Het grote injectie project
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
er is en nog simpeler oplossing, een sproeier uit een oude Bing brommer carb in die vacuumslang naar de map sensor en die filtert alle pieken eruit.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik ben totaal niet thuis in de brommers. Ik ben meteen op mijn 21e op een Duc 750SS begonnen...futurist schreef:er is en nog simpeler oplossing, een sproeier uit een oude Bing brommer carb in die vacuumslang naar de map sensor en die filtert alle pieken eruit.
futurist
Wat is een Bing carburateur, en waarom moet ik juist daarvan de sproeier hebben?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Dacht dat het ding misschien heel speciale sproeiers had...BIG88 schreef:ik denk niet dat merk en type van belang zijn
het gaat om de restrictie, bij een heel klein gaatje is de vacuumslang al buffer genoeg.
Heb vanmiddag al even rondgekeken, kan wel meerdere sproeiers vinden, en heb denk ik zelfs nog genoeg vacuumslang liggen om eens te kijken of de MAP iets doet.
Na het weekend maar eens mee bezig, dit weekend de Duc nakijken voor de eerste circuitdag van het seizoen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Een beeld dat ik veel te vaak heb gezien:
Computer naast de motor, in plaats van er in...
Maar waarom?
Aaah, aangesloten vacuümslangetjes
En die gaan naar de:
Mapsensor.
Verder ben ik vandaag niet gekomen, ik heb de computer weer terug gebouwd en ben daarna naar m'n werk gegaan. Echt ervaringen met het tunen aan de hand van het MAP signaal moet ik dus nog krijgen...
Computer naast de motor, in plaats van er in...
Maar waarom?
Aaah, aangesloten vacuümslangetjes
En die gaan naar de:
Mapsensor.
Verder ben ik vandaag niet gekomen, ik heb de computer weer terug gebouwd en ben daarna naar m'n werk gegaan. Echt ervaringen met het tunen aan de hand van het MAP signaal moet ik dus nog krijgen...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Oeps, normaal verkleint ie automatisch wanneer ik upload, maar deze keer niet.Rammelbak schreef:De plaatjes vielen bij mij van mijn scherm, dus ik ben zo vrij geweest ze even wat kleiner te maken
Dank je.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Weer een copy/paste'je:
Aargh, ik heb er even helemaal genoeg van. Afgelopen zondag zou ik een ritje gaan rijden met wat vrienden, maar na zo'n 5 kilometer was dit het resultaat:
Na wat rust startte de motor weer, maar twee kilometer later hetzelfde plaatje:
Beide keren hetzelfde probleem, we reden een stukje rustig aan achter een auto, de motor klonk alsof hij te weinig benzine kreeg.
De tweede keer kreeg ik hem echter niet gestart, en ook overstarten met een auto had geen effect.
Een dag later had ik een aanhanger (en auto) geregeld en de motor weer naar huis gebracht.
Gisteren heb ik een olietemperatuuradapter er op gemaakt en een nieuwe temperatuursensor geïnstalleerd. Tijdens het installeren heb ik geen foto's gemaakt, dus die krijgen jullie een ander keertje van mij.
Vandaag ben ik weer bezig geweest met de motor aan de praat te krijgen, en eind van de middag had ik hem eindelijk weer startend en stationair lopend.
Toen ik vanavond echter een ritje wilde gaan maken sloeg hij af in stationair, en was daarna zo goed als onmogelijk weer te starten.
Ik heb het idee dat het iets met de warmte die de CLT sensor aangeeft te maken heeft, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
En dat is mooi klote, want 7 mei wil ik een weekendje weg naar Luxemburg met de BIG.
Aargh, ik heb er even helemaal genoeg van. Afgelopen zondag zou ik een ritje gaan rijden met wat vrienden, maar na zo'n 5 kilometer was dit het resultaat:
Na wat rust startte de motor weer, maar twee kilometer later hetzelfde plaatje:
Beide keren hetzelfde probleem, we reden een stukje rustig aan achter een auto, de motor klonk alsof hij te weinig benzine kreeg.
De tweede keer kreeg ik hem echter niet gestart, en ook overstarten met een auto had geen effect.
Een dag later had ik een aanhanger (en auto) geregeld en de motor weer naar huis gebracht.
Gisteren heb ik een olietemperatuuradapter er op gemaakt en een nieuwe temperatuursensor geïnstalleerd. Tijdens het installeren heb ik geen foto's gemaakt, dus die krijgen jullie een ander keertje van mij.
Vandaag ben ik weer bezig geweest met de motor aan de praat te krijgen, en eind van de middag had ik hem eindelijk weer startend en stationair lopend.
Toen ik vanavond echter een ritje wilde gaan maken sloeg hij af in stationair, en was daarna zo goed als onmogelijk weer te starten.
Ik heb het idee dat het iets met de warmte die de CLT sensor aangeeft te maken heeft, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
En dat is mooi klote, want 7 mei wil ik een weekendje weg naar Luxemburg met de BIG.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Vandaag maar weer eens verder gegaan, en eindelijk in de logs een overeenkomst gevonden tussen alle gevallen waarbij de motor uitvalt:
Zodra de temperatuursensor rond de 80 graden C komt valt de motor uit. Ik heb alle gegevens uit de logs al doorgezocht, en ik kan eerlijk gezegd verder niets vinden.
Even dacht ik het probleem gevonden te hebben, omdat de motor afsloeg tegelijkertijd met het feit dat de warm-up enrichment er mee stopte, maar nadat ik de Warm-up zo had ingesteld dat hij langer bleef lopen (geen hele nette oplossing, maar op dit moment ben ik meer geïnteresseerd in het laten lopen van de fiets dan nette oplossingen.)
Zodra de temperatuursensor rond de 80 graden C komt valt de motor uit. Ik heb alle gegevens uit de logs al doorgezocht, en ik kan eerlijk gezegd verder niets vinden.
Even dacht ik het probleem gevonden te hebben, omdat de motor afsloeg tegelijkertijd met het feit dat de warm-up enrichment er mee stopte, maar nadat ik de Warm-up zo had ingesteld dat hij langer bleef lopen (geen hele nette oplossing, maar op dit moment ben ik meer geïnteresseerd in het laten lopen van de fiets dan nette oplossingen.)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik kan je helaas geen enkel zinnig antwoord geven maar ik hoop dat je de oplossing vind al was het maar om deze "vrienden" van je op hun plaats te zetten
Succes !
En ze heel de 7 mei rit hun eraan te herinneren dat jou BIG zo lekker loopt Succes !
Is er nou een stukje weg gevallen in je laatste post Thoran? Ik kan niet helemaal opmaken of het langer laten doorlopen van de warm-up enrichment wel of geen oplossing gaf.
En laat je niet ontmoedigen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Gewoon dat ding even een trap geven, een pakken en het dan nog eens proberen
En laat je niet ontmoedigen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Gewoon dat ding even een trap geven, een pakken en het dan nog eens proberen
@Leo de jongen met de grootste smile en de grootste duim omhoog is juist degene die al twee keer door de adac naar huis is gebracht wegens opgeblazen blokken. Hij was blij dat hij het deze keer eens niet was...
@Rammelbak, ik heb gister onder het genot van teveel biertjes nog eens gebrainstormd. Warm up enrichment maakte geen verschil, en in de logs kan ik geen electronische verklaring vinden, dus mijn huidige gok is dat de benzine in de fuelrail te warm wordt, en daardoor niet meer ingespoten kan worden.
ik heb vanochtend nog even gekeken, en de fuel rail komt tegen een hitteschild aan. Dus nu ga ik daar eerst eens een deukje in slaan, en kijken of dat de problemen oplost
@Rammelbak, ik heb gister onder het genot van teveel biertjes nog eens gebrainstormd. Warm up enrichment maakte geen verschil, en in de logs kan ik geen electronische verklaring vinden, dus mijn huidige gok is dat de benzine in de fuelrail te warm wordt, en daardoor niet meer ingespoten kan worden.
ik heb vanochtend nog even gekeken, en de fuel rail komt tegen een hitteschild aan. Dus nu ga ik daar eerst eens een deukje in slaan, en kijken of dat de problemen oplost
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Allemaal hetzelfde hè die KTMrijders.Thoran schreef:@Leo de jongen met de grootste smile en de grootste duim omhoog is juist degene die al twee keer door de adac naar huis is gebracht wegens opgeblazen blokken. Hij was blij dat hij het deze keer eens niet was...
Mocht ie willen dat ie een KTM hadLeo schreef:Allemaal hetzelfde hè die KTMrijders.Thoran schreef:@Leo de jongen met de grootste smile en de grootste duim omhoog is juist degene die al twee keer door de adac naar huis is gebracht wegens opgeblazen blokken. Hij was blij dat hij het deze keer eens niet was...
Hier rijdt ie op die witte ténéré, hij heeft al eens het blok van een SR500 opgeblazen, en van een honda VF750
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Als jouw maat altijd met z'n duim in de lucht staat, vergeet 'ie vast ook op tijd te schakelen.....dan snap ik dat 'ie de boel opblaast. En handig als ie weer "liftend" naar huis moet.Thoran schreef: de jongen met de grootste smile en de grootste duim omhoog is juist degene die al twee keer door de adac naar huis is gebracht wegens opgeblazen blokken. Hij was blij dat hij het deze keer eens niet was...
Misschien is een automaatje (scooter?!) wat voor hem .
Ik steek mijn duim ook voor je op, maar dat vanuit respect voor de technische uitdaging die je bent aangegaan
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ach, we pesten hem vaak genoeg, nu was het zijn tijd om mij te pestenOuwe Reus schreef:Als jouw maat altijd met z'n duim in de lucht staat, vergeet 'ie vast ook op tijd te schakelen.....dan snap ik dat 'ie de boel opblaast. En handig als ie weer "liftend" naar huis moet.Thoran schreef: de jongen met de grootste smile en de grootste duim omhoog is juist degene die al twee keer door de adac naar huis is gebracht wegens opgeblazen blokken. Hij was blij dat hij het deze keer eens niet was...
Misschien is een automaatje (scooter?!) wat voor hem .
Ik steek mijn duim ook voor je op, maar dat vanuit respect voor de technische uitdaging die je bent aangegaan
Nog steeds niet verder gegaan met het zoeken van problemen.
Heb ondertussen wel wat meer dingen die ik wil gaan uitzoeken, maar nu eerst maar eens nagenieten van de circuitdag van gisteren en de verjaardag van m'n pa vieren.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Verlichting is niet echt belangrijk, toch?
Met nog ongeveer een week te gaan voordat ik moet beslissen of de BIG mee gaat naar Luxemburg maar weer eens een uitgebreide update over hoe het met "het beest" gaat.
Bij mijn laatste update had ik problemen dat de BIG na zo'n vijf kilometer afsloeg, en daarna een tijd lang niet meer wilde starten. Na het maken van een extra hitteschild is dit probleem gelukkig zo goed als weg. (Foto van het hitteschild krijgen jullie zodra ik de tank er voor de verandering weer eens af moet halen). Daarnaast had ik ook nog een andere temperatuursensor geïnstalleerd. De vorige zat teveel in de rijwind, waardoor de temperatuur die hij aangaf veel te laag was. De nieuwe zit met een adapter in de oliestroom, waardoor de temperatuur die hij aangeeft veel beter overeen komt met de koptemperatuur. Ook hier heb ik nog geen foto van.
Afgelopen donderdag ben ik weer verder gegaan met tunen van de VE table, en hoewel de motor eerst goed liep met een grote hoeveelheid accelleration enrichment, maar aangezien dat geen nette manier is om een motor af te stellen heb ik tijdelijk de threshold voor de acceleration enrichment hoger gemaakt, zodat de Fuel table hetgeen is dat de hoogste invloed heeft op de inspuiting.
Daarnaast heb ik na een tip van Joost de waardes op de Y-as van de tabel aangepast, zodat de eerste "load" waarde die voorkomt 5% belasting is, in plaats van 10%, aangezien er vaker met kleine gasklepopeningen gereden wordt, en het verschil tussen 5% en 10% te groot is.
Dit hielp de handelbaarheid van de motor al heel veel, en helpt ook best wel met de AFR de goede kant op te krijgen.
De AFR begint ondertussen al behoorlijk te lijken op de tabel die ik ingeprogrammeerd heb, en het brandstofverbruik zou daarbij ook de goede kant op moeten gaan.
Vandaag ben ik verder gegaan met loggen en tunen, en de log begint nu echt de goede kant op te gaan.
Ik schrok alleen wel vanmiddag. Ik had mijn motor even uitgeleend aan een vriend, die was namelijk heel benieuwd hoe de motor ondertussen liep met injectie. Na ongeveer een minuut werd ik opgebeld, de BIG was afgeslagen en wilde niet meer starten, zelfs de startmotor ging niet meer rond...
Dus ik ben op zijn motor (GPZ1000 oid) gesprongen en ben ongeveer de kant op gereden waar hij zou moeten staan. Toen ik hem eindelijk zag lopen was hij ondertussen al halverwege met duwen van de motor.
Nou hebben sommige Suzuki's (en andere motoren vast ook wel) een startbeveiliging. Sommigen starten niet wanneer de stander uit staat, sommigen starten niet wanneer de motor in de versnelling staat, en sommigen starten niet wanneer de koppeling niet ingetrokken is terwijl de motor in de versnelling staat.
De BIG is apart, de BIG wil enkel starten wanneer de motor in z'n neutraal staat en de koppeling ingetrokken is. De vriend met de GPZ had dit echter nog niet geprobeerd...
En zo was het probleem met het niet starten opgelost.
Vanavond ben ik nog een paar rondjes gaan rijden, maar opeens kreeg ik een raar probleem, elke keer dat ik voor het stoplicht stopte, sloeg de motor af. Echter toen ik mijn lichten uitzette bleef hij opeens wel stationair lopen.
Daarnaast heb ik vlak bij de Grolsch eens uitgetest hoe hard de motor liep, echter kon ik wegens gebrek aan weg niet uittesten hoe hard hij nou echt liep, echter de 160 (op de teller) van de vorige keer heb ik overschreden.
Ploatie:
Met nog ongeveer een week te gaan voordat ik moet beslissen of de BIG mee gaat naar Luxemburg maar weer eens een uitgebreide update over hoe het met "het beest" gaat.
Bij mijn laatste update had ik problemen dat de BIG na zo'n vijf kilometer afsloeg, en daarna een tijd lang niet meer wilde starten. Na het maken van een extra hitteschild is dit probleem gelukkig zo goed als weg. (Foto van het hitteschild krijgen jullie zodra ik de tank er voor de verandering weer eens af moet halen). Daarnaast had ik ook nog een andere temperatuursensor geïnstalleerd. De vorige zat teveel in de rijwind, waardoor de temperatuur die hij aangaf veel te laag was. De nieuwe zit met een adapter in de oliestroom, waardoor de temperatuur die hij aangeeft veel beter overeen komt met de koptemperatuur. Ook hier heb ik nog geen foto van.
Afgelopen donderdag ben ik weer verder gegaan met tunen van de VE table, en hoewel de motor eerst goed liep met een grote hoeveelheid accelleration enrichment, maar aangezien dat geen nette manier is om een motor af te stellen heb ik tijdelijk de threshold voor de acceleration enrichment hoger gemaakt, zodat de Fuel table hetgeen is dat de hoogste invloed heeft op de inspuiting.
Daarnaast heb ik na een tip van Joost de waardes op de Y-as van de tabel aangepast, zodat de eerste "load" waarde die voorkomt 5% belasting is, in plaats van 10%, aangezien er vaker met kleine gasklepopeningen gereden wordt, en het verschil tussen 5% en 10% te groot is.
Dit hielp de handelbaarheid van de motor al heel veel, en helpt ook best wel met de AFR de goede kant op te krijgen.
De AFR begint ondertussen al behoorlijk te lijken op de tabel die ik ingeprogrammeerd heb, en het brandstofverbruik zou daarbij ook de goede kant op moeten gaan.
Vandaag ben ik verder gegaan met loggen en tunen, en de log begint nu echt de goede kant op te gaan.
Ik schrok alleen wel vanmiddag. Ik had mijn motor even uitgeleend aan een vriend, die was namelijk heel benieuwd hoe de motor ondertussen liep met injectie. Na ongeveer een minuut werd ik opgebeld, de BIG was afgeslagen en wilde niet meer starten, zelfs de startmotor ging niet meer rond...
Dus ik ben op zijn motor (GPZ1000 oid) gesprongen en ben ongeveer de kant op gereden waar hij zou moeten staan. Toen ik hem eindelijk zag lopen was hij ondertussen al halverwege met duwen van de motor.
Nou hebben sommige Suzuki's (en andere motoren vast ook wel) een startbeveiliging. Sommigen starten niet wanneer de stander uit staat, sommigen starten niet wanneer de motor in de versnelling staat, en sommigen starten niet wanneer de koppeling niet ingetrokken is terwijl de motor in de versnelling staat.
De BIG is apart, de BIG wil enkel starten wanneer de motor in z'n neutraal staat en de koppeling ingetrokken is. De vriend met de GPZ had dit echter nog niet geprobeerd...
En zo was het probleem met het niet starten opgelost.
Vanavond ben ik nog een paar rondjes gaan rijden, maar opeens kreeg ik een raar probleem, elke keer dat ik voor het stoplicht stopte, sloeg de motor af. Echter toen ik mijn lichten uitzette bleef hij opeens wel stationair lopen.
Daarnaast heb ik vlak bij de Grolsch eens uitgetest hoe hard de motor liep, echter kon ik wegens gebrek aan weg niet uittesten hoe hard hij nou echt liep, echter de 160 (op de teller) van de vorige keer heb ik overschreden.
Ploatie:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Je kan ook de stekkers van beide draden naar die &^#$@-schakelaar van de koppeling "netjes" buiten gebruik zetten door rechts onder de tank, de beide draden gewoon aan elkaar te verbinden. De stekkers lijken er bijna voor bedoeld de schakelaar te overbruggen zonder geknip aan de kabels.kantelaar schreef:Draden / kabeltje onder je koppelingshendel afknippen verbinden en wegwerken.
Die tip kreeg ik hier ook toen ik me scheel zocht naar het euvel dat hij niet wilde starten
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Net even getankt: 1:14. We komen er wel...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Even in een wat handzamer formaat:
Maar vertel, wat is het verhaal achter deze foto? Ze hebben hem in ieder geval goed in de voorvering getrokken!
OJ
Maar vertel, wat is het verhaal achter deze foto? Ze hebben hem in ieder geval goed in de voorvering getrokken!
OJ
Eén van de twee inlaatkleppen blijft open staan:
Zit iets tussen, of is krom geslagen. Heb binnenkort niet echt de zin, tijd of geld om er naar te kijken, dus de BIG blijft sowieso tot het einde van de maand stil staan.
Zit iets tussen, of is krom geslagen. Heb binnenkort niet echt de zin, tijd of geld om er naar te kijken, dus de BIG blijft sowieso tot het einde van de maand stil staan.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik heb voor dit soort testritten een komplete plastic honda xr600 tank op MP gescoord die als testtankje dient maar er zijn natuurlijk ook andere oplossingen waar je een flink stuk mee kan rijden / testen voor je alles er weer op schroeft.Thoran schreef:....krijgen jullie zodra ik de tank er voor de verandering weer eens af moet halen.....
Sterkte met de volgende sleutelsessie.
oeps, als dit maar niet het einde van het grote injectie project wordt...........................balen man echt spijtig.Eén van de twee inlaatkleppen blijft open staan:
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06