Welke banden?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

lummelke

DR-Big schreef:Fotoos?

Die laarzen zijn heel stug in het begin. Die moet je een beetje inlopen. Zeker schakelen is ven wennen in het begin.

OJ
Ik zal straks effe wat piccies maken, moet alles toch nog een plaatsje in de berging geven. De laarzen heb ik trouwens 2de hands gekocht, de vorige eigenaar had ze maar enkele malen gedragen en dus waren ze al een beetje ingelopen. :wink:

Het schakelen was in het begin zeker een ramp, terugschakelen viel na een poosje wel mee, maar bij het opschakelen moest ik echt er aan denken vd rand vd zool te gebruiken omdat ik mijn voet niet onder het pookje kreeg. In al die jaren heb ik nooit zoveel in de verkeerde versnelling gezeten en de bak laten kraken! :oops: Maar oefening baart kunst, toen ik door had van mijn been een beetje op te heffen ipv alleen mijn voet te willen bewegen, ging het opschakelen al een stuk beter.
Een paar keer ook een 'spannende' remactie gedaan, effe de achterrem erbij pakken en door die stugge laarzen lompweg het wiel geblokkeerd, gelukkig zonder erg.

Ondanks het kille weer, beetje mistig en 11°, viel de algemene bescherming van de uitrusting niet tegen. Ik heb wel om te beginnen een dun thermosetje aangetrokken en daarover de bodyprotector en kniestukken aan gedaan. Hier overheen een zgn 'windstopper' shirt + broek en dan pas de vrij dunne jas en broek aan getrokken. Een halsbeschermer aan, helmpje op, geen crossbril, aangezien de helm ook een vizier heeft dacht ik er beter aan te doen van de bril maar thuis te laten.

Na een zo'n anderhalf uurtje gemengd road/offroad vielen de volgend zaken op; mijn onderrug blijft veel te koud, daar moet ik nog iets op vinden. De helm met vizier is prima, zelfs tot 140km/hr maar ik had er beter eentje gekocht met een afsluitbaar kinstuk, nu is de helm wel erg tochtig en koelt mijn hoofd nogal af met deze temperaturen. Volgende keer een helmmuts aantrekken en eens kijken of dat wat helpt.
Natuurlijk zit ik niet zo warm als in mijn andere thermopak maar dat was ook niet de bedoeling, eenmaal in het terrein is het zelfs meer dan warm genoeg! :D

Buiten het wennen aan het schakelen/remmen had ik er ook moeite mee om 'normaal' recht te staan op de motor, de kniestukken en de stugge laarzen dwongen mijn benen in een heel andere hoek dan ik gewend ben. Net of het originele stuur nu opeens te hoog en te kort naar me toe stond, ik moest me al trekkend aan het stuur rechthouden. Wat later had ik de indruk dat als ik me rechtstaand een beetje door mijn knieën liet zakken, mijn houding al een stuk verbeterde.

Maar hoewel ik de me de eerste meters net een Michelin-mannetje voelde toen ik vertrok, had ik tegen het einde vd rit al een goed gevoel bij de uitrusting, geen last van geknelde enkels of andere lichaamsdelen, zelfs de borst/rugprotector hinderde niet echt. Dus buiten een paar kleinigheden is het prima bevallen, nu nog wachten op de noppenbanden want met de huidige banden is het echt soms 'spannend' zodra de wegen wat mul of vettig worden! :mrgreen:

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
lummelke

De piccie's! :toost:
006.JPG
006.JPG (34.73 KiB) 3254 keer bekeken
009.JPG
009.JPG (32.97 KiB) 3254 keer bekeken
005.JPG
005.JPG (33.52 KiB) 3254 keer bekeken
011.JPG
011.JPG (36.24 KiB) 3254 keer bekeken
013.JPG
013.JPG (33.38 KiB) 3254 keer bekeken
017.JPG
017.JPG (34.52 KiB) 3254 keer bekeken
018.JPG
018.JPG (35.81 KiB) 3254 keer bekeken
022.JPG
022.JPG (35.75 KiB) 3254 keer bekeken
025.JPG
025.JPG (38.7 KiB) 3254 keer bekeken
026.JPG
026.JPG (37.77 KiB) 3254 keer bekeken
027.JPG
027.JPG (38.12 KiB) 3254 keer bekeken
Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
de antrapper

8) kijk, dat zijn mooie spullen :D

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo

lummelke schreef: maar ik had er beter eentje gekocht met een afsluitbaar kinstuk
Als het wat kouder wordt plak ik de ventilatiegaten bovenop / kin stuk af met duct-tape.

Kekkie jasje ! ben ik jalours op.

LEO
de antrapper

8) Tegen tocht :D
Bijlagen
IMG_0746.JPG
IMG_0746.JPG (5.78 KiB) 3243 keer bekeken
lummelke

Prima tip van die duct-tape, ook wat makkelijker te verwijderen achteraf dan een klieder Pur! Lijkt me gevaarlijk ook, als die Pur teveel blijft uitzetten zitten in no time mijn ogen ook nog dicht,... :D

Vandaag ook de noppenbanden binnengekregen, met wat vloeken en frotten die dekselse ventielen toch op hun plaats gekregen, voor de rest viel het monteren vrij goed mee voor zulke stugge banden. Morgen na het werk de wielen weer monteren en hopelijk vindt ik deze week nog tijd om de -nu nog een beetje kromme- valbeugels te richten en te monteren. Met deze valbeugels zal de schade hopelijk minder drastisch zijn bij het onvermijdelijke eerste grondcontact, hoewel ik daar nu nog niet wezenlijk naar op zoek ben! :wink:

En nu rijst meer en meer de zin om toch naar de beginnersrit te komen komende Zondag, al was het maar om eens door de kenners mijn vering en de rest van de motor te laten 'keuren'. :toost: Wat vinden jullie, is er onder voorbehoud nog plaats voor een middelbare, stilletjesaan grijzende beginner? :lol:

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki

Je hebt een PB met het adres :wink:

Veel plezier met je banden en gear!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke

PB ontvangen, waarvoor dank!

Ga zaterdag eerst eens met de nieuwe uitrusting een langere rit maken, eens 'onderzoeken' hoe ik me het best kan wapenen tegen de kou. Kwestie van niet onderkoeld aan te komen op de beginnersrit, is toch ongeveer 200km tuffen. :D Maar ik ga zeker proberen present te zijn, ik kan me nog enkele namen en gezichten herinneren van het DR/Teneré treffen verleden jaar in Dilsen, toen ben ik wel even komen kijken maar stond mijn Big nog op straatbanden. En glimde volgens Cor te veel,... :D

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
kantelaar

Om maar spaarzaam te zijn met topics vraag ik het hier ipv een heel topic te openen over een bandenvraagje van mij .

Ik heb nu tkc 's op de motor omdat ik nu ongeveer op 50% asfalt en 50% off road rij.
Ik vind het prima banden voor beide ondergronden maar ik zie de achterband redelijk snel slijten.
Ik weet dat noppen sowieso sneller slijten maar ik vraag me af wie er ervaring heeft met de mitas e 09.
Zijn die beter in het veld dan tkc' s ?
Slijten ze minder hard op asfalt?

Qua grip op nat wegdek e.d maak ik me niet druk , ik ben benieuwd of iemand de tkc' s en de mitas kan "vergelijken "
:)
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Elke achterband slijt snel op de BIG als je een beetje doorrijd, de dikke klappen en hoge compressie bij terugschakelen vreten banden..
6000 met een wegband was de max tot dat ik conti trail attack probeerden, die gaat lange mee en is een prima wegband, heb geen ervaring met de banden die je wil vergelijken..

2 setjes wielen zijn het best, 20 minuten om ze te wisselen. heb nog wel een setje over :wink:
kantelaar

zappa.suzuki schreef:Elke achterband slijt snel op de BIG als je een beetje doorrijd, de dikke klappen en hoge compressie bij terugschakelen vreten banden..
6000 met een wegband was de max tot dat ik conti trail attack probeerden, die gaat lange mee en is een prima wegband, heb geen ervaring met de banden die je wil vergelijken..

2 setjes wielen zijn het best, 20 minuten om ze te wisselen. heb nog wel een setje over :wink:

zo'n extra set wielen is tempting :) , maar dan moet ik de wielen meenemen met de motor want ik rij eigenlijk eerst een eind asfalt om vervolgens ergens in den lande het bos in te duiken , om vervolgens weer over het asfalt terug te gaan . :roll:

Heb je niet toevallig een goede tank liggen ? die van mij lekt en die verstevigings stang die ik van je heb kan ik op mijn tank nergens plaatsen :?:
voordat ik met tankcure ga rommelen :wink:
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Ai, dan heeft de 1e eigenaar geen nieuwe tank gehaald onder garantie, de nieuwe tank heeft 2 oortjes waar je de versteveging opschroeft voor de carbs langs.

Heb mischien nog wel een tank, maar doe er niet graag afscheid van :?
kantelaar

zappa.suzuki schreef:Ai, dan heeft de 1e eigenaar geen nieuwe tank gehaald onder garantie, de nieuwe tank heeft 2 oortjes waar je de versteveging opschroeft voor de carbs langs.

Heb mischien nog wel een tank, maar doe er niet graag afscheid van :?

Tja dat je de tank niet graag verkoopt heb ik wel beeld bij , ik kan mischien oogjes erop laten lassen zodat ik die stang er tussen kan zetten anders istie zo weer lek met een volgende valpartij , en die komt er :lol:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Mefo stonemasters,

Ik heb er een aantal van jullie mee zien rijden tijdens de big rit dit jaar.
Toen heb ik wel naar de banden gevraagd ,waar ze vandaan kwamen ,grip e.d. maar niet gevraagd hoe slijtvast ze zijn ten opzichte van de tkc's die ik nu heb.

Ik ben benieuwd hoelang je nu qua kilometers on/offroad met die banden kan doen in vergelijking met tkc's ,
De banden heb ik besteld want ik ben wel overtuigd dat ze beter in het zand zijn dan tkc's waarvan mijn achterband weeer kaal is na 4000 km en de voorband nooit grip in de bochten geeft in het zand.

Ik las ook dat men beter een kenda oid voor kan monteren ipv een mefo maar ik denk dat een mefo voorband meer grip geeft dan een tkc.

Of heb ik het mis?
Zandprutser 1e klas.
Edwin
Contacteer:

Ik ben zelf een fervent gebruiker van de Mefo Stonemaster omdat ze mij meer dan genoeg grip geven op zowel asfalt als in het zand. En ze gaan zeeer lang mee. Voor het woon-werk verkeer gebruik ik nog steeds gewoon Continental Conti Escape's, maar dat is de luxe van een paar extra velgen. Heb er achter trouwens ook een bandenklem inzitten en vind deze in tegenstelling met Leo wel top. Voordeel van de Stonemaster is dat je niet eens in de gaten hebt dat je een lekke band hebt...hij is nogal stevig haha.
Assumption is the mother of all fuck ups
kantelaar

Edwin schreef:Ik ben zelf een fervent gebruiker van de Mefo Stonemaster omdat ze mij meer dan genoeg grip geven op zowel asfalt als in het zand. En ze gaan zeeer lang mee. Voor het woon-werk verkeer gebruik ik nog steeds gewoon Continental Conti Escape's, maar dat is de luxe van een paar extra velgen. Heb er achter trouwens ook een bandenklem inzitten en vind deze in tegenstelling met Leo wel top. Voordeel van de Stonemaster is dat je niet eens in de gaten hebt dat je een lekke band hebt...hij is nogal stevig haha.
Ok dus een lekke band maakt niet uit haha :lol: , ik las al dat de wangen best stijf zijn van de mefo.
Klinkt goed en ik ben benieuwd wat voor verschil het gaat maken t.o.v de tkc' s die ik heb .

Een bandenklem is idd wel ietsmisschien om ook aan te schaffen denk ik.
Woon werk verkeer ontkom ik niet aan + dat ik wel gebonden ben aan noppen want ik werk in Amersfoort en woon in Assen en slaap een paar dagen per week in Amersfoort , ik kan dan niet een extra set velgen mee op de motor nemen omdat ik s' avonds nog wel is een rondje offroad ga :)
Zandprutser 1e klas.
Edwin
Contacteer:

En je gaat ze er zelf ondergooien denk ik :D
kantelaar

Met bandenlichters ?
Dat heb ik nooit gedaan, ik ga naar een kennis die ze goeikoop erop gooit maar ik moet het wel een keer leren ja, ooit komt de dag dat ik een binnenband moet wisselen /plakken als ik ergens in de prut sta.
Zandprutser 1e klas.
de antrapper

8) Met die taaie varkens kun je beter naar de bewoonde wereld sukkelen, en daar je plan trekken. :D

HansD
Edwin
Contacteer:

Als je een keer wilt oefenen, kom gerust langs. Heb genoeg velgen staan waar jij je op mag uitleven :lol:
celsa
Contacteer:

kantelaar schreef:
Edwin schreef:Ik ben zelf een fervent gebruiker van de Mefo Stonemaster omdat ze mij meer dan genoeg grip geven op zowel asfalt als in het zand. En ze gaan zeeer lang mee. Voor het woon-werk verkeer gebruik ik nog steeds gewoon Continental Conti Escape's, maar dat is de luxe van een paar extra velgen. Heb er achter trouwens ook een bandenklem inzitten en vind deze in tegenstelling met Leo wel top. Voordeel van de Stonemaster is dat je niet eens in de gaten hebt dat je een lekke band hebt...hij is nogal stevig haha.
Ok dus een lekke band maakt niet uit haha :lol: , ik las al dat de wangen best stijf zijn van de mefo.
Klinkt goed en ik ben benieuwd wat voor verschil het gaat maken t.o.v de tkc' s die ik heb .

Een bandenklem is idd wel ietsmisschien om ook aan te schaffen denk ik.
Woon werk verkeer ontkom ik niet aan + dat ik wel gebonden ben aan noppen want ik werk in Amersfoort en woon in Assen en slaap een paar dagen per week in Amersfoort , ik kan dan niet een extra set velgen mee op de motor nemen omdat ik s' avonds nog wel is een rondje offroad ga :)
Oeii....al eens twee wielen achter op je rug gebonden. :roll: :?
Rare kerels die BIG-mannen :wink:
kantelaar

Edwin schreef:Als je een keer wilt oefenen, kom gerust langs. Heb genoeg velgen staan waar jij je op mag uitleven :lol:
Dat is tof , ik wil serieus wel een keer een banden wissel clinic volgen :)
Op youtube zijn wel filmpjes maar in real life en zelf doen is toch anders.
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

de antrapper schreef:8) Met die taaie varkens kun je beter naar de bewoonde wereld sukkelen, en daar je plan trekken. :D

HansD
Ow dus er hoeft eigenlijk helemaal geen lucht in begrijp ik , :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
de antrapper

8) Klein beetje dikke lucht is genoeg :D
kantelaar

Kom ik thuis , kijk ik meteen naar mijn nieuwe banden, zie ik dat de voorband geen stonemaster is maar een MX master enduro :lol:
Ik denk dat het goed ga komen maar ik hoop dat die voorband niet te hard slijt :roll:
Misschien hoort het gewoon zo.
Zandprutser 1e klas.
Plaats reactie