Weet iemand waar Ricor Intiminators te koop zijn, ervaring?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Om een gewone damperrod voorvork simpel te upgraden tot iets fatsoenlijkers zonder weer duur te doen heb ik op o.a. Adventure Riders forum gelezen over deze Intiminators vergeleken met bv. Race Tech Valves. Als ik de vele reacties moet geloven, en dat doe ik nog, dan moet dat een hele verbetering zijn qua remduik en veereigenschappen in terrein en op de weg.

Heeft iemand ervaring?
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Stoker,

Zijn het misschien deze dingen ?

Zo ja dan rijdt Thoran er al mee en weet ik wie ze geplaatst heeft en dan kunnen we ook de verkoper / site achterhalen.
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Ik ben door Leo deze kant op gestuurd :)

Inderdaad, ik heb destijds van die dingen gemonteerd in de Big-voorvork nadat ik 'm in de SV gepropt had. De mijne kwamen bij Promax Racing (Schijndel) vandaan, en waren van fabrikant YSS.

Scheelt het? Jawel, behoorlijk.
Word je vork er net zo goed van als een echte cartridgevork met compressie en rebound shimstack? Nee, dat dan ook weer niet.
Zijn ze hun geld waard? Ja, dat wel.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

DaBit schreef:Ik ben door Leo deze kant op gestuurd :)

Inderdaad, ik heb destijds van die dingen gemonteerd in de Big-voorvork nadat ik 'm in de SV gepropt had. De mijne kwamen bij Promax Racing (Schijndel) vandaan, en waren van fabrikant YSS.

Scheelt het? Jawel, behoorlijk.
Word je vork er net zo goed van als een echte cartridgevork met compressie en rebound shimstack? Nee, dat dan ook weer niet.
Zijn ze hun geld waard? Ja, dat wel.
Rijdt inderdaad een stuk beter!
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ben erg nieuwsgierig naar prijs en bestelnummer en zo :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Prijs zal iets onder de 100 euro gelegen hebben voor die 2 cartridge-emulators (YSS noemt ze progressive damping valves). Ik had meer spulletjes (progressieve veren, olie, keringen, geleidebussen, etc.), dus exact weet ik het niet. Even bellen naar Promax (@Zappa: dat adresje komt van Ro af BTW, dus dat zit wel goed :mrgreen:), en je weet het.

Hou er wel rekening mee dat je je voorvork aan moet passen he? Er moeten extra gaten in de demperstang om de demping van de originele vork deels uit te schakelen zodat de emulator z'n werk kan doen. De vork zal dus uit elkaar moeten. Dat is een klusje van niks bij die Big-voorpoten overigens: dit is alles wat erin zit:

Afbeelding

De emulator op de demperstang:
(nylon spacertje was om de uitgaande veerweg te beperken, bij jullie niet van toepassing)
Afbeelding

Extra gaten in de demperstang:
Afbeelding
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

DaBit schreef:Prijs zal iets onder de 100 euro gelegen hebben voor die 2 cartridge-emulators (YSS noemt ze progressive damping valves). Ik had meer spulletjes (progressieve veren, olie, keringen, geleidebussen, etc.), dus exact weet ik het niet. Even bellen naar Promax (@Zappa: dat adresje komt van Ro af BTW, dus dat zit wel goed :mrgreen:), en je weet het.

Hou er wel rekening mee dat je je voorvork aan moet passen he? Er moeten extra gaten in de demperstang om de demping van de originele vork deels uit te schakelen zodat de emulator z'n werk kan doen. De vork zal dus uit elkaar moeten. Dat is een klusje van niks bij die Big-voorpoten overigens: dit is alles wat erin zit:

Afbeelding

De emulator op de demperstang:
(nylon spacertje was om de uitgaande veerweg te beperken, bij jullie niet van toepassing)
Afbeelding

Extra gaten in de demperstang:
Afbeelding
Ik heb nog geen reden gehad om ze uit elkaar te halen, dus ik ga er vanuit dat ik die nylon spacer ook nog steeds in de poten heb zitten?
Moet zeggen dat het er echt een heel stuk fijner van is gaan rijden, kan het iedereen aanraden die niet meteen een hele nieuwe voorvork wil kopen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Ik lag plat met mijn rug en had dus tijd om erover te lezen.

Race Tech Valves (Gold) vereisen inderdaad nieuwe opgeboorde gaatjes in de demperststang(buis), geven goede resultaten vergelijkbaar met cartridges, zijn door de verenman te shimmen naar believen dus een flexibele oplossing en ideaal met lineaire veren en zeker gewaardeerd door mensen die hun hele veerweg gebruiken in het terrein. Wellicht de beste oplossing maar vereist kennis en betekent een nieuwe hobby voor de zelfdoende perfectionist.
Veel reacties beschrijven dat ze minder goed zijn dan de intiminators, maar ik lees tussen de regels door dat die mensen niet klaar zijn met afregelen van het geheel.

De andere oplossing zijn dus de intiminators van Ricor, geen aanpassingen doen aan de demperstang, in plaats daarvan dunnere vorkolie gebruiken en deze dingen simpel onder de veer monteren. Wordt het meest gewaardeerd door toer/keertje offroadrijders, die gebruik maken van progressieve veren die liefst iets te slap (origineel) zijn omdat deze dingen die veren compenseren! Plug en play dus zonder ook sterkere veren te hoeven kopen. Ook deze zijn te regelen maar minder dan de vorige.

Te koop zijn ze in Amerika bij ProCycle, op hun DR650 pagina vind je veel info.
Maar wie verkoopt ze in europa?
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Thoran schreef: Ik heb nog geen reden gehad om ze uit elkaar te halen, dus ik ga er vanuit dat ik die nylon spacer ook nog steeds in de poten heb zitten?
Ik ben er redelijk zeker van (maar niet 100%) dat je die niet meer hebt. Ik heb naderhand de SV achter opgehoogd en de voorpoten weer naar originele lengte hersteld.

Kwa werking: geen extra gaten boren en hele dunne olie gebruiken is half werk; je houd amper uitgaande demping over. Verder zijn demping en veren twee verschillende dingen die allebei goed moeten zijn. Slappe veren compenseren met extra compressiedemping is een lapmiddel, evenals langere spacers plaatsen. Sterker nog; deze emulatoren maken juist de highspeed-demping minder hard dus een slappe veer zal nog eerder doorslaan.
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Dabit, je hebt het nu over emulators denk ik. En er zou een wezenlijk verschil zijn tussen die en de Intiminators waarbij juist gesproken wordt over het feit dat die remduik of brakediving tegen gaan en alleen die zouden met de standaard slappe progressieve veren toch een enorme verbetering geven.... ook tegen doorslaan...

Ik twijfel wat ik zal doen, stijvere lineaire met evt Emulators zoeken of toch die Ricor Intiminators erin. Qua werk maakt het me niet uit, wel zou het aardig zijn als ik de standaard veren zou kunnen houden.

Ik heb in de achterschokbreker een stijvere DR BIG veer gezet en dat voelt veel beter. Als ik erop ga zitten zakt ie voor en achter exact evenveel, dat was wel eens anders.
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Hier kan je ze vinden, even kijken bij Dual Sport, zit momenteel ook nog een aardige korting op,... :wink: http://store.ricorshocks.com/default.asp

Bij mijn Caponord zitten er al ruim 25.000km Ricor Intiminators in de vorkpoten, wel in combinatie met Hyperpro veren voor en achter.Eerst heb ik de standaard veren vervangen door de Hyperpro veren, achteraan kon ik door de instelmogelijkheden van de in-en uitgaande demping al snel tot een goed compromis komen.

Hoewel de progressieve veren van Hyperpro ook vooraan al een hele verbetering waren tov de standaard dubbel liniare rommel, was ik nog niet helemaal tevreden, nog te veel duiken en deinen van de voorzijde naar mijn goesting. Omdat er aan de vorkpoten van mijn Caponord niets te regelen valt qua demping ben ik een tweetal jaar geleden dus bij de Ricor Intiminators uit gekomen.

Besteld, gemonteerd en direct prima, wel is de demping wat stugger op lage snelheid. Maar hoe meer het tempo oploopt hoe meer het verschil merkbaar wordt, Werd de voorzijde voor montage vd Intiminators nogal deinerig en onstabiel bij vlotte ritten over pokdalige wegen, is het nu andersom, hoe vlotter het tempo over brak wegdek, hoe rustiger de voorkant blijft. Zelf de frequente (en beruchte) dwarsrichels in de bochten van mijn favoriete speeltuin -de Ardennen- brengen de motor niet meer van de wijs, net zo min als een onverwacht brute remactie.

Wel zit je -naar mijn bescheiden mening :wink: - op een verkeerd spoor als je denk dat een setje Intiminators een vork met een stel mindere veren erg zal beïnvloeden, ze vervangen nl de dempers, met de veren an sich hebben ze niets te maken. In jouw geval zou ik eerst een stel betere veren monteren, oa Hessler levert ze op gewicht, en dan eens zien of die Intiminators nog wel nodig zijn.
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

stoker schreef:Dabit, je hebt het nu over emulators denk ik. En er zou een wezenlijk verschil zijn tussen die en de Intiminators waarbij juist gesproken wordt over het feit dat die remduik of brakediving tegen gaan en alleen die zouden met de standaard slappe progressieve veren toch een enorme verbetering geven.... ook tegen doorslaan...
Er is geen substituut voor de juiste veren. De veren doen, eh, veren en hangen de motorfiets op.
De demping houd de beweging van die veren in toom. Dat je met de juiste combinatie van lowspeed demping (induiken bij remmen) en highspeed demping (stoeprandje) het induiken bij remmen kunt verminderen geloof ik best, en dat is ook onder andere de reden achter die 25000 onderdeeltjes die in een moderne voorvork zitten. Maar voldoende positieve en negatieve veerweg creeeren kun je er niet mee.
Ik twijfel wat ik zal doen, stijvere lineaire met evt Emulators zoeken of toch die Ricor Intiminators erin. Qua werk maakt het me niet uit, wel zou het aardig zijn als ik de standaard veren zou kunnen houden.
Waarom hang je zo aan die standaard veren? Je gaat een hoop geld spenderen aan die 'dempingverbeteraars' en als je bezig bent ga je ook je geleidebussen, olie en keerringen vervangen. Ben je zo weer een leuk bedrag verder, want dat spul is bij Suzuki niet goedkoop. Als dan blijkt dat de veerconstante niet past bij jouw rijstijl, dan kan die 70-80 euro voor een setje andere veren er toch ook nog wel bij zou ik zeggen.

Overigens vind ik persoonlijk progressieve veren aan de voorkant nog best een logische keuze. De achterkant is immers ook progressief vanwege het linksysteem, en je wilt dat de brommer aan beide kanten hetzelfde veert.

Het poppetje op de motor is het allerbelangrijkste, maar daarna staan vering en banden toch op een gedeelde 2e plaats.
Ik moest ook KTM gaan rijden met vrij fatsoenlijke dempers af-fabriek en de veringsmeneer z'n magie laten doen voordat ik dat inzag. Nadeel is dan weer dat je niet meer blij bent met een DRBig voorvork, ook niet met emulators erin. Daarom ging er op de SV een DRZ-E voorvork; een van de weinige fatsoenlijke conventionele voorvorken die nog te vinden zijn.
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Ik weet niet of er nog de originele veren in zitten, ik denk dat ze iets stugger zijn dan de verguisde.
Wat ik wel weet is dat ze onder de statische belasting volgens het boekje zakken, nu samen met een steviger achterveer van de Big lijkt dat ok.
Ermee gereden heb ik nog niet omdat ik met mijn rug sukkel en ik ondertussen maar een alu-kofferrek erop aan het lassen ben.
Voor dat ik de voorvork van nieuwe olie voorzien had was de vork zo stug dat ik alle bobbels in mijn stuur voelde. De olie was zwart die eruit kwam. Full speed verkeersdrempels vielen eigenlijk wel mee, remduik was redelijk. Nu lijkt ie veel softer voor, een groot verschil, ik heb er Hyperpro 7.5 olie in gedaan die ik nog had staan van mijn F800gs... (die trouwens met nieuwe veren voor en achter enorm verbeterd is, maar geschikter is voor op de weg dan in het terrein, daar heb ik liever iets soepelers, mijn rug ook, vandaar de DR).

Eerst proefrijden bij een lentezonnetje, en dan waarschijnlijk toch die dingen erin omdat ik nieuwsgierig ben, en geen zin heb om de gehele vork te wisselen voor een ander omdat de motor uit '97 nog 'niets' geleden heeft en maar 13.000 km op de weg gereden heeft. Een Europees adresje voor die dempers vind ik nog steeds niet, wel raar eigenlijk.

Dabit;
Wat is een SV? de DRZ ken ik wel in is die E voor electrisch gestart? En waarom is die vork wel goed en die tov de DR Big 'verbeterde' vork van de DR650SE minder....? is die DRZ vork een 43mm of dikker, zelfde systeem of upside down? Kortom Wat maakt het verschil?
De upside down vork van mijn F800GS wordt door Hyperpro ook afgedaan als een minderwaardige ziekenhuisspuit, ondertussen rijdt ie nu toch veel beter dan origineel.
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
Plaats reactie