Het grote injectie project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

CrazyWezel schreef:gaaf project, ik lees mee :)

als je nog een keer een turbo nodig hebt om er op te bouwen even een pb sturen,
die ik tegenwoordig genoeg, ook biturbo's.. ben zelfs bezig om te kijken of ik er een straal motor van kan maken.. maar dan niet voor in een motor, gewoon voor de fun.

wat betreft je brandstofpomp.. ik zou gewoon een leidingpomp nemen, die kun je wegbouwen waar je maar wilt, zelfs onder je bodemplaat, als je maar zorgt dat hij onder het niveau van je tank zit zodat hij niet zelfaanzuigend hoeft te zijn

offtopic:

toen ik las megasquirt moest ik meteen aan leo's buurvrouw denken.. :)
Turbo op een BIG? :lol: Dat kan alleen maar gaaf zijn ;)

Ik heb net een GSX-R750 benzinepomp op de kop getikt, enige nadeel is dat ie een stuk groter is dan ik dacht. Waarschijnlijk ga ik mijn tank moeten verzagen om er plek voor te maken.
Dinsdag ga ik waarschijnlijk een stel throttlebodies ophalen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik hoorde van leo van je project, en vond het toch wel een gaaf idee..

Een turbo op een big.. dat is inderdaad gaaf, er stond eerst een filmpje op youtube van een gele big met turbo en injectie krijg 'm niet meer gevonden.. :woow:

wel injectie op z'n hobbybobs http://www.youtube.com/watch?v=TPTLA2tWZ1M

stel je gaat ooit knutselen met een turbo, ik help je graag mee.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Onderdeeltjes:


Afbeelding

GSX-R600 Throttlebodies:
Afbeelding

De lambda sensor van een Volvo S80 en een koelvloeistofsensor van een Saab 900:
Afbeelding


Nu enkel nog twee luchtfilters, een inlaatluchtsensor en nog een paar handen vol met klein spul.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Die throttlebody's , gebruik je daar nu 2 van ?
Zoniet snap ik er niks meer van :lol:
Zandprutser 1e klas.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

kzag alleen een zwart doek:
injectie 1a.JPG
injectie 2a.JPG
injectie 3a.JPG
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

GAAAAFFFFF MAN EEN 4 CILINDER BIG

ik vind het knap dat je er alleen al durft beginnen, reken vast op massa productie want waarschijnlijk krijg je hier aanhangers als het lukt.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

http://www.youtube.com/watch?v=BlyDYvoajPs

Ik weet niet of bovenstaand filmpje al voorbij was gekomen. Het filmpje zelf laat niet zoveel zien. In het begeleidende tekstje van de plaatser staat wel het een en ander. Geen idee of het nuttig is, maar die Big klinkt wel lekker :D
:zwaaien:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

kantelaar schreef:Die throttlebody's , gebruik je daar nu 2 van ?
Zoniet snap ik er niks meer van :lol:
Jep, ik ga de buitenste twee gebruiken. De ene omdat daar de ophanging van de gaskabel in zit, de andere omdat daar een belangrijke sensor zit (de Throttle Position Sensor, die geeft door hoever je je gas open hebt)

@Leo: Oeps, ik ben MF gewend, die verkleint plaatjes automagisch
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:GAAAAFFFFF MAN EEN 4 CILINDER BIG

ik vind het knap dat je er alleen al durft beginnen, reken vast op massa productie want waarschijnlijk krijg je hier aanhangers als het lukt.

futurist
Massaproductie zie ik op dit moment nog niet zo heel erg zitten ;) Is best wel een uitzoekwerkje om alles bij elkaar te krijgen, en de prijzen van sommige onderdelen lopen ver uit elkaar. Zo heb ik bijvoorbeeld €25 voor die Lambda sensor betaald, terwijl je ze op andere plekken makkelijk voor meer dan €100 vindt. Zelfde voor de gasklephuizen, die heb ik nu voor €110 gehaald, maar als je op ebay kijkt dan zit je al snel boven de €150 inclusief verzendkosten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Thoran schreef:
kantelaar schreef:Die throttlebody's , gebruik je daar nu 2 van ?
Zoniet snap ik er niks meer van :lol:
Jep, ik ga de buitenste twee gebruiken. De ene omdat daar de ophanging van de gaskabel in zit, de andere omdat daar een belangrijke sensor zit (de Throttle Position Sensor, die geeft door hoever je je gas open hebt)

@Leo: Oeps, ik ben MF gewend, die verkleint plaatjes automagisch
Ah , ok ik kan het nog volgen :lol:
Zandprutser 1e klas.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Meer plaatjes. Ik heb de gasklephuizen gedemonteerd en de buitenste twee weer aan elkaar gemaakt.

Deze keer ook eerst de foto's verkleind, dus hopelijk is er nu meer te zien dan alleen een werkblad ;)

Afbeelding

Heeft er hier trouwens iemand een SR43 blok zonder carbs liggen, maar met de inlaatrubbers nog wel gemonteerd? Zo ja, zou je dan de afstand tussen de rubbers kunnen opmeten? (liefst vanaf de binnenkant van het ene rubber naar de binnenkant van het andere rubber.) Zelf heb ik het in augustus al eens opgemeten, ik heb er alleen niet precies bij gezet wat ik gemeten heb.
Mocht deze afstand nou goed overeen komen, dan zou dat heel wat minder werk betekenen ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ga ik vanavond doen als ik de eerste ben, ik stuur je mijn gsm nummer in een pb zodat je me vanavond kan sms en zodat ik het niet vergeet.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:ga ik vanavond doen als ik de eerste ben, ik stuur je mijn gsm nummer in een pb zodat je me vanavond kan sms en zodat ik het niet vergeet.
futurist
Sorry als ik je wakker heb gesmst. Ik was vanaf ongeveer 15:00 tot nu aan het werk ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

laat maar ik heb de plaatjes gekeken en snap m :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

CrazyWezel schreef:laat maar ik heb de plaatjes gekeken en snap m :)
Huh?

Anyway, net een mailtje ontvangen van futurist met daarin wat maten, en ik denk dat ik geluk heb en dat de TB's gewoon zonder aanpassingen in de inlaatrubbers gaan passen. Vanavond ga ik ze nog een keertje opmeten, maar als het past dan zou dat natuurlijk enorm goed nieuws zijn :lol: Dat betekent namelijk dat ik de fuel rail enkel maar hoef af te zagen en af te sluiten, in plaats van er iets heel nieuws voor te verzinnen.
Daarnaast heb ik een bestelling uit laten gaan voor passende luchtfilters, dus die zouden ergens deze week ook nog binnen moeten komen. Enige dat ik dan nog moet verzorgen is een inlaatluchtsensor en alle connectoren.

Futurist, nogmaals bedankt! :toost:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Na lang nagedacht te hebben heb ik toch maar besloten om niet aan mijn tank te gaan zagen en lassen, maar een externe brandstofpomp te gaan gebruiken. Mijn oog is op dit moment gevallen op de pomp van een Hatsjoebusa uit 99/2000, allereerst omdat het een pomp is die buiten de tank hoort. Daarnaast heeft hij een ingebouwde brandstofdrukregelaar, dus hoef ik me niet ook nog om de plaatsing van dat ding zorgen te maken. Nu alleen nog eentje vinden voor een redelijke prijs... :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

TDan moet je ook bij die auto cross jongens kijken want die kopen hatsjoebusas op bij het leven.
Greetz futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Kleine update. Vanochtend de Hayabusa pomp ontvangen. Daarnaast van de week nog wat kleine dingetjes opgelost, bijvoorbeeld hoe ik mijn brandstofrail mooi afsluit en ik heb de stekkers van de injectie, TPS en MAP sensor klaar gemaakt voor hergebruik. En de VW dealer heeft mij weer 15 euro afhandig gemaakt voor de Lambda stekker.
Daarnaast nog een beetje ruzie gemaakt op MF, maar dat is een heel ander verhaal :P

Nog een paar kleine dingetjes regelen, en dan waarschijnlijk maandag beginnen met het ombouwen van de fiets :D
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

En waar heb je de pomp vandaan???????

Mooi project trouwens!! :toost:
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik heb er een uur in gestoken het verloop van het verhaal op MF te lezen. het bevestigd mijn gevoel over MF. er zwerven daar lui rond die blijkbaar niks anders te doen hebben als andere lui te bek*tten. en weer anderen die van repliek willen zijn en alleen ook maar dat en niet met als reden een positieve bijdrage te leveren, ook de commercielen. natuurlijk ligt de waarheid vaak in het midden. de moderators daar grijpen ook altijd te laat in en corrigeren mensen ook niet als ze doordraven.
ook het bouwen van de GT750 is leuk om te lezen, hoewel daar wat minder foto's met bijbehorend commentaar en logische volgorde te ontdekken zijn, goed daar had Joost ook voor gewaarschuwd.
ik blijf het project top vinden en ga er eens over nadenken het ook aan te vangen met jouw voorkennis nu als leidraad, afwachten op het resultaat natuurlijk. mijn grootste probleem is dat ik net iets te oud ben (mezelf vind) wat al dat computer gedoe betref dan. ik ben er niet mee opgegroeid en heb dus de kennis van EFI systemen, veel zelfs want ik heb alle cursussen motormangement van GMTO. alleen de vertaling om in die systemen met je computer te rommelen maken me terughoudend.
ik blijf je met argusogen volgen......
greetz Futurist
PS geen negatieve enrgie meer steken in die vent die tot in het oneindige maar blijft roepen dat ie geen vervelende vent is maar bij ieder woord dat ie typt €€€ tekens bedoelt.
ik begrijp dat zijn schoorsteen ook moet roken maar dan moet je niet pretenderen de enige te zijn die het weet/levert ed.
overigens is die gsxxer ook een beetje een zeur om zijn gelijk maar te bewijzen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

henk-v schreef:En waar heb je de pomp vandaan???????

Mooi project trouwens!! :toost:
Stond er gelukkig eentje op marktplaats :D
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:ik heb er een uur in gestoken het verloop van het verhaal op MF te lezen. het bevestigd mijn gevoel over MF. er zwerven daar lui rond die blijkbaar niks anders te doen hebben als andere lui te bek*tten. en weer anderen die van repliek willen zijn en alleen ook maar dat en niet met als reden een positieve bijdrage te leveren, ook de commercielen. natuurlijk ligt de waarheid vaak in het midden. de moderators daar grijpen ook altijd te laat in en corrigeren mensen ook niet als ze doordraven.
ook het bouwen van de GT750 is leuk om te lezen, hoewel daar wat minder foto's met bijbehorend commentaar en logische volgorde te ontdekken zijn, goed daar had Joost ook voor gewaarschuwd.
ik blijf het project top vinden en ga er eens over nadenken het ook aan te vangen met jouw voorkennis nu als leidraad, afwachten op het resultaat natuurlijk. mijn grootste probleem is dat ik net iets te oud ben (mezelf vind) wat al dat computer gedoe betref dan. ik ben er niet mee opgegroeid en heb dus de kennis van EFI systemen, veel zelfs want ik heb alle cursussen motormangement van GMTO. alleen de vertaling om in die systemen met je computer te rommelen maken me terughoudend.
ik blijf je met argusogen volgen......
greetz Futurist
PS geen negatieve enrgie meer steken in die vent die tot in het oneindige maar blijft roepen dat ie geen vervelende vent is maar bij ieder woord dat ie typt €€€ tekens bedoelt.
ik begrijp dat zijn schoorsteen ook moet roken maar dan moet je niet pretenderen de enige te zijn die het weet/levert ed.
overigens is die gsxxer ook een beetje een zeur om zijn gelijk maar te bewijzen.
Meestal vind ik MF best gezellig (maar ik zit dan ook voornamelijk in het Ducati topic daar) en met zoveel gebruikers moeten er ook nog wel een paar tussen zitten die wel ergens verstand van hebben :lol:
Mocht je ook willen gaan bouwen dan kan ik je natuurlijk bijstaan met alle kennis die ik heb opgebouwd (niet zo heel veel ;) ) en ik kan natuurlijk dan ook mijn mapping met je delen. Zelf heb ik veel meer met computers dan met het geklooi met naalden en sproeiers op een carburateur, dus vandaar ook dat ik mijn motor op deze manier aan het opknappen ben.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Update, direct vanaf MF gekopieerd:

Bouwdag 1.5 update

Eigenlijk wilde ik gisteravond al een update schrijven, maar mijn bedje was interessanter. Het bouwen is toch wat lastiger dan verwacht, veel van de dingen die ik van tevoren bedacht had passen toch niet, en de ruimte die ik dacht te hebben is kleiner dan verwacht.
Maar voor elk probleem is een oplossing, en aan de goede kant, de throttlebodies pasten inderdaad zonder verdere verbouwing in de inlaatrubbers. Dan het slechte nieuws: ik dacht de airbox te kunnen gebruiken, daar de schuimfilters in te kunnen laten uitkomen, en daarbij de luchttemperatuursensor te kunnen plaatsen. Echter heb ik die ruimte nodig om mijn KdFI en brandstofpomp te kunnen plaatsen. Dus één van de eerste dingen die ik heb gedaan (na het strippen van de BIG) is de airbox professioneel verwijderen.

Plaatjes.

Blote Big:
Afbeelding

De doos met onderdelen die allemaal nog gemonteerd moeten worden:
Afbeelding

Blote Big zonder airbox, maar mét TB's en luchtfilter:
Afbeelding

En het mooie (scheve :X) plaatje waar straks de benzinepomp aan komt te hangen:
Afbeelding

En dat is ongeveer alles wat ik tot nu toe gedaan heb. Vanavond ga ik verder met het monteren van de benzinepomp en de KdFI, en ga ik kijken naar een oplossing voor de sensoren.

Daarnaast heb ik nog een kort vraagje, wat één van jullie misschien weet. Een lambda sensor heeft een optimale uitlezing als ie een bepaalde afstand vanaf de uitlaatklep zit, maar na een beetje googlen kom ik nergens op uit, enkel dat de positie van de sensor tussen de 10:00 en 2:00 op de klok zou moeten zitten. Iemand een specifieker idee?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

En speciaal voor de Dr Big Club, een plaatje van hoe de werkplaats er bij stond vandaag: Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

de lambda sensor moet op een plaats zitten waar hij de juiste temperatuur bereikt.
de afstand is dus altijd verschillend, als de sensor te koud wordt krijg je fout meldingen, dat is de reden waarom bij sommige auto's (oa Honda) de voorbuis dubbel is uitgevoerd om te zorgen dat het niet te veel afkoelt. ook zit er vaak een soort metalen windschermpje voor de sensor als die in de rijwind zit.
ik heb een foto van een wholeshot voorbuis op mijn big die na een paar minuten roodgloeiend wordt bij stationair draaien. ik denk dat je meer moet kijken dat ie gemakkelijk en niet kwetsbaar komt te zitten, bv aan de "binnenkant" van de bocht net achter de cilinder. Er zijn overigens bij de automaterialen een "moer" te koop van bosal met de juiste schroefdraad om de sensor in te bouwen. Simpel over een gat lassen die je in de voorbuis maakt.
futurist
PS dat 10.00 of 2.00 uur monteren heb ik nog nooit gezien, bij auto's zitten ze waar het goed uitkomt. bv ten opzichte van de vloer.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie