Het grote injectie project
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Bij het zien van jouw BIG op de autoambulance dacht ik gelijk "Ach nee he!" Zit je niet mee man. Jouw uitdagende project had de nodige drempels, maar ik had het gevoel dat je er "bijna" was. En nu die klep die tegenwerkt met -als het tegenzit- motorschade. Gewoon k*t ! Hoop echt dat je het project doorzet, ook al betekent dat wel eerst klep/ zuiger nazien.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Op Motor-forum heb ik een heel verhaal geplaatst over wat er gisteren nou gebeurd is, dat valt hier te lezen
Ik had het ook hier wel willen plaatsen, maar er staan een stuk of wat referenties in naar dingen die ik hier niet gepost heb.
En mbt zuiger/klep, etc. Misschien had ik toch maar die BIG moeten kopen die hier ongeveer een jaartje geleden te koop stond voor €400, dan had ik nu een back-up blok gehad...
Ik had het ook hier wel willen plaatsen, maar er staan een stuk of wat referenties in naar dingen die ik hier niet gepost heb.
En mbt zuiger/klep, etc. Misschien had ik toch maar die BIG moeten kopen die hier ongeveer een jaartje geleden te koop stond voor €400, dan had ik nu een back-up blok gehad...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Hier, voor 8 tientjes heb je een complete kop: http://www.ebay.de/itm/Suzuki-DR-BIG-80 ... 51ac28d3f0
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Koppakking kost de wereld niet en een kop heb ik ook nog wel liggen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hee, opgeven is geen optie! dit is het meest enerverende wat er in nederland met een Big gebeurd, dan laat je je niet op je kop zitten door een kromme klep!
Iedereen hier heeft wel eens een dipje gehad en wilde zijn big de plomp in rijden, maar gewoon probleem aanpakken en doorgaan Bij mij heeft ie ook een paar jaar in onderdelen in de schuur gelegen, maar voorlopig rijdt hij weer (en ik heb een plomp 20 meter van mijn huis, dus heb met de gedachte gespeeld...)
OJ
Iedereen hier heeft wel eens een dipje gehad en wilde zijn big de plomp in rijden, maar gewoon probleem aanpakken en doorgaan Bij mij heeft ie ook een paar jaar in onderdelen in de schuur gelegen, maar voorlopig rijdt hij weer (en ik heb een plomp 20 meter van mijn huis, dus heb met de gedachte gespeeld...)
OJ
Toen hij vorig jaar na revisie niet goed wilde lopen had ik al bijna een busje geregeld om hem hier in het Twentekanaal te dumpen. Uiteindelijk toch nog veel te vaak het dynamodeksel er af gehaald en de oorzaak gevonden, maar damn, wat is dat frustrerend...DR-Big schreef:Hee, opgeven is geen optie! dit is het meest enerverende wat er in nederland met een Big gebeurd, dan laat je je niet op je kop zitten door een kromme klep!
Iedereen hier heeft wel eens een dipje gehad en wilde zijn big de plomp in rijden, maar gewoon probleem aanpakken en doorgaan Bij mij heeft ie ook een paar jaar in onderdelen in de schuur gelegen, maar voorlopig rijdt hij weer (en ik heb een plomp 20 meter van mijn huis, dus heb met de gedachte gespeeld...)
OJ
Jullie aanmoedigende woorden doen mij in ieder geval veel goed. Misschien deze maand niet, maar volgende maand ga ik toch echt kijken wat er aan de hand is...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Na iets meer dan een maand dan toch maar weer een update...
Vandaag dan toch eindelijk maar de tijd, zin en moed verzameld (vooral dat laatste was een grote factor) om te beginnen met uitzoeken wat er mis was met de BIG.
De bedoeling was dat ik de endoscoop van een maat kon lenen om te kijken wat er no precies de klep open hield.
Voor de verandering weer eens zadel en tank er af (en de maat op de achtergrond bezig met zijn Subaru XT):
Meteen bij het losmaken van het linker luchtfilter viel er al iets op:
Allemaal rotzooi in het filter, met als grootste stukken deze:
Als ik het goed interpreteer een gedeelte van de klepgeleider
Ja, dat lees je goed, dit is door mijn throttlebodies heen mooi het luchtfilter in geblazen.
Toen werd het tijd om de TBs er af te halen en de endoscoop in de inlaat te steken, maar voordat dat kon kwam ik nog meer rotzooi tegen:
Een klep, maar niet zomaar een klep:
Een uitlaatklep. Deze is door de verbrandingsruimte, langs de inlaatklep in het inlaattraject gekomen.
Toen was het tijd voor de endoscoop:
Niet de meest duidelijke plaatjes:
En toen heb ik de throttlebodies er maar weer op gedrukt, en de motor terug de stalling in geduwd.
Zonder het blok los te halen kan ik het natuurlijk niet zeker weten, maar met 90% waarschijnlijkheid kan ik wel zeggen dat dit blok naar de klote is. De kop moet sowieso vervangen worden, en het lijkt me zo goed als onmogelijk dat de zuiger hier zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, om nog maar te zwijgen over de cilinderwand...
En nu...
Mocht er nog iemand een DR800 blok hebben liggen, of een ander passend (te maken) blok, ik hou me aanbevolen.
Vandaag dan toch eindelijk maar de tijd, zin en moed verzameld (vooral dat laatste was een grote factor) om te beginnen met uitzoeken wat er mis was met de BIG.
De bedoeling was dat ik de endoscoop van een maat kon lenen om te kijken wat er no precies de klep open hield.
Voor de verandering weer eens zadel en tank er af (en de maat op de achtergrond bezig met zijn Subaru XT):
Meteen bij het losmaken van het linker luchtfilter viel er al iets op:
Allemaal rotzooi in het filter, met als grootste stukken deze:
Als ik het goed interpreteer een gedeelte van de klepgeleider
Ja, dat lees je goed, dit is door mijn throttlebodies heen mooi het luchtfilter in geblazen.
Toen werd het tijd om de TBs er af te halen en de endoscoop in de inlaat te steken, maar voordat dat kon kwam ik nog meer rotzooi tegen:
Een klep, maar niet zomaar een klep:
Een uitlaatklep. Deze is door de verbrandingsruimte, langs de inlaatklep in het inlaattraject gekomen.
Toen was het tijd voor de endoscoop:
Niet de meest duidelijke plaatjes:
En toen heb ik de throttlebodies er maar weer op gedrukt, en de motor terug de stalling in geduwd.
Zonder het blok los te halen kan ik het natuurlijk niet zeker weten, maar met 90% waarschijnlijkheid kan ik wel zeggen dat dit blok naar de klote is. De kop moet sowieso vervangen worden, en het lijkt me zo goed als onmogelijk dat de zuiger hier zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, om nog maar te zwijgen over de cilinderwand...
En nu...
Mocht er nog iemand een DR800 blok hebben liggen, of een ander passend (te maken) blok, ik hou me aanbevolen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Balen man! haal eerste eens de boel los voor dat je opzoek gaat naar een nieuw blok
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
In het ergste geval is de bovenkant stuk (kop, cilinder, zuiger). Daar valt allemaal aan te komen. Haal het los en laat het met plaatjes zien. Gedeelde smart is halve smart. Bedenk dat het allemaal mechanisch is en allemaal repareerbaar.
OJ
OJ
Hoi Thoran,
Een week geleden werd je naam genoemd (geroemd) bovenop enkele franse alpenbergen vanwege het feit dat alle carbs problemen hadden daar boven de 1800m met de lucht/benzine verhouding (de een meer dan de ander) en we maakten opmerkingen over een injectiefiets.
Kwil je vragen om toch alles open te maken en te kijken wat er precies mis is en mogelijk kunnen we je vanuit de club helpen met onderdelen om de handel weer rijdend te maken.
Een week geleden werd je naam genoemd (geroemd) bovenop enkele franse alpenbergen vanwege het feit dat alle carbs problemen hadden daar boven de 1800m met de lucht/benzine verhouding (de een meer dan de ander) en we maakten opmerkingen over een injectiefiets.
Kwil je vragen om toch alles open te maken en te kijken wat er precies mis is en mogelijk kunnen we je vanuit de club helpen met onderdelen om de handel weer rijdend te maken.
SHIT
futurist
ps loop ik te zeuren omdat mijn big af en toe sputtert.
futurist
ps loop ik te zeuren omdat mijn big af en toe sputtert.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Open trekken ga ik zeker doen, al was het maar om nog een paar mooie plaatjes te kunnen schieten.
Ik hoopte stiekem een beetje dat er een onderdeel van de throttlebodies los getrild was en tussen de (openstaande) inlaatklep was geschoten en daardoor de klep open hield. Iets dat ik misschien simpel op kon lossen.
En qua oorzaak, totdat ik het blok open heb getrokken weet ik het pas zeker, maar zelf denk ik niet dat het aan de injectie ligt. Als je de foto's van de endoscoop ziet dan kan je (heel onduidelijk) zien dat beide inlaatkleppen krom zijn en dat van de rechter inlaatklep (onderste foto van de 3) de geleider ook kapot is. Een optie is dat de nokkenas een (paar) tandje(s) verschoten is, en daardoor de kleppen de zuiger hebben geraakt.
Ik denk niet dat de afstelling de oorzaak is. Ik heb gisteren nog even in de log-file gekeken, en rond het moment dat de motor kapot liep was de olie netjes ~90 graden en liep hij rijker dan stoichiometrisch (ergens tussen de 14.0 en 14.3)
Hoewel opknappen een optie is denk ik dat een ander blok misschien wel de goedkopere optie is. Zuiger + zuigerveren en pistonpen kost €200+, klepgeleiders €50 en nog eens 100 euro voor 4 nieuwe kleppen. (prijzen van cmsnl)
Dat alleen even er vanuitgaande dat wat ik nu gevonden heb stuk is en de zuiger zo hard geraakt is dat die ook vervangen moet worden.
Ik hoopte stiekem een beetje dat er een onderdeel van de throttlebodies los getrild was en tussen de (openstaande) inlaatklep was geschoten en daardoor de klep open hield. Iets dat ik misschien simpel op kon lossen.
En qua oorzaak, totdat ik het blok open heb getrokken weet ik het pas zeker, maar zelf denk ik niet dat het aan de injectie ligt. Als je de foto's van de endoscoop ziet dan kan je (heel onduidelijk) zien dat beide inlaatkleppen krom zijn en dat van de rechter inlaatklep (onderste foto van de 3) de geleider ook kapot is. Een optie is dat de nokkenas een (paar) tandje(s) verschoten is, en daardoor de kleppen de zuiger hebben geraakt.
Ik denk niet dat de afstelling de oorzaak is. Ik heb gisteren nog even in de log-file gekeken, en rond het moment dat de motor kapot liep was de olie netjes ~90 graden en liep hij rijker dan stoichiometrisch (ergens tussen de 14.0 en 14.3)
Hoewel opknappen een optie is denk ik dat een ander blok misschien wel de goedkopere optie is. Zuiger + zuigerveren en pistonpen kost €200+, klepgeleiders €50 en nog eens 100 euro voor 4 nieuwe kleppen. (prijzen van cmsnl)
Dat alleen even er vanuitgaande dat wat ik nu gevonden heb stuk is en de zuiger zo hard geraakt is dat die ook vervangen moet worden.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik zag je ellende op motor-forum.
Anders Duitsland proberen voor onderdelen?
En ik kan je ook niet helpen met onderdelen op dit moment , mijn ellende ( never ending story) heb ik ook nog niet terug.
Anders Duitsland proberen voor onderdelen?
En ik kan je ook niet helpen met onderdelen op dit moment , mijn ellende ( never ending story) heb ik ook nog niet terug.
Zandprutser 1e klas.
Thanks, meteen maar even geboden. Had ook al een heel blok gezien, maar daar vragen ze 800 euro (+150 verzendkosten) voor.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
En we gaan weer verder. Vanmiddag even bij FrankN geweest en daar zijn BIG blok meegenomen.
Binnnenkort er maar eens in lepelen.
Binnnenkort er maar eens in lepelen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Tijd voor vieze plaatjes:
Vanavond begonnen met het blok te verwijderen:
Aan de magnetische olieaftapplug was al te zien dat er wel een klein beetje ijzervijlsel in het blok zat:
Daarna wilde ik de bougie er uit draaien om daar aan te kunnen zien of hij rijk of arm gelopen heeft, met veel moeite (Een imbusdop in de bougiesleutel gestoken en toen met een grote ratel los gedraaid) er toch uit gekregen:
Tjah, dat werd em niet meer.
Blok er uit:
Omdat ik de uitlaat er een paar weken geleden nog niet af had gehaald nu toch maar een plaatje vanuit de uitlaat:
Niet heel erg duidelijk, maar de linker klep was helemaal afgebroken.
Toen het klepdeksel er af was kon ik de klep in kwestie er zo uit pakken:
(Nee, dat is niet de klep zelf, maar het schoteltje waar de veren tegenaan duwen)
En toen konden we de cilinder zien, of wat er nog van over was:
Ook de kop was geen kwestie van even oppoetsen en terugplaatsen:
Een kleine detailfoto van de inlaatklep:
Het frappante hier aan? Misschien heb je de foto wel gezien van de uitlaatklep die in het inlaattraject lag? Die uitlaatklep is hier langs gekomen, wat betekent dat deze klep ook los is geweest, in de cilinderruimte heeft rondgedanst, toen is de uitlaatklep door dit kanaal gekomen, en daarna is deze inlaatklep lekker op z'n zij klem komen zitten.
Cilinder er af getrokken:
En de cilinder zelf ziet er nog best okay uit:
Het oppervlak waar de zuiger langs komt was nog prima in orde, en alleen de bovenkant vertoonde wat putjes, maar niets wat je er niet uit kan halen met honen.
Qua oorzaak, tjah...
Ik weet zeker dat het niet de nokkenas was die een tandje verschoven was, want deze stond nog mooi netjes op de juiste timing. Ook was het niet een klepschotel die ingedaald is, want deze zaten nog allemaal netjes op hun plek. Enige wat er eigenlijk aan te zien is dat de rechter uitlaatklep (op de 8e foto die ik plaatste) de eerste was die los kwam, daarbij een stuk van de kop onder de klepzitting heeft geraakt en toen de rest aan gort heeft geslagen.
Morgen maar het blok van Frank een beetje schoonmaken en klepjes en olie(filter) doen en dan er in hangen.
Vanavond begonnen met het blok te verwijderen:
Aan de magnetische olieaftapplug was al te zien dat er wel een klein beetje ijzervijlsel in het blok zat:
Daarna wilde ik de bougie er uit draaien om daar aan te kunnen zien of hij rijk of arm gelopen heeft, met veel moeite (Een imbusdop in de bougiesleutel gestoken en toen met een grote ratel los gedraaid) er toch uit gekregen:
Tjah, dat werd em niet meer.
Blok er uit:
Omdat ik de uitlaat er een paar weken geleden nog niet af had gehaald nu toch maar een plaatje vanuit de uitlaat:
Niet heel erg duidelijk, maar de linker klep was helemaal afgebroken.
Toen het klepdeksel er af was kon ik de klep in kwestie er zo uit pakken:
(Nee, dat is niet de klep zelf, maar het schoteltje waar de veren tegenaan duwen)
En toen konden we de cilinder zien, of wat er nog van over was:
Ook de kop was geen kwestie van even oppoetsen en terugplaatsen:
Een kleine detailfoto van de inlaatklep:
Het frappante hier aan? Misschien heb je de foto wel gezien van de uitlaatklep die in het inlaattraject lag? Die uitlaatklep is hier langs gekomen, wat betekent dat deze klep ook los is geweest, in de cilinderruimte heeft rondgedanst, toen is de uitlaatklep door dit kanaal gekomen, en daarna is deze inlaatklep lekker op z'n zij klem komen zitten.
Cilinder er af getrokken:
En de cilinder zelf ziet er nog best okay uit:
Het oppervlak waar de zuiger langs komt was nog prima in orde, en alleen de bovenkant vertoonde wat putjes, maar niets wat je er niet uit kan halen met honen.
Qua oorzaak, tjah...
Ik weet zeker dat het niet de nokkenas was die een tandje verschoven was, want deze stond nog mooi netjes op de juiste timing. Ook was het niet een klepschotel die ingedaald is, want deze zaten nog allemaal netjes op hun plek. Enige wat er eigenlijk aan te zien is dat de rechter uitlaatklep (op de 8e foto die ik plaatste) de eerste was die los kwam, daarbij een stuk van de kop onder de klepzitting heeft geraakt en toen de rest aan gort heeft geslagen.
Morgen maar het blok van Frank een beetje schoonmaken en klepjes en olie(filter) doen en dan er in hangen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
In ieder geval niet zo krom dat het meteen op valt. Ik trek denk ik vandaag de zuiger er ook even af om te zien hoe het onderblok er verder aan toe is.frankn schreef:Tjonge jonge wat een ravage!
Is de drijfstang niet krom?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik heb nog ergens vloeibaar metaal liggen, is dat wat?eRDeeWee schreef:Tjaaa... ontploffende bougies...
En met kit en pur ga je er ook niet komen hoor... daar heb je zeker ook nog ductape bij nodig!
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Wat een ravage. Op het eerste gezicht is de zuiger en de kop naar de hemel. Maar aangezien de spaanders al aan de magnetische olieaftapplug zitten, ben ik bang dat de restanten van jouw zuiger en kleppen in elk hoekje van het onderblok schade hebben veroorzaakt. Vreemde verkleuring trouwens op jouw krukas
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Even pauze om weer wat moed te verzamelen, daarom bij deze maar een korte update:
Hij zit er weer in (nou ja, eigenlijk gisteravond al):
Toen ik de uitlaat er weer in wilde zetten hoorde ik wat rommelen in de uitlaatbocht, dus deze maar even scheef gehouden en met de compressor doorgespoten, daar kwam dit uit:
Ik begin opeens te snappen waar stukken van de kleppen zijn gebleven.
Toen ook de demper maar even scheef gehouden, en jawel:
Handenvol rotzooi viel er uit.
Alles zit ondertussen weer in elkaar, samen met twee kleine modificaties. De brandstofpomp is een stukje naar achteren verplaatst, zodat deze hopelijk wat meer koeling krijgt, en niet direct achter de luchtfilters zit. En de temperatuursensor is naar het begin van het olietraject verplaatst, ipv na de radiator, zodat deze nu de daadwerkelijke bloktemperatuur weergeeft.
En toen was het tijd om te starten... Maar dat lukt nog niet helemaal, want hij krijgt een slecht/geen toerentalsignaal.
Gelukkig heb ik al die sensoren etc. nog in het kapot gelopen blok zitten, maar eerst maar eens op zoek naar een oplossing waarvoor het blok niet open hoeft.
Hij zit er weer in (nou ja, eigenlijk gisteravond al):
Toen ik de uitlaat er weer in wilde zetten hoorde ik wat rommelen in de uitlaatbocht, dus deze maar even scheef gehouden en met de compressor doorgespoten, daar kwam dit uit:
Ik begin opeens te snappen waar stukken van de kleppen zijn gebleven.
Toen ook de demper maar even scheef gehouden, en jawel:
Handenvol rotzooi viel er uit.
Alles zit ondertussen weer in elkaar, samen met twee kleine modificaties. De brandstofpomp is een stukje naar achteren verplaatst, zodat deze hopelijk wat meer koeling krijgt, en niet direct achter de luchtfilters zit. En de temperatuursensor is naar het begin van het olietraject verplaatst, ipv na de radiator, zodat deze nu de daadwerkelijke bloktemperatuur weergeeft.
En toen was het tijd om te starten... Maar dat lukt nog niet helemaal, want hij krijgt een slecht/geen toerentalsignaal.
Gelukkig heb ik al die sensoren etc. nog in het kapot gelopen blok zitten, maar eerst maar eens op zoek naar een oplossing waarvoor het blok niet open hoeft.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic