vering laten afstellen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

speedphreax

Zo... na 7 jaar uitstellen vandaag maar de stap gezet en alle veer elementen achtergelaten bij van Laar om het hele zwikkie aan te laten passen. Ik vond mezelf altijd teveel de beperkende factor en dus vond ik het mezelf niet waard. Nu dan toch een keer de stap gezet. Voordeel is dat ik het nu waarschijnlijk heel goed ga merken. Ben erg benieuwd!
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
gassen

Ik heb laatst een middag gereden met de dempings-afstellingen die Vd.Laar op hun site heeft staan http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/afstelling.htm , wilde gewoon weten hoe zij de zaak afstellen.
Was op de bospaden/maisplakken/remknippen min of meer een dramaatje, op het losse zand iets stabieler. Veel slaan in het stuur, achterkant te hard (veel links/rechts slaan) en voorover willen op de knippen. Ik was dit niet van deze motor gewend, dus ben weer terug naar mijn eigen dempings-setting en ben weer happy. Gaat echt maar over een verschil van max 4 clicks en een 2x een hele draai.
Sag en riderssag stond al zoals zij suggereren.

Het is allemaal zo persoonlijk.......
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
roen

gassen schreef:Ik heb laatst een middag gereden met de dempings-afstellingen die Vd.Laar op hun site heeft staan http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/afstelling.htm , wilde gewoon weten hoe zij de zaak afstellen.
Was op de bospaden/maisplakken/remknippen min of meer een dramaatje, op het losse zand iets stabieler. Veel slaan in het stuur, achterkant te hard (veel links/rechts slaan) en voorover willen op de knippen.

dat is grappig.
heb mijn motor ook een keer door van laar af laten stellen en precies hetzelfde probleem.
nu door een andere verenman laten afstellen en het is gewoon fantastisch!
folie

speedphreax schreef:Zo... na 7 jaar uitstellen vandaag maar de stap gezet en alle veer elementen achtergelaten bij van Laar om het hele zwikkie aan te laten passen. Ik vond mezelf altijd teveel de beperkende factor en dus vond ik het mezelf niet waard. Nu dan toch een keer de stap gezet. Voordeel is dat ik het nu waarschijnlijk heel goed ga merken. Ben erg benieuwd!
heheh.... Dat werd tijd. En ja dat ga je zeker merken...
barry!
Contacteer:

Ik heb ook mijn exc 450 2008 afgeveerd op mijn gewicht en dat is echt een hele duidelijke verbetering.
Door de betere veren is het ook minder vermoeiend rijden omdat je meer vertrouwen in de motor hebt en daardoor minder gespannen rijd.
verstand op nul en nadenken
silbertanne

roen schreef:
gassen schreef:Ik heb laatst een middag gereden met de dempings-afstellingen die Vd.Laar op hun site heeft staan http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/afstelling.htm , wilde gewoon weten hoe zij de zaak afstellen.
Was op de bospaden/maisplakken/remknippen min of meer een dramaatje, op het losse zand iets stabieler. Veel slaan in het stuur, achterkant te hard (veel links/rechts slaan) en voorover willen op de knippen.

dat is grappig.
heb mijn motor ook een keer door van laar af laten stellen en precies hetzelfde probleem.
nu door een andere verenman laten afstellen en het is gewoon fantastisch!
heel grappig.
drie motoren door Van Laar laten afstellen waarbij ook die pruts-achterveer van standaard ktm is gemodificeerd.
nooit meer last van slaande sturen op knippen; juist veel stabieler.

....en bij een andere verenman juist niet mijn ding....
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
speedphreax

Gisteren het eerste offroad ritje gereden (de Wijk) met de door van Laar aangepaste vering/demping. Nu was het daar op een aantal plekken behoorlijk glibberig maar ik moet zeggen dat ik het een wereld van verschil vind. Vooral de stukken met diepe knippen kan ik nu veel makkelijker hard overheen. Zowel lange knippen-paden als remknippen gaan een stuk beter en ik denk dat mijn pezen daar wel blij mee zijn. Stuk minder belastend voor mijn handen en schouders. Volgens mij ga ik er erg veel plezier van hebben.
folie

haha. Nog zonde van al de tijd dat je zo al op die motor hebt rondgereden..
speedphreax

folie schreef:haha. Nog zonde van al de tijd dat je zo al op die motor hebt rondgereden..
Ja, zo zou je het kunnen bekijken en achteraf had het ook wel eerder gekund. Maar nu heb ik er voor mijn gevoel wel 100% plezier van omdat ik het verschil zo goed kan merken. Met een stuk minder rij ervaring had ik dat minder goed gevoeld... ik ken mezelf. Maar inderdaad had het ook wel in 2008 gekund of zo..
Ludodg

Van Laar is een Nederlandse "suspension-zaak".

Zijn er ook dergelijke Belgische alternatieven die aan te raden zijn?
Ik weeg immers ruim over 100kg (al ben ik daar momenteel iets aan aan het doen) en dus is de vering van m'n motor zeker niet geschikt. Zal zeker een stijvere veer in moeten achteraan .. en vooraan?
de crossgoeroe

dat zal toch wel als crossland... :toost:
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Plaats reactie