In maart volgend jaar ga ik wederom naar Afrika. Dit jaar ben ik in Marokko geweest, dit jaar rijden we naar Dakar.
Deze georganiseerde trip (Arjan Brouwer) gaat van start in Malaga (Z-Spanje) en zal via Morokko, West Sahara, Maurentanië, Senegal en eindigen op het strand van Dakar.
Vorig jaar in Merzouga ben ik onderuit gegaan in het zand. Dit is dus duidelijk niet mijn sterkste punt en ben daar ook wel een beetje van geschrokken (niet lachen).
Nu wil ik jullie vragen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ja veel door zand rijden is de beste optie maar in de randstad vind je niet zoveel mogelijkheden.
Graag jullie advies. Overigens ga ik net zoals dit jaar weer met mijn lekkere logge BMW R1150 gsa. Ik weet het niet, misschien niet handig vanwege het gewicht maar het is nu eenmaal zo. Ik ben even niet in de mogelijkheid om er een motor naast te rijden. Overigens zal de groep waar ik in zit proberen de echte zandpistes te omzeilen maar dit zal niet altijd lukken.
Ik hoor graag van jullie!
rijden in "los" zand
Moderator: ghulst
achterop zitten , hoger toerental en een tandje lager in de versnelling .
remmen en langzamer rijden leidt alleen maar tot ongemakkelijk rijden of zelfs vallen.
hou de motor trekkend in het mullezand en ga achterop zitten alsof je constant een wheelie maakt . zelfde geldt voor rijden in sporen.
( kijk eens op youtube naar oude beelden van de strandrace , je ziet iedereen achterop zitten en flink aan het gas hangen)
remmen en langzamer rijden leidt alleen maar tot ongemakkelijk rijden of zelfs vallen.
hou de motor trekkend in het mullezand en ga achterop zitten alsof je constant een wheelie maakt . zelfde geldt voor rijden in sporen.
( kijk eens op youtube naar oude beelden van de strandrace , je ziet iedereen achterop zitten en flink aan het gas hangen)
4 strokes only !!
Niets aan toe te voegen, behalve: staat je vering niet tè soepel afgesteld?
Wat stuggere veerring werkt beter in het zand.
En de juiste bandenkeuze helpt daarbij ook wel een "handje".
Wat stuggere veerring werkt beter in het zand.
En de juiste bandenkeuze helpt daarbij ook wel een "handje".
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb een extra set wielen. Het voorwiel wordt vervangen door een 21 inch voorwiel en de banden die er nu op zitten TKC's worden tegen de tijd dat we weggaan voor nieuwe. Veren "strakker" zetten kende ik nog niet maar ik zal ze afstellen alsof ik met een dua passagier ga rijden met bagage. Dit jaar in Merzouga ben ik twee keer at gegaan omdat ik schrok van het slingeren. Ik denk dat ik of de koppeling ingetrokken heb of het gas dichtgedraaid heb. Gevolg, de motor kwam plotseling tot stilstand terwijl mijn lichaam dacht, niks daarvan we gingen vooruit.
Pijnlijke ribben aan overgehouden en een deuk in het vertrouwen en angstiger gaan rijden wanneer ik los zand zag. De dagen ervoor ging het juist steeds beter. Ik zit te denken aan een cursus bij Blauw Meer om een beetje de eerste angst weer een beetje te overwinnen.
Maar het continent heeft een geweldige aantrekkingskracht en ik wil weer net zo genieten als dit jaar.
Meer tips zijn welkom, zal zeker de oude filmpjes bekijken. Alvast bedankt!
Pijnlijke ribben aan overgehouden en een deuk in het vertrouwen en angstiger gaan rijden wanneer ik los zand zag. De dagen ervoor ging het juist steeds beter. Ik zit te denken aan een cursus bij Blauw Meer om een beetje de eerste angst weer een beetje te overwinnen.
Maar het continent heeft een geweldige aantrekkingskracht en ik wil weer net zo genieten als dit jaar.
Meer tips zijn welkom, zal zeker de oude filmpjes bekijken. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door wimmers op do aug 30, 2012 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
volgens mij moet de vork juist onderuit , dus verder uit de kroonplaten , hoe schuiner , des te beter hij recht uit wil.
maar door achterop te zitten bereik je ook dat resultaat , veert je motor achteraan dieper in , dan staat de balhoofd hoek ook meer onderuit.
maar door achterop te zitten bereik je ook dat resultaat , veert je motor achteraan dieper in , dan staat de balhoofd hoek ook meer onderuit.
4 strokes only !!
Ik denk dat daar waar jullie (Noppy en Joebar) het over hebben bij mijn BMW R1150 GSA niet opgaat.
Volgens mij valt daar niet veel aan te veranderen.
Het probleem voor mij is dat ik dit jaar gewoon het niet goed gedaan heb ik Marokko en absoluut geen ervaring heb met in het zand rijden.
Die klap op mijn ribbenkast en de deuk in mijn ego is hard aangekomen.
Hier in de randstad is ook geen enkele plek in de buurt om dit een beetje te oefenen.
Ik geloof dat je alleen op de Maasvlakte terecht kan.
Ben ik overigens nog nooit geweest.
Volgens mij valt daar niet veel aan te veranderen.
Het probleem voor mij is dat ik dit jaar gewoon het niet goed gedaan heb ik Marokko en absoluut geen ervaring heb met in het zand rijden.
Die klap op mijn ribbenkast en de deuk in mijn ego is hard aangekomen.
Hier in de randstad is ook geen enkele plek in de buurt om dit een beetje te oefenen.
Ik geloof dat je alleen op de Maasvlakte terecht kan.
Ben ik overigens nog nooit geweest.
Hallo Wimmers,
volgens mij zit er zo'n triangel vering op een BMW? Naloop aanpassen zal niet gaan denk ik.
Mijn tip: ga de cursus doen. Zand leren rijden kost tijd en alles wat je leert is meegenomen. Zeker als je geen zand gewent bent is een GS geen makkie.
Zorg voor goede banden, doe de cursus en het belangrijkste: wees niet te bang! Langzaam en te voorzichtig = vallen. Zoek een versnelling en een snelheid die goed voelt, laat de motor trekken en kont naar achteren = voorkant licht. Gewoon gangetje van ca. 50 aanhouden en langzaam meer proberen?
Begin je te slingeren?? Gas erop! In de juiste versnelling zodat de achterkant direct pakt in het zand. Gewoon rustig proberen, beetje spelen, gaat steeds beter en je zelfvertrouwen stijgt, wat ook belangrijk is.
Je kunt ook nog met je GS naar Steenwijk, kunt je echt leren zand rijden, is dit weekend.
volgens mij zit er zo'n triangel vering op een BMW? Naloop aanpassen zal niet gaan denk ik.
Mijn tip: ga de cursus doen. Zand leren rijden kost tijd en alles wat je leert is meegenomen. Zeker als je geen zand gewent bent is een GS geen makkie.
Zorg voor goede banden, doe de cursus en het belangrijkste: wees niet te bang! Langzaam en te voorzichtig = vallen. Zoek een versnelling en een snelheid die goed voelt, laat de motor trekken en kont naar achteren = voorkant licht. Gewoon gangetje van ca. 50 aanhouden en langzaam meer proberen?
Begin je te slingeren?? Gas erop! In de juiste versnelling zodat de achterkant direct pakt in het zand. Gewoon rustig proberen, beetje spelen, gaat steeds beter en je zelfvertrouwen stijgt, wat ook belangrijk is.
Je kunt ook nog met je GS naar Steenwijk, kunt je echt leren zand rijden, is dit weekend.
- allardcr250
- Berichten: 69
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 21:25
- Locatie: Drenthe
Betere rit kun je niet hebben om te oefenen.
Ga morgen naar Steenwijk of later naar de rit in Havelte, is allemaal zand,zand en nog eens zand
Ga morgen naar Steenwijk of later naar de rit in Havelte, is allemaal zand,zand en nog eens zand
cr250
Havelte is beslist geen lekkere rit om te gaan oefenen met een zware BMW; je kunt daar op kilometers lange zandpistes komen met geulen van 30-40 cm diep.
Gaat een Beamer niet halen met die prangende borsten aan de zijkant
Gaat een Beamer niet halen met die prangende borsten aan de zijkant
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Rij zelf ook met een zware jonge [ 200kg] , achterop hangen met de billen maar meeste gewicht op de stepjes, kin boven de balhoofdmoer, kijken waar je heen wil [ dus niet recht voor het voorwiel] gas er op houden [ niet per se vol gas, maar gas er op] en harder dan 60, dan word de motor stabiel.
Gooi die Tkc op de vuilnisbelt en koop goede banden [ mijn favoriete combi kenda k760 achter en michelin Competition IV voor]
maar het beste advies, koop een andere motor erbij, hoeft niet duur te zijn, KTM LC4[e] [adventure] , Yamaha tenere, Suzuki DR Big. DRZ 400 zijn motoren goed geschikt voor lange afstanden en betaalbaar in aanschaf en rijden een stuk vlotter dan je GS door het zand [ die je echt niet wil rijden op een OTR]
Gooi die Tkc op de vuilnisbelt en koop goede banden [ mijn favoriete combi kenda k760 achter en michelin Competition IV voor]
maar het beste advies, koop een andere motor erbij, hoeft niet duur te zijn, KTM LC4[e] [adventure] , Yamaha tenere, Suzuki DR Big. DRZ 400 zijn motoren goed geschikt voor lange afstanden en betaalbaar in aanschaf en rijden een stuk vlotter dan je GS door het zand [ die je echt niet wil rijden op een OTR]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik begrijp dat dit soort ritten de beste oefening is maar idd dat gaat hem nu niet worden.
Zeker niet met mijn gsa.
Die cursus ga ik denk ik wel doen om de eerste stap weer te nemen.
Een motor erbij zou idd de beste oplossing zijn.
Ik zit wel regelmatig te kijken op MP, noppenforum en Allroadmaniacs.
Er wordt natuurlijk van alles aangeboden maar wat is een reeële prijs?
Een te oude motor zit ik niet op te wachten.
Hij moet ook zeker niet nieuw zijn maar gewoon een motor waar ik mee kan oefenen en kilometers maken.
Als jullie wat weten hoor/lees ik het graag.
Zeker niet met mijn gsa.
Die cursus ga ik denk ik wel doen om de eerste stap weer te nemen.
Een motor erbij zou idd de beste oplossing zijn.
Ik zit wel regelmatig te kijken op MP, noppenforum en Allroadmaniacs.
Er wordt natuurlijk van alles aangeboden maar wat is een reeële prijs?
Een te oude motor zit ik niet op te wachten.
Hij moet ook zeker niet nieuw zijn maar gewoon een motor waar ik mee kan oefenen en kilometers maken.
Als jullie wat weten hoor/lees ik het graag.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Een reeële prijs voor wat?
Heb je e1500? Yamaha XT Tenere, Dr Big.
E2000/2500 KTM Adventure uit DE?
Veel meer? KTM 690
Heb je e1500? Yamaha XT Tenere, Dr Big.
E2000/2500 KTM Adventure uit DE?
Veel meer? KTM 690
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik zou het gewoon niet doen met zo'n BMW 1150 GS... is en blijft meer een ploeg dan een offroad motor. Ik heb er zelf ook 1 en na een paar keer proberen heb ik het maar opgegeven: Het is gewoon echt niet leuk op zo'n zwaar bakbeest
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Misschien nog een aanvulling op de informatie.
Ik ga met een groep mee die hoofdzakelijk verharde weg rijdt.
Dit jaar was dit ook het geval, reed ik op de gs en ging dat prima.
Alleen in Merzouga voor de groepsfoto gingen we het losse zand in en daar ging het tot twee keer toe fout.
@noppy: dat is inderdaad een mooie motor, maar voor nu even buiten mijn budget.
Daarbij komt in het westen kun je met zo'n motor gewoon geen plezier hebben en zou ik hem na de reis weer moeten zien te verkopen.
Ik ga met een groep mee die hoofdzakelijk verharde weg rijdt.
Dit jaar was dit ook het geval, reed ik op de gs en ging dat prima.
Alleen in Merzouga voor de groepsfoto gingen we het losse zand in en daar ging het tot twee keer toe fout.
@noppy: dat is inderdaad een mooie motor, maar voor nu even buiten mijn budget.
Daarbij komt in het westen kun je met zo'n motor gewoon geen plezier hebben en zou ik hem na de reis weer moeten zien te verkopen.
Neem contact op met Henk Seppenwoolde in Rijssen. (Rijschool HSR)
Ik denk dat hij prima in staat is om jou een aantal basis vaardigheden aan te leren.
Zelf heeft hij enige cross ervaring ook met een BMW GS.
Succes en groet van Frans
Ik denk dat hij prima in staat is om jou een aantal basis vaardigheden aan te leren.
Zelf heeft hij enige cross ervaring ook met een BMW GS.
Succes en groet van Frans