Hallo ik zal mij even snel voorstellen aangezien dit mijn eerste post is hier.
Ik ben Jos en rij nu ongeveer 4 jaar motor, het is ook mijn woon werkverkeer aangezien ik geen auto heb.
Ik rij nu al 2 jaar op een Big. voor 3 week geleden hebben ze mijn motors gejat, de big hebben ze terug gevonden nadat ze hem die zelfde avond nog in de prak hebben gereden. ik had ook nog een africa twin maar die ga ik waarschijnlijk nooit meer terug zien. nu heb ik me meteen weer een DR 800 gekocht die er goed uitzag en lekker reed.
Maar nu begint hij in een keer moeilijk te doen en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken, ik ben ook niet echt een monteur maar het liefst doe ik er alles zelf aan.
als ik boven 40000 toeren kom begint hij te stotteren en in te houden en zodra ik het gas loslaat begint hij te knallen in de uitlaat. dit gebeurt wel pas als de motor warm is. ik heb gisteren even de bougies en lucht filter schoon gemaakt maar het was uiteraard te mooi om waar te zijn dat dit het probleem was. ik wou ook de kleppen stellen maar daar ben ik niet aan toe gekomen maar ik vraag me ook af of het daar aan kan liggen.
heeft iemand een idee waar ik naar moet kijken?
Jos
motor problemen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik denk dat het aan het toerental ligt. Bij 40 duizend toen zal er wel meer mis gaan dan alleen wat ploffen in de uitlaat
Sorry, ik kon het niet laten
De nuttige antwoorden laat ik graag aan de anderen over Ik kom niet verder dan de gedachte dat het een carburatieprobleem kan zijn. Was die bougie erg zwart? Dan kan je chocke blijven hangen. Koud zal hij het goed doen, maar warm veel te rijk staan.
Sorry, ik kon het niet laten
De nuttige antwoorden laat ik graag aan de anderen over Ik kom niet verder dan de gedachte dat het een carburatieprobleem kan zijn. Was die bougie erg zwart? Dan kan je chocke blijven hangen. Koud zal hij het goed doen, maar warm veel te rijk staan.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ey Jos,
Welkom hier, balen van je oude Big en je AT!
zou beginnen met kijken of ie genoeg benzine krijgt, kraan dicht, dopmoer 17mm onderop vlotterbak los draaien en kraan open, moet er lekker uit stromen
en idd ff naar de choke kijken
Als dat goed is, ff kijken of de linker bougiedop wel strak op de bougie zit, zo ja tijd om de tank er af te halen, zijkappen kan je gewoon op de tank laten zitten
Op de bobines zit een schuifstekkertje, kijk of die strak zitten, als ze er zo afschuiven wat platter drukken, controleer de stekkers van de kabelboom, kijk of de carbs goed vast zitten en nergens valse lucht kunnen trekken.
Als dat allemaal goed is ff kijken of t over is, zo niet dan begin ik te denken aan een elektronica probleem in CDI of spoel of bobine, dit omdat hij kennelijk pas begint te stotteren als ie warm is, makkelijkst om te kijken wat het is is om de delen te vervangen voor een ander om t te proberen.
dus nu komt de belangrijkste vraag, waar woon je? ik zit in de buurt van Utreg en verspreid door het land wonen hier en daar nog meer oude grijze wijze mannen met verstand van de Big
mvg
Zappa
Welkom hier, balen van je oude Big en je AT!
zou beginnen met kijken of ie genoeg benzine krijgt, kraan dicht, dopmoer 17mm onderop vlotterbak los draaien en kraan open, moet er lekker uit stromen
en idd ff naar de choke kijken
Als dat goed is, ff kijken of de linker bougiedop wel strak op de bougie zit, zo ja tijd om de tank er af te halen, zijkappen kan je gewoon op de tank laten zitten
Op de bobines zit een schuifstekkertje, kijk of die strak zitten, als ze er zo afschuiven wat platter drukken, controleer de stekkers van de kabelboom, kijk of de carbs goed vast zitten en nergens valse lucht kunnen trekken.
Als dat allemaal goed is ff kijken of t over is, zo niet dan begin ik te denken aan een elektronica probleem in CDI of spoel of bobine, dit omdat hij kennelijk pas begint te stotteren als ie warm is, makkelijkst om te kijken wat het is is om de delen te vervangen voor een ander om t te proberen.
dus nu komt de belangrijkste vraag, waar woon je? ik zit in de buurt van Utreg en verspreid door het land wonen hier en daar nog meer oude grijze wijze mannen met verstand van de Big
mvg
Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bedankt voor de snelle reacties
de chocke werkt prima en de bougies zitten ook goed, de kabels van de bougie zien er ook nog netjes uit.
ik zal idd eerst even kijken naar of hij echt nergens valse lucht krijgt en genoeg peut krijgt, kan je de bobines ook door meten?
nog even een andere vraag, bij deze motor moet ik min koppeling in knijpen om hem te starten, hoe werkt dit? ik vindt het nogal vervelend dus kan ik daar wat aan doen?
ik woon in Arnhem
de chocke werkt prima en de bougies zitten ook goed, de kabels van de bougie zien er ook nog netjes uit.
ik zal idd eerst even kijken naar of hij echt nergens valse lucht krijgt en genoeg peut krijgt, kan je de bobines ook door meten?
nog even een andere vraag, bij deze motor moet ik min koppeling in knijpen om hem te starten, hoe werkt dit? ik vindt het nogal vervelend dus kan ik daar wat aan doen?
ik woon in Arnhem
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Op de bobines zit een schuifstekkertje, kijk of die strak zitten, als ze er zo afschuiven wat platter drukken vergeet die stekkertjes niet
En als je hier kijkt http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=11244 dan vind je een werkplaatshandboek http://www.timguy.net/sites/drbiginfo/DrBIGmanuals/
daar staat alles in over meetwaardes enzo
koppelingsbeveiliging is makkelijk, draadjes er af en doorverbinden, als de tank er af is kan het netjes door t draad te volgen of je knipt te gewoon bij de hendel door en bind ze aan elkaar, ik he de draad nog los hangen, kan je dan gebruiken als extra startbeveiliging, draadjes los = niet starten
Arnhem, das 60km bij me vandaan, je kan morgen langs komen rond een uur of 11 als je wil
En als je hier kijkt http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=11244 dan vind je een werkplaatshandboek http://www.timguy.net/sites/drbiginfo/DrBIGmanuals/
daar staat alles in over meetwaardes enzo
koppelingsbeveiliging is makkelijk, draadjes er af en doorverbinden, als de tank er af is kan het netjes door t draad te volgen of je knipt te gewoon bij de hendel door en bind ze aan elkaar, ik he de draad nog los hangen, kan je dan gebruiken als extra startbeveiliging, draadjes los = niet starten
Arnhem, das 60km bij me vandaan, je kan morgen langs komen rond een uur of 11 als je wil
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Wat dat stotteren betreft, controleer de hoogte van je vlotters. Het lipje wat de vlotterhoogte bepaalt, buigt in de loop der jaren een beetje door, daardoor komt er te veel benzine in je vlotterkamer. De vlotter hoogte moet 15mm(+/- 0,5mm) zijn. Haal je carbs los, haal de vlotterdeksel los, draai je carb ondersteboven. Check eerste even het pennetje wat de brandstoftoevoer regelt. Die moet onbeschadigd zijn. Check daarna de hoogte. Meet vanaf de bovenkant van de behuizing tot de bovenkant van de vlotter (in ondersteboven toestand, want eigenlijk is het de onderkant.... Op 15mm moet de vlotter het pennetje omhoog trekken. Bijstellen kan door het lipje voorzichtig te buigen.
Ik weet niet of die vlotterhoogtes voor alle uitvoeringen hetzelfde zijn, kijk in het wphb voor jouw versie.
OJ
Ik weet niet of die vlotterhoogtes voor alle uitvoeringen hetzelfde zijn, kijk in het wphb voor jouw versie.
OJ
ik zou ook eerst beginnen met kijken of ie genoeg benzine krijgt, kraan dicht, dopmoer 17mm onderop vlotterbak los draaien en kraan open, moet er lekker uit stromen , daar had ik vroeger ook regelmatig problemen mee, door dat er misschien vat klein vuil op de bodem van de benzine tank licht kan het goed zijn dat je vlotter om de zoveel tijd verstopt geraakt en dan krijgt hij net niet genoeg benzine op zo een toeren,
groetjes van een exc.DR 800 BIG rijder
groetjes van een exc.DR 800 BIG rijder
DR 650 1995