Hydraulische koppeling

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
DR-Big
Contacteer:

In het topic van Leo (wie wil mijn GS kopen) heb ik geroepen dat ik een hydraulische koppelingshandle uit China laat komen. Het origineel is van Magura en kost dik 250 euro, maar die chinezen maken alles na, dus ook dit.

Ik heb hem inmiddels binnen en op mijn XS gezet. Daar ging de koppeling enorm zwaar (bekend probleem en ik heb ook nog strakkere veren). In de US is die koppeling een hit in het XS wereldje.

Indruk: op de site van die chinees staat 'CNC gefreesd', nou nee dus, gewoon gietwerk. Beetje flimsy in elkaar gezet. Ik heb het uit elkaar gehaald, beetje bij gebogen, andere boutjes en moertjes erin en nu zit het redelijk. Het zijn handles voor 'pit and dirtbikes' dus het is wat klein. Wel een mooie staalomwonden olieleiding. De slave unit is netjes afgewerkt.

Montage: simpel, geschikt voor een 22mm (7/8") stuur. Slave unit heeft een stukje 8mm schroefdraad zoals je koppelingskabel. Met een adaptertje kan je hem op je koppelinghevel monteren.

Werkt het? Ja :-) Het is bij een XS een beetje pielen, omdat de koppelingskabel het linkercarter ingaat. je ziet dus niks bewegen en het afstellen is een beetje voelen en raden. Ik heb nog niet gereden (was al laat en regen), maar hij ontkoppelt.

Fotoos doe ik morgen bij daglicht.

Deze heb ik besteld bij een chinees waar je ze per stuk kon bestellen, ik had ook een ander die ze per 5 verkocht (en goedkoper was), maar die heeft ze ineens alleen maar in het rood en blauw...

Morgen fotoos...
DR-Big
Contacteer:

Fotoos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OJ
kareltjeknetter

wat kost zoiets nou?
petrol addict
DR-Big
Contacteer:

42 dollar. Valt mee, alleen 30 dollar verzendkosten...

Ik heb contact met een Chinese groothandel die het voor minder kan, heeft alleen de juiste kleuren niet op voorraad. En je moet er wel meteen een heel stel kopen :-)
Ouwe Reus

Interessant spul!

Dat ze het kunnen maken voor dat geld (een US $ kost maar €0,76). Alleen al een staalomvlochten remleiding is duurder!

Wellicht is een hydraulische koppeling voor de offroaders niet opgewassen tegen het geweld. Best vervelend als je na een val niet meer kan koppelen, dan is een ouderwetse hendel & kabel makkelijker te repareren. Voor de mensen die de BIG onroad gebruiken wellicht wel bruikbaar.

Even om rekening mee te houden: mocht je overgaan tot grotere inkoop, houdt dan rekening met de de Douane. Ze hebben van mij een keer een Xenon relais vastgehouden uit Hong Kong. Moest eerst bewijzen dat de waarde inclusief verzendkosten was. Anders 21% omzetbelasting (bij >€22 incl. verzendkosten) + 2,5% douanerechten (bij >€150) + inklaringskosten € 17 (Post NL hield in mijn geval de boel vast :twisted: :twisted: ).

Maar belangrijker: hoe rijdt 't ?! En ga je de BIG ook voorzien?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist

zijn er bijpassende rem hendels, vind het er zo namelijk niet echt uit zien, ook staat het hendel wat ver weg?
ik zat namelijk alleen aan de nemer te denken met een "europees" sloop hydraulisch exemplaar, zonder er bij na te denken hoe dat moet als de gever een ander debiet (diameter) heeft.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DR-Big
Contacteer:

Als het werkt, dan werkt het goed. Alleen lijkt het wel of de master cylinder lekt... Zo af en toe voel je ineens de druk in de handel ineens weg vloeien. Je kan aan de slave cylinder dat rode dopje eraf halen. Dan zie je de slave zuiger op en neer gaan. Het een paar keer goed, maar ook een paar keer niet. Gewoon rijden gaat wel, dan is het ontkoppelmoment kort, mar het is lastig als je voor een verkeerslicht staat te wachten. Gaat je motor ineens rijden of hij slaat af... Ik weet niet of het lucht is (dan zou geen druk opbouwen) of dat die zuiger lek is.

Ik heb die chinees het probleem gemaild, kijken we hij gaat zeggen. Alternatief: van de sloop een koppelingshandle scoren, zoals futurist voorstelt.

Edit:

ik geloof dat ik het probleem zelf al heb opgelost. Ik denk dat ik de zuiger te ver de cilinder indrukte. Ik heb de handle een beetje afgesteld zodat de slag wat kleiner is en nu komt dat drukverlies niet meer voor.
Zwaailicht

Indien er gezamenlijk bestelt gaat worden, dan heb ik wel interesse :)
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Plaats reactie