Zit er rek in de bandenmaat?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Ik heb stiekum een medium-size biggetje gekocht, een geweldige DR 650 SE, erg lelijk, soepel, betrouwbaar, vijftig kilo minder en ongeveer evenveel of meer pk's/Kg... wel iets minder Big, maar ook makkelijk mee te nemen (praktisch, door mij dan).

Nu vroeg ik me af of ik op die achtervelg (die even breed is als de stockvelg van vorige Big's) i.p.v. 120 of 130 dit keer een 140/80/17 kan leggen? (Dit hele verhaal gaat erom omdat ik nog een goeie Superbore, TKC-lookalike heb liggen van mijn GS).
Op de beide Bigs die ik had zat een 130. Op de 650 zit standaard een 120, met dezelfde velg. Als ik er vanuit ga dat je wel een cm kan spelen, dan speel ik maar met één cm, als je ervan uit gaat dat die velg eigenlijk van de big afkomstig was, maar wie weet dat het niet zo was, en ik er eigenlijk een twee cm bredere band erop leg......Het is maar hoe je het bekijkt dus.

Maar even concreet wat zijn de risico's, waaraan merk je dat het niet goed zou zijn voor dat het te laat is.

Graag wat ervaringen!
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

wel een 80 hoog nemen, dus 140/80-17 met een doppenband op een iets te smalle velg zou het kunnen dat de doppen te breed gaan staan en de vork raken. de dr 650 heeft 2 uitlaten en die kan je met een 140 raken als je erg ver inveert, wat off road tameljk snel gebeurt hoor met de standaard shock. Vlak bij jou in de buurt woont nog iemand die veelop het noppenforum zit en alles met een Dr 650 doet. hij woont in Genk en zit hier op het forum onder "carlo"
hij weet vast meer over de mogelijkheden in bandenmaten. ik denk dat de achtervork de bepalende factor is maar de uitlaten en de ketting kunnen ook roet in het eten gooien. ook de keus weg, all road of enduro banden zal wel iets uit maken. suc6 ermee
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Ha Futurist,
De mijne heeft één uitlaat, dat is de nieuwere 650 van na 1996, die zit niet in de weg en de achtervork is breed genoeg. Dus dat valt allemaal mee.
Het gaat mij meer om of de band eraf vliegt als ik net een bocht neem. Is de zijdelingse stevigheid minder of zou het niet veel uitmaken. Er zit natuurlijk sowieso al een enorm verschil in stijfheid tussen de verschillende bandenmerken. Deze Fullbore is vrij stijf en een betrouwbare band, absoluut voorspelbaar ook. Een serieuze concurrent van de TKC's alleen lawaaig.
groetjes,
Stoker
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

AfbeeldingGoldenTyre/SuperEnduroRed
Speed:M: deze band is voor snelheden tot 130 km/h toegelaten!! :?

geluk dat hij in het zwart wel 170 mag 8)
have BIG fun

D.F.M.T.
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Dat is dezelfde band, die met twee namen, Fullbore en Golden tyre, zwart is toch mooier.
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
Plaats reactie