Wat ik me af zat te vragen aan de hand van dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=oA4b1zT ... ata_player
In dat filmpje lijkt het net alsof de 2-takten makkelijker boven komen.
Zou het zo zijn doordat een 2-takt vaker een minder harde klap geeft je meer grip houdt ?
Of is dat in de praktijk te verwaarlozen als het al zo zou zijn ?
2-takt vs 4-takt en grip
Moderator: ghulst
-
ik kan het filmpje zo niet openen op youtube, maar denk dat ik wel een antwoord heb
grip zal in beide gevallen hetzelfde zijn, immers de banden zijn identiek
maar het zal met name komen omdat een 2-takt lichter is in gewicht
mn een zware 4-takt heeft misschien zelfs wel teveel vermogen en kan dat helemaal niet kwijt en zal zich daarom, ook omdat hij zwaarder is, sneller ingraven
je ziet daarom ook vaak dat bij ekstreme enduro's de 2-takten in het voordeel zijn
ze zijn lichter en hebben vermogen zat
mn een zware 4-takt heeft misschien zelfs wel teveel vermogen en kan dat helemaal niet kwijt en zal zich daarom, ook omdat hij zwaarder is, sneller ingraven
je ziet daarom ook vaak dat bij ekstreme enduro's de 2-takten in het voordeel zijn
Als je goed kijkt naar het filmpje zie je helemaal niet dat de 2 takten beter omhoog komen. Het zal er zo'n beetje om lopen welke er het beste boven komen.thumper schreef:Wat ik me af zat te vragen aan de hand van dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=oA4b1zT ... ata_player
In dat filmpje lijkt het net alsof de 2-takten makkelijker boven komen.
Zou het zo zijn doordat een 2-takt vaker een minder harde klap geeft je meer grip houdt ?
Of is dat in de praktijk te verwaarlozen als het al zo zou zijn ?
Wat ik vooral zie is toch echt de kwaliteit van de rijder die er voor zorgt dat de motor makkelijk boven komt.
Je ziet het al hoe ze de eerste twee afstapjes nemen.
CRF450X '08
In het filmpje zie ik niet echt verschillen.
Tis vaak een kwestie van goed in de toeren houden maar ook niet te veel wheel spin.
Wel geloof ik dat lichtere 2takten het wat makkelijker hebben dan de zwaardere 4takten, Maar dat het grote verschil wordt gemaakt door de rijder.
Tis vaak een kwestie van goed in de toeren houden maar ook niet te veel wheel spin.
Wel geloof ik dat lichtere 2takten het wat makkelijker hebben dan de zwaardere 4takten, Maar dat het grote verschil wordt gemaakt door de rijder.
verstand op nul en nadenken
-
Ken iemand die op een oude xt tenere of dr 800 met versleten allroad banden moeiteloos boven komt waar licht dingen op crossbanden het niet halen, ervaring en talent zijn doorslag gevend
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Snelheid is alles! Iedereen die die eerste `zwarte` afstap niet springt, komt niet boven. Ook eens opletten hoeveel snelheid die tweede afstap kost als ze hem links nemen. Verder wordt zo´n helling snel slechter; de toplaag wordt steeds losser.
Denk ook niet dat die 10 kg extra van een viertakt veel uitmaakt.
Denk ook niet dat die 10 kg extra van een viertakt veel uitmaakt.
onzin , een tweetakt heeft een piekerig vermogen wat juist nadelig is , een viertakt heeft een bredere powerband wat m juist makkelijker doet berijden . verder is het gewicht verschil tussen twee en vier-takten maar klein.j. buikema schreef:ik kan het filmpje zo niet openen op youtube, maar denk dat ik wel een antwoord heb
hillclimb is echt een kwestie van de juiste balans en snelheid.
4 strokes only !!
Een 4-takt heeft toch een extra zak aardappels mee.
Dat ze in de top allemaal op een 2takt rijden is ook niet voor niets denk ik.
Probeer steeds de kunst af te kijken van die gasten, maar dat lijkt ook niet helemaal mee te vallen.
Lijkt me wel dat als je een motor hebt die je past, waarvoor je niet bang bent, je altijd verder komt.
Dat ze in de top allemaal op een 2takt rijden is ook niet voor niets denk ik.
Probeer steeds de kunst af te kijken van die gasten, maar dat lijkt ook niet helemaal mee te vallen.
Lijkt me wel dat als je een motor hebt die je past, waarvoor je niet bang bent, je altijd verder komt.
Henk Poorte heeft ooit tijdens een training voor de ISDE in Belgie laten zien hoe je een heuvel op moet. Dinant Zijlsta kwam niet boven met zijn 125 en dat lag natuurlijk aan de motor. Henk op dat ding, en boven!
Wat is nu de truck... Je moet de motor "afwurgend" naar boven laten kreunen. Toerental van de motor zakt tot een bepaald punt maar blijft door tokkelen en maakt alleen meters. Later kon Zijlstra dit ook met zijn 125.
Wat is nu de truck... Je moet de motor "afwurgend" naar boven laten kreunen. Toerental van de motor zakt tot een bepaald punt maar blijft door tokkelen en maakt alleen meters. Later kon Zijlstra dit ook met zijn 125.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
- de crossgoeroe
In de top allemaal op een 2T????
Vogels vliegt toch echt met een 4T
Vogels vliegt toch echt met een 4T
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Je neemt een hogere versnelling zodat je toerental lager kan blijven zonder veel wielspin, en toch meters maken. Dat kan een 2de of 3de versnelling zijn. In het begin voelt het aan of de motor af zal slaan , maar het is net of deze zich vastbijt in dat toerental en blijft dan gewoon doorgaan.thumper schreef:Je bedoelt in een hoge versnelling ?
Of door minder gas te geven ?
En niet vergeten te kijken waar je heen moet natuurlijk.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
als je een 2takt open houd of een 4takt het loopt allebei als je hem maar durft open te houden en die zijn er maar een paar van de hobby rijders