Past een SR43b cilinder op een SR42 motorblok?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik wil misschien een andere cilinder op mijn blok hebben, omdat ik weet dat de cilinderwand beschadigd is. Nu kom ik voor niet zo veel een cilinder en zuiger voor een SR43b tegen op ebay. Maar de vraag is, past dat? En zo niet, heeft iemand nog een beetje knappe clilinder en zuiger voor SR42 liggen.
OJ
OJ
Die constructie kan maar een sr42 of sr 43 cilinder zuiger combinatie op een sr 41 blok/krukas gaat niet goedkomen denk ik. Van 750 naar 800 is gedaan door een andere slag en niet de boring. Daardoor moet de krukas (die de slag bepaalt) overeenkomen met de cilinder/zuiger combinatie.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Futurist, het gaat dus om een SR42 blok, waar ik een SR43 cylinder op wil zetten. Dat is denk ik goedkoper als honen en een nieuwe zuiger (als die al te koop is)
OK, ik wil dus een SR42 blok, krukas en kop, maar een SR43 cilinder en zuiger. Dat kan dus?BIG88 schreef:mijn blok SR41, krukas SR42, zuiger en cyl SR43, Kop SR42, nokas en tuimelaars SR43 past in elkaar
OJ
Ik vond er op eBay ook een. Kost dik 250 euro... Ik heb nu voor een paar tientjes een zuiger en cilinder die (hopelijk) beter zijn dan de mijne.
Een losse pistonpen heeft een paar aardig gleuven in de cilinderwand gemaakt, het loopt allemaal nog goed, maar hij rookt een beetje...
Een losse pistonpen heeft een paar aardig gleuven in de cilinderwand gemaakt, het loopt allemaal nog goed, maar hij rookt een beetje...
de krukassen van de sr 42 en sr 43 zijn gelijk dus kan je die cilinder en zuiger dus gewoon over schroeven.
als je er nog meer voor een paar tientjes vind houd ik me aanbevolen.
futurist
als je er nog meer voor een paar tientjes vind houd ik me aanbevolen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist schreef:Die constructie kan maar een sr42 of sr 43 cilinder zuiger combinatie op een sr 41 blok/krukas gaat niet goedkomen denk ik. Van 750 naar 800 is gedaan door een andere slag en niet de boring. Daardoor moet de krukas (die de slag bepaalt) overeenkomen met de cilinder/zuiger combinatie.
tsja wat is niet goed komen ?
het kan, maar dan blijft het een 750
en dat was natuurlijk niet de bedoeling
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
@Hans, klopt dat wel, volgens mij gaat ie niet lopen omdat de 800 cilinder langer is dus als je die op een 750 krukas zet dan heeft ie waarschijnlijk helemaal geen compressie
futurist
ik heb helaas geen 800 open liggen zodat ik kan na meten of die cilinder anders is
futurist
ik heb helaas geen 800 open liggen zodat ik kan na meten of die cilinder anders is
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
mijn 750 cilinder ligt bij het revisie bedrijf om zodra ik tijd heb het eruit gelepelde blok open te maken zodat ik hun kan laten opmeten welke het beste is.
helaas komt het er maar niet van door;
een baas die druk is zijn bedrijf van een ondergang te redden en hij mij daar veel voor "gebruikt"
er thuis een revaliderend vrouwtje zit die aandacht en hulp nodig heeft
de spullen thuis in de garage staan en het daar tot nu toe echt te koud in was om het er fatsoenlijk een uurtje uit te houden
bijna heel de winter er veel tijd in de restauratie van een E30 cabrio van een vriendin van mijn vrouw is gestoken
de kinders (alle 6) regelmatig met hun auto of motor bij me staan met paa aaha ik heb stukke, of kende gij effe mijn winterbanden eronder legge
er net een keueken is geplaatst waar nog een beetje afwerking aan zit
ik een ouwe vent begin te worden die het na een uur of 12 a 13 iedere dag wel eens genoeg vind
er ook nog een beetje gebeund moet worden omdat het vrouwtje nu even niet werkt en die keueken terug gespaard moet worden van de minister van financieen
maar verder alles ok, ik moet vanavond even 2 velgen schuren en dan trek ik er die kop misschien wel even af.
furturist
helaas komt het er maar niet van door;
een baas die druk is zijn bedrijf van een ondergang te redden en hij mij daar veel voor "gebruikt"
er thuis een revaliderend vrouwtje zit die aandacht en hulp nodig heeft
de spullen thuis in de garage staan en het daar tot nu toe echt te koud in was om het er fatsoenlijk een uurtje uit te houden
bijna heel de winter er veel tijd in de restauratie van een E30 cabrio van een vriendin van mijn vrouw is gestoken
de kinders (alle 6) regelmatig met hun auto of motor bij me staan met paa aaha ik heb stukke, of kende gij effe mijn winterbanden eronder legge
er net een keueken is geplaatst waar nog een beetje afwerking aan zit
ik een ouwe vent begin te worden die het na een uur of 12 a 13 iedere dag wel eens genoeg vind
er ook nog een beetje gebeund moet worden omdat het vrouwtje nu even niet werkt en die keueken terug gespaard moet worden van de minister van financieen
maar verder alles ok, ik moet vanavond even 2 velgen schuren en dan trek ik er die kop misschien wel even af.
furturist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Enkel honen van de cilinder kostte mij hier ruim minder dan 100 euro. Als ik het me goed herinner iets van €40.DR-Big schreef:Ik vond er op eBay ook een. Kost dik 250 euro... Ik heb nu voor een paar tientjes een zuiger en cilinder die (hopelijk) beter zijn dan de mijne.
Een losse pistonpen heeft een paar aardig gleuven in de cilinderwand gemaakt, het loopt allemaal nog goed, maar hij rookt een beetje...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Tot hoe diep kan dat honen eigenlijk? Met andere woorden, hoe dik is de Nikasil-laag? Ik weet namelijk van mijn cilinder dat hij ook flinke krassen heeft. Met een olieverbruik welke nog net niet gelijk staat aan een tweetakt, moet ik er nu echt iets aan gaan doen Toen ik hem vorige zomer open had, viel me al op dat hij krassen heeft waar je echt je nagel in kan zetten. Ik gok er dus op dat het meer dan een paar tienden van milimeters zijn
Ik ben bang dat ik het antwoord wel kan raden, maar ik wil toch even kijken wat hier de ervaringen zijn...
Edwin, heb jij die cilinder over, of was dat alleen voor het opmeten?
Ik ben bang dat ik het antwoord wel kan raden, maar ik wil toch even kijken wat hier de ervaringen zijn...
Edwin, heb jij die cilinder over, of was dat alleen voor het opmeten?
spijker met koppen
futuirist
futuirist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dat was mijn probleem ook met mijn cilinder. De krassen zijn te diep om te honen. Dan moet er meteen een vierde overmaat zuiger in.Rammelbak schreef:Tot hoe diep kan dat honen eigenlijk? Met andere woorden, hoe dik is de Nikasil-laag? Ik weet namelijk van mijn cilinder dat hij ook flinke krassen heeft. Met een olieverbruik welke nog net niet gelijk staat aan een tweetakt, moet ik er nu echt iets aan gaan doen Toen ik hem vorige zomer open had, viel me al op dat hij krassen heeft waar je echt je nagel in kan zetten. Ik gok er dus op dat het meer dan een paar tienden van milimeters zijn
Ik ben bang dat ik het antwoord wel kan raden, maar ik wil toch even kijken wat hier de ervaringen zijn...
Edwin, heb jij die cilinder over, of was dat alleen voor het opmeten?
OJ
Dat is begrijpelijk Ik gooi er eerst eens een "wondermiddel" in. Gewoon uit nieuwsgierigheid en onder het motto 'baat het niet dan schaad het niet' Mocht het niet helpen, dan geef ik hier wel weer een schreeuw.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heb nog wel 1 of redelijke SR43 cilinders liggen, zeker geschikt voor 1e of 2e overmaat
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
@Rammelbak,
Ik ben echt zeer benieuwd of het werkt en de olieconsumptie tempert. Vind het wel leuk dat je het probeert, laat het ons weten. Ook wel belangrijk om te weten is dat ik alleen overmaat zuigers tegenkom van 0.50 of standaard.
De prijs die ervoor betaalt moet worden is ook niet misselijk, kan dat niet goedkoper
De cilinder die ik heb liggen maar eens laten opmeten (evenals de tuimelaars) of die nog binnen de toleranties zit en dan eventueel laten honen en voorzien van nieuwe zuigerveren. Misschien dat Frank dat kan opmeten, daar moet ik binnenkort toch langs
@futurist
Jij had het over alleen de zuigerveren vervangen, waar kan je die kopen?
Ik ben echt zeer benieuwd of het werkt en de olieconsumptie tempert. Vind het wel leuk dat je het probeert, laat het ons weten. Ook wel belangrijk om te weten is dat ik alleen overmaat zuigers tegenkom van 0.50 of standaard.
De prijs die ervoor betaalt moet worden is ook niet misselijk, kan dat niet goedkoper
De cilinder die ik heb liggen maar eens laten opmeten (evenals de tuimelaars) of die nog binnen de toleranties zit en dan eventueel laten honen en voorzien van nieuwe zuigerveren. Misschien dat Frank dat kan opmeten, daar moet ik binnenkort toch langs
@futurist
Jij had het over alleen de zuigerveren vervangen, waar kan je die kopen?
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
1 van de cilinders die ik heb zit waarschijnlijk binnen de slijtage grens, honen en nieuwe zuigerveren en klaar
Slijtage kan je meten met je voelermaatjes set
Slijtage kan je meten met je voelermaatjes set
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
niks van mij bij, alle topics zijn hier van iedereen en een beetje van degene die het begint, dat was ik niet iig.
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06