Hallo allemaal,
Ik ga zaterdag kijken naar een Honda crf250r uit 2009. Deze koop ik bij Action Motorsports in Netersel, Noord-brabant. Hij gaat me 2500 euro kosten. Hij heeft al een beurt gehad(tandwielen vervangen en dergelijke.) Zit net een nieuwe zuiger in.
Ik heb veel goede dingen over deze zaak gehoord, maar om niet blindelings op deze zaak af te gaan; zijn er punten waar ik op moet letten als ik zaterdag ga kijken. Zelf heb ik nog nooit op een crosser gezeten, alleen brommer(honda mtx-50r) dus hoop ik dat jullie wat tips hebben, wel rekening gehouden dat ik hem koop bij een dealer.
Alvast bedankt
Aandachtspunten motor kopen
Moderator: ghulst
Je kunt wel bij een dealer kopen, maar garantie is er niet bij. Coulance zou je kunnen verwachten maar ook dat is altijd afwachten.
Keep your fingers crossed , zullen we dan maar zeggen.
Keep your fingers crossed , zullen we dan maar zeggen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Goed kijken of de motor niet versleuteld is; ronde, beschadigde bouten en moeren. Versleten voetsteunen geeft indicatie over veel gebruik. Kijk of de wielen nog mooi rond zijn. De CR moet natuurlijk mooi lopen zonder dat je verontrustende geluiden uit het blok hoort komen; goed schakelen.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo feb 28, 2010 18:56
- Locatie: Waspik
Joop schreef:Goed kijken of de motor niet versleuteld is; ronde, beschadigde bouten en moeren. Versleten voetsteunen geeft indicatie over veel gebruik. Kijk of de wielen nog mooi rond zijn. De CR moet natuurlijk mooi lopen zonder dat je verontrustende geluiden uit het blok hoort komen; goed schakelen.
Ok, bedankt voor jullie tips, als er meer zijn laat maar weten. Maar als ik een proefritje wil maken, moet ik dan al gelijk m'n crossbroek + laarzen aan of hoeft dat niet?
En hoeveel uren is oud voor deze motor? Of op welke manier moet ik die uren bekijken?
Bedankt
Als je slim bent neem je een vriendje mee en of een crossbokje. Vaak staat hij in de showroom met zo'n driepoot.
Even opbokken en speling voelen in drie richtingen op de achterbrug. Speling -> vraag om revisie. Kijk ook of je het wiel kunt 'wringen' en of er speling zit op het wiellager.
Verder hetzelfde bij het voorwiel. Vraag even of iemand daar het voorremmetje wil intrekken. Probeer ook even of je in het midden van de stuuruitslag (dus rechtvooruit) niet een tik voelt; dan is het balhoofdlager daar ingeslagen.
Zet hem even in zijn twee stationair tegen een muur en laat met halfgas de koppeling opkomen. Hij hoort dan af te slaan. Blijft hij lopen / gaat het toerental omhoog, dan is de koppeling versleten.
Verder zou ik na de proefrit vragen of het incl. een eerste oliewissel is, waar je zelf bij mag blijven. Dat is zo gepiept en dan kan je zelf zien wat er aan de magneet van de aftapplug hangt. Laatst hadden we hier iemand die een potje zilvergruis in de olie vond. Dealer was natuurlijk niet thuis, heleboel moddergooien en heisa was het gevolg.
Even opbokken en speling voelen in drie richtingen op de achterbrug. Speling -> vraag om revisie. Kijk ook of je het wiel kunt 'wringen' en of er speling zit op het wiellager.
Verder hetzelfde bij het voorwiel. Vraag even of iemand daar het voorremmetje wil intrekken. Probeer ook even of je in het midden van de stuuruitslag (dus rechtvooruit) niet een tik voelt; dan is het balhoofdlager daar ingeslagen.
Zet hem even in zijn twee stationair tegen een muur en laat met halfgas de koppeling opkomen. Hij hoort dan af te slaan. Blijft hij lopen / gaat het toerental omhoog, dan is de koppeling versleten.
Verder zou ik na de proefrit vragen of het incl. een eerste oliewissel is, waar je zelf bij mag blijven. Dat is zo gepiept en dan kan je zelf zien wat er aan de magneet van de aftapplug hangt. Laatst hadden we hier iemand die een potje zilvergruis in de olie vond. Dealer was natuurlijk niet thuis, heleboel moddergooien en heisa was het gevolg.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo feb 28, 2010 18:56
- Locatie: Waspik
Vanmiddag langs geweest. Superzaak. En een zeer mooie motor in een super staat. In onderhoud geweest bij hun dus hij kon er alles over vertellen. Zuiger, big end,kleppen, tandwielen en ketting zijn recent vervangen. Geen rare geluiden en super geholpen. De eigenaar van de zaak heeft uitgelegd hoe je hem start en tips gegeven.
Als ik iets raar tegenkom of vragen heb of er dingen kapot gaan binnenkort kan ik gewoon zonder problemen en kosten langskomen.
Ik ben zeer tevreden, ik upload nog een foto. Onderhoudsboek, paar luchtfilters en luchtfilter-afspuit-kap krijg ik er gratis bij.
Action motorsport, Netersel, Noord-Brabant = top : D
Als ik iets raar tegenkom of vragen heb of er dingen kapot gaan binnenkort kan ik gewoon zonder problemen en kosten langskomen.
Ik ben zeer tevreden, ik upload nog een foto. Onderhoudsboek, paar luchtfilters en luchtfilter-afspuit-kap krijg ik er gratis bij.
Action motorsport, Netersel, Noord-Brabant = top : D
KickStartje schreef:Vanmiddag langs geweest. Superzaak. En een zeer mooie motor in een super staat. In onderhoud geweest bij hun dus hij kon er alles over vertellen. Zuiger, big end,kleppen, tandwielen en ketting zijn recent vervangen. Geen rare geluiden en super geholpen. De eigenaar van de zaak heeft uitgelegd hoe je hem start en tips gegeven.
*iedere motor die te koop staat is altijd recentelijk gereviceerd , ik snap nou nooit waarom iemand zo n ding ding reviceerd voor honderden euroos , en vervolgens verkoopt . zeker bij een motorzaak vertrouw ik zulke dingen niet , het is maar wat makkelijk om even een bonnetje uit te schrijven. *
Als ik iets raar tegenkom of vragen heb of er dingen kapot gaan binnenkort kan ik gewoon zonder problemen en kosten langskomen.
* tot je langs komt met een uitgelopen bigend of gebroken klep of dergelijks , dan valt het net buiten de garantie of ze beweren dat je slecht of geen onderhoud pleegt *
Ik ben zeer tevreden, ik upload nog een foto. Onderhoudsboek, paar luchtfilters en luchtfilter-afspuit-kap krijg ik er gratis bij.
* fotootjes zijn altijd welkom , gefeliciteerd met je aanwinst .*
Action motorsport, Netersel, Noord-Brabant = top : D
* wellicht iets te vroeg voor zo éen uitspraak ? *
4 strokes only !!
Liefde maakt blind. Rijd 'm even rond in de straat totdat de olie warm is en wissel die dan, opgenomen met video en kijk wat er aan sporen van metaal inzit, bijv. op de magneetplug of op een witte doek.
In het slechtste geval heb je je camera voor niets mee laten draaien en kost je dat 0.01 ct aan batterijen.
In het beste geval kan je iig aan de verkoper demonstreren dat je er niet eerst 3 uur mee bent gaan crossen en dat daarná vervolgens bleek dat je er allerlei schilfers in had zitten. De uitspraak is dan namelijk bekend: die schilfers en spaanders? Die komen door jouw rijgedrag; je zult de motor wel niet voldoende opgewarmd hebben!
Wel goed zeg dat ze het big-end zomaar vervangen hebben! Ik doe dat ook altijd elke 50 uur, want je weet maar nooit!
Maar we beseffen allemaal dat het lastig is als je verliefd bent op zo'n motor en dat je eerst pret wilt beleven; daar heb je 'm tenslotte voor aangeschaft, nietwaar?
In het slechtste geval heb je je camera voor niets mee laten draaien en kost je dat 0.01 ct aan batterijen.
In het beste geval kan je iig aan de verkoper demonstreren dat je er niet eerst 3 uur mee bent gaan crossen en dat daarná vervolgens bleek dat je er allerlei schilfers in had zitten. De uitspraak is dan namelijk bekend: die schilfers en spaanders? Die komen door jouw rijgedrag; je zult de motor wel niet voldoende opgewarmd hebben!
Wel goed zeg dat ze het big-end zomaar vervangen hebben! Ik doe dat ook altijd elke 50 uur, want je weet maar nooit!
Maar we beseffen allemaal dat het lastig is als je verliefd bent op zo'n motor en dat je eerst pret wilt beleven; daar heb je 'm tenslotte voor aangeschaft, nietwaar?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo feb 28, 2010 18:56
- Locatie: Waspik
Al die dingen zijn recent vervangen, dus niet speciaal voor mij. Deze motor is ingerolen voor een enduro.
Ik zal zodra ik de motor thuis heb staan, warmrijden en de olie vervangen. Moet dit van de motor en de versnellingsbak?
Ik ga er vanuit dat ik geen troep heb gekocht omdat de zaak ook gewoon zeer professioneel was. (En niet alleen omdat ze alles van Snap-on hebben.) De motor was nagekeken door hun voordat ze hem verkochte. En hebben toen de kettingen vervangen, achterspatbord vervangen(scheurtje erin)
Bedankt voor jullie tips en ik laat mijn bevindingen weten.
Ik zal zodra ik de motor thuis heb staan, warmrijden en de olie vervangen. Moet dit van de motor en de versnellingsbak?
Ik ga er vanuit dat ik geen troep heb gekocht omdat de zaak ook gewoon zeer professioneel was. (En niet alleen omdat ze alles van Snap-on hebben.) De motor was nagekeken door hun voordat ze hem verkochte. En hebben toen de kettingen vervangen, achterspatbord vervangen(scheurtje erin)
Bedankt voor jullie tips en ik laat mijn bevindingen weten.
Laatst gewijzigd door KickStartje op zo jan 27, 2013 18:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo feb 28, 2010 18:56
- Locatie: Waspik
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo feb 28, 2010 18:56
- Locatie: Waspik
Bedankt! Nee, zit geen urenteller op, wil slim/handig om aan te schaffen toch? Welke zijn goede urentellers?Noppy schreef:Mooi dingetje! Gefeliciteerd! Ja, lijkt me handig om beide te vervangen.
Zat er een electronische urenteller op?
Is deze urenteller van Twenty goed genoeg?
http://www.24mx.nl/motorcross/p/urentel ... ronica/k7/