Hallo,
Ik wou de cilinderkop weer monteren na een revisie van mn 620 lc4, en nu
ik de kopbouten op het juiste moment aan wou trekken. Zei het schroefdraad
van 1 bout doe het zelf maar. Hebben jullie nog tips wat ik het beste kan
gebruiken een helicoil of iets anders?
Alvast bedankt,
Draad uit cilinder
Moderator: ghulst
m12 draadeindje afzagen en(of een boutje van lage kwaliteit treksterkte), gaatje 8.5 mm in het hart boren ,en tappie m10 er door heen .
gat in het carter opboren naar 10,2 tap m12 erdoor en het draadeindje met groene loctite 570 er in draaien , ff drogen , vijltje er over en klaaahaaaar .
helicoil is K*T voor bouten die ooit weer los moeten , en zeker de grotere maten.
gat in het carter opboren naar 10,2 tap m12 erdoor en het draadeindje met groene loctite 570 er in draaien , ff drogen , vijltje er over en klaaahaaaar .
helicoil is K*T voor bouten die ooit weer los moeten , en zeker de grotere maten.
4 strokes only !!
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46
Jah dat kan natuurlijk ook groene loctite is de extra sterke variant toch? Het is
trouwens het draad van de cilinder niet van het carter dus voor de bout waar je
de cilinderkop mee vast trekt. Maar dat mag de pret niet drukken. En lage treksterkte bedoel 8,8
mee of nog lager. Want de bout moet wel met 50 nm vast volgens het werkplaatshandboek.
Alvast bedankt.
trouwens het draad van de cilinder niet van het carter dus voor de bout waar je
de cilinderkop mee vast trekt. Maar dat mag de pret niet drukken. En lage treksterkte bedoel 8,8
mee of nog lager. Want de bout moet wel met 50 nm vast volgens het werkplaatshandboek.
Alvast bedankt.
8.8 kan je nog een gaatje in boren . zo n zwarte 13.9 krijg je amper een gaatje in , laat staan dat je m behoorlijk kan tappen .
op de draaibank gaat dit allemaal wat makkelijker
en jah , groene loctite is die versie waarmee je het voor jezelf of de volgende eigenaar een vervelend klusje maakt om een boutje te lossen.
op de draaibank gaat dit allemaal wat makkelijker
en jah , groene loctite is die versie waarmee je het voor jezelf of de volgende eigenaar een vervelend klusje maakt om een boutje te lossen.
4 strokes only !!
Als laatste redding, gat dichtlassen en opnieuw boren en tappen in de originele maat Wel opletten dat je het juiste materiaal gebruikt Bij m'n oldtimer KTM van 1979 is het carter van magnesium gemaakt. Dat kan je niet zomaar lassen met aluminium bijvoorbeeld. Nu weet ik niet van welk materiaal de huidige motorblokken gemaakt zijn, maar je hebt alleszins hetzelfde toevoegmateriaal nodig dan datgene waar uw blok van gemaakt is. Bij mijne is het goed gekomen (zelf gelast) Grts, Roland
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46
De kop zit inmiddels weer vast, heb zoals JoeBar het zei een busje gedraaid M12 => M10 en met loctite
vastgezet werkt super. Iedereen bedankt voor het meedenken.
vastgezet werkt super. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Da's knap ?? Ik wilde net gaan opmerken dat M12 buitendraad een kerndiameter heeft van 9.6-9.8mm, en dat M10 een buitendiameter heeft van 9.7-9.9mm.
Als je zo'n busje bij mij op het werk bestelt, dan krijg je een leeg doosje. (en een rekening)
Als je zo'n busje bij mij op het werk bestelt, dan krijg je een leeg doosje. (en een rekening)
eerst er in het gat lijmen , dan tappen veiliger is om een maatje groter te gaan met de buitendraad , maar daar is niet altijd ruimte voor.
helicoils zijn kolere dingen , in de kleinere maten en in een blind gat gaat t prima .
helicoils zijn kolere dingen , in de kleinere maten en in een blind gat gaat t prima .
4 strokes only !!