Ook met een enduro kan je crossen!

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barry!
Contacteer:

Er is geen enduro/offroad werk, dus gaan we crossbaan maar op :)

Kijk 2 rondjes mee op Circuit St. Isidorishoeve!
https://vimeo.com/46408530

Mooi puntje: Ik heb een paar jaar geleden al die springbulten uitgesprongen (en zelfs er achter), maar dat durf ik niet meer :oops: .
Zal iets met verantwoordelijkheids gevoel te maken hebben? Ga je te veel nadenken over de gevolgen ;)
Maar het plezier is er overigens niet minder om hoor :D
verstand op nul en nadenken
mouser

Ziet er wel ok uit, en met een enduro -aangepast- kun je best crossen.

je stuur staat wel erg hoog, en slaat in de bochten. Met een lager stuur kun je wat meer gewicht op de voorkant zetten -voorover hangen- en uitgaande demping te weinig?

Schansen lijken goed te doen, ook wel op 2e afstap...maar ik rij niet veel meer en ben ook veel voorzichtiger geworden. Word langzaam oud en verstandig?!
barry!
Contacteer:

Stuur staat hoog omdat ik 1m98 ben. Recht opstaan vind ik fijner dan voorover gebogen staan (uren lang).
En met een offroad sta je veel dus dat zal de reden zijn dat ik te veel sta op een crossbaan?
Anderzijds sta ik ook liever omdat je dan al die knippen niet zo in de rug krijgt gebeukt.

Uitgaande demping te zacht? Daardoor slaat de voorkant dus?
Ik kan het wel eens proberen te wijzigen.
Alhoewel ik met het offroad werk niet echt veel te klagen heb.

Tips?
mouser

Crossen vraagt andere demping dan OTR, ik cross ook met een enduro -525- en zet de demping altijd weer zachter als ik ga OTR rijden. Vering heb ik aan laten passen, dus het blijft een beetje stug met OTR maar dat is minder erg als een te zachte fiets.

Het volgende klinkt onwaarschijnlijk aar is waar: een te zachte achterkant kant aan de voorzijde een onrustig stuur geven, doordat je veel te diep in de achtervering rijdt krijg je ahw onderstuur, dus te zacht bodemcontact aan de voorkant. Heb je zwaardere veren in de enduro? Met 1.98 ben je vast zwaarder dan 75 kg.

Hoe meer je staat op de crossbaan, hoe beter. Wordt je ook minder snel moe. Eerlijk: ik vind gewoon zitten ook wel lekker, ben een beetje luie crosser.
barry!
Contacteer:

Ik heb er zwaardere veren (95kg).
Met offroad vind ik hem juist heerlijk veren!
Op de crossbaan knal ik overigens regelmatig door de vering, daaraan kan ik al wel verschil merken.
Ik draai niet zo graag aan mijn vering settings omdat ze voor de offroad goed staan en die 3x per jaar dat ik op een crossbaan zit :).

Ik heb laatst wel mijn voorvork iets laten zakken in de kroonplaten, ik ben benieuwd wat dat doet! Nog niet mee gereden.
Maar bedankt voor de tips/ervaring!
mouser

Veerpoten verder omhoog door de kroonplaten: scherper sturen, minder rechtuitstabiliteit. En vice versa uiteraard.

Denk aan aan overdreven harley chopper: rechtdoor toeren mooi stabiel. Kan echter met moeite een bocht draaien. Komt door de naloop.

OTR Steenwijk zet ik de poten ook iets lager in dat losse zand, bijft de voorkant een stuk rustiger.

Ik schrijf altijd even op een briefje hoever ik terug moet clicken als ik OTR ga rijden, je zult zien dat er verschil is, en het doorslaan kun je wellicht ook voorkomen.
barry!
Contacteer:

Thx! Ik zal eens wat gana proberen met de uitgaande demping.

Waarom praat met overigens altijd over de uitgaande demping en nooit over de ingaande?
'het stuur slaat' dus zou ik denken aan ingaande demping?
Plaats reactie