Kop verwijderen zonder blok uit het frame te halen?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran

Zoals jullie misschien wel hebben kunnen lezen in mijn projecttopic heb ik last van een recalcitrante klep die open blijft staan terwijl hij dicht zou moeten zijn. Om dit op te lossen moet (hoogstwaarschijnlijk) de kop er af, maar aangezien het hele blok verwijderen best wel veel werk is vroeg ik mij af of er ruimte is om enkel de kop te verwijderen, en het blok in het frame te laten zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
kantelaar

Mijn ervaring is ; Met de kleppendeksel eraf halen kan het blok blijven zitten en als je met de kop de verdieping bedoelt waar de uitlaat aan vast zit :roll: , die kreeg ik er alleen maar af na het blok uitgebouwd te hebben .
Laatst gewijzigd door kantelaar op wo mei 29, 2013 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandprutser 1e klas.
Thoran

kantelaar schreef:Mijn ervaring is ; Met de kleppendeksel eraf halen kan het blok blijven zitten en als je met de kop de cilinder bedoelt , die kreeg ik er alleen maar af na het blok uitgebouwd te hebben .
Ik bedoel de kop, dus het gedeelte waar de nokkenas en tuimelaars etc. in draaien, maar niet het gedeelte waar de zuiger in op- en neer gaat.
Ducati 748 & DR BIG
kantelaar

Thoran schreef:
kantelaar schreef:Mijn ervaring is ; Met de kleppendeksel eraf halen kan het blok blijven zitten en als je met de kop de cilinder bedoelt , die kreeg ik er alleen maar af na het blok uitgebouwd te hebben .
Ik bedoel de kop, dus het gedeelte waar de nokkenas en tuimelaars etc. in draaien, maar niet het gedeelte waar de zuiger in op- en neer gaat.
Ja mijn fout , net herstelt .

Die kop kreeg ik er ook niet af zonder het blok uit te bouwen.

Misschien als je de carbs eruit haalt, bobines losmaakt , uitlaat er af haalt en het blok los schroeft kun je hem licht kantelen zodat het frame niet in de weg zit , dan hoef je het blok niet helemaal eruit te halen ?
Zandprutser 1e klas.
futurist

no way José.
het blok moet eruit om de kop en cilinder te kunnen verwijderen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

Tja dan word het sleutelen.
Zandprutser 1e klas.
DR-Big
Contacteer:

En toch heb ik een foto van de allereerst Big van Leo waar de kop en de cilinder van af was terwijl het blok nog in het frame zat... Was destijds bij DJ Motors... Misschien dat ze gesmokkeld hadden, maar ik zie ook de ketting nog op het tandwiel zitten.

Afbeelding

Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar mij is het niet gelukt. Blok moest er echt uit.

Is overigens niet zo heel veel werk. Ik denk dat je in een goed uur sleutelen het blok eruit hebt.

Edit: wacht even, volgens mij hebben ze de tapeinden van de cilinder eruit gedraaid, nadat het kleppendeksel eraf was. Kleppendeksel krijg je wel eraf met het blok nog in het frame.
futurist

ik heb die tap einden wel eens willen verwijderen met het blok los en dat viel niet mee. ik kan me voorstellen dat het dan misschien zou lukken maar volgens mij ben je dan langer aan het prullen als het blok er uit doen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:no way José.
het blok moet eruit om de kop en cilinder te kunnen verwijderen.
futurist
Hmm, shit, dan eerst maar eens met een endoscoop erbij.
Ducati 748 & DR BIG
bert55

Nu bij de lidl een elektrische endoscoop voor 69 euri's met een kleuren scherm erbij!!
pjlaurens

Hallo beste biggers,

Heel eenvoudig..
2 moeren vd tap einden tegen elkaar aandraaien op de schroefdraad en met ringsleutel 17 op de onderste moer de tapeinden los draaien en er uit trekken
Na het verweideren vd 4 tapeinden, kun je de kop verwijderen.
Monteren in omgekeerde volgorde

echt waar, ik doe het ook

groetjes en succes
peter
zappa.suzuki

Thanks Peter!

Zo worden we weer wat wijzer :wink:

t blok er uit lepelen duurt namelijk echt wel wat langer dan een uurtje, hoewel een gedeelte toch moet gebeuren om de cilinder er af te krijgen zoals de bovenkant van t blok los en de carbs er af
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran

zappa.suzuki schreef:Thanks Peter!

Zo worden we weer wat wijzer :wink:

t blok er uit lepelen duurt namelijk echt wel wat langer dan een uurtje, hoewel een gedeelte toch moet gebeuren om de cilinder er af te krijgen zoals de bovenkant van t blok los en de carbs er af
Carbs er af heb ik natuurlijk al een aantal maanden :lol:

Bedankt voor de tips allen, binnenkort maar eens uitvinden wat de schade is ;)

Bert55, weet je toevallig of die lidl endoscoop klein genoeg is zodat hij door het bougiegat past?
Ducati 748 & DR BIG
Rammelbak

Ik hoop dat deze link werkt. De site van de Lidle snap ik soms niet helemaal.

Edit: het werkt dus niet. Dan maar zo:

Edit 3: volgens mij hebben ze bij Conrad dezelfde endoscoop voor 2 tientjes meer. Hier staat bij dat de kop 9mm zou zijn.

Afbeelding

Edit 2: krijg ik toch net een aanbieding van Conrad in mijn mailbox. Nog twee tientjes goedkoper. Doorsnede van de sonde is 9,8mm.

Afbeelding
:zwaaien:
Leo

DR-Big schreef:En toch heb ik een foto van de allereerst Big van Leo waar de kop en de cilinder van af was terwijl het blok nog in het frame zat...
Jeedemiena, dat ik ( 1 van mijn bigjes ) ooit nog aan de wieg zou staan van een technische doorbraak in de BIGclub.
Wie had dat ooit kunnen bedenken 8)
zappa.suzuki

Je zadel was ook bijzonder hoor.................
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
de antrapper

:toost:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
bert55

Vandaag bij lidl een endoscoop gehaald , wonderbaarlijk voor dat geld , haarscherp kleurenscherm , 4 maal led verlichting en een keuze uit welke hoek je wil kijken.
Ook kleine halogeen knippers er op gezet (vond de led overdag onduidelijk) en een gecombineerde digitale volt/olie druk meter gemonteerd, voor al met de endoscoop ben ik zeer blij :D
Plaats reactie