JD jetting kit 300exc

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

Hier vandaag ook een jd kitje geinstaleerd op mijn ktm 300 2011 en een enorm verschil. Er zat een nozf naald main170 stat 40 in. nu rood op4 stat 38 main 165 .ik heb nu woensdag een clubwedstrijd en ik ben benieuwt hoe de motor erop loopt.
ktm 300 2011
Loco84
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 01, 2012 21:15

@Wiel...

Kheb net ook de JD switch gemaakt met mijne husa TE 300 2012...

Als hij van de fabriek kwam op 20/05/12
stationaire sproeier --> 35
naald --> N2ZJ
clip --> 4
hoofdsproeier --> 168
luchtvijs --> 1t 3/4

Veranderd op 22/06/2012 door Barta...
stationaire sproeier --> 35
naald --> N2ZL
clip --> 4
hoofdsproeier --> 165
luchtvijs --> 1t 1/4
Pakte een stuk beter aan, maar nog altijd heel veel olie rond den uitlaat, dus kvermoed dat hij nog iets te rijk stond!

Heb deze avond gewoon mijn N2ZL naald eruit gehaald en de rode JD naald geplaatst op 4e clip, ben eens benieuwd hoe hij gaat rijden, heb hem niet meer kunnen doen draaien want anders gingen de buren uit hun kot komen denk ik :schieten:

Laat maar keer weten hoe den uwe rijdt met den 38 stationair erin...

Grtz!!
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ondertussen heb ik voor mijn 380 ook maar een jd kitje besteld.
ik begrijp alleen niet dat de 300cc motors met dezelfde sproeiers als mijn 380 rijden.
ik had er in steenwijk (lees; zware zandbaan) een 165 hoofdsproeier in! en het reed perfect. geen smurrie uit de pijp. en zeker niet te arm.
als ik een maatje groter ga merk ik meteen dat ie t in de 5de versnelling veel slechter trekt.
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Is normaal. Hoe groter de cilinderinhoud hoe kleiner de hoofdsproeier normaal gesproken. 125cc heeft ook een grotere sproeier nodig als een 250.
KTM 250 EXC, 250 SX
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

RvD schreef:Tja, tips en bevindingen... Heb zelf een Ktm 300 EXC 2010 versie, nieuwere types hebben toch weer wat updates dus er kunnen wat verschillen in zitten (2011 versie loopt iets mooier als de 2010 versie in std uitvoering).
Over Vforce membranen type3 en 4 (oude en nieuwe type 4) kan ik wel eea over vertellen maar daar heb jij geen last van, is in 2011 type 4 std in gekomen geloof ik (goede type dan he, met dikke flens).
Verder heb ik een sx kopje gemonteerd op de mijne maar dat heeft met persoonlijke voorkeur te maken.
Verder zou ik voor de carburateur afstelling de tabel aanhouden die JD meestuurd (houdt voor jou in dat je naar 38 stat zou moeten gaan waarschijnlijk). Zit je aardig goed al heb ik niet zo'n goed gevoel over 162 main, vooral omdat deze vooral is voor volgas (winst in JD set zit alleen in onder- en mid- toerengebied). Om nou op de tankbanen in oirschot in zeer los zand vol te gaan planken met een (naar mijn mening) kleine hoofdsproeier.... Zet 'm voor (lang) vol gas liever wat ruim vooral omdat je dit eigenlijk niet zo vaak doet met off road rijden (met uitzondering van de crossbaan en wat zware off road ritten).
Graag hoor ik meer over de Vforce type 3 en 4 membranen. Circa 6 uur geleden heb ik mijn Vforce 3 membraanplaatjes vervangen omdat deze slecht werden en nu begon de motor alweer beroerd te lopen omdat de nieuwe plaatjes helemaal afbrokkelen, dit mag toch niet gebeuren in zo'n korte tijd?

Mocht jij de oplossing hebben dan hoor ik het graag!
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Had al gereageerd op je Pb maar zet mijn antwoord hier ook nog maar even neer:

Tja, komt er eigenlijk op neer dat je 2 dingen kunt doen (neem aan dat het de buitenste plaatjes zijn die afbrokkelen, die slaan namelijk stuk tegen het carter).

1. Vforce 4 monteren, deze heeft aanslagen waarlangs het plaatje afrolt als het ware, kijk maar eens op hun site, http://www.mototassinari.com
Kun je van afkomstig van Vforce zelf kopen bij de dealer, maar ktm levert ze ook gewoon voor veel minder. Geloof 170 euro van Vforce zelf en iets boven de 100 voor origineel ktm, maar die is gewoon precies hetzelfde, zit alleen geen sticksetje, iets langer boutjes en pakking in het doosje bijgesloten.
Let wel effe op dat je de versie met dikke flens krijgt als je deze aanschaft, oude types hebben dezelfde dikte als de 3 en klemmen de 'aanslagen' in het carter met het gevolg dat de buitenste plaatjes niet goed openen en de motor minder goed loopt. Vandaar dat je iets langere boutjes moet gebruiken omdat de flens bij het goede type dikker is. Dit type klemt met monteren ook wel een beetje maar dat is de bedoeling (heb namelijk vanuit Amerika van mototassinari zelf een nieuw setje gekregen omdat de dealer hier in nederland niets kon of wilde doen, bij dit setje zit een tekening met beschrijving dat dit lichtelijk klemmen normaal is).

2. Oude plaatjes inkorten en de (buitenste) plaatjes dubbel in het membraan monteren. Dit heeft bij ons in de club ook al iemand gedaan en dat werkt ook. Klepjes gaan dan gewoon niet zo ver open dat ze tegen het carter aan slaan. Hoeveel je af moet knippen weet ik niet, laat je ze te lang dan zal ie niet ver genoeg openen en maak je ze te kort dan kunnen ze weer tegen het carter slaan, vandaar dat ik 'm maar gewoon vervangen heb.

Los van dit probleem had ik bij het oude type 4 dat dus de buitenste plaatjes niet ver genoeg openende en de binnenste plaatjes door het grote vacuum tegen elkaar sloegen en kapot gingen... Dit kan dus ook gebeuren als je kiest voor optie 2 en niet genoeg van de buitenste plaatjes afknipt en dus niet ver openen....

Hoop dat het een beetje duidelijk is, op http://www.ktmtalk.com zijn hier ooit vele pagina's over geschreven anders laat maar even weten.
KTM 250 EXC, 250 SX
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

RvD schreef:Had al gereageerd op je Pb maar zet mijn antwoord hier ook nog maar even neer:

Tja, komt er eigenlijk op neer dat je 2 dingen kunt doen (neem aan dat het de buitenste plaatjes zijn die afbrokkelen, die slaan namelijk stuk tegen het carter).

1. Vforce 4 monteren, deze heeft aanslagen waarlangs het plaatje afrolt als het ware, kijk maar eens op hun site, http://www.mototassinari.com
Kun je van afkomstig van Vforce zelf kopen bij de dealer, maar ktm levert ze ook gewoon voor veel minder. Geloof 170 euro van Vforce zelf en iets boven de 100 voor origineel ktm, maar die is gewoon precies hetzelfde, zit alleen geen sticksetje, iets langer boutjes en pakking in het doosje bijgesloten.
Let wel effe op dat je de versie met dikke flens krijgt als je deze aanschaft, oude types hebben dezelfde dikte als de 3 en klemmen de 'aanslagen' in het carter met het gevolg dat de buitenste plaatjes niet goed openen en de motor minder goed loopt. Vandaar dat je iets langere boutjes moet gebruiken omdat de flens bij het goede type dikker is. Dit type klemt met monteren ook wel een beetje maar dat is de bedoeling (heb namelijk vanuit Amerika van mototassinari zelf een nieuw setje gekregen omdat de dealer hier in nederland niets kon of wilde doen, bij dit setje zit een tekening met beschrijving dat dit lichtelijk klemmen normaal is).

2. Oude plaatjes inkorten en de (buitenste) plaatjes dubbel in het membraan monteren. Dit heeft bij ons in de club ook al iemand gedaan en dat werkt ook. Klepjes gaan dan gewoon niet zo ver open dat ze tegen het carter aan slaan. Hoeveel je af moet knippen weet ik niet, laat je ze te lang dan zal ie niet ver genoeg openen en maak je ze te kort dan kunnen ze weer tegen het carter slaan, vandaar dat ik 'm maar gewoon vervangen heb.

Los van dit probleem had ik bij het oude type 4 dat dus de buitenste plaatjes niet ver genoeg openende en de binnenste plaatjes door het grote vacuum tegen elkaar sloegen en kapot gingen... Dit kan dus ook gebeuren als je kiest voor optie 2 en niet genoeg van de buitenste plaatjes afknipt en dus niet ver openen....

Hoop dat het een beetje duidelijk is, op http://www.ktmtalk.com zijn hier ooit vele pagina's over geschreven anders laat maar even weten.
Kijk hier kan ik wat mee!!! Bedankt voor deze informatie!

Denk dat ik maar voor de Vforce 4 ga, weet ik bijna zeker dat hij heel blijft. Een oplossing met dubbele plaatjes zal wel goed gaan, maar blijft een lapmiddel.

Zal morgen de dealer eens bellen om te vragen wat de Vforce 4 gaat kosten.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ik heb inmiddels de kit ontvangen en geplaatst.
nog geen tijd gehad om te rijden maar wel even proefgedraaid.
ik merkte nu al een groot verschil. voorheen als je een beetje gas gaf begon de motor meteen te sputteren net als een koude motor.
nu liep ie al een stuk zuiverder. ik heb de originele en JD naald naast elkaar gehouden en zag een groot verschil in diameter!
ik hoop nu dat ie naast zuiver lopen ook een stukje zuiniger is geworden.
Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

welke naald heb je nu erin zitten roen? ik heb ook met de jd kit gereden en een wereld van verschil de motor pakt nu veel beter op ook als je uit een bocht komt in een te hoge versnelling trekt hij mooier door.rood 4 38 stat en 165 main. denk erover om nu blauw op 3 te plaatsen nu het kouder word.
ktm 300 2011
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ik heb er de blauwe op clip #3 inzitten met een 168 main en 48 stat. de 48 zat er al in en ik wil bekijken wat het verschil in naald alleen is.
ik heb er nog niet mee gereden hoor, alleen even warmgedraaid. (nog geen tijd gehad)
ik heb m aan de rijke kant staan. ik heb slechte ervaringen met een niet te rijke afstelling en na een zware maisplak het gas dichtgooien.
geen warmloper gehad hoor, maar wel een hoop angstige geluiden uit het vooronder.
het grootste probleem vond ik dat je bij het uitkomen van een bocht teveel gas moest geven om m lekker te laten oppakken.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

wiel schreef:welke naald heb je nu erin zitten roen? ik heb ook met de jd kit gereden en een wereld van verschil de motor pakt nu veel beter op ook als je uit een bocht komt in een te hoge versnelling trekt hij mooier door.rood 4 38 stat en 165 main. denk erover om nu blauw op 3 te plaatsen nu het kouder word.
heb jij ook een 380?
als ik dat lees twijfel ik wel een beetje aan mijn stat. sproeier....
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

roen schreef:
wiel schreef:welke naald heb je nu erin zitten roen? ik heb ook met de jd kit gereden en een wereld van verschil de motor pakt nu veel beter op ook als je uit een bocht komt in een te hoge versnelling trekt hij mooier door.rood 4 38 stat en 165 main. denk erover om nu blauw op 3 te plaatsen nu het kouder word.
heb jij ook een 380?
als ik dat lees twijfel ik wel een beetje aan mijn stat. sproeier....
Denk dat Wiel een 300 van 2011 heeft, zie zijn onderschrift. 8)

Rijd nu met mijn 300 2010 met: 165, 38 en blauw op #3, loopt perfect! 165 is bij mij ook de grootste sproeier in de JD kit.
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Ik heb mijn zoektocht naar een Suzuki naald gestaakt, ik liep namelijk ook tegen een jd-kitje aan :wink:

Voor de huidige temperaturen: Blauwe naald in 3, 170 main en 38 stationairsproeier. Oei-oei mijn N3CW naald komt dicht in de buurt maar dit rijdt nog weer een stuk beter hoor! Twijfel om nog een 40-42 stationair erin te doen ivm modderige omstandigheden, wat doen jullie ermee? Zijn er mensen die de 38-sproeier uit de kit het hele jaar door gebruiken zonder problemen?
Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

vandaag in lichtenvoorde gereden met jd kitje blauw op 3 stationair 38 165main(was de grootste in mijn setje) motor liep hier super op .iets vet achterop de demper.als het warmer is rood op 4 en dan loop hij ook goed
ktm 300 2011
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Hier zelfde afstelling als Wiel, rij ik al zo'n 2 jaar mee zonder problemen, hele jaar door (zomer zou de rode naald er in mogen waarschijnlijk maar de 300 wordt met het betere/warmere weer niet veel gebruikt, zit dan meer op de baan met m'n 250).
KTM 250 EXC, 250 SX
Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

een hele andere vraag. met welke tandwiel verhoudingen rijden jullie? ik nu met 14-52 ik denk iets te kort voor off the road ritten voor de crossbaan wel goed.
ktm 300 2011
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Rij met 14-50. Voor lange stukken prima, ding loopt gigantisch hard. Geloof dat ik 'm wel eens over de 150 heb gehad op een zandpad.
Om mee te crossen en een zware rit (zoals afgelopen zondag, KTM dag) te groot verzet. Is wel te doen maar zeker tussen de 4 en de 5 zit toch wel een groot gat, rest gaat wel (2010 is nog met 5 bak). 13-50 zou dan beter/makkelijker zijn. Nadeel is toch een beetje dat je dat voortandwiel met een seegerring vast moet zetten, dat weerhoud me er van om 'effe' een 13 te monteren voor een rit of zo (krijg ze er toch niet mooi af, zet er toch maar telkens een nieuwe op).
KTM 250 EXC, 250 SX
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

even een verslag over mijn 380 met een JD kit.

wat een verschil! ik had niet veel last van een tekort aan vermogen maar nu is het helemaal niet te geloven!
ik heb in markelo alle motors die voor mij reden op de maisplak in kunnen halen puur op vermogen, want techniek heb ik niet. (maar ik heb geen cr500 gezien...)

pakt super mooi op, en heb in het hogere toerengebied ook een GROOT verschil gemerkt.
en het benzine verbruik is ook fors gedaald.

v-force 3 membraam
fmf fatty pijp, fmf powercore demper
170 main.
blauwe naald en stat.sproeier volgens jd handleiding
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

heeft iemand ooit die NECJ naald van suzuki geprobeerd?
Ben wel benieuwd hoe dit loop tov een NOZF of JD kit.
En de veervoorspanning van de powervalve veer versteld?
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

de veervoorspanning wil ik aankomende rit gaan proberen.
eerst standaard, dan 1slag strakker, daarna 1 slag losser (dan standaard).
Ilja
Berichten: 34
Lid geworden op: do aug 13, 2009 21:16

roen schreef:even een verslag over mijn 380 met een JD kit.

wat een verschil! ik had niet veel last van een tekort aan vermogen maar nu is het helemaal niet te geloven!
ik heb in markelo alle motors die voor mij reden op de maisplak in kunnen halen puur op vermogen, want techniek heb ik niet. (maar ik heb geen cr500 gezien...)

pakt super mooi op, en heb in het hogere toerengebied ook een GROOT verschil gemerkt.
en het benzine verbruik is ook fors gedaald.

v-force 3 membraam
fmf fatty pijp, fmf powercore demper
170 main.
blauwe naald en stat.sproeier volgens jd handleiding
Ik heb ook een EXC 380 met een JD kit. Toen ik hem net kocht was de afstelling om te janken! Hij bokte, stotterde, sloeg af en toe vet, rookte flink.. Dus het eerste wat ik heb gedaan is afstellen met een JD kit.
Dit zijn mijn afstellingen:

De exc380 is gewoon stock.

Stationair spr. 38 (toen ik hem kocht zat er #50 in!)
Hoofdsproeier 175
Blauwe JD naald op 2e clip van boven
#7 gasschuif ipv #6

Motor rijdt geweldig, onderin erg krachtig en bovenin gewoon bruut geweld.
Wat betreft verbruik.. bij normaal offroad gebruik met rijden zo rond het begin van de powerband is het verbruik te overzien.. 1:10-1:11

Bij offroad ritten 1:5.5 a 1:7!!
Bij Markelo had ik 21-22L opgereden in 3 rondjes! Dit hoge verbruik is wel een nadeel vind ik.. Gelukkig heb ik een 13.5L Clarke tank...

Verder een geweldig motorblokje.. 8)
Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

het verbruik van mijn ktm 300 met jd-kit valt hier reuze mee zondag in markelo ongeveer 10liter in 2rondjes .mooi ritje trouwens.volgende week naar varsseveld meestal ook een mooie rit als het niet te mistig is.!!!!!
ktm 300 2011
Ilja
Berichten: 34
Lid geworden op: do aug 13, 2009 21:16

Inderdaad mooi ritje! Varsseveld is ook een mooie geloof ik... 8)

10L op twee rondjes, dus 15L op drie. Dat is netjes!
Scheelt dan wel heel erg veel met die van mij! Moet wel zeggen dat ik het gas op iedere zandweg en akker van begin tot eind tegen de stuit heb gehad..
Misschien tijd voor nieuwe membraanplaatjes en een nieuw zuigertje...
Ilja
Berichten: 34
Lid geworden op: do aug 13, 2009 21:16

Hier nog een interessant linkje voor aanpassing van de carburateur van de pre 2002 exc 380 modellen!
Van het weekend even proberen... Stationair is nog steeds niet helemaal netjes en rond 1/8-1/4 gas kan het nog wat beter..

http://www.dirtbikeworld.net/forum/show ... zle+screen
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

Stationair is nog steeds niet helemaal netjes en rond 1/8-1/4 gas kan het nog wat beter..



heb jij ook het probleem dat ie na een zwaar stuk volgas rijden te hoog en onregelmatig stationair loopt als het gas dicht gaat?
ik krijg het er niet uit.

en over je verbruik; gebruik eens een kleinere hoofdsproeier.
Plaats reactie