Heren noppers,
Wat zijn de symptomen van een lekke koppakking? Is het vervangen van de pakking zelf te doen of toch maar beter laten doen? En wat zijn de voor- of nadelen van een vloeibare pakking?
Grtz,
Richard
Lekke koppakking (Honda XR600)
Moderator: ghulst
Een lekke koppakking bij een luchtgekoelde 1cilinder kan alleen naar buiten lekken, dat zou je dus moeten kunnen voelen of horen.Overigens komt dit naar mijn weten weinig voor, maar wat is u de specefike klacht?
Compressie verlies? in dat geval zou ik eerst kleppen stellen.
Compressie verlies? in dat geval zou ik eerst kleppen stellen.
beste ktm620,
De volgende symptomen zijn waarneembaar bij mijn xr;
- moeilijk starten (wel vette vonk)
- weinig compressie (weerstand) met starten
- slaat soms af als motor warm is
Daarnaast begon ie, toen ik h'm van het weekend even lopend had, flink te roken, werd de cylinder enorm warm (het rubber van de bougiekabel werd zelfs zacht) en was er op een gegeven moment vette "troep" (olie denk ik) zichtbaar aan de voorkant van m'n cylinderblok. Alles wijst dus, mijn inziens, op een lekke koppakking.
Daarbij zie je ook net restanten van de vloeibare pakking tussen de 2 cylinderdelen zitten, dat zegt ook wel iets....denk ik.
Groet,
Richard
De volgende symptomen zijn waarneembaar bij mijn xr;
- moeilijk starten (wel vette vonk)
- weinig compressie (weerstand) met starten
- slaat soms af als motor warm is
Daarnaast begon ie, toen ik h'm van het weekend even lopend had, flink te roken, werd de cylinder enorm warm (het rubber van de bougiekabel werd zelfs zacht) en was er op een gegeven moment vette "troep" (olie denk ik) zichtbaar aan de voorkant van m'n cylinderblok. Alles wijst dus, mijn inziens, op een lekke koppakking.
Daarbij zie je ook net restanten van de vloeibare pakking tussen de 2 cylinderdelen zitten, dat zegt ook wel iets....denk ik.
Groet,
Richard
sorry dat het even geduurd heeft,ben even een weekje weg geweest.
Als ik jou verhaal zo lees heb je een warmloper gehad,en als er vloeibare pakking tussen je cilinderkop en je cilinder zit kan hij zowiezo wel uit elkaar want dat is het laatste wat je moet gebruiken. Overigens ben ik bang dat je cilinder ook beschadigt is, ik zouhem zeker eerst open trekken.
Als ik jou verhaal zo lees heb je een warmloper gehad,en als er vloeibare pakking tussen je cilinderkop en je cilinder zit kan hij zowiezo wel uit elkaar want dat is het laatste wat je moet gebruiken. Overigens ben ik bang dat je cilinder ook beschadigt is, ik zouhem zeker eerst open trekken.
Ik denk dat je de portomonnee dan ook wel zult moeten open trekken.
Het is een schitterende hobby maar het kost bakken met geld.
Suc6.
Gerard.
Het is een schitterende hobby maar het kost bakken met geld.
Suc6.
Gerard.
KTM62, Bedankt voor de info...ben ook bang dat dit me meer gaat kosten dan me lief is. Maar ach, aan de andere kant ook weer een leuk klusje deze winter
Ha Richard,
Zo'n motorblok van een XR is prima zelf te reviseren!
Met het werkplaatshandboek erbij loopt het gesmeerd!
Heb mijn blok onlangs ook gefixed. De automatische kettingspanner kan je bij het in elkaar zetten goed opspannen met een tyrap die je daarna gewoon lossnijdt. En let bij het kleppenstellen goed op dat het automatische decompressie systeem niet in werking treed (Bij model vanaf '91 geloof ik).
Suc6, Michiel
Zo'n motorblok van een XR is prima zelf te reviseren!
Met het werkplaatshandboek erbij loopt het gesmeerd!
Heb mijn blok onlangs ook gefixed. De automatische kettingspanner kan je bij het in elkaar zetten goed opspannen met een tyrap die je daarna gewoon lossnijdt. En let bij het kleppenstellen goed op dat het automatische decompressie systeem niet in werking treed (Bij model vanaf '91 geloof ik).
Suc6, Michiel