Mikuni VM36 op XT500

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Ik heb bericht ook in een ander draadje geplaatst maar ik probeer het hier ook maar ff.

Zo, vandaag eindelijk eens werk gemaakt van het afstellen van m'n nieuwe carb. op m'n XT'tje.
Warm rijden, dan volgas op de snelweg (best wel scary met een speedwobble bij 150) maar goed,
grijze neus en donkere ring. Dus grotere sproeier (is nu 220) en een koudere bougie (is nu bp7es) zegt de literatuur.
Alleen bij heel weinig gas (tot 1/8), als je bv. eerst afremt op de motor en dan rustig een bochtje door wilt
gebeurt er eerst niets en dan komt het vermogen er in een keer in.
Zou dat de stationair sproeier (is nu 35) zijn? Groter of kleiner? Of is dat gewoon het effect van een grotere carb. (36 ipv. 32).
Heb het luchtfilterhuis ook wat meer open gemaakt en de aanzuigbuis tussen carb. en luchtfilter vervangen door
een met een grotere diameter.
Er zat natuurlijk al een supertrap op met dikke bocht, een 10,5:1 zuiger grote boring, grotere inlaatklep en een hete nokkenas.
Carb is een Mikuni VM36.
Als iemand een suggestie heeft... :roll:
Hij loopt hier overigens al een stuk beter mee dan met de originele carb. Best wel bruut. :twisted:

Groet, Frank.
Bijlagen
BIG_NL_2011_011.JPG
BIG_NL_2011_011.JPG (95.19 KiB) 3379 keer bekeken
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Ik denk dat het op is te lossen met een remluchtsproeier.

gr v Frans
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

of een acceleratiepomp.
als je ver terugzakt in toeren en je draait dan het helemaal gas open, dan daalt het drukverschil over je spruitstuk relatief veel omdat de motor weinig 'zuigt' en de gasstand relatief groot is in vergelijking met het toerental. Daardoor zuigt de motor te weing brandstof aan.
Dit kun je een heel klein beetje lappen met een grotere stationair sproeier, maar dat maakt toch te weinig verschil. Dan eerder nog een grotere hoofdsproeier. Eigenlijk heb je voor een grote carb op een grote eencylinder een acceleratiepomp nodig. Die vangt dit moment even op.
Maar dat is misschien moeilijk te realiseren.
Probeer eens of gedeeltelijk of langzaam opendraaien beter gaat ? Wat ook schijnt te helpen is een 'power now' achtig ding, dat is een vertikaal schotje in je carb waardoor de stroomsnelheid wat grotere blijft bij een gedeeltelijk geopende gashandle.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Hoi, bedankt voor de reakties allemaal!
Ben intussen al wat verder, heb de hoofdsproeier verkleind naar 200.
Dat scheelt al een heel stuk, oppakken gaat al heel wat beter.
Heb inmiddels ook een A/F meter aangeschaft,
volgens dit apparaat moet de sproeier nog wat kleiner.
180 heb ik nog liggen maar is waarschijnlijk net te klein, dus zoek nog een 190.
Wat is trouwens zo'n power now schotje, en is dat zelf te fabrieken?

Groet, Frank.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

absoluut. google 'power now' en een middag lees- en kijkplezier gegarandeerd.
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Van welke motor is die Mikuni afkomstig?

gr v Frans
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

De vorige eigenaar had hem ook op een xt500 zitten.
Waar hij daarvoor op zat weet ik niet.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Ik ben wel benieuw welke naald en naaldgeleider (en op welke stand de naald staat) erin zitten. Ook verneem ik graag welke code de gasschuif heeft.
Niet zelden namelijk is zo'n gasfabriek afkomstig van een tweetakt (en heeft de schuif te weinig afschuining). Op zich geen probleem maar je moet dus nogal wat aanpassen.
Eventueel heb ik nog een hoeveelheid hoofd- stationair- en remluchtsproeiers, naalden en naaldgeleiders van Mikuni liggen.

En in tegenstelling van de vorige post over een acceleratiepomp ben ik daar niet zo'n liefhebber van.
Hoewel je er zeker goede resultaten mee kunt bereiken (vele motoren hadden/hebben immers een dergelijk pompie op de carburateur) is het steeds een aanslag op de smering van de zuiger en de cilinder. Ik heb er echte vreetsporen mee veroorzaakt. Voor mij niet meer dus.
Met een goede bezetting van sproeiers en naald/geleider moet je een goed resultaat kunnen bereiken.

gr v Frans
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb met mijn XT500 (600cc, Stage 4 nok, Mikuni 40mm carb) de accelaratiepomp ook zoveel mogelijk dichtgezet. Hij heeft hem wat mij betreft ook niet echt nodig.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Hoi Frans,
bedankt voor je reaktie.

Ik heb er het volgende inzitten:

hoofdsproeier 200
needlejet P-8
jetneedle 6DH3-3
clipje op middelste slot
cutaway 3
pilotjet 35

mijn idee is dat de hoofdsproeier nog wat groot is,
op m'n A/F-meter geeft-ie tussen de 11 en 12 op 1 aan.
Dus ik denk dat ik daar een 190 in moet proberen.
Ik heb ook de luchtfilterkast wat "luchtiger" gemaakt.

De settings zijn vrijwel hetzelfde als van een hl500,
alleen de hoofdsproeier is kleiner.
200 ipv 240, dat is dan weer wel gek.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Voor zover ik het me herinner is de setting die jij gebruikt wel "Des Viertakts" behalve de cutaway 3.
(Er zijn vast nog wel ergens tabellen van Mikuni te vinden op het www waarop je kunt uitzoeken welke de volgende of vorige maatvoering van de naaldgeleider is en welke naals daarbij past.)
Ik denk dat die te weinig stijl is voor voldoende lucht(stroomsnelheid) over de hoofdsproeier. Ik reed met 2 op zowel een Yamaha en ook KTM (500 en 560) met die Rotax blokken.
Jouw klacht mbt de huidige setting lijkt idd wel een relatie te hebben met die luchtstroomsnelheid.

gr en succes

Frans
joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

hallo frank.

ik heb een doos vol met carburateurs. allemaal van een merk/ type (kehin. van een xl500s r en xr500)

het grappige is dat ze allemaal een eigen karakter hebben. ondanks dat ze exact het zelfde zijn. blijkbaar is de ene carburateur beter ingereden dan de ander.

nu rijd ik met een 34mm kehin xr500 carburateur. die beviel me beter qua verbruik en soeplesse met rijden.

je bevindingen komen mij ook bekend voor toen ik met een 36mm ging experimenteren.

is je bougie nu niet nog witter geworden met de kleiere sproeier?

en ik heb ook de zelfde profab achterbrug in mn xt gehangen. maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe het met de kettingspanners zit. heb jij de orginele xt spanners gebruikt? is dat niet schadelijk voor de achteras ophaning in de achterbrug?
ik heb vernomen van onduidelijke bronnen, dat op deze mannier het gat waar de achteras in de brug zit, uit kan lubberen. dat er een speciale bus er tussen moet die dit probleem ondervangt. iets van bekend misschien?

grt joachim
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Hoi Joachim,
bedankt voor je reactie.
Ik heb de hoofdsproeier nog niet verkleind naar 190 ivm met tijdgebrek maar ik
denk dat nu de temperatuur wat lager is deze ook voldoet.
Moet nog wel testen met de A/F meter.
Hij rijd wel goed nu in ieder geval.

Je bedoelt met de kettingspanners degene die de wielas naar achteren trekken neem ik aan?
De achtervork zat er al in toen ik hem kocht dus ik weet niet precies wat er aan veranderd is,
maar ik heb hem nu 23 jaar en het sleufgat is nog niet uitgelubberd.
Wel heb ik zelf een kettingspanner op de onderzijde van de ketting gemaakt met een
nylon aandrukrol en een veer. Ik geloof dat xt op die plek origineel ook een spanner heeft, bij mij zat daar in ieder geval niets.
Belangrijk is ook de rol om je achterbrug bij het scharnierpunt, anders slijt de boel daar door.
Denk dat ik bij mijn volgende kettingset voor en achtertandwiel wat groter neem.
Wel dezelfde verhouding maar wat meer tanden zodat de ketting aan de bovenkant wat hoger ligt en wat meer vrijloopt.

Heb onlangs nog een protec kettingspanner gekocht voor aan de achterbrug ten hoogte van het achtertandwiel, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik die ga monteren.

Hier nog een link van een ander forum.
http://www.xt500.co/profab-swing-arm-ch ... cf28118c22

Groet, Frank.
Bijlagen
protec.png
protec.png (144.36 KiB) 3098 keer bekeken
spanner.png
spanner.png (173.09 KiB) 3098 keer bekeken
rol.png
rol.png (177.78 KiB) 3098 keer bekeken
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Plaats reactie