Ik ben benieuwd. Vooral hoe je sommige sommige dingen optische hebt aangepakt.frankn schreef:Maarre ff on-topic, welkom hier Coen.
Leuk plan, ben daar zelf ook nog een tijd mee bezig geweest,
maar er toch maar mee opgehouden.
zal vanavond nog wel wat foto's plaatsen ter inspiratie.
DR 800 Café Racer
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Hoi Coen, zoals beloofd, hier de foto's.
Het was nog wel in het ijzerwerk stadium dat ik er mee ophield hoor.
Het was nog wel in het ijzerwerk stadium dat ik er mee ophield hoor.
- Bijlagen
-
- 4.jpg (55.2 KiB) 5182 keer bekeken
-
- 3.jpg (51.28 KiB) 5182 keer bekeken
-
- 2.jpg (7.84 KiB) 5182 keer bekeken
-
- 1.jpg (60.36 KiB) 5182 keer bekeken
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
hey Coen welkom, we gaan je met intresse volgen
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: wo jan 30, 2013 16:37
- Locatie: turnhout (belgie)
Da gaat in orde komen, kvoel het in menne kleine teen !
greetz stef
greetz stef
yamaha tdm 850 (1999)
suzuki intruder 600 (1995)
suzuki dr800 big (1993)
suzuki gsxr 750 (1993) maar die gaat in de verkoop
yamaha xj 650 (1984) gekocht om aan te sleutelen en zo hopelijk op motortechnisch gebied een beetje slimmer te worden
suzuki intruder 600 (1995)
suzuki dr800 big (1993)
suzuki gsxr 750 (1993) maar die gaat in de verkoop
yamaha xj 650 (1984) gekocht om aan te sleutelen en zo hopelijk op motortechnisch gebied een beetje slimmer te worden
Ik hou em in de gaten
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Jammer dat je het niet hebt afgemaakt. Je plannen zagen er goed uit.frankn schreef:Hoi Coen, zoals beloofd, hier de foto's.
Het was nog wel in het ijzerwerk stadium dat ik er mee ophield hoor.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Ik heb weer een kleine update. Op de motor beurs stond op de stand van Yamaha een XRJ1300 die door Wrench Monkees was verbouwd. Het globale ontwerp is anders dan mijn plan, maar de details waren prachtig. Ik heb ca. 50 foto's genomen met details van de motor die ik deels wil verwerken in mijn motor.
Inmiddels heb ik ook geluid eisen van een DR800 gevonden en die zijn streng. Met mijn DR mag ik volgens de RDW slechts 85 dB produceren bij 3300 toeren. Het geluid is voor mij niet heel belangrijk, maar dit betekent wel een grotere demper dan gepland en dat beperkt ook het vermogen. Omdat ik toch een ouder frame wilde i.v.m. een oldtimer verzekering ga ik nu opzoek naar een DR650 frame uit 1990 of 1991. Deze DR650 mag 94 dB produceren. Elke 3 dB is een verdubbeling van geluid. Dus een DR650 mag 2x2x2=8 keer zo luid klinken dan een DR800.
Ik zal wel het frame, motorblok combinatie op de papieren moeten laten aanpassen door de RDW, maar wanneer je een motorblok van het zelfde type met andere inhoud verwisseld dan is dat redelijk makkelijk en snel gebeurt.
Inmiddels heb ik ook geluid eisen van een DR800 gevonden en die zijn streng. Met mijn DR mag ik volgens de RDW slechts 85 dB produceren bij 3300 toeren. Het geluid is voor mij niet heel belangrijk, maar dit betekent wel een grotere demper dan gepland en dat beperkt ook het vermogen. Omdat ik toch een ouder frame wilde i.v.m. een oldtimer verzekering ga ik nu opzoek naar een DR650 frame uit 1990 of 1991. Deze DR650 mag 94 dB produceren. Elke 3 dB is een verdubbeling van geluid. Dus een DR650 mag 2x2x2=8 keer zo luid klinken dan een DR800.
Ik zal wel het frame, motorblok combinatie op de papieren moeten laten aanpassen door de RDW, maar wanneer je een motorblok van het zelfde type met andere inhoud verwisseld dan is dat redelijk makkelijk en snel gebeurt.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Ik heb hier een lijst met alle Suzuki's, maar ik heb ter controleren ook een mailtje gestuurd naar de RDW en die bevestigde de geluidsnormen van de 650 en 800.BIG88 schreef:heb je de geluidseisen van alle big's bekeken ?
ze bestaan vanaf '88
idd een '88 en '89 mogen met 89dB meer geluid produceren dan een '94, maar als ik toch bezig ben dan maar gelijk goed doen. Ik heb ook gekeken naar andere modellen. Maar bij bijvoorbeeld een GS1100, is het kenteken aanpassen wel veel werk en duurder, omdat het om een totaal ander model gaat.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Over geluidseisen heb ik me nog nooit druk gemaakt. Hooguit voor een zelfbouw motor die je bij de RDW ter keuring aanbiedt. Zorg gewoon voor een gasdichte pijp van voor tot achter met een 'streetlegal' demper. Zolang je niet de hele zondagochtend door een woonwijk knalt, zal niemand er wat van zeggen. En oom agent heeft geen gecertificeerde meetapparatuur bij zich, die zal dat ook op eigen inschatting doen.
Bijna iedereen heeft inmiddels een andere demper op zijn Big. Zekere de oudere onder ons. Ik denk dat niemand hem langs een db meter heeft gehouden.
OJ
Bijna iedereen heeft inmiddels een andere demper op zijn Big. Zekere de oudere onder ons. Ik denk dat niemand hem langs een db meter heeft gehouden.
OJ
Ik kom geregeld in de Eifel, Ardennen,de Mergelland en jaarlijks ga ik ook naar de TT. Daar houden ze veel controlens waar ze meestal de meters wel bij hebben. Een gemiddeld agent zal idd niet moeilijk doen, maar in de Eifel en Zuid Limburg hebben ze een motor overlast en proberen ze motoren te weren door o.a. vaak te controleren.DR-Big schreef:Over geluidseisen heb ik me nog nooit druk gemaakt. Hooguit voor een zelfbouw motor die je bij de RDW ter keuring aanbiedt. Zorg gewoon voor een gasdichte pijp van voor tot achter met een 'streetlegal' demper. Zolang je niet de hele zondagochtend door een woonwijk knalt, zal niemand er wat van zeggen. En oom agent heeft geen gecertificeerde meetapparatuur bij zich, die zal dat ook op eigen inschatting doen.
Bijna iedereen heeft inmiddels een andere demper op zijn Big. Zekere de oudere onder ons. Ik denk dat niemand hem langs een db meter heeft gehouden.
OJ
Een beetje extra geluid vind ik niet erg, maar bij meer dan 10dB te hard word je kenteken bewijs in beslag genomen en mag je je motor opnieuw laten keuren. De Politie hanteerd 3dB marge, dus mijn motor zal waarschijnlijk 3dB te hard klinken.
Mijn motor zal waarschijnlijk op meerdere punten de eisen/wet lichtjes overschrijden. Een bekeuring vind ik niet spannend, zolang ik maar weer verder mag rijden.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Kweet niet beter of de Algemene RDW eisen zijn van kracht. De typegoedkeuring is per type en zijn als zodanig vastgesteld bij de oorspronkelijke typegoedkeuring. Maar jouw DR 800 Café Racer is straks echt geen oorspronkelijke DR650/DR800 meer, dus zou terugvallen op de algemene eisen gebaseerd op de cilinderinhoud.DR-Big schreef:Over geluidseisen heb ik me nog nooit druk gemaakt. Hooguit voor een zelfbouw motor die je bij de RDW ter keuring aanbiedt. Zorg gewoon voor een gasdichte pijp van voor tot achter met een 'streetlegal' demper. Zolang je niet de hele zondagochtend door een woonwijk knalt, zal niemand er wat van zeggen. En oom agent heeft geen gecertificeerde meetapparatuur bij zich, die zal dat ook op eigen inschatting doen.
Bijna iedereen heeft inmiddels een andere demper op zijn Big. Zekere de oudere onder ons. Ik denk dat niemand hem langs een db meter heeft gehouden.
OJ
Daarnaast is er volgens mij geen BIG die nog met de originele roestpijp(en) rondrijd, dus dan zouden wij allemaal een "illegale" motor hebben.
Weet bijna zeker dat mijn GPR incl dB-killer en Holeshot dik boven het oorspronkelijke geluidsniveau zit . Zou zelf bij een DR800 uitgaan van 100dB(A), gebaseerd op:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Maar nu ik over het "geluidsniveau" nadenk, ergens is het regelrechte regelarij. Koop een Hayabusa, als je die opengooit haalt je 300 km/h. Terwijl je nergens in ons landje (legaal) deze snelheid kan halen.
Als ik met mijn VTR (auto) rustig rij, is 'ie gewoon heel stil. Boven de 3000rpm en met een zware voet, schreeuwt 'ie het uit. En dan komt het geluid voor mijn gevoel uit de (open) luchtfilter, en níet uit de uitlaat(eind)demper.
Als oom agent het geluidsniveau zou meten, moet dat op een bepaalde afstand van de uitlaat terwijl en wordt statisch uitgevoerd met geijkte apparatuur. Ook hier bepaal je dus een "maximum", terwijl deze in werkelijk gebruik misschien nooit wordt gehaald. Met mijn BIG maak ik stilstaand iig geen 3300rpm. Wie houd nu wie voor de gek? Nog ff en ze gaan een DynoRun uitvoeren..... . For the record: ben tegen teveel herrie, maar ben er wel een van "Loud pipes saves lives".
Als ik met mijn VTR (auto) rustig rij, is 'ie gewoon heel stil. Boven de 3000rpm en met een zware voet, schreeuwt 'ie het uit. En dan komt het geluid voor mijn gevoel uit de (open) luchtfilter, en níet uit de uitlaat(eind)demper.
Als oom agent het geluidsniveau zou meten, moet dat op een bepaalde afstand van de uitlaat terwijl en wordt statisch uitgevoerd met geijkte apparatuur. Ook hier bepaal je dus een "maximum", terwijl deze in werkelijk gebruik misschien nooit wordt gehaald. Met mijn BIG maak ik stilstaand iig geen 3300rpm. Wie houd nu wie voor de gek? Nog ff en ze gaan een DynoRun uitvoeren..... . For the record: ben tegen teveel herrie, maar ben er wel een van "Loud pipes saves lives".
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Geluidsmeting bij oudere motoren is idd een vreemd verhaal. Na 1982 werd elk nieuw model in Nederland gekeurd en kreeg een type goedkeuring. Op een groot test terrein werden de voertuigen (motoren, auto’s, vrachtwagens, enz.) getest. Ze wilde ook dat overal in Nederland buiten een test circuit de voertuigen gecontroleerd konden worden of ze nog voldeden aan het type goedkeuring die ze gekregen hebben. Daarom werd bij elk voertuig een Statische meting gedaan. Toen werd er nog geen maximaal geluid geëist, zolang deze maar in de jaren na levering niet zou veranderenOuwe Reus schreef:Maar nu ik over het "geluidsniveau" nadenk, ergens is het regelrechte regelarij. Koop een Hayabusa, als je die opengooit haalt je 300 km/h. Terwijl je nergens in ons landje (legaal) deze snelheid kan halen.
Als ik met mijn VTR (auto) rustig rij, is 'ie gewoon heel stil. Boven de 3000rpm en met een zware voet, schreeuwt 'ie het uit. En dan komt het geluid voor mijn gevoel uit de (open) luchtfilter, en níet uit de uitlaat(eind)demper.
Als oom agent het geluidsniveau zou meten, moet dat op een bepaalde afstand van de uitlaat terwijl en wordt statisch uitgevoerd met geijkte apparatuur. Ook hier bepaal je dus een "maximum", terwijl deze in werkelijk gebruik misschien nooit wordt gehaald. Met mijn BIG maak ik stilstaand iig geen 3300rpm. Wie houd nu wie voor de gek? Nog ff en ze gaan een DynoRun uitvoeren..... . For the record: ben tegen teveel herrie, maar ben er wel een van "Loud pipes saves lives".
Bij een Statische meting wordt elektronisch het toerental gemeten en er wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden. De toeren moest tijdens de meting 50% zijn van de toeren waar het maximale vermogen zou zijn. De meting konden ze overal uitvoeren om te controleren of je voertuig gelijk was zoals deze nieuw op de markt kwam.
Sinds een aantal jaren zijn er wel milieu eisen gesteld aan alle nieuwe voertuigen gesteld. De fabrikanten moesten dus de voertuigen laten voldoen aan de Nederlandse wetgeving. Daarom hebben de meeste moderne voertuigen een dip in het vermogen grafiek bij ca. 50% toeren van het maximale vermogen.
Bij alle nieuwe voertuigen en zelfbouw word een Dynamisch meting gedaan. Vanaf het moment dat door de RDW bij keuringen van nieuwe voertuig ook de emissienorm geluid wordt gemeten, wordt gebruik gemaakt van de testbaan van de RDW in Lelystad. Hier is een vast proefterrein uitgezet om de motor rijdend, dus 'dynamisch' te meten. Globaal komt deze test hierop neer: er staan twee microfoons opgesteld, waar tussendoor met de motor gereden wordt. Uiteraard zijn er wettelijke eisen gesteld aan o.a. de meetapparatuur, de toestand van de motorfiets, het proefterrein, de plaats van de microfoons en de wijze van rijden. Na deze meting mag voor het gros van de motoren de waarde van 80 dB(A) op dit moment niet overschreden worden. Deze norm van 80 dB(A) is vastgelegd in Europese regelgeving. Vanaf 1982 is de RDW ten behoeve van de statische meting (de meting langs de weg) aan de betreffende motor een referentiewaarde en een toerental gaan afgeven en archiveren. Deze gegevens worden in lijsten van het kentekenregister verwerkt. Omdat bij de statische meting de afstand tussen microfoon en uitlaat maar 50 cm is, wordt deze waarde altijd hoger dan de norm van 80 dB(A) van de dynamische meting. Ook wordt rekening gehouden met onder andere de cilinderinhoud en bouw van de betreffende motorfiets. Begrijpelijk wordt nu misschien ook dat in de lijsten van de vele merken en types motoren ook verschillende referentiewaarden voorkomen. Van de merken en types met een bouwjaar van voor 1982 is niet altijd een referentiewaarde aanwezig voor de statische meting. Wel heeft de RDW een lijst met ervaringswaarden vastgesteld, waarin bijvoorbeeld is gesteld dat een motor met een cilinderinhoud van meer dan 1000 cc bij een statische meting maximaal 106 dB(A) mag voortbrengen. Logisch, want ook al hebben oudere motoren een goede uitlaat, ze kunnen niet altijd voldoen aan de moderne eisen.
Zoals je al zei maakt een voertuig veel meer geluid als je tijdens het acceleren hogere toeren maakt. Dit zijn meestal kortstondige momenten. De meeste voertuigen rijden op de weg constanten snelheid in hoge versnelling.
Inmiddels zijn er veel regels en grenzen. Als je de regels en grenzen weet kun je daarbinnen nog best veel doen. Ik wil een redelijk extreme motor maken, dus moet ik weten waar de grenzen zijn en waar ik de grenzen kan verleggen door bijvoorbeeld een andere frame.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik zie een SR42a 1989 en een 1996 sr43, geen type er tussen terwijl de laatste wijziging in 1996 is..
Dus ga maar gewoon uit van 89db bij 3300 toeren, mn sr43 met legale laser 94 db bij 5000rpm en met race use only 104 db [met K&N open luchtfilter, maakt ook meer herrie ]
Op straat rij ik met de open pijp en nooit last gehad, maar nog nooit naar de stuur weggetjes in het buitenland geweest [ nu ja wel in spanje maar daar doet niemand moeilijk ]
Dus ga maar gewoon uit van 89db bij 3300 toeren, mn sr43 met legale laser 94 db bij 5000rpm en met race use only 104 db [met K&N open luchtfilter, maakt ook meer herrie ]
Op straat rij ik met de open pijp en nooit last gehad, maar nog nooit naar de stuur weggetjes in het buitenland geweest [ nu ja wel in spanje maar daar doet niemand moeilijk ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
ohhh ja Spanje...............met ook bijna altijd goed weer en mensen die off road allemaal best vinden, en nederlandse bars met mooie mokkels ohhh ja Spanje
Zappa wat doe je me aan om nu over Spanje te beginnen nu ik die winter zo beu ben.............................
futurist
sorry even off topic
Zappa wat doe je me aan om nu over Spanje te beginnen nu ik die winter zo beu ben.............................
futurist
sorry even off topic
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Is het geen optie om gewoon een dB killer in je uitlaat te plaatsen wanneer je naar "risicogebieden" gaat? Stomme regeltjes als geluid zijn nou niet echt dingen die ik me zou laten tegenhouden om de motor zo op te bouwen als ik wil.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hier een leuke vid van mn spanje trip om een beetje op te warmenfuturist schreef:ohhh ja Spanje...............met ook bijna altijd goed weer en mensen die off road allemaal best vinden, en nederlandse bars met mooie mokkels ohhh ja Spanje
Zappa wat doe je me aan om nu over Spanje te beginnen nu ik die winter zo beu ben.............................
futurist
sorry even off topic
http://www.youtube.com/watch?v=3aBglmAQ1oo
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dat idd een optie, maar is wel merkbaar in het vermogenband wanneer de motor extremer is afgesteld.Thoran schreef:Is het geen optie om gewoon een dB killer in je uitlaat te plaatsen wanneer je naar "risicogebieden" gaat? Stomme regeltjes als geluid zijn nou niet echt dingen die ik me zou laten tegenhouden om de motor zo op te bouwen als ik wil.
Ik heb inmiddels een dr650 frame gevonden, maar moet eerst een werkende motorfiets met een dr800 blok aanbieden aan de RDW voordat ik kan gaan verbouwen. De motor moet dan voldoen aan de permanenten eisen uit 1992. Dit zal net meer lukken na de verbouwing
Wordt opzich al een uitdaging om alles van de DR800 op een frame van een DR650 te monteren. Ook moet ik het motorblok "eventje" repareren.
Zo blijven we wel lekker bezig. Ik wist altijd al dat het niet makkelijk zo zijn. Als het makkelijk zou zijn dan zo ik het saaie verbouwing worden. Ik hou wel van een uitdaging.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Leuk filmpje. Om offroad te rijden lijkt mij Spanje een leuk landzappa.suzuki schreef:Hier een leuke vid van mn spanje trip om een beetje op te warmenfuturist schreef:ohhh ja Spanje...............met ook bijna altijd goed weer en mensen die off road allemaal best vinden, en nederlandse bars met mooie mokkels ohhh ja Spanje
Zappa wat doe je me aan om nu over Spanje te beginnen nu ik die winter zo beu ben.............................
futurist
sorry even off topic
http://www.youtube.com/watch?v=3aBglmAQ1oo
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Erg mooi land reed daar op zondag op een halve berg op een geitenpad waar je nog geen geit verwacht een hoek om en zat bijna op een 4x4 die de andere kant op kwam, daar ga je bijna niet rijden op zondag omdat de rest van spanje dat ook doet
Volgens mij is hier ooit iemand al bezig geweest met een dr800 blok in een dr 650 te hangen.
helaas werkt de zoek functie hier niet naar een bepaalde datum dus kan um niet terug vinden
Volgens mij is hier ooit iemand al bezig geweest met een dr800 blok in een dr 650 te hangen.
helaas werkt de zoek functie hier niet naar een bepaalde datum dus kan um niet terug vinden
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Denk dat Coentje al kennis gemaakt heeft met de maker: http://www.youtube.com/watch?v=xl7RxrTCqaozappa.suzuki schreef: helaas werkt de zoek functie hier niet naar een bepaalde datum dus kan um niet terug vinden
Leo schreef:Denk dat Coentje al kennis gemaakt heeft met de maker: http://www.youtube.com/watch?v=xl7RxrTCqaozappa.suzuki schreef: helaas werkt de zoek functie hier niet naar een bepaalde datum dus kan um niet terug vinden
Ik heb bij Enno de losse blok onderdelen gekocht. Zijn motor zag er goed uit.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Deze al gezien ?
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... er-60.html
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... er-60.html
Nu wel.thumper schreef:Deze al gezien ?
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... er-60.html
Bedankt voor de tip. Weer een paar dingen geleerd, vooral zijn ervaring met de trillingen. Nu weet ik welke materialen ik wel en niet moet gebruiken.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.