Oke Jan, laten we deze discussie openen als onderwerpje. Kunnen andere ook hun mening geven. Daar is dit forum voor bedoelt.
Mijn mening is dat jij als de rijder gek bent op het kruipdoor sluipdoor werk, niet je motor helaas. Hoe langzamer en moeilijker het parcours de lichter mijn motor moet worden.
Trail rijden ze op een motor van 70 kgs, en dat is niet voor niets.
Maar ik begrijp heel goed dat voor offroad een motor een alleskunner moet zijn, lange zandbanen en zo nu en dan een single track.
Maar als ik moest kiezen, liever zo licht mogelijk.
KTM LC4 600, de motor voor het betere sluip-, kruipdoor werk
Moderator: ghulst
Klinkt logisch en is waar, mar is toch ook "relatieve onzin"...
Hoezo...
welnu, ik vergelijk het wel eens met een verhaal van een ex-collega van me...
Hij was wat te zwaar geworden en had tegenwoordig zoetjes in de koffie.
Prima idee.. Toen we bij een klant dan ook koffie met een gebakje kregen, hoefde hij alleen maar zwarte koffie, want hij had zijn zoetjes bij zich...
Echter op de vraag van de klant of hij misschien nog zo'n lekkere slagroompunt wilde hebben hoefde hij niet lang na te denken en verorberde deze eveneens... de moraal van dit verhaal.
Een licht kereltje van 65 kg op een KTM 520 weegt dus ca. 185 kg als combinatie.
Een zware horeca-tijger op dezelfde motor kan misschien wel 230 kg wegen als combinatie.
Dat een lichtere motor wat handelbaarder en wendbaarder is, staat vast, maar ook het vermogen van de machine kan hierbij helpen...
Je trekt een zware KTM met veel power eerder door een diep sporenpad dan met een XR250/XR400/XR600 ...
Ik hoor het wel weer of ik onzin uitkraam...!
Groeten,
Wopke
die zijn YZ aan het prepareren is voor een clubmaiscross....!
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
Verdorie,Wopke schreef:
Een licht kereltje van 65 kg op een KTM 520 weegt dus ca. 185 kg als combinatie.
Een zware horeca-tijger op dezelfde motor kan misschien wel 230 kg wegen als combinatie.
Wopke
ik ben ontmaskerd
Jo, die nu weet dat hij een zware horeca-tijger is
Hoi "horeca-tijger", jouw geheim deel je nu met "de hele wereld".
En natuurlijk kraam je (geen/heel veel).... onzin uit.
De motor, die dus veel zwaartekracht bezit, gaat met iemand van 65 kgs die kant uit die hij wil, iemand van 110 kgs(horecatijgers ed) zal die motor eerder kunnen herstellen.
En natuurlijk kraam je (geen/heel veel).... onzin uit.
De motor, die dus veel zwaartekracht bezit, gaat met iemand van 65 kgs die kant uit die hij wil, iemand van 110 kgs(horecatijgers ed) zal die motor eerder kunnen herstellen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ik+cr wegen ongeveer 147,5kg
das ongeveer het zelfde als de "horeca-tijger" waar jullie het over hebben
das ongeveer het zelfde als de "horeca-tijger" waar jullie het over hebben
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Da's toch het belangrijkste : fun hebben
Zondag kon ik het weer niet laten een mountain-bikers pad te kiezen...
slinger de slinger en jawel plezier voor twee maar blijft voor mij de vraag of het hard (genoeg) gaat.....lastig en vermoeiend is het in ieder geval.
Ik 73 kg KTM lc4 620 135 kg......
Later nog bijna vast op een zeer modderig bospad...tot de assen erin maar zo'n zware jongen baggerd gewoon door !!!! lukt dat ook met zo'n ligt ding ??
Zondag kon ik het weer niet laten een mountain-bikers pad te kiezen...
slinger de slinger en jawel plezier voor twee maar blijft voor mij de vraag of het hard (genoeg) gaat.....lastig en vermoeiend is het in ieder geval.
Ik 73 kg KTM lc4 620 135 kg......
Later nog bijna vast op een zeer modderig bospad...tot de assen erin maar zo'n zware jongen baggerd gewoon door !!!! lukt dat ook met zo'n ligt ding ??
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
jepsKTM Jan schreef:Da's toch het belangrijkste : fun hebben
Zondag kon ik het weer niet laten een mountain-bikers pad te kiezen...
slinger de slinger en jawel plezier voor twee maar blijft voor mij de vraag of het hard (genoeg) gaat.....lastig en vermoeiend is het in ieder geval.
Ik 73 kg KTM lc4 620 135 kg......
Later nog bijna vast op een zeer modderig bospad...tot de assen erin maar zo'n zware jongen baggerd gewoon door !!!! lukt dat ook met zo'n ligt ding ??
voordeel van lichte motor is dat je hem er veel makkelijker uitkrijg,beter stuur enz enz enz
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Jan, je hebt gelijk, er gaat niets boven een mooi singletrackie, en die mountainbike trackies zijn de mooiste die gebruik ik ook het liefste. Alleen jammer dat je af en toe bikers tegenkomt, maar ja wie het zwaarst is wint .slinger de slinger en jawel plezier voor twee
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ja dat gewicht blijft een veelbesproken onderwerp, kan iemand van 65 kg een 520 houden is ook de vraag. Ik ben 90 kg (zonder spek!) op een 620 lc 4 en vind het een superfijn brommertje.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ik heb op crossweek goze van 17 gezien die op een cr500 (wel crosser) reed en echt hard ging met dat ding(kon een heel eind met toine van dijk mee komen)mike schreef:Ja dat gewicht blijft een veelbesproken onderwerp, kan iemand van 65 kg een 520 houden is ook de vraag. Ik ben 90 kg (zonder spek!) op een 620 lc 4 en vind het een superfijn brommertje.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
over een 500 cc gesproken heb jij wel eens Eric Geboers gezien ??
of zelfs ooit van 'm gehoord ?
een heeeeeeeeele rappe kleine Belg.......
of zelfs ooit van 'm gehoord ?
een heeeeeeeeele rappe kleine Belg.......
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
over 500cc gesproken wel eens van carlo hulsen gehoordKTM Jan schreef:over een 500 cc gesproken heb jij wel eens Eric Geboers gezien ??
of zelfs ooit van 'm gehoord ?
een heeeeeeeeele rappe kleine Belg.......
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
JA !!! een KTM 620 is geschikt voor het kruip/sluip door !!!!
Ik ben net terug uit Handel (Peelrandrit 2002) en kei kapot
Zoveel mais velden en los zand heb ik nog nooit gezien poehee wat zwaar......
Op de vers omgeploegde en zompige maisvelden ging het niet vooruit.
Maar diegene die mij voorbijstoven op het veld konden niet zo goed vooruit in de bossen op de smalle paden...daar kwam ik bij...
P.S. zijn er meer noppers naar Handel geweest ?????
Ik ben net terug uit Handel (Peelrandrit 2002) en kei kapot
Zoveel mais velden en los zand heb ik nog nooit gezien poehee wat zwaar......
Op de vers omgeploegde en zompige maisvelden ging het niet vooruit.
Maar diegene die mij voorbijstoven op het veld konden niet zo goed vooruit in de bossen op de smalle paden...daar kwam ik bij...
P.S. zijn er meer noppers naar Handel geweest ?????
Ik ben net terug uit Handel (Peelrandrit 2002) en kei kapot
Zoveel mais velden en los zand heb ik nog nooit gezien poehee wat zwaar......
Op de vers omgeploegde en zompige maisvelden ging het niet vooruit.
Maar diegene die mij voorbijstoven op het veld konden niet zo goed vooruit in de bossen op de smalle paden...daar kwam ik bij...
P.S. zijn er meer noppers naar Handel geweest ?????
Ja Jan,
ik was er ook.
Wat de maisvelden betreft: vooral veel gas geven in de juiste versnelling, en je gaat er een hele hoop voorbij
Wel niet te veel gas geven tussen de bomen : ik heb er 2 naast hun motor zien liggen met een van pijn vertrokken gezicht
Dit natuurlijk op de snelle stukken.
Jo VdB
Laatst gewijzigd door Jo VdB op vr nov 01, 2002 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
He die Jo fijne tip voor het maisveld maar euhhh,
wat is een juite versnelling ?
Ik met mijn 620 met ES en FIM Kenda enduro bandje en een iets te zware
achtervering moest behoorlijk ploegen op overeind te blijven in de 2e of hooguit de 3e versnelling en ging ik harder dan kwam mijn achterwiel voorbij/ langs zij.....
Wat zal ik eens proberen ??
Groeten Jan
wat is een juite versnelling ?
Ik met mijn 620 met ES en FIM Kenda enduro bandje en een iets te zware
achtervering moest behoorlijk ploegen op overeind te blijven in de 2e of hooguit de 3e versnelling en ging ik harder dan kwam mijn achterwiel voorbij/ langs zij.....
Wat zal ik eens proberen ??
Groeten Jan
KTM Jan schreef:He die Jo fijne tip voor het maisveld maar euhhh,
wat is een juite versnelling ?
Hangt natuurlijk ook af van de door jou gebruikte overbrenging.
Ik zou zeggen "hoog toerental --> veel PK's (die je in deze omstandigheden absoluut nodig hebt)
Dit natuurlijk als je voldoende grip hebt. En met een zware 4takt je grip opbouwen door het motorkoppel en een goede achterband met grip.
Of een Kenda FIM dat heeft weet ik niet ???
Ikzelf heb met 800 gram bandendruk rond gereden.
Ik met mijn FIM Kenda enduro bandje
En je kont zo ver mogelijk naar achter steken natuurlijk, boven je achterspatbord
Dit laatste is bij mijn lichaamsbouw niet zo moeilijk
Jo