Het grote injectie project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

Afbeelding
Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
Afbeelding
Een 1992 Suzuki DR800S BIG

Hier had ik al een paar keer naar gehint in een aantal topics, maar nu gaat het toch echt gebeuren!

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

Ook te volgen op Motor-Forum: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... ect-1.html (Ik zal daar denk ik ook vaker updaten)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

.
Laatst gewijzigd door Leo op vr dec 28, 2012 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Noppy
Berichten: 2981
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Wel een heel mooi projectje. Ben benieuwd naar wat je verbruik gaat worden!
:toost:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Noppy schreef:Wel een heel mooi projectje. Ben benieuwd naar wat je verbruik gaat worden!
Hopelijk een stuk minder dan de 1:10-13 die ik nu met verneukte carbs doe. (Deed toen ik em kocht nog 1:15-18) ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:.
Zeg het eens... :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik vind het echt gaaf, ik heb ook de link op adv rider helemaal gelezen maar daar is geen eind aan gekomen toch= het stopt ineens in 2010.
ik zelf zou willen dat ik zo een project aan durfde maar daar ben ik al te veel een dynosaur voor geworden denk ik. hoewel ik alle diploma´s motomanagement heb gehaald een aantal jaren terug toen de injectie met rasse schreden zijn intrede deed in de auto industrie en die nu courant is op moderne motoren.
ik ga het zeker volgen
futurist
PS plaats iig de linkjes van het motor forum.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Zeg het eens... :P
Zou het iets zijn dat je je verhaal (ook) in het worldwide DRBIGtopic : http://www.advrider.com/forums/showthre ... 9&page=926
doet ?
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:ik vind het echt gaaf, ik heb ook de link op adv rider helemaal gelezen maar daar is geen eind aan gekomen toch= het stopt ineens in 2010.
ik zelf zou willen dat ik zo een project aan durfde maar daar ben ik al te veel een dynosaur voor geworden denk ik. hoewel ik alle diploma´s motomanagement heb gehaald een aantal jaren terug toen de injectie met rasse schreden zijn intrede deed in de auto industrie en die nu courant is op moderne motoren.
ik ga het zeker volgen
futurist
PS plaats iig de linkjes van het motor forum.
Als je het over het topic van Ambraa hebt ( http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=417178 ) zoals ik het lees is het hem gelukt om de injectie werkend te krijgen op zijn BIG. Door dat topic kom ik ook op het idee om GSX-R gasklephuizen te gebruiken.

Ik heb het geluk dat ik er geen sodemieter vanaf weet, en dus alles nog moet leren ;)

MF linkje had ik ook al in de openingspost gezet, maar hier is ie nog een keer: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/350355/
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Thoran schreef: Zeg het eens... :P
Zou het iets zijn dat je je verhaal (ook) in het worldwide DRBIGtopic : http://www.advrider.com/forums/showthre ... 9&page=926
doet ?
Ik denk dat ik dat pas ga doen wanneer ik het helemaal af heb, of wanneer ik echt niet verder kom. Op dit moment plaats ik het voornamelijk op Nederlandse sites, omdat ik hoop dat er zo nog mensen met tips komen voor handige adresjes etc. ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Ik denk dat ik dat pas ga doen wanneer ik het helemaal af heb, of wanneer ik echt niet verder kom. Op dit moment plaats ik het voornamelijk op Nederlandse sites, omdat ik hoop dat er zo nog mensen met tips komen voor handige adresjes etc. ;)
Check.
Ik ben de laatste die je kan helpen met een technisch onderwerp want ik weet er nog minder van dan jij hierboven beschrijft maar we wachten rustig de foto`s af.

Succes !

Offtopic: We hebben hier eerder een ducatist met een BIG gehad.
Bas Gort heet i. Toevallig bekende van je ?
Kzie trouwens net dat Bas in 2010 getrouwd is !
Alsnog van harte gefelicitaart Bas namens ons allen !

O ja, Thoran, we kunnen hier af en toe flink van het onderwerp afdwalen
:mrgreen:
Oranje42
Berichten: 83
Lid geworden op: di sep 18, 2012 11:17
Locatie: Omgeving Nassau
Contacteer:

Hoi Thoran,

ik heb hier een MegaSquirt ECU voor mijn BIG, met Gixxer injectoren.
Jammer dat ik noog niet klar ben met konversie, maar ik hoop dat ik in de volgende winter meer tijd heb for sleutelen... :(

Ik wens je veel succes in de conversie, en wart voor bilderen :zwaaien:

Groeten,
Lars
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

hey nou wordt het intressant, hoeveel investering?
niet dat ik echt vaak lig te kloten met de carb's maar ook het starten kan beter, en dat kan je natuurlijk ook gemakkelijker regelen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Oranje42 schreef:Hoi Thoran,

ik heb hier een MegaSquirt ECU voor mijn BIG, met Gixxer injectoren.
Jammer dat ik noog niet klar ben met konversie, maar ik hoop dat ik in de volgende winter meer tijd heb for sleutelen... :(

Ik wens je veel succes in de conversie, en wart voor bilderen :zwaaien:

Groeten,
Lars
Wil je niet toevallig van die Gixxer injectoren (+ gasklephuizen) af? :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:hey nou wordt het intressant, hoeveel investering?
niet dat ik echt vaak lig te kloten met de carb's maar ook het starten kan beter, en dat kan je natuurlijk ook gemakkelijker regelen.
futurist
Een stuk meer dan een nieuw setje carbs ;)

Op dit moment ga ik van zo'n 6 á 700 euro uit. Een beetje afhankelijk van mee/tegenvallers. Dat is inclusief de KdFI in behuizing.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Een stuk meer dan een nieuw setje carbs, op dit moment ga ik van zo'n 6 á 700 euro uit.
Ik weet niet wat voor carbs je dan bedoeld en waar je ze koopt maar het bedrag wat je noemt is even veel als een setje TM36 bij Stefan Hessler
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Thoran schreef: Een stuk meer dan een nieuw setje carbs, op dit moment ga ik van zo'n 6 á 700 euro uit.
Ik weet niet wat voor carbs je dan bedoeld en waar je ze koopt maar het bedrag wat je noemt is even veel als een setje TM36 bij Stefan Hessler
Ah, ik bedoelde eigenlijk het herbouwen van mijn eigen carbs. (Alles behalve de buitenkant vervangen) Ik had dat ooit uitgerekend op zo'n €200.
Maar idd, vergelijkbaar met een setje flatslides, en waarschijnlijk ook nog makkelijker afstelbaar ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Oranje42
Berichten: 83
Lid geworden op: di sep 18, 2012 11:17
Locatie: Omgeving Nassau
Contacteer:

Thoran schreef: Wil je niet toevallig van die Gixxer injectoren (+ gasklephuizen) af? :P
Hoi.

Ik heb een set van vier complete gasklephuizen met injectoren, dus zijn twee toeveel :toost:
Wanneer heb je de hompjes nodig?

Groeten,
Lars
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Oranje42 schreef:
Thoran schreef: Wil je niet toevallig van die Gixxer injectoren (+ gasklephuizen) af? :P
Hoi.

Ik heb een set van vier complete gasklephuizen met injectoren, dus zijn twee toeveel :toost:
Wanneer heb je de hompjes nodig?

Groeten,
Lars
Zelf heb ik interesse in de buitenste twee. De linker heeft daarbij de aansluiting voor de gaskabels, en de rechter heeft de TPS sensor. Twee redelijk handige dingen om erbij te hebben ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Oranje42
Berichten: 83
Lid geworden op: di sep 18, 2012 11:17
Locatie: Omgeving Nassau
Contacteer:

Grappig, de binnere twee zijn overig :oops:
En nu?

Groeten,
Lars

BTW: Ik heb nog twee TL1000 gaskleppenhuizen met injectoren, deze zijn een beetje te groot voor het originaale inlaatrubbers...
Koopen kan je deze en de Gixxer huizen vanaf ebay in usa, zijn goedkoper dan deze in NL of DE.
Met porto ten halve prijz dan in duitsland...
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Oranje42 schreef:Grappig, de binnere twee zijn overig :oops:
En nu?

Groeten,
Lars

BTW: Ik heb nog twee TL1000 gaskleppenhuizen met injectoren, deze zijn een beetje te groot voor het originaale inlaatrubbers...
Koopen kan je deze en de Gixxer huizen vanaf ebay in usa, zijn goedkoper dan deze in NL of DE.
Met porto ten halve prijz dan in duitsland...
Dan ben ik bang dat we elkaar niet kunnen helpen ;) Maar toch bedankt voor het aanbod.
En ik ben inderdaad al Ebay aan het afzoeken ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef:En ik ben inderdaad al Ebay aan het afzoeken
Heb je al een oproep geplaatst in "gezocht" op het M-F ?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Interessant project, Thoran. Had ooit eens een auto met carburateurs terwijl mijn vriendin dezelfde auto met injectie. Verschil was duidelijk MERKBAAR. Ga jouw ontwikkelingen zeker bijhouden.

Klik ook eens op Suzuki DR800S injection voor een "sound-check".
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie


????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
unbelivinfuckbel
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

gaaf project, ik lees mee :)

als je nog een keer een turbo nodig hebt om er op te bouwen even een pb sturen,
die ik tegenwoordig genoeg, ook biturbo's.. ben zelfs bezig om te kijken of ik er een straal motor van kan maken.. maar dan niet voor in een motor, gewoon voor de fun.

wat betreft je brandstofpomp.. ik zou gewoon een leidingpomp nemen, die kun je wegbouwen waar je maar wilt, zelfs onder je bodemplaat, als je maar zorgt dat hij onder het niveau van je tank zit zodat hij niet zelfaanzuigend hoeft te zijn

offtopic:

toen ik las megasquirt moest ik meteen aan leo's buurvrouw denken.. :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Plaats reactie