keerring exc vervangen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Janbo
Berichten: 25
Lid geworden op: wo jun 29, 2011 14:38

Hallo,

Heb onlangs een beetje olieverlies aan het voorste tandwiel;
zou de keerring en o-ring vervangen (ben tot aan de o ring geraakt), maar de rest krijg ik er niet uit.
Volgens de engine manual moet er nu nog een zegel ring uit en daarachter zou dan de keerring moeten zitten.

Enige tips?

Groeten !
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

busje waar kettingwiel tegenaan zit eruit trekken met een tangetje. O-ring die je dan ziet (nog om de as of in de uitsparing van het busje) verwijderen.

oude oliekeerring verwijderen met schroevendraaier, rondom loswrikken en eruit wippen. Nieuwe erin, oring om de as, busje erin duwen klaar.

beetje vet aan ringen - loopvlakken- altijd goed.

PS bout kettingwiel met loctite 243!! Loopt anders gegarandeerd los.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

En meet je tandwiel dikte even op. Ik heb lekkage gehad door een te dun tandwiel. De O-ring achter het busje werd niet plat genoeg gedrukt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

wat voor een EXC praten we over ? 4t of 2t ? welk jaar ?
4 strokes only !!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Zo te horen 4takt.
Het is de bedoeling dat de O ring wordt aangedrukt door de schotelvormige ring die om de bout zit. Die ring raakt op den duur een beetje plat en slijt aan de rand. Je kunt 'm even in de bankschroef weer hol drukken met hulp van je doppendoos.

Tenslotte: zorg dat alleen je bout tov de as is geborgd met loctite. Niet de schotelring. Het tandwiel heeft enige speling op de spiebanen en beweegt met optrekken en afremmen op de motor over die speling heen en weer. De schotelring kan daarbij draaien tov van zowel het tandwiel en de bout. Ik monteer altijd de bout met loctite en de schotel met een beetje vet.
Als je de schotelring met loctite monteert heb je kans dat de beweging van het tandwiel de bout loswerkt.
Janbo
Berichten: 25
Lid geworden op: wo jun 29, 2011 14:38

bedankt! (ktm exc 2011 250 4takt)

Het tandwiel is net nieuw dus daar zal het niet aan liggen. Schotelring is ook nieuw vervangen. Denk dat het de keerring is.
Heb hem binnengedaan bij iem in de buurt met het juiste gereedschap, om de keerring te vervangen.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Nieuw tandwiel ? Dan inderdaad de dikte ff nameten.
Frenkie h
Berichten: 43
Lid geworden op: do nov 06, 2008 13:13
Locatie: bij nijmegen

mouser schreef:busje waar kettingwiel tegenaan zit eruit trekken met een tangetje. O-ring die je dan ziet (nog om de as of in de uitsparing van het busje) verwijderen.

oude oliekeerring verwijderen met schroevendraaier, rondom loswrikken en eruit wippen. Nieuwe erin, oring om de as, busje erin duwen klaar.

beetje vet aan ringen - loopvlakken- altijd goed.

PS bout kettingwiel met loctite 243!! Loopt anders gegarandeerd los.
schopje!
ik ben er ook aan toe. Maaruh die ring achter tandwiel voor de keerring kan los met een tang? Hij ddraait netjes maar zit wel redelijk vast.

Eerst ff de ringen en keerring halen voor ik dat ga doen.

frank
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

klein beetje wrikken met de waterpomptang dan komt die bus er wel uit.
Overigens is er een goeie kans dat je de keerring niet nodig hebt, alleen de O ring. Die heb ik tenminste al een keer of 3 vervangen, en ik ben nog steeds aan mijn eerste keerring. Je kunt wel zien waar de olie vandaan komt. Komt ie uit de spiebanen gelopen, dan heb je alleen de O ring nodig.
Plaats reactie