Hallo,
ik heb vorige week een suzuki rm125 uit 2000 gekocht, nu wou ik dus even het nodige onderhoud doen voordat ik er mee ging rijden, maar toen kwam ik bij het olie verversen er achter dat de vorige eigenaar de carterbout had doorgedraaid. het lekt geen olie en er zit verder ook niet veel beweging in. nu was mijn vraag kan ik dit zo laten zitten. zelf zat ik namelijk ook al te denken om het gat uit te boren en er dat een helicoil in te tappen en er dan weer een nieuwe carter bout in te draaien, maar kan dat dan gewoon zonder het blok te splitsen en dan het schoon spoelen met benzine of olie ofzo.
Alvast bedankt.
MVG Mark
carterbout doorgedraaid suzuki rm125
Moderator: ghulst
goed plan , ff spoelen met een litertje diesel denk ik , lijkt me minder kwalijk dan benzine voor je keeringen , als je het klusje van onderaf kunt klaren valt er waarschijnlijk nog niks je blok in ook.
helicoil lijkt me trouwens k%t voor doorlopende gaten , hier is een bus met een kraag beter denk ik , met de zelfde binnen draad als je olie plug en een grotere buiten schroefdraad.
of je koopt een grotere aftapplug van een ander type/merk en tapt vervolgens dat draad in het carter.
helicoil lijkt me trouwens k%t voor doorlopende gaten , hier is een bus met een kraag beter denk ik , met de zelfde binnen draad als je olie plug en een grotere buiten schroefdraad.
of je koopt een grotere aftapplug van een ander type/merk en tapt vervolgens dat draad in het carter.
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma aug 27, 2012 12:01
dus het kan geen kwaad het gat uit te boren terwijl het blok nog in elkaar zit zolang ik het blok maar door spoel tot dat ik geen aluminium restjes krijg, want ik zeker niet mijn keringen en tandwielen kapot draaien.
en is er ook een manier om er achter te komen wat de grote is van de carter bout?
en is er ook een manier om er achter te komen wat de grote is van de carter bout?
opmeten met een schuifmaat ?
het gruis is aluminium , en als het al in het blok komt , blijft het in de bak bij een 2t .
denk dat spoelen met wat diesel of goedkope motorolie voldoende is.
het gruis is aluminium , en als het al in het blok komt , blijft het in de bak bij een 2t .
denk dat spoelen met wat diesel of goedkope motorolie voldoende is.
BIERTAKT crossen en zuupn
Schuifmaat en spoedmeter
Spoed kun je ook vergelijken met een andere bout. Bv een normale M8 bout heeft een spoed van 1.25. Leg de schroefdraad van deze bout tegen de schroefdraad van de carterbout. Als dit overeenkomt weet je de spoed (M10=1.5)
Maar als je er iets anders inzet zorg dan voor de goede tap die bij de nieuwe plug past. (mag logisch zijn )
Een tip van "Flip": Vet je tap goed in zodat de meeste spanen aan de tap blijven plakken. En misschien kun je met perslucht via de vulplug, de spanen ook wel buiten houden. Tis maar een idee.
Iig succes
Spoed kun je ook vergelijken met een andere bout. Bv een normale M8 bout heeft een spoed van 1.25. Leg de schroefdraad van deze bout tegen de schroefdraad van de carterbout. Als dit overeenkomt weet je de spoed (M10=1.5)
Maar als je er iets anders inzet zorg dan voor de goede tap die bij de nieuwe plug past. (mag logisch zijn )
Een tip van "Flip": Vet je tap goed in zodat de meeste spanen aan de tap blijven plakken. En misschien kun je met perslucht via de vulplug, de spanen ook wel buiten houden. Tis maar een idee.
Iig succes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma aug 27, 2012 12:01
ik zal het even uitzoeken wat de bout maat is en misschien ga ik ook wel naar een motor zaak en vraag of ze daar een nieuwe bout kunnen regelen en een tapsetje met zo'n bus.
en wat is de beste manier om goed recht te boren, want de carter bout zit er niet helemaal verticaal in maar onder een hoek.
en wat is de beste manier om goed recht te boren, want de carter bout zit er niet helemaal verticaal in maar onder een hoek.