Hoi forumleden,
Zojuist een proefritje gemaakt met mijn zelf omgespaakte voorwiel. Bij CMSNL.com heb ik een setje spaken gekocht om mijn roestige oude spaken te vervangen.
De oude spaken heb ik eerst geprobeerd los te draaien maar die zaten te vast geroest, daarom heb ik ze maar doorgeknipt met een boutschaar. Dat deed ik elke keer eentje en dan gelijk een nieuwe spaak plaatsen zodat ze er hetzelfde in zouden zitten. Daarna alles steeds een beetje strakker gedraaid... Met behulp van 2 kratjes (Grolsch en Hertog Jan) en de as kon ik het wiel laten draaien. Door dan een plankje ofzo vlakbij de velg te houden kon ik aardig goed zien waar de velg nog scheef was en dan aan de ene kan een beetje losser en aan de andere kant een beetje vaster, zo werkt dat ook voor de ovaliteit. Dit kostte bij elkaar een hoop tijd en moeite, uit eindelijk 2 keer alles maar weer los gedraaid omdat het niet naar mijn zin was. De laatste 3e poging de boel zo rond en recht mogelijk gemaakt en tot de conclusie gekomen dat rechter me niet ging lukken, maar het wiel is dus nu iets minder recht dan dat het was.
Met behulp van een slok Dreft heb ik het bandje er weer opgezet, en daarna de boel gebalanceerd mbv dezelfde bierkratjes door het wiel te laten draaien zakt op een gegeven moment het zwaarste deel naar het laagste punt, dat een paar keer herhalen zo dat je kan zien dat dat punt daadwerkelijk het zwaarste is, daarna bovenaan een magneetje geplakt en daar weer andere stalen delen aangeplakt totdat er geen punt meer was waar het wiel stopt, kortom 45 gram balanceer gewicht is het resultaat, deze moet ik alleen nog even ergens halen.
Wat mij nou heel erg opviel, is dat ik tijdens mijn proefritje net helemaal niet merkte van onbalans of slingering in het wiel... Dus binnenkort bij een autozaak even 45 gram plakgewichtjes kopen en dan nog eens kijken of ik iets merk...
Het wiel ziet er nu wel een stuk beter uit zonder roest!
spaken vervangen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
- Locatie: Hoorn NH
Foto's voor en na??hidde schreef: Het wiel ziet er nu wel een stuk beter uit zonder roest!
Ik heb wel eens gehoord dat balanceren bij ons type motorfiets niet echt nodig is. Veel in het veld enzo.
Weet niet of het waar is, maar kan me er wel niets bij voorstellen.
Knap trouwens dat je hiervoor geduld hebt !!!!
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Heb menig band vervangen zelf, en er zat wel een klomp lood ergens om een
speek gevouwen, maar heb zelf nooit de " balansakt " gedaan.
Dus ik weet ook niet of het beter zou kunnen
speek gevouwen, maar heb zelf nooit de " balansakt " gedaan.
Dus ik weet ook niet of het beter zou kunnen
Big Bigger Tiger en weer Big
hey dit is een beetje mijn "gebied" zeg maar
het spaken is idd niet zo moeilijk, vraagt veel tijd en als je het vaker doet wordt het steeds gemakkelijker/sneller te doen. vroeger had je geen foto toestel op je gsm dus maakte je een schets. als je het vaker doet dan kan je van een lang genoeg strip een U buigen met 2 gaten op de uiteinden waar je een as door schuift en een slap dun ijzer erin als meetpunt voor zij en hoogteslag zodat je niet meer met kratjes hoeft te prutsen.
balanceren is eigenlijk altijd nuttig, maar als je echt heel weinig snelweg doet is het niet echt erg als je niet balanceert. rij je vaak harder als 80/100 kmh dan heeft het wel zin, niet voor het trillen/comfort maar wel voor slijtage van keerringen van de vork, de glijlagers vd vork en de wiellagers.
loodjes (tegenwoordig eigenlijk ijzertjes of zinkjes) plakken op een smalle voorvelg is niet echt handig. bij een beetje motorzaak kan je nog lood voor om de spaken kopen en dan zijn 2 x 25 gram maar kleine gewichtjes.
ik zelf balanceer mijn (voor) wielen nooit want als ik op de motor sta en ik kijk naar mijn voorwiel tijdens rijden bij 70km/h dan slingert en hobbelt het dat het een lieve lust is en daar voel ik onder het rijden nagenoeg niks van. gevolg van mijn rij kwaliteit (kromme gedeukte wielen)
futurist
het spaken is idd niet zo moeilijk, vraagt veel tijd en als je het vaker doet wordt het steeds gemakkelijker/sneller te doen. vroeger had je geen foto toestel op je gsm dus maakte je een schets. als je het vaker doet dan kan je van een lang genoeg strip een U buigen met 2 gaten op de uiteinden waar je een as door schuift en een slap dun ijzer erin als meetpunt voor zij en hoogteslag zodat je niet meer met kratjes hoeft te prutsen.
balanceren is eigenlijk altijd nuttig, maar als je echt heel weinig snelweg doet is het niet echt erg als je niet balanceert. rij je vaak harder als 80/100 kmh dan heeft het wel zin, niet voor het trillen/comfort maar wel voor slijtage van keerringen van de vork, de glijlagers vd vork en de wiellagers.
loodjes (tegenwoordig eigenlijk ijzertjes of zinkjes) plakken op een smalle voorvelg is niet echt handig. bij een beetje motorzaak kan je nog lood voor om de spaken kopen en dan zijn 2 x 25 gram maar kleine gewichtjes.
ik zelf balanceer mijn (voor) wielen nooit want als ik op de motor sta en ik kijk naar mijn voorwiel tijdens rijden bij 70km/h dan slingert en hobbelt het dat het een lieve lust is en daar voel ik onder het rijden nagenoeg niks van. gevolg van mijn rij kwaliteit (kromme gedeukte wielen)
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
vanmiddag even bij Goedhart Bodegraven langs gereden, en daar hadden ze wel wat balanceer gewichtjes, en ik mocht ze gewoon gratis meenemen, HULDE!!.
Deze zijn ook echt van Lood, te zien aan de markering PB (plumbum= lood) eentje van 20 en 1 van 25 gram, nu binnenkort nog even testen of ik het verschil merk.
Deze zijn ook echt van Lood, te zien aan de markering PB (plumbum= lood) eentje van 20 en 1 van 25 gram, nu binnenkort nog even testen of ik het verschil merk.
Suzuki DR BIG 750
Ural IMZ 8.103 650
Suzuki LS650
Ural IMZ 8.103 650
Suzuki LS650