok ligt namelijk in het kofferbakkie van mijn auto, en mijn auto staat nu helaas in de garage met defecte wiellagers :cry: . Was eigenlijk al lang blij dat ik vandaag met gillende lagers "thuis" heb gehaald.

Word vervolgd.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

wel het blok van een big uit elkaar trekken maar geen achterwiellagers van de auto zelf vervangen?? weet je wat je daar mee kan besparen???
futurist

ps ook hier kan je info krijgen voor andere hobby als de big alleen, misschien moeten we daar een deel van het café voor in richtten.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:wel het blok van een big uit elkaar trekken maar geen achterwiellagers van de auto zelf vervangen?? weet je wat je daar mee kan besparen???
futurist

ps ook hier kan je info krijgen voor andere hobby als de big alleen, misschien moeten we daar een deel van het café voor in richtten.
Haha, je hebt ergens wel gelijk Cor.
Auto rijd ik dagelijks 200km mee en moet ik gewoon altijd van op aan kunnen, dus gaat naar een garage waarin ik het volste vertrouwen heb. Voor jou is het natuurlijk ook je werk :) . BTW: ik heb een kleine felle Fransoos met voorwielaandrijving, maar nu met nieuwe remschijven voor zover ik nu kan bezien. Schijven waren vervormd/ verkleurd. Vreemd, want ik rem bijna nooit. Was mij bij de bandenwissel niet opgevallen (dat doe ik idd wel zelf :roll: ).

BIG is puur voor de hobby, ga ik ook nooit mee naar mijn werk. Sleutel er graag aan zolang er maar geen "echte storingen" zijn. En dan nog kan ik er net zo lang over doen als ik wil. BIG blok heb ik nog niet eerder uit elkaar gehaald, maar mijn "eerste keer" komt eraan.

Mijn andere hobby klinkt wel een beetje hetzelfde, maar heb ik geen poen voor: BIG Block. Je weet wel "the only replacement for cubic inches is more cubic inches". Edit: met BIG blok bedoel ik onze 800cc eenpitter, met een BIG block bedoel ik een Chevy 454cui (7500cc) V8 met bijbehorend slagschip :woow: . Ach, je moet altijd blijven dromen :wink:
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op di jul 09, 2013 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Als je het blok uit elkaar haalt neem er de tijd voor en vooral goed kijken.
Denk dat er flow technisch best wel wat voor uitgang is te boeken bij een big (uitlaatkleppen vergroten,flow naar buiten verbeteren).
Uitlaat zittingen wat omhoog brengen geeft al een heel ander temperatuur beeld,en zo zijn er diverse dingen te doen die een wereld van verschil maken, vooral de temp wat omlaag brengen lijkt mij bij een big een hele uitdaging.
succes !!
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

goed kijken is tegenwoordig niet meer nodig, is gewoon een kwestie van meer foto's met je gsm nemen als er in het wphb te vinden zijn.
futurist
PS als je echt meer vermogen wil is het volgens mij zinvoller zo'n oranje ding te kopen als aan een big te rommelen want het blok is potent genoeg, het hele ding is gewoon 75kg te zwaar en daar iets aan doen is een stuk moeilijker, en zelf 75 kg afvallen gaat het (gelukkig) ook niet worden.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Goed kijken ........en zien waar de problemen zitten.
En dan nog de durf om verder tegaan dan de plat getreden paden.
Vaak genoeg gedaan met als resultaat een gezonde en zuinige 70 pk earley shovel .
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

er staan stukjes hier op het forum van mensen die met een big mono racen op het circuit maar uit een verder standaard DR blok, dus onderkant, krukas lagers drijfstanglagers ed gewoon normaal laten voor de gewone mens gaat echt geen 70 pk op leveren waarbij je nog een normaal rijdende big hebt, wil ik wel zien en wil ik ook wel geld voor uitgeven die dat er betrouwbaar en normaal rijden uit haalt en dan stelt het nog steeds niks voor op een ruim hoog liggende 245kg rijklare Big.
futurist.
PS volgens mij zijn dit indianen verhalen die op het MF thuis horen. en anders breng ik wel een blokkie, heb er toch genoeg, wil het wel eens mee maken. zelfs Zappa heeft zijn "snelle" nokkenas snel ingeleverd omdat de motor karakteristiek helemaal naar de klote was.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Cor, denk dat early shovel toch wel op een ander merk motor betrekking heeft. 8)
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

nou dat bedoel ik, een Big trek je niet zomaar 20 pk meer uit, het is al kunst om de beloofde 48 pk die Suzuki je altijd beloofd er uit te halen.............
geen kunst om het te roepen maar om het te doen en voor de Big geloof ik daar niet in, hoe jammer dat ook is, het is gewoon afzien zo'n ding, ik kon die 20 pk wel gebruiken met mijn 25kg overgewicht
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

futurist schreef:. zelfs Zappa heeft zijn "snelle" nokkenas snel ingeleverd omdat de motor karakteristiek helemaal naar de klote was.
nu ja naar de klote... was mn koppel onder in kwijt en maakte een takke herrie, reed wel leuk in hoge toeren op de weg :wink:
Geloof best dat er flink meer pk uit t blok te persen is maar of t blok dan nog 100.000km mee kan is een ander verhaal denk ik.

En of het de moeite en centjes waard is is de volgende vraag, blok aanpassen, carbs en uitlaat, dan ook de vering en het gewicht etc..
had mn KTM voor e1780, dat was een beetje sparen, geluk hebben en nu echt 55pk bij 140kg met top vering en frame en remmen :wink: [maar t Big blok rijd lekkerder in lage toeren :wink: ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

De earley shovel heeft niets met een big te maken , alleen zat er een hitte in het blok wat we er na jaren van probleem oplossen netjes uit hebben kunnen halen.
De techniek die we er daar in hadden gestopt bleek ook op meerdere motoren toe te passen met een goed resultaat.
Nu is een shovel geen big daarom mijn advies goed kijken,voor de rest doet ieder lekker zijn ding.
Van het weekend aardig wat kilometers gemaakt met de big en kwam het nu door het blok of lag het aan het weer dat ik het flink warm kreeg onderweg.......... :zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

nee, zal de big wel zijn, hij heeft niet voor niks die olie koeler hangen, zet de motor met een holeshot voorbuis maar eens in het donker 5 minuten stationair............prachtig gezicht zo'n rood (bijna oranje) voorbocht.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

mooiste is echt volgas over een slingerdijk, na elke x volgas als ie warm is de wolk hete lucht van de oliekoeler langs je linker been voelen waaien :D
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Update:
Vandaag het BIG blok uit auto gehesen en begonnen met de boel schoon te maken en uiterlijk na te lopen. Begin inmiddels te geloven dat het idee dat ik onverwacht een speciaal blok in handen heb, begint wat af te brokkelen. Carburateurs zien er heel goed uit, maar zijn bedoeld voor een enkele gaskabel en daardoor zeker geen SR43-carburateurs. En als de boel écht gekieteld is, dan lijken mij hoofsproeiers maatje #130 wat klein. Onderblok was deels gespoten met zilveren lak of zo, maar gelukkig heb ik deze er alweer bijna af (lekker spul die remmenreiniger). Inspectiedekseltje in de linker carterhelft moet wel worden vervangen.

Boel is in ieder geval wel uit elkaar geweest getuige de restjes vloeibare rode pakking (geen dikke klodders hoor). Even gekeken onder de klepdeksels en niets geks gezien. Wel lekker onder de olie, maar geen verbrande olieresten. Wel gevoel dat de boel er goed uitziet, delen zelfs als nieuw. Het hele blok was wel stoffig, maar gelukkig nergens sporen van (olie-)lekkage. Eigenlijk wil ik het blok binnenkort wel eens een keer aanslingeren na een oliewissel.

Kan je een blok op een testbok trouwens laten testdraaien, puur met de CDI aangesloten, of is dat een mission impossible door al die schakelaartjes in koppeling/ versnellingsbak/ standaard? Kan je een carburateur makkelijk ombouwen naar een bediening voor een dubbele gaskabel of is het beter deze onderling te ruilen of simpelweg een "oude" gashendel te gebruiken?

Van het weekend weer verder.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

SR 43 1992 had een enkele gaskabel, vanaf 1993 dubbel :wink:

130 sproeier zou nog kunnen met originele luchtfilter en uitlaat gok ik, proefdraaien ook volgens mij, spgoesdakar doet dat ook wel eens volgens mij.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:SR 43 1992 had een enkele gaskabel, vanaf 1993 dubbel :wink:
Okay, dacht dat ik verkeerde set carb's had, maar valt dus mee.....

Verder hierbij een foto'tje van mjn deels gereinigde kersverse Franse "Mystery blok"
BIG MISTERY-.jpg
BIG MISTERY-.jpg (191.21 KiB) 3639 keer bekeken
zappa.suzuki schreef:proefdraaien ook volgens mij, spgoesdakar doet dat ook wel eens volgens mij.
Ben bang dat hij een oude kabelboom heeft "verknipt" vanwege alle stekkers aan de CDI. Zit mij verder te bedenken dat ik een set bobines mis. Shit, testdraaien wordt dan erg lastig :? .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ouwe Reus schreef:
zappa.suzuki schreef:proefdraaien ook volgens mij, spgoesdakar doet dat ook wel eens volgens mij.
Ben bang dat hij een oude kabelboom heeft "verknipt" vanwege alle stekkers aan de CDI. Zit mij verder te bedenken dat ik een set bobines mis. Shit, testdraaien wordt dan erg lastig :? .
Ik ben eruit denk ik.
Motorblok wil ik pas wisselen als ik zeker van ben dat de boel goed loopt. Het reserveblok wil aan de praat krijgen -letterlijk- naast mijn BIG.
Stekkers motorblok (exclusief enkele 6.3mm schuifstekker voor Neutraal-signalering)
Stekkers motorblok (exclusief enkele 6.3mm schuifstekker voor Neutraal-signalering)
IMG_20130728_205026.jpg (60.51 KiB) 3576 keer bekeken
Stekkers CDI
Stekkers CDI
IMG_20130728_200643.jpg (76.57 KiB) 3576 keer bekeken
Op Ebay een aanbieder gevonden van allerhanden stekkers, en heb in principe alle stekkkers die aan het motorblok en CDI gemoteerd zijn, besteld. Trouwens, bij elkaar nog geen tientje aan onderdelen. Zal dus met "verlengkabels" het blok/CDI aansluiten op mijn kabelboom. En starten met een paar startkabels :). Binnenkort even een avondje solderen/ knijpen/ krimpen en dan kan ik eindelijk (!!) zien of het motorblok doet wat ik hoop dat-ie-doet.

Vooralsnog ben ik hoopvol. Afgezien van de $&#*^-inspectiedekseltje dat m-u-u-r-v-a-st zat niets verontrustends gevonden. Het kreng is inmiddels vervangen door een vers exemplaar. Blok goed schoongemaakt. Koppelingsplaten OK, balansasketting gespannen, zeefje gereinigd. Verder vervangen olie, oliefilter, bougies, dekselpakkingen en bouten carterdeksels. Deksel dynamo wat opgeschuurd en in de (blanke) lak gezet. Oliekoeler uiterlijk en inwendig gereinigd en weer strak in de lak gezet. De boel zit weer in elkaar.

Het is nu wachten op de stekkertjes...... :|
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:
futurist schreef:. zelfs Zappa heeft zijn "snelle" nokkenas snel ingeleverd omdat de motor karakteristiek helemaal naar de klote was.
nu ja naar de klote... was mn koppel onder in kwijt en maakte een takke herrie, reed wel leuk in hoge toeren op de weg :wink:
Mocht dit blok (echt) een snelle nokkenas hebben....valt er wat zinnigs te zeggen over de klephoogte van een (gemiddelde) snelle nokkenas ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

nog niet gelopen?!
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:nog niet gelopen?!
futurist
De afgelopen tijd heb ik alleen tijd gevonden om koplamp(en) en uitlaat van mijn (rijdende) BIG beet te pakken. Moest ook wachten op een endoscooptje uit China omdat ik zonder demontage de cilinder/ zuiger wilde bekijken, vooral omdat er werd gezegd dat deze 2000km geleden waren gereviseerd. Afgelopen week heb ik (eindelijk) de boel bekeken en de cilinder ziet er goed uit. De zuiger heeft wat aanslag, maar een "streepje" heeft mijn aandacht getrokken....
Zuiger-1.png
Zuiger-1.png (138.97 KiB) 3473 keer bekeken
Zuiger-2.png
Zuiger-2.png (147 KiB) 3473 keer bekeken
Het is natuurlijk allemaal heel erg uitvergroot, maar het lijkt voor mij een beetje kool wat erop ligt. Wel heb ik na aankoop van het blok wat olie op de zuiger gegoten om de boel bij de eerste slagen goed te smeren, vandaar dat alles wat "glimt".

Wat denken jullie?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Marco.

Ik zou de kop lichten
lekker schoon maken en zo
klep hoogte veranderd bij een snelle nokas, wordt iets groter
inlaat gaat van 1:10 naar 12:10
uitlaat gaat van 1,5:10 naar 1,7: 10
dit ivm hogere lift hoogte, is bij ook zo
Anders kijken we samen een keer

groetjes peter
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Vanmiddag mijn blokkie met hondje en al op de workmate gehesen en mijn eerste ervaring opgedaan met serieuze bondage. Oh nee, dat is een ander forum :oops:. Maar wel het zware ding vastgesnoerd met spanbanden om te voorkomen dat deze een koprol zou kunnen maken in de schuur.

Wil eerst zeker weten wat ik met de endoscoop heb gezien op de zuiger. Advies van Rammelbak en stadsgenoot Peter opgevolgd en begonnen aan een voor mij heel nieuw karwei. Mijn "drempelvrees" - de kop eraf- is nu deels verdwenen sinds de klepdeksel eraf is. Klusje stel tot zover weinig voor, maar ben alleszins blij. Een beetje vanwege het feit dat ik de gleuf van van de nokkenasspanner niet kan vinden. Maar ga het forum eerst ff goed doorlezen want dat onderwerp is al een paar X voorbij gekomen.

WAAR IK VRESELIJK VAN BAAL ZIJN DE TUIMELAARS EN DE NOKKENAS !
Heb er verder geen woorden voor, kijk maar naar de foto's................:cry: :cry:
DSC02949.jpg
DSC02949.jpg (133.08 KiB) 3386 keer bekeken
DSC02951.JPG
DSC02951.JPG (82.58 KiB) 3386 keer bekeken
DSC02959.JPG
DSC02959.JPG (86.7 KiB) 3386 keer bekeken
DSC02962.JPG
DSC02962.JPG (88.9 KiB) 3386 keer bekeken
DSC02969.JPG
DSC02969.JPG (78.12 KiB) 3386 keer bekeken
DSC02955.JPG
DSC02955.JPG (87.61 KiB) 3386 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ja dat is sneu, heeft zijn beste tijd gehad
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie