ja, ja studenten,
ik kan me nog al wat domme streken herinneren van toen ik nog student was aan de ATS Apeldoorn (autotechniek) en zeker het slappe gefilosofeer en oeverloos geredeneer over onderwerpen waar we toen nog geen zak verstand van hadden. Nokkenassen hebben om te beginnen bijna nooit een symmetrische nokvorm, behalve als je een escort van '83 rijd dan. Ook pitting in zo'n nok is heel vaak geen probleem. Die kan nog jaren mee als je maar minstens olie van de action gebruikt.
greetz Futurist
Blok uit elkaar trekken
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
had al zo'n vermoedenThoran schreef:Allemaal studenten in diverse technische studies.zappa.suzuki schreef:zat daar een goede [ lees betrouwbare] motorfietsmonteur bij?
Volgens mij hoort ie er zo uit te zien, zal morgen ff kijken voor de zekerheid, heb er 1 los liggen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Als je een foto'tje voor mij kan maken dan zou ik dar op prijs stellen. Ik neem denk ik mijn nokkenas en tuimelaars maar gewoon mee naar het revisiebedrijf, die zullen er genoeg ervaring mee hebben om mij te kunnen zeggen of ie te versleten is of niet. Als ik nou wat dichter in de buurt van één van jullie had gewoond had ik em daar even langs gebrachtzappa.suzuki schreef:zat daar een goede [ lees betrouwbare] motorfietsmonteur bij?
Volgens mij hoort ie er zo uit te zien, zal morgen ff kijken voor de zekerheid, heb er 1 los liggen..
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Kleine update: Net even langs het revisiebedrijf geweest. Cilinder en zuiger zouden op zich in orde moeten zijn na licht honen en set nieuwe veren (iemand daar een adresje voor? CMSNL zegt €75, lokale motorboer nog niet gebeld). Harde laag van de nokkenas was beschadigd, en daar moet dus een nieuwe voor komen.
Ben er nog niet aan toe gekomen om de tuimelaars los te maken en een foto'tje te maken, maar daar ga ik zometeen mee bezig, net zoals met de kleppen loshalen.
Ben er nog niet aan toe gekomen om de tuimelaars los te maken en een foto'tje te maken, maar daar ga ik zometeen mee bezig, net zoals met de kleppen loshalen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
even een paar reacties, de meeste revisie bedrijven zin niet echt van motorfiets blokken op de hoogte of ze moeten juist motor specialist zijn....... probeer eerst eens met de oude. op de foto's lijkt ie echt in orde. je kan de nokkenas alsnog vervangen als het blok er in zit.
originele onderdelen heb ik hier al vaak als reactie geplaatst; CMSNL is goed voor informatie maar altijd duurder als de suzuki dealer, dus niet de plaatselijke motorboer als ie geen suzuki dealer is. gewoon origineel bestellen goedkoper beter en sneller.
de uitleg van het beruchte spanner veertje van Hessler heb ik een heel stuk uitleg recent op het forum gezet, ik weet alleen n iet meer waar, misschien heeft iemand het aan de sleuteltips toegevoegd.
ook las ik nog wat terug en toen viel mijn Frank (oude belgische munt, ben tenslotte reserve Belg) de natte test zoals jij die hebt gedaan moest wel mis lukken, je had namelijk meer olie in de verbrandingsruimte gespoten qua volume wat meer was als de grote van heel de compressie ruimte 150 ml!!!!!!! niet gek dat de kabels smolten, de zuiger werd gewoon tegen een overvolle ruimte geperst waardoor iew echt niet verder omhoog kon. de startmoter bleef maar duwen terwijl ie niet meer kon draaien met als gevolg dat er misschien wel 125Amp stroom door de draadjes ging. niet vreemd dan die rook signalen. volgens mij heb je nog geluk gehad dat het spul niet kapot ging. 15 ml voor de natte compressietest zou ik al veel vinden.............
succes met de revisie
greetz Futurist
originele onderdelen heb ik hier al vaak als reactie geplaatst; CMSNL is goed voor informatie maar altijd duurder als de suzuki dealer, dus niet de plaatselijke motorboer als ie geen suzuki dealer is. gewoon origineel bestellen goedkoper beter en sneller.
de uitleg van het beruchte spanner veertje van Hessler heb ik een heel stuk uitleg recent op het forum gezet, ik weet alleen n iet meer waar, misschien heeft iemand het aan de sleuteltips toegevoegd.
ook las ik nog wat terug en toen viel mijn Frank (oude belgische munt, ben tenslotte reserve Belg) de natte test zoals jij die hebt gedaan moest wel mis lukken, je had namelijk meer olie in de verbrandingsruimte gespoten qua volume wat meer was als de grote van heel de compressie ruimte 150 ml!!!!!!! niet gek dat de kabels smolten, de zuiger werd gewoon tegen een overvolle ruimte geperst waardoor iew echt niet verder omhoog kon. de startmoter bleef maar duwen terwijl ie niet meer kon draaien met als gevolg dat er misschien wel 125Amp stroom door de draadjes ging. niet vreemd dan die rook signalen. volgens mij heb je nog geluk gehad dat het spul niet kapot ging. 15 ml voor de natte compressietest zou ik al veel vinden.............
succes met de revisie
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Daar heb je gelijk in, echter, op de foto is het niet te zien dat de geharde laag van de linkernok (gezien vanaf inlaatzijde) beschadigd is. Als ik daar mee door rij komt er alleen maar meer vijlsel in mijn olie terecht en/of tussen de cilinder en zuiger. Ik durf het zelf niet echt aan om hier nog mee door te rijden, en aangezien ik toch al geld moet uitgeven voor de tuimelaars kan ik dit beter in één keer doen. Ik had gehoopt dat ik klaar zou zijn met de klepjes opnieuw inslijpen en nieuwe klepseals te plaatsen, maar van die hoop ben ik al lang af.futurist schreef:even een paar reacties, de meeste revisie bedrijven zin niet echt van motorfiets blokken op de hoogte of ze moeten juist motor specialist zijn....... probeer eerst eens met de oude. op de foto's lijkt ie echt in orde. je kan de nokkenas alsnog vervangen als het blok er in zit.
Suzuki dealer it is. Volgens de site van Suzuki is de Motoport in Hengelo dealer, dus daar ga ik maar eens naartoe. + ik zou daar korting moeten krijgen omdat ik lid ben van de studentenmotorclub.originele onderdelen heb ik hier al vaak als reactie geplaatst; CMSNL is goed voor informatie maar altijd duurder als de suzuki dealer, dus niet de plaatselijke motorboer als ie geen suzuki dealer is. gewoon origineel bestellen goedkoper beter en sneller.
Bedankt voor de tip
De uitleg heb ik gevonden, als je er nog eens naar wil linken: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13010 Heb hem ook meteen in de sleuteltips gezetde uitleg van het beruchte spanner veertje van Hessler heb ik een heel stuk uitleg recent op het forum gezet, ik weet alleen n iet meer waar, misschien heeft iemand het aan de sleuteltips toegevoegd.
Zo, dat was dom van mij Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. 800cc volume, gecomprimeerd naar 1:10 houdt inderdaad niet genoeg ruimte over voor meer dan 150ml aan olie. Ik dacht "Mooi die hele zuiger bedekken met olie, en zorgen dat het ook goed op de veren zit, dan komt er in ieder geval geen druk meer langs de zuiger" Nou ja, goede leer voor de volgende keer dat ik eens een compressietest wil doenook las ik nog wat terug en toen viel mijn Frank (oude belgische munt, ben tenslotte reserve Belg) de natte test zoals jij die hebt gedaan moest wel mis lukken, je had namelijk meer olie in de verbrandingsruimte gespoten qua volume wat meer was als de grote van heel de compressie ruimte 150 ml!!!!!!! niet gek dat de kabels smolten, de zuiger werd gewoon tegen een overvolle ruimte geperst waardoor iew echt niet verder omhoog kon. de startmoter bleef maar duwen terwijl ie niet meer kon draaien met als gevolg dat er misschien wel 125Amp stroom door de draadjes ging. niet vreemd dan die rook signalen. volgens mij heb je nog geluk gehad dat het spul niet kapot ging. 15 ml voor de natte compressietest zou ik al veel vinden.............
succes met de revisie
greetz Futurist
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
En nog een paar vieze ploaties:
Uitlaatklep:
En de boosdoende tuimelaarts:
Uitlaatklep:
En de boosdoende tuimelaarts:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tuimelaars zij goed versleten zeg! zonder olie gelopen, zonde..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Aan de enorme slijtage vd tuimelaars te zien heeft er iemand wel heeel lang met een tikkend/ratelend blok gereden!
Als het mijn motor betrof zou ik het blok eens splitsen om de staat vd krukas en drijfstang-lagers te controleren, het zou nl zonde zijn om straks een hoop geld in de cilinder/kop/kettingen, enz,... te steken om dan de lagers stuk te draaien,...
Heb je al eens in het zeefje onder het carter gekeken of er zich daar veel gruis bevindt?
Als het mijn motor betrof zou ik het blok eens splitsen om de staat vd krukas en drijfstang-lagers te controleren, het zou nl zonde zijn om straks een hoop geld in de cilinder/kop/kettingen, enz,... te steken om dan de lagers stuk te draaien,...
Heb je al eens in het zeefje onder het carter gekeken of er zich daar veel gruis bevindt?
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Aprilia Caponord 2005