DR 800 Café Racer
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Op verzoek van een aantal leden en omdat ik het ook gewoon leuk vind een topic met mijn DR800 café racer project. Op dit moment heb ik alleen een DR800 met een defect blok en 2,5 motorblok in onderdelen. Het zal geen offroad motoren worden, maar het hart blijft een DR800.
Op internet kun je natuurlijk veel vinden. Als inspiratie van mijn café racer heb ik 2 ontwerpen gebruikt van Italiaanse ontwerper Oberdan Bezzi. Er is nog en kleine kans dat het een café fighter wordt. Ontwerp blijft dan globaal het zelfde, maar dan moet je meer denken aan een USD voorvork, wavedisk remschijven en PVM velgen
Op de motor beurs stond op de stand van Yamaha een XRJ1300 die door Wrench Monkees was verbouwd. Het globale ontwerp is anders dan mijn plan, maar de details waren prachtig. Ik heb ca. 50 foto's genomen met details van de motor.
Het zal een grote verbouwing worden die verder gaat dan alleen uiterlijk. Ook wil ik de DR800 blok een sportief karakter geven. Extra vermogen, koppel of topsnelheid is niet heel belangrijk. De DR heeft standaard niet veel vermogen, maar wel voldoende. 20% extra vermogen uit een motorblok zonder turbo, compressor of lachgas is al een uitdaging. 20% van 50pk is slechts 10pk. Als ik veel vermogen zou willen dat had ik niet gekozen voor een DR800 motorblok.
Ook de geometrie van het frame wil ik drastisch aanpassen. Voor het uiterlijk wil ik het balhoofd lager plaatsen en voor het stuurgedrag wordt ook de balhoofdhoek en naloop aangepast. Ik weet niet of ik straks open kelken op mijn carburateur wil of open luchtfilters. Het nadeel van open luchtfilter is dat deze niet standaard past tussen het frame, dus ook daar moet het frame breder worden. Ook wil ik een 180 brede achterband waarvoor het standaard frame te smal is. Het wordt wel voornamelijk een uitdaging om dit volgens de regels van de RDW te doen.
Voorlopig ga ik mijn DR800 een deel strippen, zodat ik het frame en motorblok beter kan zien. Dan weet ik ook beter wat de maten mogen zijn van een tank. Een geschikte tank (die ook mooi is) zoeken wordt ook nog een speur tocht. Ook moet ik mij zelf nog goed informeren over de mogelijkheden en de voor- en nadelen van mijn plannen. Ik verwacht pas te beginnen wanneer het echt Herfst wordt. Het zal een project worden van ca. 2 jaar.
Op internet kun je natuurlijk veel vinden. Als inspiratie van mijn café racer heb ik 2 ontwerpen gebruikt van Italiaanse ontwerper Oberdan Bezzi. Er is nog en kleine kans dat het een café fighter wordt. Ontwerp blijft dan globaal het zelfde, maar dan moet je meer denken aan een USD voorvork, wavedisk remschijven en PVM velgen
Op de motor beurs stond op de stand van Yamaha een XRJ1300 die door Wrench Monkees was verbouwd. Het globale ontwerp is anders dan mijn plan, maar de details waren prachtig. Ik heb ca. 50 foto's genomen met details van de motor.
Het zal een grote verbouwing worden die verder gaat dan alleen uiterlijk. Ook wil ik de DR800 blok een sportief karakter geven. Extra vermogen, koppel of topsnelheid is niet heel belangrijk. De DR heeft standaard niet veel vermogen, maar wel voldoende. 20% extra vermogen uit een motorblok zonder turbo, compressor of lachgas is al een uitdaging. 20% van 50pk is slechts 10pk. Als ik veel vermogen zou willen dat had ik niet gekozen voor een DR800 motorblok.
Ook de geometrie van het frame wil ik drastisch aanpassen. Voor het uiterlijk wil ik het balhoofd lager plaatsen en voor het stuurgedrag wordt ook de balhoofdhoek en naloop aangepast. Ik weet niet of ik straks open kelken op mijn carburateur wil of open luchtfilters. Het nadeel van open luchtfilter is dat deze niet standaard past tussen het frame, dus ook daar moet het frame breder worden. Ook wil ik een 180 brede achterband waarvoor het standaard frame te smal is. Het wordt wel voornamelijk een uitdaging om dit volgens de regels van de RDW te doen.
Voorlopig ga ik mijn DR800 een deel strippen, zodat ik het frame en motorblok beter kan zien. Dan weet ik ook beter wat de maten mogen zijn van een tank. Een geschikte tank (die ook mooi is) zoeken wordt ook nog een speur tocht. Ook moet ik mij zelf nog goed informeren over de mogelijkheden en de voor- en nadelen van mijn plannen. Ik verwacht pas te beginnen wanneer het echt Herfst wordt. Het zal een project worden van ca. 2 jaar.
Laatst gewijzigd door Coentje op ma feb 25, 2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De geschiedenis hoe ik bij een DR800 ben gekomen. Ik stond in 2005 met een kennis te praten. Ik vertelde dat het me leuk lijkt om nog eens een oude cross motor te kopen en deze op te knappen. Niet al te duur, zodat wanneer het niet lukt het geen probleem is. Ik wil graag sleutel aan een motor, maar aan mijn 2003 Suzuki GSX750F is niet veel aan te sleutelen. Ook wanneer mijn GSXF uit elkaar ligt kan ik geen motor rijden. Het is niet de bedoeling om te gaan crossen, maar om te sleutelen. Hij verteld dat hij nog een Suzuki SP 370 had uit 1978 en voor 150 euro mocht hebben. Hij wilde hem ook opknappen, maar komt er toch niet aan toe. De motor heeft wel 5 jaar stil gestaan, maar met de Kickstart voelde ik compressie en hij deed wel wat. Omdat hij 5 jaar had stilgestaan durfde ik hem niet te starten. Eerst alles uit elkaar halen en alles goed controleren. Volgens mij kennis heeft hij 5 jaar geleden wel gelopen. In de olie filter kwam ik stukje metaal tegen. Dus ben ik opzoek gegaan naar onderdelen en kort daarna kwam ik een sloop SP370 tegen. Omdat beide motorblokken schade had, moest ik opzoek naar een ander motorblok.
Toen ik een motorblok ging halen had de verkoper een DR800 in de schuur staan. Dat heeft toen wel een indruk achter gelaten. Het motorblok dat ik ophaalde was het reserve blok van toen de verkoper met een SP370 in 2007 naar Dakar heeft gereden.
De SP370 was de start van een nieuwe hobby, sleutelen aan motoren.
In de daarop volgende jaren is alles gepoeder coat, verchroomd, gespoten en gereviseerd. Alle boutjes, moertjes, revetten, pakkingen, en lagers zijn vervangen door nieuwe onderdelen. Blok is totaal gereviseerd. Wielen heb ik opnieuw laten spaken. Nog veel meer van die kleine dingen.
In november 2008 was eindelijk klaar. Twee maanden eerder kon hij voor het eerst gestart worden. Het was een beetje trial en error om hem te starten. Ik had meerdere carburateurs en ontstekingen. Eerst zorgen dat er een vonk is. Dan gecontroleerd of er brandstof stroomt. Daarna het vele male trappen.
http://www.youtube.com/watch?v=m21Ej7q1-NE
Eindelijk liep hij. De rook was van de isolatie band die je nat moet maken om makkelijk te wikkelen.
http://www.youtube.com/watch?v=RE8s9LwNJ1k
Na meer dan 3 jaar geregeld bezig te zijn met de SP kon ik voor het eerst gaan rijden.
Na het resteren van een SP370 en het verbouwen van een GSXR750 was ik opzoek naar een nieuw sleutel project. Het sleutel aan een SP370 is altijd leuk geweest, maar heeft te weinig vermogen om met een groepje te gaan toeren. Ook een 1 cilinder is totaal anders dan de 4 cilinder die ik normaal rij. Een DR800 lijkt mij dus een leuke motor om aan te sleutel en om te berijden.
Mijn Vriendin heeft een Suzuki SV650SRA en ik had naast mijn GSXR750 ook de SP370. Vergeleken met de meeste leden ben ik een amateur op gebeid van offroad rijden. Ik vind het leuk om een keer onverharde weg te nemen, maar verder vind ik het trottoir al off-road. De SP370 is leuk off road, maar komt wel vermogen te kort als je met een groep met toer motoren wil rijden. Als ik een DR800 project wilde beginnen, dan zou het ook te vol worden in mijn garage, dus heb ik besloten om een paar maanden geleden mijn SP 370 te verkopen.
Na de SP370 heb ik ook nog een GSXR 750 uit ’89 verbouwd naar een streetfighter.
Toen ik een motorblok ging halen had de verkoper een DR800 in de schuur staan. Dat heeft toen wel een indruk achter gelaten. Het motorblok dat ik ophaalde was het reserve blok van toen de verkoper met een SP370 in 2007 naar Dakar heeft gereden.
De SP370 was de start van een nieuwe hobby, sleutelen aan motoren.
In de daarop volgende jaren is alles gepoeder coat, verchroomd, gespoten en gereviseerd. Alle boutjes, moertjes, revetten, pakkingen, en lagers zijn vervangen door nieuwe onderdelen. Blok is totaal gereviseerd. Wielen heb ik opnieuw laten spaken. Nog veel meer van die kleine dingen.
In november 2008 was eindelijk klaar. Twee maanden eerder kon hij voor het eerst gestart worden. Het was een beetje trial en error om hem te starten. Ik had meerdere carburateurs en ontstekingen. Eerst zorgen dat er een vonk is. Dan gecontroleerd of er brandstof stroomt. Daarna het vele male trappen.
http://www.youtube.com/watch?v=m21Ej7q1-NE
Eindelijk liep hij. De rook was van de isolatie band die je nat moet maken om makkelijk te wikkelen.
http://www.youtube.com/watch?v=RE8s9LwNJ1k
Na meer dan 3 jaar geregeld bezig te zijn met de SP kon ik voor het eerst gaan rijden.
Na het resteren van een SP370 en het verbouwen van een GSXR750 was ik opzoek naar een nieuw sleutel project. Het sleutel aan een SP370 is altijd leuk geweest, maar heeft te weinig vermogen om met een groepje te gaan toeren. Ook een 1 cilinder is totaal anders dan de 4 cilinder die ik normaal rij. Een DR800 lijkt mij dus een leuke motor om aan te sleutel en om te berijden.
Mijn Vriendin heeft een Suzuki SV650SRA en ik had naast mijn GSXR750 ook de SP370. Vergeleken met de meeste leden ben ik een amateur op gebeid van offroad rijden. Ik vind het leuk om een keer onverharde weg te nemen, maar verder vind ik het trottoir al off-road. De SP370 is leuk off road, maar komt wel vermogen te kort als je met een groep met toer motoren wil rijden. Als ik een DR800 project wilde beginnen, dan zou het ook te vol worden in mijn garage, dus heb ik besloten om een paar maanden geleden mijn SP 370 te verkopen.
Na de SP370 heb ik ook nog een GSXR 750 uit ’89 verbouwd naar een streetfighter.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Hoi Coentje,
Welkom bij de BIG club. Genoeg volk dat lekker aan de BIG sleutelt. Aan jouw plannen te zien ga je wel een stukje verder dan wij gemiddeld gewend zijn. En gezien jouw eerder projecten wordt het vast ook een strak resultaat. Vind de GSXR er persoonlijk stukken beter uitzien dan origineel en de locatie van de uitlaatdemper is helemaal fraai.
BIG komt erg bekend voor, zeker met die twee akrapovic blaffers. Ruudster heeft er weinig lol van gehad ben ik bang. Heb je een goede (lopende ?) basis voor jouw projectfiets?
BIG groet,
Marco
P.S. wat zien jouw werkbank en garagevloer er "bijna maagdelijk" schoon uit zeg .
Welkom bij de BIG club. Genoeg volk dat lekker aan de BIG sleutelt. Aan jouw plannen te zien ga je wel een stukje verder dan wij gemiddeld gewend zijn. En gezien jouw eerder projecten wordt het vast ook een strak resultaat. Vind de GSXR er persoonlijk stukken beter uitzien dan origineel en de locatie van de uitlaatdemper is helemaal fraai.
BIG komt erg bekend voor, zeker met die twee akrapovic blaffers. Ruudster heeft er weinig lol van gehad ben ik bang. Heb je een goede (lopende ?) basis voor jouw projectfiets?
BIG groet,
Marco
P.S. wat zien jouw werkbank en garagevloer er "bijna maagdelijk" schoon uit zeg .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Hoi Coen,
Nu echt "welkom bij de club" geheten en de aanstichter van jou BIGproject blijkt dus SPgoesdakar te zijn
Meerdere zijn hier bezig met een BIGproject maar aan jouw voorgeschiedenis te zien ga jij als eerste klaar zijn met een rijdend eindproduct.
Heel veel sleutelplezier gewenst en vergeet niet genoeg foto`s te posten !
Nu echt "welkom bij de club" geheten en de aanstichter van jou BIGproject blijkt dus SPgoesdakar te zijn
Meerdere zijn hier bezig met een BIGproject maar aan jouw voorgeschiedenis te zien ga jij als eerste klaar zijn met een rijdend eindproduct.
Heel veel sleutelplezier gewenst en vergeet niet genoeg foto`s te posten !
Bedankt voor de complimenten. De motor is idd van Ruudster geweest. De DR heeft een defect motorblok door een storing met de kettingspanner. Ik heb even snel gekeken door met het wiel het blok rond gedraaid en er zit een tik in het blok. Van Madmenno heb ik de diverse motorblokken. Mijn plan is toch om het motorblok uit elkaar te halen voor een revisie en aanpassingen, dus een defect blok is niet een probleem. Omdat het blok defect is kan alleen niet testen op een dyno wat het vermogen nu is en kan ik niet een stukje rijden op een DR800.Ouwe Reus schreef:Hoi Coentje,
Welkom bij de BIG club. Genoeg volk dat lekker aan de BIG sleutelt. Aan jouw plannen te zien ga je wel een stukje verder dan wij gemiddeld gewend zijn. En gezien jouw eerder projecten wordt het vast ook een strak resultaat. Vind de GSXR er persoonlijk stukken beter uitzien dan origineel en de locatie van de uitlaatdemper is helemaal fraai.
BIG komt erg bekend voor, zeker met die twee akrapovic blaffers. Ruudster heeft er weinig lol van gehad ben ik bang. Heb je een goede (lopende ?) basis voor jouw projectfiets?
BIG groet,
Marco
P.S. wat zien jouw werkbank en garagevloer er "bijna maagdelijk" schoon uit zeg .
Bovenstaande werkbank is niet van mij. Hier onder een paar foto's van mijn huidige werkplaats. Maar mijn vloer en werkbank hebben inmiddels een aantal motoren voorbij zien komen. Deze ruimte is oorspronkelijk bedoeld als een slaapkamer, badkamer en berging, maar heb ik tijdens de bouw casco laten opleveren. De vloer heb ik laten egaliseren en daarna de vloer geverfd met een 2 componenten verf. De vloer is hard en makkelijk schoon te maken. Ik hou gewoon van een opgeruimde werkplaats.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Welkom bij de club
DR Big caferacer. Lijkt me een aantrekkelijk idee. Zoiets? http://img26.imageshack.us/img26/8773/caferacerx.jpg
OJ
DR Big caferacer. Lijkt me een aantrekkelijk idee. Zoiets? http://img26.imageshack.us/img26/8773/caferacerx.jpg
OJ
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Als mijn vrouw deze foto's ziet van een opgeruimde werkplaats, heb ik 3 weken herrie in de keet
HansD
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big
Misschien helpt het als we allemaal onze pirelli kalender in de sleutelhokken vervangen door een mooie foto van onze vrouw in een gewaagde pose net als Coen gedaan heeft......................de antrapper schreef: Als mijn vrouw deze foto's ziet van een opgeruimde werkplaats, heb ik 3 weken herrie in de keet
HansD
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zekers wel!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Met zo'n vent, moet Ans wel een wereldvrouw zijn
Big Bigger Tiger en weer Big
frankn schreef:Nou bedankt, het was weer erg gezellig, tot ziens...
Even offtopic ; Coen weet nu meteen hoe we hier een serieus topic binnen een half uur volledig een andere kant op kunnen draaien en geen idee meer hebben waar het ook alweer over ging
Dat is misschien de reden dat ik sinds een paar dagen vaak op dit forum zit. Zelf ben ik geen actief poster, maar wel een lezer.Leo schreef:frankn schreef:Nou bedankt, het was weer erg gezellig, tot ziens...
Even offtopic ; Coen weet nu meteen hoe we hier een serieus topic binnen een half uur volledig een andere kant op kunnen draaien en geen idee meer hebben waar het ook alweer over ging
PS. De topic ging over een motor.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Check : http://2.bp.blogspot.com/-1iZzohOY7xI/U ... ig-003.JPGCoentje schreef: PS. De topic ging over een motor.
Heel mooie motor. Zelfs kort (zeer kort) getwijfeld aan mijn plannen.Leo schreef:Check : http://2.bp.blogspot.com/-1iZzohOY7xI/U ... ig-003.JPGCoentje schreef: PS. De topic ging over een motor.
Respect, Love, Peace & Happiness
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
De dood grijnst en het enigste wat je kunt doen is terug lachen.
Zo, das mooi, wat is daar nog dr-big aan... Oh ja het blok en een stuk frame...
OJ
OJ
Maarre ff on-topic, welkom hier Coen.
Leuk plan, ben daar zelf ook nog een tijd mee bezig geweest,
maar er toch maar mee opgehouden.
zal vanavond nog wel wat foto's plaatsen ter inspiratie.
Leuk plan, ben daar zelf ook nog een tijd mee bezig geweest,
maar er toch maar mee opgehouden.
zal vanavond nog wel wat foto's plaatsen ter inspiratie.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.