JD jetting kit 300exc

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Vanaf heden ben ik in het bezit van een 300exc, model 2010, afstelling is niet helemaal naar mijn zin, dus hier ga ik direct mee aan de slag. Mijn zinnen zijn momenteel op de setjes van JD uit de USA gericht (Ervaringen bij dit model welkom!)

Maaarr: Zijn er ook mensen die een idee hebben of de JD jetting kitjes ook binnen NL leverbaar zijn? Ik kan het uiteinlijk ook direct uit amerika bestellen, maar wellicht zijn er nog andere opties in de buurt.. Ik weet dat enkele forumleden eerder een set besteld hebben

Dank!
stefaan525
Berichten: 211
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
Locatie: opwijk droeshaat
Contacteer:

Ik heb hier (Belgie) nog een nieuwe set liggen,ongeopend in de doos.Wegens verkeerdelijk dubbel besteld.
Is ideaal set voor een 300,beter aanspreken bij gas geven en direkt goed afgesteld.En een lager verbruik.
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Maar die zal voor een 525 zijn denk ik? De setjes verschillen.

Edit* ik zie toevallig uit een ander topic dat het voor een 250 2t was? Dat zou ok zijn..
Loco84
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 01, 2012 21:15

@Boerr...

Toevallig geen plastic hulsje bijgekregen met verschillende naalden/sproeiers en power valve veren????
Ik heb een Husa TE300 2012, en dat zat er allemaal standaard bij... Binnen gegeven bij Bart Tack (Barta Suspension), die heeft hem dan op punt gesteld, gaat gelijk een speer nu, is zuiniger en pakt ongelooflijk goed aan, en dit allemaal volgens de instellingen in de gewone werkplaats manual... Als je wil schrijf ik even de instellingen op, staat bij welke hoofdsproeier, naald en stationaire sproeier erin moet, kvermoed dat je wel ongeveer op dezelfde hoogte zit als wij hier in Belgie!?

Mvg,

Lode
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Nee wat dat betreft is er niks bij geleverd, het is ook een gebruikte hea :wink:

Maar de instelling voor jouw Huskie zullen wel verschillen met mijn ktm denk ik, zit er een 36mm PWK carburateur op? En hoe ziet je instelling eruit?
De geadviseerde instellingen in het handboek van ktm zijn vaak erg 'safe', ofwel een erg rijke afstelling.
Motor voelt dan enigzins sloom aan, vooral op lagere toeren en hij pruttelt op constante snelheden. Deze reacties lees je vrijwel overal.

Momenteel heb ik een prima instelling gevonden met de n3cw naald die erin zat. Hoofdsproeier zal nog wel iets moeten zakken.
Tov van de 'nieuwinstelling' in het handboek is de naald nu 2 clips gezakt, de sproeiers beiden 3 maten groter en de gasschuif rijker (5.5 ipv 7)

Een JD kitje ter vergelijking is echter nog welkom!
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

Mocht je de perfecte afstelling hebben gevonden hoor ik die graag!

Heb zelf ook een 2010 EXC 300 en moet de juiste afstelling ook nog uitvinden, er zat een compleet HGS systeem op mijn KTM en deze heb ik nu vervangen voor de originele bocht + demper.

Alle informatie is welkom... :)
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Inmiddels zit ik bijna op mijn perfecte afstelling, ik zit redelijk veel op ktmtalk.com, daar staat heeeel veeel informatie mbt de ktm 300's.

Het is een kwestie van de juiste gasnaald kiezen. Deze bepaald voor 90% de gasrespons van 1/4 tot 3/4e gas, wat je voor enduro/offroad dus het meest gebruikt.
Heb je de juiste naald te pakken, dan is het een kwestie van de juiste stationair- en hoofdsproeier erbij pakken. Dit zal bijna altijd 35-40 zijn voor de stationair, en 165-170 voor de hoofdsproeier (afhankelijk van omstandigheden) . 'S winters kunnen deze bijv. eventueel een maatje groter.

Lang verhaal iets minder lang: KTM maakt zelf geen speciale naalden voor deze 2-takt motoren. Er worden naalden geleend van Yamaha, van de yz 250. Deze naalden zijn over het gehele bereik perfect voor de Yamaha, maar zijn voor de Ktm's te rijk op lagere gasstanden (t/m 1/4e gas). Dit vertaald zich in pruttelen en inhouden. Op constante snelheid pruttelen ze ook veel en/ofwel onregelmatig lopen. Pas als je de motor doortrekt en bij volgas zijn deze naalden prima. Om dit rijke gebied op lagere gasstanden en/of constante snelheden te elimineren kun je de naald verlagen(ofwel over het GEHELE gebied armer zetten), met als gevolg dat de motor op lage toerentallen nu WEL lekker oppakt, maar op hogere gasstanden eigenlijk te arm loopt! Dit rijdt opzich fijn, maar kan op crúciale momenten EN met wat pech motorschade opleveren.

De tip: OF koop een JD-setje (deze zijn speciaal ontworpen), OF ga shoppen voor een NEC_ naald van Suzuki. Deze laatste blijkt geen rijk gebied te hebben op lagere gasstanden, maar is meer lineair, hetgeen wat goed overeenkomt met wat onze ktm vraagt. Zo kun je met de juiste naaldhoogte fantastische resultaten bereiken: Volop koppel vanaf stationair, een 'elektromotor-achtige' trekkracht tot aan volgas en een rustige motorloop bij constante snelheid. Mensen met een JD setje weten ongeveer wat je kunt verwachten..

Mijn plan is om ieder geval een NEC_ naald proberen. Het wordt een NECW of NECJ waarschijnlijk, afhankelijk van wat in NL bruikbaar is qua afstelling.

Misschien wordt dit iets voor een speciaal topic'je :roll:
Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

is dat jd kitje voor de ktm al verkocht? anders heb ik hier wel interesse in.
groeten frank
ktm 300 2011
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

Boerr schreef:Inmiddels zit ik bijna op mijn perfecte afstelling, ik zit redelijk veel op ktmtalk.com, daar staat heeeel veeel informatie mbt de ktm 300's.

Het is een kwestie van de juiste gasnaald kiezen. Deze bepaald voor 90% de gasrespons van 1/4 tot 3/4e gas, wat je voor enduro/offroad dus het meest gebruikt.
Heb je de juiste naald te pakken, dan is het een kwestie van de juiste stationair- en hoofdsproeier erbij pakken. Dit zal bijna altijd 35-40 zijn voor de stationair, en 165-170 voor de hoofdsproeier (afhankelijk van omstandigheden) . 'S winters kunnen deze bijv. eventueel een maatje groter.

Lang verhaal iets minder lang: KTM maakt zelf geen speciale naalden voor deze 2-takt motoren. Er worden naalden geleend van Yamaha, van de yz 250. Deze naalden zijn over het gehele bereik perfect voor de Yamaha, maar zijn voor de Ktm's te rijk op lagere gasstanden (t/m 1/4e gas). Dit vertaald zich in pruttelen en inhouden. Op constante snelheid pruttelen ze ook veel en/ofwel onregelmatig lopen. Pas als je de motor doortrekt en bij volgas zijn deze naalden prima. Om dit rijke gebied op lagere gasstanden en/of constante snelheden te elimineren kun je de naald verlagen(ofwel over het GEHELE gebied armer zetten), met als gevolg dat de motor op lage toerentallen nu WEL lekker oppakt, maar op hogere gasstanden eigenlijk te arm loopt! Dit rijdt opzich fijn, maar kan op crúciale momenten EN met wat pech motorschade opleveren.

De tip: OF koop een JD-setje (deze zijn speciaal ontworpen), OF ga shoppen voor een NEC_ naald van Suzuki. Deze laatste blijkt geen rijk gebied te hebben op lagere gasstanden, maar is meer lineair, hetgeen wat goed overeenkomt met wat onze ktm vraagt. Zo kun je met de juiste naaldhoogte fantastische resultaten bereiken: Volop koppel vanaf stationair, een 'elektromotor-achtige' trekkracht tot aan volgas en een rustige motorloop bij constante snelheid. Mensen met een JD setje weten ongeveer wat je kunt verwachten..

Mijn plan is om ieder geval een NEC_ naald proberen. Het wordt een NECW of NECJ waarschijnlijk, afhankelijk van wat in NL bruikbaar is qua afstelling.

Misschien wordt dit iets voor een speciaal topic'je :roll:
Ben benieuwd wat je ervaring met een NEC_ naald zal zijn, een JD-setje kun je altijd nog bestellen.

Hou ons op de hoogte :lol:
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ben ook erg benieuwd naar de nec_ naald.
ben laatst met mijn 380 op de dyno geweest om m goed af te laten stellen. gewoon de NOZG naald erin.
het resultaat was bij ong 22celcius een 155 hoofdsproeier.......
de afstelling op de dyno was perfect, op straat wel redelijk maar op de crossbaan te arm.
ik wilde juist van het gepruttel af maar dat bleef.
als de NEC_ naald jou goed bevalt ga ik dat ook proberen.
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Heb er ook aardig mee lopen stoeien en NOZF was aan de ruime kant (met 38 stat en 170 main). Op de crossbaan en met ritten prima afstelling overigens, is maar net wat je er mee doet.
JD setje er in en loopt absoluut mooier hiermee. Pruttelen is veel minder maar weg krijgen is niet makkelijk, niet pruttelen op harde ondergrond resulteerd in te krappe afstelling op losse ondergrond. Hij is er een stuk zuiniger mee geworden in ieder geval (al zal het natuurlijk op veel vol gas niets uitmaken).
Naald waar sommige op KTM talk goede resutaten mee hadden was de NECJ Suzuki naald op #3 (speciaal genoteerd toen ze het er op dit forum eens over hadden tijdje terug). Laat effe weten of het iets is voor hier aub mocht iemand het proberen (al blijft de JD er bij mij in ieder geval gewoon op zitten). Ben stiekem toch benieuwd.
KTM 250 EXC, 250 SX
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

Boerr schreef:Inmiddels zit ik bijna op mijn perfecte afstelling, ik zit redelijk veel op ktmtalk.com, daar staat heeeel veeel informatie mbt de ktm 300's:
Mag ik weten wat deze bijna perfecte afstelling is of heb je de perfecte afstelling al gevonden?
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Ik heb er nu een oudere n3cw naald inzitten, clip 3 met een 170 hoofdsproeier en 38 stationairsproeier. deze heb ik o.a. geprobeerd naast de originele naald van ktm, een nc8w volgens mij.... Maar de n3cw loopt op alle vlakken veel beter. Bijna niet af te slaan nu, alleen bij 1/2 gas prutteld het nog wel en klinkt hij wat arm. Over een week / of 2 ga ik een necj proberen.



(Wat een heerlijke fiets trouwen zo'n 300 :o )
Gebruikersavatar
wiel
Berichten: 66
Lid geworden op: za sep 24, 2005 16:44
Locatie: ulft

stefaan 525 heb je de jd kit voor de ktm 300 nog?????????????????.
ik had je ook al een paar pb-tjes gestuurd.
groeten frank
ktm 300 2011
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Ik heb vorige week mijn rode JD naald die ik ooit voor mijn 300 bj 2006 had aangeschaft in mijn 300 2012 gezet.
Wat een wereld van verschil tov de ktm naald. Dit was een N2ZK naald als ik het goed heb.
Beter reageren op het gas rustig op de weg geen gepruttel meer en veel zuiniger.
Voorheen bij 65/70 km op reserve nu bij 90 nog lang niet over het zelfde parcours. Ik denk dat ik de 110 km wel haal.
Als hoofdsproeier zit er een 165 in en stationair een 40. Deze kan nog een maatje kleiner
Nog even geruild met de 2010 van mijn maat (ook een 300) en zijn eerste reactie was het lijkt wel een viertakt.
Of je daar nou zo blij mee moet zijn met zo'n opmerking maar het zegt wel iets.
Nou denk ik dat JD zijn naalden ook niet zelf ontworpen heeft maar dat er een hoop winst valt te behalen met de juiste naald
daarvan ben ik wel overtuigd.

Groetjes
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

Heb zojuist toch maar een JD setje besteld bij Psychoparts, hoop hem voor het weekend binnen te hebben. We zullen zien of dit echt verschil gaat maken met de huidige afstelling.
dutchbels
Berichten: 2
Lid geworden op: za feb 11, 2012 19:57

Even ter aanvulling:ik heb ook een JD setje voor in mijn 300 uit 2007 aangeschaft en opgevolgd wat er in de papieren stond dus rode naald en 40-165 erin, loopt goed vanaf stationair en bijna geen gepruttel meer.
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Ben benieuwd hoe jullie motor met rode naald reageert als de temperaturen wat lager worden. Mijn ervaring is dat ie dan met de rode naald aan de arme kant staat. Voor nu in de zomer zal het wel kunnen.
Let op dat ie straks niet te arm staat (en de boel evt kapot loopt).
Rij zelf trouwens met blauwe JD naald met 38 stat en 165 main. In de zomermaanden rij ik nagenoeg niet met m'n EXC maar merkte laatst wel dat ie met deze afstelling voor deze temperaturen nogal aan de ruime kant staat.
KTM 250 EXC, 250 SX
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

Vandaag ook mij JD kit binnen gekregen en direct maar geplaatst. Heb de main 162 en de blauwe naald op #3 geplaatst, zonet even proef gereden en heb het idee dat hij super goed loopt zo. Zondag bij de MXperience kijken hoe de motor het doet in het zware zand. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik de main 165 plaatsen als het onder de 7 graden is en kan ik voorlopig wel rijden met deze afstelling, welke main gebruiken jullie nu met de JD kit?
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

RvD schreef:Ben benieuwd hoe jullie motor met rode naald reageert als de temperaturen wat lager worden. Mijn ervaring is dat ie dan met de rode naald aan de arme kant staat. Voor nu in de zomer zal het wel kunnen.
Let op dat ie straks niet te arm staat (en de boel evt kapot loopt).
Rij zelf trouwens met blauwe JD naald met 38 stat en 165 main. In de zomermaanden rij ik nagenoeg niet met m'n EXC maar merkte laatst wel dat ie met deze afstelling voor deze temperaturen nogal aan de ruime kant staat.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet je onder de 7 graden main 165 gebruiken, met een 162 zal jouw motor dan ook perfect lopen met deze temperaturen. Hoe hoog heb je de naald staan?
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Klopt inderdaad, die lijst zat bij de JD set. Zou idd voor 162 en rode naald kunnen gaan nu.
Als ik de 300 in deze periode meer zou gebruiken zou ik het misschien aanpassen maar ik laat 'm liever wat te rijk staan. Vanaf 15 gr en lager is 165 en blauwe naald eigenlijk prima (iets te ruim maar heb geen zin om dit telkens aan te gaan passen, voor je het weet sta je een keer te krap en denk je 'ach dat gaat wel'). Heb 'm trouwens op #3 staan, mag zelfs #4 zijn als het echt kouder wordt (schat zo beneden de 8 a 10 graden).
Eigenlijk blijf je door het jaar heen continu aan het aanpassen als je 'm echt perfect wilt hebben.

Ps, heb zelf geen ervaring met de rode naald bij deze hogere temperaturen. Toen ik hiermee geexperimenteerd heb was het beneden de 10 gr en was de rode naald geen succes.
KTM 250 EXC, 250 SX
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

RvD schreef:Klopt inderdaad, die lijst zat bij de JD set. Zou idd voor 162 en rode naald kunnen gaan nu.
Als ik de 300 in deze periode meer zou gebruiken zou ik het misschien aanpassen maar ik laat 'm liever wat te rijk staan. Vanaf 15 gr en lager is 165 en blauwe naald eigenlijk prima (iets te ruim maar heb geen zin om dit telkens aan te gaan passen, voor je het weet sta je een keer te krap en denk je 'ach dat gaat wel'). Heb 'm trouwens op #3 staan, mag zelfs #4 zijn als het echt kouder wordt (schat zo beneden de 8 a 10 graden).
Eigenlijk blijf je door het jaar heen continu aan het aanpassen als je 'm echt perfect wilt hebben.

Ps, heb zelf geen ervaring met de rode naald bij deze hogere temperaturen. Toen ik hiermee geexperimenteerd heb was het beneden de 10 gr en was de rode naald geen succes.


Heb zelf de blauwe naald ook op #3 staan, enkel met de main 162, als het goed is loopt hij daarmee iets rijker als met de voorgeschreven main 162 en rode naald op #4.
Loco84
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 01, 2012 21:15

Jow 2 strokers,

Mijne Husa ging al goed, gelijk ik hierboven al eens neerschreef over mijn carb settings... Nways, nu toch een JD kit besteld en ondertussen ontvangen omdat ik nog altijd heel veel "spoog" rond mijne demper hangen had, vooral als ik op lage toerentallen rond reed bevoorbeeld bij korte singletracks etc etc... Heb ook de kit besteld omdat iedereen schrijft dat de moto er zuiniger van wordt wat zeker niet slecht zou zijn! Ik denk eraan om alleen mijn naald te switchen naar een blauwe (rijk) of rode (armer) (tips altijd welkom)... Momenteel zit ik met een 165 hoofd, 35 stationair, 1t 1/4 luchtvijs, naald ben ik nu ff vergeten zou even thuis moeten kijken in mijne boek.
Het kitje gaat er dit weekend in en ga opteren voor de blauwe naald op clip 3... als jullie zelf nog tips of bevindingen hebben laat maar komen!!!

L
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Tja, tips en bevindingen... Heb zelf een Ktm 300 EXC 2010 versie, nieuwere types hebben toch weer wat updates dus er kunnen wat verschillen in zitten (2011 versie loopt iets mooier als de 2010 versie in std uitvoering).
Over Vforce membranen type3 en 4 (oude en nieuwe type 4) kan ik wel eea over vertellen maar daar heb jij geen last van, is in 2011 type 4 std in gekomen geloof ik (goede type dan he, met dikke flens).
Verder heb ik een sx kopje gemonteerd op de mijne maar dat heeft met persoonlijke voorkeur te maken.
Verder zou ik voor de carburateur afstelling de tabel aanhouden die JD meestuurd (houdt voor jou in dat je naar 38 stat zou moeten gaan waarschijnlijk). Zit je aardig goed al heb ik niet zo'n goed gevoel over 162 main, vooral omdat deze vooral is voor volgas (winst in JD set zit alleen in onder- en mid- toerengebied). Om nou op de tankbanen in oirschot in zeer los zand vol te gaan planken met een (naar mijn mening) kleine hoofdsproeier.... Zet 'm voor (lang) vol gas liever wat ruim vooral omdat je dit eigenlijk niet zo vaak doet met off road rijden (met uitzondering van de crossbaan en wat zware off road ritten).
KTM 250 EXC, 250 SX
Loco84
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 01, 2012 21:15

ps: bijvoorbeeld... klein foutje :mrgreen:
Plaats reactie