KTM 525 Supermoto

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bear1982
Berichten: 2
Lid geworden op: di aug 07, 2012 17:07

Hallo allemaal,

Ik heb nu enkele maanden een Kawasaki Z1000 gehad en eerlijk gezegd verveelde dit al snel. Voor wat meer fun te hebben op de openbare weg en bedrijventerreinen ben ik op zoek naar een supermoto.
Mij lijkt dat ik hier veel meer fun kan beleven. Tevens heb ik ook nog altijd de mogelijk om eens van de weg af te gaan.

Ik ben op zoek naar een nette KTM 525 met supermoto velgen/banden.
Nu zie ik op marktplaats veel motoren van dit type die al 200+ uren gedraaid hebben. Is dit niet veel voor dit soort motor?

Wat is tevens een normale prijs voor een 525 uit 2006 met 200+ uren op de teller en waarbij zuiger, bigend en dergelijke nog vervangen moeten worden?
Het vervangen van deze delen kost toch ook genoeg geld waarbij ik rekening moet houden bij de aanschaf van deze motor. Anders kan ik beter een oude 520 kopen en die helemaal opknappen.

Of hebben jullie misschien een andere tip voor een felle en toch redelijk betrouwbare supermoto?
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Je hebt groot gelijk dat je voor een SM gaat als je de funfactor mist!

Qua prijs zit er een verschil in het 'nieuwe en oude' model.
Nieuwe model start vanaf 2008 en hebbeb vaak ook wat minder draaiuren.

Er gaan genoeg verhalen rond dat 200+ uur absoluut niet overmatig veel is voor een 525 en nog wel even meekan.
Maar je moet wel reeël blijven en niet verwachten dat je nog een 200+ uur er mee kan rijden.
Hoeveel dan wel? Dat is niet te zeggen.
Ik ga er van uit dat het geheel onderhoudshistorie gevoelig is hoe de motor zich na 200+ uur gedraagd.
Voorbeeldje uit eigen ervaring: 2 identieke motoren met allebij 230uur op de klok.
Motor 1 heeft revisie ondergaan maar bleek nog heel wat uren te kunnen draaien op de originele onderdelen en zag er perfect uit.
Motor 2 was compleet versleten (Big-end er uitgelopen/zuiger zwaar versleten/kleppen ingeslagen). Er waren genoeg sporen te zien van smerige olie en/of smerig luchtfilter.
In beide gevallen was de koppeling wel compleet op. En dat is een behoorlijk kostenplaatje.

Als ik in jou schoenen had gestaan:
- Wat oudere 525/520 opzoeken en compleet reviseren.
- Nieuwe model 530 met minder loopuren opsporen en hier nog flink wat uurtjes zorgeloos mee rond gaan knallen.

Voor de rest. Wat een 525 van 2006 waard is? Geheel afhankelijk van de staat zou ik zeggen markplaats prijs minus 300 a 400,- :wink: :mrgreen:
verstand op nul en nadenken
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

De 525 blokken hebben een langere adem dan de nieuwere modellen.
Bij 200/250 uur nieuwe inlaatkleppen en en zuigerveer en dan kan ie gewoon weer 250 uur mee als je het mij vraagt.
En ik rij nog steeds op m'n 2004 met minstens 500 uur en de eerste zuiger. Loopt nog perfect. Toegegeven, ik rijd als een oud wijf en veel op de crossbaan, alwaar het toerental nogal meevalt. Maar met dit soort motoren, en dan zeker gebruikt kun je altijd voor verassingen komen te staan. En dan kost het ook meteen klauwen vol met geld. Als je echt niet van sleutelen houdt is een gebruikte 'racer' denk ik zowieso vragen om ellende.
Supermoto is ook niet de fijnste toepassingen voor dit soort motoren. Een Exc kan goed tegen trekken, maar hoge toerentallen brullen vindt ie niet fijn.
Als je iets echt betrouwbaars wil dan misschien een 640 of 690 (alnaargelang $$) Kun je ook veel plezier mee hebben, vooral als je toch voornamelijk op de weg rijdt. Ik heb ooit veel plezier gehad met een Duke II.
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

<----- kan beamen dat een complete blok revisie van een 520 erg duur is , zeker als je zelf niet een gevorderde sleutelaar bent .

de levensduur van je gereviseerde blokkie kun je mijlen lang verlengen door goed onderhoud , dwz.: luchtfilter regelmatig verschonen , bij terrein rijden na elke rit, en op stoffige banen soms al na een aantal rondes .

olie , om de 6 uur , en om de 12 uur olie en filters vervangen , ikzelf doe elke 5a 6 uur olie en filters .



koop je een oudere 520 , hou dan rekening met het feit dat zo n ding al een aantal jaartjes heeft meegdraait , dus ook al issie *net gereviseerd * kunnen er altijd nog dingen stuk gaan , want meestal is een complete revisie voor de meeste niet meer dan een bigend , krukas lagers en een zuigertje .

ikzelf heb al meegemaakt dat kleppen kunnen breken , klep tuimelaars kunnen breken , distributie kettingen kunnen breken , auto-decompreseur kan afbreken , ontstekingsspoel naar de KL*TE ...etc etc .. allemaal kinderziektes of juist ouderdoms kwaaltjes.
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Kijk eens of je een SM kunt vinden die een cush drive aandrijving heeft (trommeltje met rubber blokken aan het achtertandwiel).

Mocht je er zo eentje vinden dan heb je aanmerkelijk minder kans op versnellingsbakschade. Volgens mij heeft de Husky 610 zo'n cush.

Een bak waar écht mee gecrosst is (vaak te zien aan diepe schaafplekken van de crosslaars op het deksel bij de achterrempedaal) daar kan je beter met een grote boog omheen lopen. Crossers schakelen meestal zonder koppeling en vaak ook zonder van het gas af te gaan.

Correct me if I'm wrong.
:toost:
Bear1982
Berichten: 2
Lid geworden op: di aug 07, 2012 17:07

Bedankt voor jullie reacties.

Hoe meer research ik doe hoe huiveriger ik wordt in de keuze welke motor ik wil hebben. Ik ben opzich een ervaren sleutelaar maar dan op gebied van auto's. Maar normaal gesproken komt men met wat gezond verstand en wat research toch een eind.

Ik wil de motor gebruiken om een beetje te leren stunten en hier wat door het Limburgs heuvellandschap te raggen.
Ik ben dan bang dat een KTM 640 of 690 al snel te zwaar wordt.
Tevens dient de motor ook weer niet al te licht te zijn.

Ik heb nu de volgende concrete opties:
- KTM 525 uit 2006 €3200 (dit is oorspronkelijk een crosser met verlichting en velgen met wegbandjes, voordeel de 6-bak voor op de weg, 80 uur geleden gereviseerd)
- KTM 450 smr uit 2008 €3750 (dit is een volledige supermoto, twijfels of deze niet te licht is voor op de weg, onderhoudshistorie onbekend)
- Honda CRF450 uit 2008 €2000 (crosser met kenteken en verlichting, goedkoop zodat je nog lekker wat kan verbouwen, 30 uren geleden aantoonbaar gereviseerd)
- Aprilia SXV (Vanwege de power en het vanuit de fabriek al 100% supermoto te zijn uitgerust heeft dit mijn voorkeur. Maar weet niet of het onderhoud me op zal breken. Of valt dit wel mee na een goede revisiebeurt?)


Misschien moet ik gewoon eens wat gaan testrijden. Het gaat uiteindelijk toch ook om het gevoel welde de motor je geeft.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

De aprilia's schijnen nogal wat last te hebben van het wachten op onderdelen. Al het andere spul wat je noemde gaat ook hard zat (zit altijd wel een EMG in :D ), zeker op de smalle weggetjes.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Mijn persoonlijke mening/ervaring en wat ik zoal allemaal gelezen heb van andere eigenaren:
- KTM 525 - Top fiets, weinig aanmerkingen op. Veel power en weinig toeren.
- KTM 450 SMR - Top fiets, volle bak vermogen met veel toeren en wendbaarder/lichter, maar mogelijk meer slijtage doordat deze meer 'hardcore' is. Echter als alles er goed uit ziet...
- CRF 450 - Top fiets, valt in zelfde segment als de 450 SMR. Maar de CRF is te goedkoop icm het kenteken! Of bouwjaar klopt niet, of het kenteken is van een totaal andere fiets. Check dit!
- SXV - Geen ervaring mee, Schijnt wel de ultieme sm te zijn. Wel lees je in het APRILIA SXV topic op MF veel mechanische problemen (al vanaf nieuw staat) en dure reparaties. Mocht je dit interessant vinden lees dat topic eens door! Deze is te vinden in het offroad/allroad sectie en kun je veel informatie inwinnen
verstand op nul en nadenken
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ik heb nog wel een 450 EXC uit 2008 te koop staan :D
Die gaat op het gas nog in de 3 op het achterwiel en met de koppeling in de 4 nog!
Wheelie time 8) .
verstand op nul en nadenken
Plaats reactie