Ktm exc 300, bj 2010.
Voor de zoveelste keer heb ik water áchter het luchtfilter van mijn brommer. Ik snap niet hoe het er komt, de ritjes zijn welliswaar redelijk nat, maar daarvoor heb ik steeds een stuk van de luchtfilterbox dichtgetaped. Ik dacht het nu waterproof te hebben maar het filter zelf is was nu weeeer vochtig. Met afspuiten ben ik voorzichtig. Mijn vorige ktm exc (bj 2002) had dit probleem nooit, hoe nat de rit ook was. Het is gelukkig schoon water want ik heb geen zand oid kunnen voelen.
Iemand hier ervaring mee? Tips? Volgens mij maakt de kwaliteit v/h filter ook veel verschil, er zit nu telkens een 'merkloze' in, normaal moet zo'n geolied ding toch waterafstotend zijn?
Water in luchtfilterbox ktm 300
Moderator: ghulst
Ik heb geen 300, maar een Husa. Bij mij zit het filter ook wel op een makkelijk bereikbaar gedeelte voor een hogedrukstraal.
Na het afspuiten start ik gewoon de motor niet, maar wissel eerst het filter. Daarna pas even droogrijden. Succes!
Na het afspuiten start ik gewoon de motor niet, maar wissel eerst het filter. Daarna pas even droogrijden. Succes!
hier ook last van komt hier door het afspuiten ik had hiervoor een 450 ktm deze had dat ook ik gebruik wel bio olie. blauwe olie heeft hier minder last van.
na het afspuiten maak ik het droog met papier en dan een nieuw filter erachter.en klaar is klara!!!!
na het afspuiten maak ik het droog met papier en dan een nieuw filter erachter.en klaar is klara!!!!
ktm 300 2011
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Van zo'n klein beetje water krijg je heus geen waterslag hoor. Wat is het probleem?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Dat er bij het rijden stof en troep op het filter komt dat daar normaal lekker veilig blijft plakken.
Maar zodra je je motor afgespoten hebt bij het droogrijden van de motor eventueel via het natte filter zand mee naar binnen kan komen.
Ik zelf ben daar altijd heel voorzichtig mee.
Maar zodra je je motor afgespoten hebt bij het droogrijden van de motor eventueel via het natte filter zand mee naar binnen kan komen.
Ik zelf ben daar altijd heel voorzichtig mee.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
De aanwezige olie is kleveriger dan het water dus daar zal het zand zich meer aan hechten.Noppy schreef:Dat er bij het rijden stof en troep op het filter komt dat daar normaal lekker veilig blijft plakken.
Maar zodra je je motor afgespoten hebt bij het droogrijden van de motor eventueel via het natte filter zand mee naar binnen kan komen.
Ik zelf ben daar altijd heel voorzichtig mee.
Ik let er werkelijk nooit op bij het afspuiten en ik jaag hem daarna meestal met 100km/h even droog. Daarna wissel ik pas het filter maar ik heb daarbij eigenlijk nog nooit wat gevonden achter mijn filter. Kan mazzel zijn natuurlijk.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Nee hoor, deze was gewend aan stuifzand. De vorige had ik een keer als dompelpomp ingezet Zonder nadelige effecten overigensfolie schreef:voor de ouwe poep hier: jouw motor is al heel jong aan water gewend...
Wat dan weer gek is: Dat water incident was een half jaar voordat het account "folie" werd aangemaakt. Blijkbaar had je daarvoor dus al een ander account
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Het groffe prut blijft wel in het filter hangen, maar het fijne zand gaat zeker wel mee de motor in: Ik kan het duidelijk voelen in de carburateur, het lijkt wel pasta nu het opgedroogd is. En dat mengeltje vinden mijn krukaslagers niet fijn Ik rij ook altijd een paar km van de wasplek naar huis.
Heb de bak nu helemaal schoongemaakt, zal hem komende week eens afspuiten om te zien hoe het binnenkomt, ik ben schijnbaar niet voorzichtig genoeg.
Heb de bak nu helemaal schoongemaakt, zal hem komende week eens afspuiten om te zien hoe het binnenkomt, ik ben schijnbaar niet voorzichtig genoeg.
Oei daar krijg ik echt de kriebels van als ik dat lees.speedphreax schreef:De aanwezige olie is kleveriger dan het water dus daar zal het zand zich meer aan hechten.Noppy schreef:Dat er bij het rijden stof en troep op het filter komt dat daar normaal lekker veilig blijft plakken.
Maar zodra je je motor afgespoten hebt bij het droogrijden van de motor eventueel via het natte filter zand mee naar binnen kan komen.
Ik zelf ben daar altijd heel voorzichtig mee.
Ik let er werkelijk nooit op bij het afspuiten en ik jaag hem daarna meestal met 100km/h even droog. Daarna wissel ik pas het filter maar ik heb daarbij eigenlijk nog nooit wat gevonden achter mijn filter. Kan mazzel zijn natuurlijk.
Met een nat filter ff flink de gaskraan lostrekken, motor zal dan ook krachtig zuigen aan natte filter.
Groffe spul houd hij wel tegen ,maar het fijne zand...
Motor zal niet kapot lopen, maar beperkt wel de levensduur van met name de zuiger.
Vooralde 2takt is wat gevoeliger voor zand dan 4takt. Terug te vinden aan groeven in de lengterichting op de zuigerhemd.
Na het wisselen start ik nooit de motor. Eerst ff netjes een nieuw filter er op en filterbox goed schoonmaken en er zal nooit geen twijfel zijn .
Maar iedereen voorzich natuurlijk!
verstand op nul en nadenken
das een goeie .
Dat ik alleen over de zuiger praatte was eigenlijk ook omdat je daarop goed kan zien of de zuiger met de tijd zand heeft gehad of niet.
Dat ik alleen over de zuiger praatte was eigenlijk ook omdat je daarop goed kan zien of de zuiger met de tijd zand heeft gehad of niet.
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Vroeger reed ik altijd zonder filter op de 4-takt brommer (nee, ik was geen kakker) en dat kon je inderdaad heel goed zien aan de zuiger. Op mijn KTM's nog geen last van gehad.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ik heb dus "bijna" altijd zand achter de luchtfilter zitten/liggen.
Ondanks dat ik na elke rit een schone ingeoliede filter erin stop.
Al meerdere type filterolieen uitgeprobeerd,zoals Dikke Bel Ray olie,Putoline en BO dunne olie,maar blijf het houden in de Ktm sx250 '03
Schiet mij maar lek,geen idee hoe het er komt ....
Ondanks dat ik na elke rit een schone ingeoliede filter erin stop.
Al meerdere type filterolieen uitgeprobeerd,zoals Dikke Bel Ray olie,Putoline en BO dunne olie,maar blijf het houden in de Ktm sx250 '03
Schiet mij maar lek,geen idee hoe het er komt ....
Go BIG or go home ...
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik gebruik daar zelf standaard kogellager vet voor. Vaseline is misschien nog wel beter en ook goedkoperNoppy schreef:Vetten jullie de rand ook in met vaseline?
Via de rand en aansluiting op het filterhuis komt er toch ook een hoop shit naarbinnen, tenzij je maatregelen neemt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ik gebruikte op mijn vorige brommer wat ik gewoon voorhanden had. Dat was toevallig een soort witte vettige keramische pasta. Die troep vond ik toen dus in mijn luchtfilterhuis. Je kunt dus niet zomaar van alles langs die rand smeren.